Εκπαιδευτική Επίσκεψη στο Μουσείο της Βεργίνας 4/θ Δημοτικό Σχολείο Αντιφιλίππων Τάξεις Γ΄-Δ΄ Υπεύθυνος Προγράμματος : Καλλινικίδης Γεώργιος
4/ θέσιο Δημοτικό Σχολείο Αντιφιλίππων
Διδακτικοί Παιδαγωγικοί Στόχοι Γνώσεις Γνωριμία των μαθητών με την ιστορία της στενότερης και ευρύτερης περιοχής στην οποία ζουν. Ανάδειξη της σπουδαίας ιστορικής μορφής του Φιλίππου του Β΄ . Κατανόηση του Πότε; Πού; Πώς; Γιατί; Καλλιέργεια ιστορικής συνείδησης. Απόδειξη της ελληνικότητας της Μακεδονίας μέσα από τα αρχαιολογικά ευρήματα και την επιστολή του Ισοκράτη.
Δεξιότητες Η παρατήρηση και «ανάγνωση» αρχαιολογικών ευρημάτων. Εξοικείωση μαθητών με το μουσείο και τους αρχαιολογικούς χώρους γενικότερα. Ανάπτυξη ικανότητας εντοπισμού αρχαιολογικών ευρημάτων. Η αισθητική ευαισθητοποίηση.
Στάσεις Σεβασμός των ιστορικών μνημείων της χώρας μας. Ανάδειξη του προβλήματος της αρχαιοκαπηλίας και διαμόρφωση άποψης από τους μαθητές σχετικά μ’ αυτή. Συνειδητοποίηση της σπουδαιότητας του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού.
Α΄ Φάση – Πριν την επίσκεψη
Προετοιμασία Εκπαιδευτικής επίσκεψης Επαφή με Μουσείο (Ημερομηνία, Εκπαιδευτικά Προγράμματα) Κλείσιμο Λεωφορείων (Ασφαλής μετάβαση) Επιλογή Ξεναγών Επιλογή χώρου για γεύμα, χαλάρωση και ξεκούραση Πλήρης ενημέρωση γονέων και συγκέντρωση τηλεφώνων αυτών Προετοιμασία – Συγκέντρωση υλικού (Λευκό χαρτί του μέτρου, Μολύβια, Λαδοπαστέλ, Φωτογραφική Μηχανή) Χωρισμός παιδιών σε ομάδες
Εξακτίνωση Γνωστικά Αντικείμενα Ιστορία Γλώσσα Γεωγραφία Μαθηματικά Εικαστικά
Δραστηριότητες στο Σχολείο Προϊδεασμός μαθητών. Προβολή Βίντεο αφόρμησης με το τραγούδι των Iron Maiden “ Alexander the Great”.
Ανάγνωση ενός παραμυθιού που δεν είναι παραμύθι της Έφης Αλλαμανή( Αναφέρεται στη μέρα δολοφονίας του Φίλιππου του Β΄) Προβολή Βίντεο σχετικά με το Φίλιππο Β΄ και το Μουσείο της Βεργίνας.
Δημιουργία ιστορικής γραμμής Εντοπισμός Αρχαίας Μακεδονίας και των Αιγών στο χάρτη
Β΄ Φάση - Υλοποίηση Επίσκεψη στο Μουσείο Μοίρασμα υλικών στις ομάδες (Φύλλα εργασίας, μολύβια, λαδοπαστέλ) Επαφή με υπεύθυνη Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων Συνάντηση με Ξεναγό (Μικρή ιστορική αναδρομή-ενημέρωση μαθητών για τον Αρχαιολογικό χώρο, το Μουσείο) Ξενάγηση στο χώρο του Μουσείο με ενεργή συμμετοχή των μαθητών (Ερωτήσεις – Απαντήσεις) Συμπλήρωση Φύλλων Εργασίας
Γ΄ Φάση – Μετά την επίσκεψη
Δραστηριότητες - Αξιολόγηση Παραγωγή γραπτού λόγου Συμπλήρωση φύλλων εργασίας Ζωγραφική εκθεμάτων του Μουσείου Σύνδεση με Μαθηματικά (Συμμιγείς αριθμοί)
Αξιολόγηση Επίσκεψης Θετικά Η εκπαιδευτική επίσκεψη άρεσε στους μαθητές. Είχαν ενεργή συμμετοχή. Μας εξέπληξαν οι μικροί μαθητές, που αν και πιστεύαμε ότι θα εξαντληθούν παρακολούθησαν την ξενάγηση με ιδιαίτερη προσοχή. Υλοποιήσαμε ένα μέρος όσων είχαμε προγραμματίσει στο χώρο του Μουσείου με ιδιαίτερο ενθουσιασμό. Οι μαθητές της Γ΄ και Δ΄ τάξης κατανόησαν πολύ καλύτερα αυτά που είχαν μάθει στο μάθημα της Ιστορίας και αυτό φάνηκε στη συμπλήρωση των Φύλλων εργασίας. Το Μουσείο της Βεργίνας είναι μοναδικό αφού τα εκθέματά του βρίσκονται ελάχιστα μέτρα μακριά από το φυσικό τους χώρο γεγονός που επιτρέπει στους μαθητές και όχι μόνο να βιώσουν την επίσκεψη εντονότερα.
Αρνητικά Μεγάλη αλλά όχι απαγορευτική απόσταση. Συνωστισμός πολλών σχολείων. Εκφράσαμε τη δυσαρέσκειά μας προς την ξεναγό ενός άλλου Σχολείου και τους φύλακες. Λόγω της καθυστερημένης εισόδου μας στο Μουσείο δεν μπορέσαμε να ακολουθήσουμε τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες του Μουσείου. Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες δε λαμβάνουν χώρα στο χώρο του Μουσείου αλλά στο Δημαρχείο. Απαγορεύεται κάθε δραστηριότητα στο χώρο του Μουσείου και αυτό δυστυχώς έχει επιπτώσεις στην ενεργή συμμετοχή των μαθητών αλλά και στη χαρά της δημιουργίας μέσα στο χώρο, που είναι εντυπωσιακός.
Αντί επιλόγου Θα συνιστούσαμε ανεπιφύλακτα την εκπαιδευτική επίσκεψη στη Βεργίνα. Κατά τη γνώμη μας θα ήταν καλύτερα αν και δύσκολο να πραγματοποιούνται οι επισκέψεις στη Βεργίνα φθινόπωρο ή νωρίς την άνοιξη. Ο ξεναγός απαραίτητος. Η επίσκεψη σχετικά ακριβή αλλά και η εμπειρία μοναδική.