Το Στομάχιον Παιχνίδι της αρχαιότητας ή αρχές της συνδυαστικής ανάλυσης; Παντελής Ι. Σαλλιάρης Ιστορίες Αγνώστων Θ+Φ Νάουσα 2009.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
Advertisements

Εξελιξη βιολογια γ.π. γ’ ταξησ (ΣΕΛ )
Επιμέλεια: Τίκβα Χριστίνα
Το Μάννα Κάθε φορά που κάνω κάποια σκέψη, αν δεν θα έπρεπε να την αναλύσω, θα έγραφα απλώς: Το μοναδικό φαγητό, που σύντομα πιστεύω ότι θ’ αντικαταστήσει.
ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΕ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΟΥ
ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟ ΤΟ
Eπιμέλεια Τίκβα Χριστίνα
• ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ • ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ • ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ • ΣΤΟΧΟΙ • ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ • ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ - ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ.
7.5.2 Αντικειμενοστραφής προγραμματισμός
Ασκήσεις Συνδυαστικής
Τα Μαθηματικά στην Καθημερινή Ζωή
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 Εισαγωγή στην έννοια του Αλγόριθμου και τον Προγραμματισμό 1.1 Τι είναι ‘πρόβλημα’ 1.2 Τι είναι ‘Αλγόριθμος’
ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΙ ΠΟΛΥΠΛΟΚΟΤΗΤΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΙΜΟΤΗΤΑ Εισαγωγή στις βασικές έννοιες
Τ Ο ΤΕΤΡΆΓΩΝΟ Αιμιλία Αριστείδου. Ά ΣΚΗΣΗ 1 Στο φόντο βρίσκεται ο μικρός Ανδρέας και δίπλα του παρουσιάζει το σχήμα τετράγωνο. Γεια σας φίλοι μου! Σήμερα.
1 4 Square Questions B A D C Κοιτάξτε προσεκτικά το διάγραμμα. Θα σας κάνω 4 ερωτήσεις γι’ αυτό το τετράγωνο. ΕΤΟΙΜΟΙ;
Σ΄ενοχλεί κάτι? Εχεις κάποιο πρόβλημα?
Εμβαδό Ορθ. Παραλληλογράμμου = Μήκος Χ Πλάτος 6 Χ 3 = 18 τ.μ.
Εισαγωγικές Έννοιες Διδάσκοντες: Σ. Ζάχος, Δ. Φωτάκης Επιμέλεια διαφανειών: Δ. Φωτάκης Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Εθνικό Μετσόβιο.
Σ΄ενοχλεί κάτι? Εχεις κάποιο πρόβλημα?
Περισσότερες Ασκήσεις Συνδυαστικής
RESPECT DIVERSITY ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΤΟ ΑΙΝΙΓΜΑ ΝΩΝΤΑΣ ΖΑΦΕΙΡΟΠΟΥΛΟΣ
Κοντινότεροι Κοινοί Πρόγονοι α βγ θ δεζ η π ν ι κλμ ρσ τ κκπ(λ,ι)=α, κκπ(τ,σ)=ν, κκπ(λ,π)=η κκπ(π,σ)=γ, κκπ(ξ,ο)=κ ξο κκπ(ι,ξ)=β, κκπ(τ,θ)=θ, κκπ(ο,μ)=α.
Πόσες ώρες την ημέρα χρησιμοποιείτε το κινητό;
Τρόποι χρήσης του διαδραστικού πίνακα. Μάιος 2014.
Αριθμητική Ανάλυση Μεταπτυχιακού 6η Ε Β Δ Ο Μ Α Δ Α Ακαδημαϊκό Έτος Τετάρτη 26, Νοεμβρίου 2008 ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ ΤΜΗΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΤΟΜΕΑΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΩΝ.
Η Δημιουργικότητα της Αρχαίας Ελληνικής Μαθηματικής Παιδείας μετά τον Ευκλείδη.
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ κεφάλαιο 2 κατανοώντας τα πράγματα
2.Παιχνίδια ανά τον κόσμο
Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ § 2.2 Άρρητοι αριθμοί (σελ. 45)
Οι μαύρες τρύπες είναι γιγαντιαία άστρα τα οποία κατά το τέλος της ζωής τους καταρρέουν στην ιδία τους τη μάζα με αποτέλεσμα να καμπυλώνουν άπειρα τον.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
ΠΑΡΑΜΥΘΙ: Οι δύο κατσίκες ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Η Φυσική με Πειράματα Α΄ Γυμνασίου.
Το Scratch και ο σχεδιασμός γεωμετρικών σχημάτων
Αρχαίοι Έλληνες μαθηματικοί και η συμβολή τους στη θετική σκέψη
EXCEL – λογιστικά φύλλα. Χρήση επεξεργασία, αναπαράσταση και επικοινωνία αριθμητικών (η γενικότερα ποσοτικών) δεδομένων Ειδικότερα Εφαρμογή εκπαιδευτικών.
Βάσεις Δεδομένων Ευαγγελία Πιτουρά1 Κανονικοποίηση Σχήματος.
Βάσεις Δεδομένων Ευαγγελία Πιτουρά1 Λογικός Σχεδιασμός Σχεσιακών Σχημάτων.
Εισαγωγή στην Έννοια του Αλγορίθμου και στον Προγραμματισμό
Ερωτήσεις για την αξιολόγηση του βαθμού κατανόησης των αντιλήψεων περί των φαινομένων της ζωής κατά την Αρχαιότητα και τον Μεσαίωνα Τι είναι τελεολογία,
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
Από τι είναι φτιαγμένος ο κόσμος μας; Ποιο είναι το πιο έξυπνο παιγνίδι του κόσμου;
Αναδιάρθρωση και εξορθολογισμός της διδακτέας ύλης Μαθηματικά Α΄ - Στ ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
Η έννοια του κλάσματος ΠΩΣ ΘΑ ΜΟΙΡΑΣΕΙΣ ΜΙΑ ΣΟΚΟΛΑΤΑ ΣΕ ΔΥΟ ΠΑΙΔΙΑ; ΓΙΑΤΙ ΤΑ ΠΑΙΔΑΚΙΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΤΑ ΔΥΟ ΧΑΜΟΓΕΛΑΣΤΑ; ΠΩΣ ΜΟΙΡΑΣΑΜΕ ΤΗ ΣΟΚΟΛΑΤΑ;
ΕΝΟΤΗΤΑ 1. ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1.1 ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ 1.
Περίμετρος- Εμβαδόν: Διάκριση με τη χρήση ψηφιακού γεωπίνακα ( Μαθηματικά Δ΄ τάξης, Ενότητα 33 «Υπολογίζω Περιμέτρους κι Εμβαδά»)
1.3 Ιδιότητες ενός Αλγορίθμου
Φορτωμένος δώρα ο θείος Παύλος τώρα έφτασε με μια χαρά
Σ΄ενοχλεί κάτι? Εχεις κάποιο πρόβλημα?
Β’ γυμνασίου(Γεωμετρία)
Θέματα Θεωρητικής επιστήμης των Υπολογιστών
Η Ευρώπη των Αντιφάσεων Επιστήμη ή Μαγεία;;
Άραγε, γνωρίζουν οι μέλισσες μαθηματικά?
Γερμανικός Κλασικισμός: Ο Faust του Johann Wolfgang von Goethe
Διάλεξη 6: Εξίσωση διάχυσης (συνέχεια)
2ο Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθήνας
Επιστήμη των Υπολογιστών
Ας φτιάξουμε ένα ελέφαντα!
Το παιχνίδι παίζεται με πανό Από 2 παιδιά
Δραστηριότητα - απόδειξη
Ωχ… Πως θα τα λύσω;.
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΘΕΜΑΤΟΣ ΑΤΟΜΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ
ΒΕΡΒΕΛΑΚΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ (Α.Μ. Δ201620)
Τα Μαθηματικά του Δρόμου
Ένας διαθεματικός προβληματισμός με αφορμή
ΤΑΝΓΚΡΑΜ «Η Γεωμετρία έλκει την ψυχή προς την αλήθεια και αναπτύσσει το φιλοσοφικό εκείνο πνεύμα, που εξυψώνει το βλέμμα μας προς τα ανώτερα πράγματα».
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Σκοπός Η συνοπτική παρουσίαση
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Το Στομάχιον Παιχνίδι της αρχαιότητας ή αρχές της συνδυαστικής ανάλυσης; Παντελής Ι. Σαλλιάρης Ιστορίες Αγνώστων Θ+Φ Νάουσα 2009

Τι ήταν το Στομάχιον; Αποτελείται από δεκατέσσερα επίπεδα κομμάτια φτιαγμένα από ελεφαντόδοντο που αν συναρμολογηθούν σχημάτιζαν τετράγωνο Στόχος του παιχνιδιού: Αν ανακατέψεις τα κομμάτια να σχηματίσεις ανθρώπους, ζώα, αντικείμενα κλπ.

Πως σώθηκε; Από το Παλίμψηστο, με πολλά προβλήματα γιατί τα φύλλα χάθηκαν κάπου στον 16 ο αιώνα Από ένα αραβικό χειρόγραφο του 17 ου αιώνα, που βρήκε το 1899 ένας Γερμανός λόγιος ο Σούτερ

Ένα τετράγωνο σε 14 κομμάτια

Τι σχηματίζει κανείς μ’ αυτά;

Στον Αρχιμήδη άρεσε να παίζει; Από πρώτη άποψη, ενδιαφερόταν για το πόσα σχήματα φτιάχνονται και αν είμαστε και χαλαροί με πόσους τρόπους μπορούμε να φτιάξουμε το ίδιο σχήμα π.χ τον πολεμιστή. Δειλά δειλά στο παιχνίδι κάνει την εμφάνισή του άπειρο. Με άπειρους τρόπους μπορούμε να φτιάξουμε πολεμιστές.

Στον Αρχιμήδη άρεσε να παίζει; Δηλαδή ο Αρχιμήδης αρκούνταν στην διατύπωση ευκαιριακών σχολίων σχετικά με τις ιδιότητες των δεκατεσσάρων κομματιών και τίποτα άλλο; Μήπως όμως τα πράγματα δεν είναι έτσι;

Για ξαναδείτε το τετράγωνο… Άραγε μήπως υπάρχει και άλλος ή άλλοι και αν ναι, πόσοι τρόποι για να συναρμολογηθούν τα δεκατέσσερα κομμάτια ώστε να δημιουργούν το τετράγωνο;

Ας πούμε αυτοί οι δύο…

Ή αυτός…

Αν τα πράγματα ήταν έτσι… Δηλαδή αν υπήρχαν περισσότεροι από έναν τρόποι για να συναρμολογηθούν τα 14 κομμάτια… Τότε πόσοι ήταν οι τρόποι αυτοί; Ήταν ένας αριθμός μέσα στις υπολογιστικές δυνατότητες του Αρχιμήδη;

Αν τα πράγματα ήταν έτσι… Τότε μιλάμε για συνδυαστική ανάλυση… Μόνο που μέχρι τώρα πιστεύαμε ότι η επιστήμη αυτή γεννήθηκε τον 17 ο αιώνα μαζί με τα τυχερά παιχνίδια…

Και όμως… Η έρευνα απέδειξε ότι η συνδυαστική ανάλυση έχει τις ρίζες της στην αρχαιότητα. Ο Αρχιμήδης δεν ενδιαφερόταν για το πόσα διαφορετικά σχήματα μπορούν να δημιουργηθούν Αλλά ασχολούνταν με το πρόβλημα των συνδυασμών για την κατασκευή ενός τετραγώνου από 14 δοσμένα κομμάτια

Τελικά πόσοι είναι οι συνδυασμοί… Ο Μπίλ Κάτλερ, επιστήμονας υπολογιστών στο Ιλινόις, όρισε αλγοριθμικά το πρόβλημα. Ανέπτυξε το απαραίτητο λογισμικό, και έλεγξε έναν προς έναν όλους τους συνδυασμούς. Η μελέτη έδωσε 536 βασικές λύσεις, που από την καθεμία προκύπτουν 32 παράγωγες. Σύνολο 536Χ32=17152 λύσεις

536 από αυτές…

Συμπέρασμα! Το Στομάχιον αποτελεί το αρχαιότερο τεκμήριο επιστημονικής προσέγγισης της θεωρίας των συνδυασμών. Ήταν μέσα στις υπολογιστικές δυνατότητες του Αρχιμήδη. Το μυαλό του Αρχιμήδη για μια ακόμα φορά ήταν αιώνες μπροστά, διαμορφώνοντας την δυτική επιστήμη.