ΠΟΡΕΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Ερωτήσεις.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αμπαλάκης Στέλιος Διδακτική Αμπαλάκης Στέλιος
Advertisements

Διδακτικά Εργαλεία.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Στη διδακτική διαδικασία ο διδάσκων θέτει στόχους, στη συνέχεια μεριμνά για την επίτευξή τους και τέλος αξιολογεί το έργο του, το υλικό.
ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Αμπαλάκης Στέλιος Διδακτικοί σκοποί  Στο σύνταγμα κάθε χώρας καθορίζονται οι γενικοί σκοποί της εκπαίδευσης  Με βάση τον γενικό σκοπό.
Η ερώτηση στην διδασκαλία
Eπιμέλεια Τίκβα Χριστίνα
• ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ • ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ • ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ • ΣΤΟΧΟΙ • ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ • ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ - ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ.
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ 4ΕΤΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Η δομή του μαθήματος των μαθηματικών στο σύγχρονο ΤΕΙ Σάλτας Βασίλειος, Τσιάντος Βασίλειος Γενικό Τμήμα Θετικών Επιστημών ΤΕΙ Καβάλας.
«Σχέδια μαθήματος, από τον σχεδιασμό στην υλοποίηση» Μαρία Αντωνάτου
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Υδροστατική πίεση «Το νερό έχει δύναμη;»
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
Ειρήνη Παππά Η αξιολόγηση του μαθητή/τριας στο μάθημα των Θρησκευτικών.
Θεωρητική Παρουσίαση Μαθήματος Γυμνασίου ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ: ΠΑΠΑΡΓΥΡΙΟΥ ΑΛΕΞΑΝΡΟΣ MSc ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΠΕ11 ΠΕΛΛΑΣ - ΠΙΕΡΙΑΣ.
ΜΠΑΟΥΡΑΚΗ ΤΟΝΙΑ ΓΡΑΣΕΠ ΚΟΛΥΜΒΑΡΙΟΥ -Νοέμβριος 2009
Μερικά ακόμη παραδείγματα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
4. Απόψεις και κίνητρα των μαθητών στο μάθημα των Μαθηματικών.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΕΠΟΠΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΣΤΗΝ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗ.
5. Χαρακτηρισμός των μαθηματικών γνώσεων των μαθητών.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Σταδιοποίηση της διδασκαλίας Δέγγλερη Σοφία.
Προφορική (Απευθείας ) Επικοινωνία
Ο Ρ ΟΛΟΣ Τ ΗΣ Σ ΤΟΧΟΘΕΣΙΑΣ Γ ΙΑ Τ Η Δ ΙΔΑΣΚΑΛΙΑ - Σ ΠΟΝΔΥΛΩΣΗ Τ ΟΥ Σ ΤΟΧΟΥ Αναστασία Α. Γεωργιάδου Δρ. Χημείας στο πεδίο της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών.
Όψεις της Πραγματικότητας Ερευνητική Εργασία Α΄ τάξης Γενικό Λύκειο Σπήλιου Μελέτη Περίπτωσης με αποτελεσματικές πρακτικές.
ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΤΑΞΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ.
ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
«Εκπαίδευση Εκπαιδευτών ΙΕΚ ΠΑΤΡΑΣ» ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ1 ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΩΝ ΔΟΚΙΜΙΩΝ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΥΚΕΙΟ.
Αρχές Αποτελεσματικής Επικοινωνίας
Διδασκαλία των Θρησκευτικών με Νέες Τεχνολογίες
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ ΜΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Δρ. Χατζηπαντελή Αθανασία
ΕΡΕΥΝ ΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ :ΗΜΕΡΙΔΑ
Στέκομαι, περπατώ…φρενάρω
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ και ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ Αντωνία Παπαδάκη Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Πέλλας.
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
ΣΧΕΣΙΟΣΥΝΑΜΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΟΥ Σειρά παραδόσεων από 09/10/09 – 08/01/10 Στέφανος Φ. Βασιλόπουλος Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
 Η παιδοκεντρικότητα Η αυτενέργεια – Η εποπτεία – Η εργασία κατά ομάδες – Η σύνδεση του σχολείου με τη ζωή Η Διαθεματικότητα Η καλλιέργεια διαπροσωπικών.
Ερωτηματική μέθοδος Η ερωτηματική μέθοδος είναι αμφίδρομη επικοινωνία Αποτελείται από δύο στοιχεία: την ερώτηση και την απάντηση Θέτει τον εκπαιδευόμενο.
Εκπαιδευτικές τεχνικές Π.Απόστολος. Προσχολική ηλικία Της Εύας της αρέσουν οι δραστηριότητες του νηπιαγωγείου αλλά καμιά φορά κολλάει στην αγαπημένη της.
Δομή & και Αξιολόγηση εκπαιδευτικών σεναρίων. Διδασκαλία μέσω παραδείγματος Ανοίξτε την παρακάτω ιστοσελίδα και διαβάστε το σενάριο βασισμένο στο «Πούσι»
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Μοντέλο Ωριαίας Διδασκαλίας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Στο προηγούμενο μάθημα είχαμε μιλήσει για το παιχνίδι, τον ορισμό του, τη σημασία του, τα είδη του παιχνιδιού κατά τον Piaget , και το.
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Βιολογία Γυμνασίου.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Παραδείγματα εκπαιδευτικών ερευνών δράσης
Πορεία διδασκαλίας Στάδιο προετοιμασίας Στάδιο παρουσίασης
Βιωματική Δράση Α΄Τάξης 2ου Γυμνασίου Πεύκης
Ο Σωκρατικός διάλογος και η μαιευτική μέθοδος.
ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Αναζητώντας το καλό κλίμα στο σχολείο
Ερευνητική Εργασία στην Θεματική Ενότητα Κοινωνικές και Ανθρωπιστικές Επιστήμες με θέμα “Χάσμα Γενεών και Τεχνολογία”
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
795. Πρακτική άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσησ
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
Η ερώτηση στην διδασκαλία Η ερώτηση έχει σημαντική θέση στη διδακτική διαδικασία Δημιουργία ενδιαφέροντος Εστίαση της μαθητική προσοχής σε συγκεκριμένο.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Διαφοροποιημένη διδασκαλία και εναλλακτική αξιολόγηση
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Project.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΠΟΡΕΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Ερωτήσεις

Πορεία διδασκαλίας είναι τα στάδια ή οι βαθμίδες ή οι φάσεις, δηλ Πορεία διδασκαλίας είναι τα στάδια ή οι βαθμίδες ή οι φάσεις, δηλ. η σειρά που ακολουθεί ο διδάσκων, για την προσφορά του διδακτικού αγαθού κατά τη διάρκεια μιας διδακτικής ώρας (45 – 50 λεπτά). Βιωματικη προπαρασκευη Πρόσκτηση (ή προσφορά ή παρουσίαση) Επεξεργασία Έκφραση και/ή Εφαρμογή

Βιωματική προπαρασκευή Μ’ αυτήν φέρνουμε το μαθητή σε «κατάσταση μάθησης». Αναμοχλεύουμε ολόκληρο τον ψυχοδυναμικό του κόσμο και τον προδιαθέτουμε να δεχτεί με προσοχή, ενδιαφέρον και ευχάριστη δημιουργική διάθεση το νέο μορφωτικό αγαθό

Πρόσκτηση (ή προσφορά ή παρουσίαση) Πρόσκτηση (ή προσφορά ή παρουσίαση) Σχετική διάρκειά της 6-15 λεπτά. Γίνεται από το διδάσκοντα ή – κατ’ ανάθεση από μαθητές. Κατ’ αυτή τη φάση έχουμε μια πρώτη και άμεση αναστροφή με το νέο μορφωτικό αγαθό, σε κύριες αδρές, αλλά ουσιώδεις και θεμελιακές γραμμές.

Επεξεργασία Είναι το κυριότερο και δυσκολότερο στάδιο. Σχετική διάρκειά του είναι 20-25 λεπτά. Κατ’ αυτήν διερευνούμε τη διδακτική ενότητα σε βάθος και πλάτος, την αναλύουμε, την ερμηνεύουμε και προσπαθούμε να την κατανοήσουμε από όλες τις δυνατές πλευρές, βήμα προς βήμα και μεθοδικά, για να καταλήξουμε σε διαπιστώσεις, τομές, θεωρήσεις, κανόνες, διδάγματα. Επιχειρούνται αξιολογήσεις, συγκρίσεις, συσχετίσεις. Κατά τη φάση αυτή δεσπόζουν οι αρχές της παιδοκεντρικότητας και αυτενέργειας, κυριαρχεί δε ως μορφή διδασκαλίας ο διάλογος.

Έκφραση και/ή Εφαρμογή Έκφραση και/ή Εφαρμογή Είναι απαραίτητη και σημαντική. Γίνεται στα τελευταία 5-10 λεπτά της ώρας. Συγκεκριμενοποιεί το μάθημα ανακεφαλαιώνουμε και ανασυγκροτούμε το μάθημα Οι μαθητές εκφράζουν την προσωπική τους εμπειρία τη σχετική με το μάθημα. Βγαίνουν από την ουδετερότητα και παίρνουν προσωπική θέση. Αν βγήκε κάποιο μήνυμα, επισημαίνουν τρόπους μεταφοράς του στην προσωπική ζωή και στο περιβάλλον τους και βρίσκουν ή ανακοινώνουν από πείρα συγκεκριμένες μορφές εφαρμογής του στην καθημερινή ζωή και πράξη, τώρα ή στο μέλλον.

Σκοπός των ερωτήσεων Να επισημανθούν οι δυσκολίες των μαθητών και οι προβληματισμοί τους Να διευκρινισθούν δυσνόητα σημεία και να διευρυνθεί η σκέψη των μαθητών Να παρακινηθούν οι μαθητές για εργασία-αυτενέργεια Να προσδιορισθεί η πρόοδος των μαθητών στους συγκεκριμένους σκοπούς του ΜΘ Να προκαλέσουν και αναπτύξουν την αναλυτική σκέψη των μαθητών Να συντελέσουν στη συγκεκριμενοποίηση της σκέψης των μαθητών Να ενθαρρύνουν νέες εκτιμήσεις και διαθέσεις των μαθητών Να ενθαρρύνουν την αυτοαξιολόγηση των μαθητών Να ενθαρρύνουν την εφαρμογή των γνώσεων στην καθημερινή πράξη Να συντελούν στην επανάληψη και εμπέδωση της επιμέρους διδακτικής ενότητας

Τι πρέπει να προσέχει ο καθηγητής Οι ερωτήσεις να γίνονται με προοδευτική τάξη (εύκολες-δύσκολες, απλές-σύνθετες) Οι ερωτήσεις να γίνονται με απλή λεκτική διατύπωση Οι ερωτήσεις να είναι σχετικές με τις γνώσεις και εμπειρίες των μαθητών Το κλίμα της τάξης να είναι τέτοιο, ώστε οι μαθητές να νιώθουν και να ερωτούν ελεύθερα Οι απαντήσεις που δίνουν οι μαθητές να είναι λεκτικά πλήρεις Να δίνεται χρόνος στους μαθητές, για να σκέπτονται την απάντηση που θα δώσουν

Τι πρέπει να αποφεύγει ο καθηγητής Να κάνει ευκολο-απάντητες ερωτήσεις Να αντιδρά αντιπαιδαγωγικά, όταν ο μαθητής δεν απαντά σωστά Να δέχεται ερωτήσεις από τους μαθητές που είναι εκτός θέματος Να κάνει ερωτήσεις με αμφίβολο περιεχόμενο ή ερωτήσεις-παγίδες Να απευθύνει ερωτήσεις σε ορισμένους μόνο μαθητές Να κάνει ερωτήσεις που απαιτούν διαφορετικές και συγκεχυμένες απαντήσεις Να χρησιμοποιεί στις ερωτήσεις ακατανόητες για τους μαθητές λέξεις-φράσεις Να «μπλοφάρει», όταν δε γνωρίζει την απάντηση σε ερώτηση μαθητών

Η ερώτηση, κύριο στοιχείο του διαλόγου Τι είδους ερωτήσεις πρέπει να υποβάλλεις; Οι ερωτήσεις πρέπει να αποσκοπούν στο να ενθαρρύνουν τους μαθητές να σκέπτονται. Οι ερωτήσεις που ελέγχουν μόνο αν οι μαθητές γνωρίζουν τη σημασία μιας ιδιαίτερης λέξης είναι ελάχιστης αξίας στα προφορικά μαθήματα. Για παράδειγμα, το να ρωτήσεις σε μια τάξη το όνομα του σχολείου π.χ. της Maria Montessori δεν έχει και πολύ μεγάλη αξία. Η ερώτηση δε βοηθά το μαθητή να σκεφθεί. Θα απαιτούσε περισσότερη σκέψη και συνεπώς θα είχε μεγαλύτερη σημασία να ρωτήσει ο καθηγητής γιατί δόθηκε αυτό το όνομα στο σχολείο και πώς δικαιολογείται.

2) Ποια είναι τα πιο κοινά λάθη κατά το σχεδιασμό ερωτήσεων; (α) Συμπεριλαμβάνεται η απάντηση στην ερώτηση την ίδια. Οι ερωτήσεις αυτού του είδους οι ερωτήσεις δεν ενεργοποιούν τη σκέψη και την προσοχή της τάξης. Ουσιαστικά δεν υποβάλλεται κανένα ερώτημα. (β) Η ασάφεια με την οποία διατυπώνεται η ερώτηση. Οι μαθητές αδυνατούν να καταλάβουν τι εννοεί ο καθηγητής. Π.χ. ο δάσκαλος ρωτά:Τι συμβαίνει όταν βρέχει;» Οι απαντήσεις που παίρνει αποδεικνύουν τη ασαφή αντίληψη που έχει η σχολική τάξη όσον αφορά το είδος της απάντησης που επιθυμεί ο δάσκαλος.

3) Τι κάνεις όταν δεν παίρνεις καμία απάντηση; Σκέφτεσαι ξανά και επαναδιατυπώνεις την ερώτηση. Αν και τότε δεν πάρεις απάντηση, πρέπει να τη δώσεις από μόνο σου. Σε καμία περίπτωση, πάντως, μην εξαγριώνεσαι ακόμα και αν νομίζεις ότι οι μαθητές θα έπρεπε να γνωρίζουν το θέμα.

4) Πώς μπορείς να σταματήσεις τους μαθητές από το ξεστομίζουν τις απαντήσεις ή να απαντούν ομαδικώς; Επέμενε στο να σηκώνουν οι μαθητές τα χέρια τους. Είναι θέμα κοινής λογικής. Δεν μπορείς να καταλάβεις μια δωδεκάδα ανθρώπων, όταν μιλούν όλοι μαζί. Όταν κάποιος σηκώνει το χέρι του δείχνει με τον πιο προφανή και αποδεκτό τρόπο ότι έχει να πει κάτι. Μη δέχεσαι απαντήσεις από αυτούς που φωνάζουν «Κύριε, κύριε!» ή σηκώνονται από τις θέσεις τους. Κάνε κατανοητό ότι θέλεις ο καθένας να έχει μια ευκαιρία και δυνατότητα ν’ απαντήσει. Απόφευγε ν’ απευθύνεσαι στους ίδιους τους μαθητές. Αν μέσα στη σχολική τάξη επικρατεί η συνήθεια να φωνάζουν οι μαθητές τις απαντήσεις, τότε θα χρειαστεί να κάνεις υπομονή και να έχεις επιμονή και σταθερότητα. Όταν περιστασιακά συμβαίνει η παραπάνω κατάσταση, αυτό οφείλεται στην έξαψη των μαθητών. Αυτού του είδους η συμπεριφορά θα πρέπει να υποφέρεται στο αρχικό στάδιο και να μην καταστέλλεται.

5) Πως πρέπει να δέχεσαι τις απαντήσεις των μαθητών; Μη βιάζεσαι να δώσεις το λόγο στον πρώτο μαθητή που σηκώνει το χέρι του. Κοίταξε πρώτα γύρω σου. Μην αφοσιώνεσαι σε μια μερίδα μαθητών. Περιέλαβε στη συζήτηση όσο πιο πολλούς μαθητές είναι δυνατό. Μην παίρνεις μόνο μία απάντηση. Ίσως κάποιος μαθητής ερωτηθεί να εκτιμήσει την απάντηση του συμμαθητή του. Προσπάθησε να εκμαιεύσεις απάντηση από κάποιον που δεν έχει σηκώσει το χέρι του. Διατύπωσε την ερώτηση, έτσι ώστε να μπορεί ο μαθητής να απαντήσει. Μην επαναλαμβάνεις ερωτήσεις. Αυτό μειώνει την προσοχή των μαθητών

Είδη ερωτήσεων Ερωτήσεις ανάπτυξης – δοκιμίου : δημιουργικής ικανότητας και της κριτικής σκέψης 2. Ερωτήσεις σύντομης απάντησης : 3. Συνδυασμός ερωτήσεων ανάπτυξης και σύντομης απάντησης : 4. Ερωτήσεις κλειστού ή αντικειμενικού τύπου : 4α. Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής 4β. Ερωτήσεις διάταξης 4γ. Ερωτήσεις αντιστοίχησης – σύζευξης 4δ. Ερωτήσεις συμπλήρωσης κενού 4ε. Ερωτήσεις διαζευτικής απάντησης ή τύπου «σωστό-λάθος»  Έλεγχος για την επίτευξη των διδακτικών στόχων Περισσότερο για τον έλεγχο της συνθετικής Ελέγχουν κυρίως τις γνώσεις και το βαθμό αφομοίωσης Ελέγχουν την επίτευξη των διδακτικών στόχων Ελέγχουν πιο σύνθετους διδακτικούς στόχους Ελέγχουν πολλούς διδακτικούς στόχους Αντικειμενική εκτίμηση και βαθμολογία