ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Δ΄ ΦΑΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων
Advertisements

Δρ. Δήμητρα Καυκά Σχολική Σύμβουλος Δρ
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΟ ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
Επιμόρφωση μάχιμων εκπαιδευτικών Μέσης Εκπαίδευσης – Φάση 1η
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
Το γλωσσικό μάθημα στο Δημοτικό Σχολείο Δ’ τάξη
Η διαφήμιση ως πεδίο αναγνωστικής και συγγραφικής πρακτικής
ΞΑΝΘΗ 2013, 2ο ΣΕΚ ΞΑΝΘΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΗΣ : ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΙΔΗΣ Μαθηματικός.
NEO ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΙΣΧΥΟΝΤΩΝ Α.Π. ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ Α.Π.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
ΤΠΕ και γραμματισμός Επιμέλεια παρουσίασης: Νότα Σεφερλή.
Αρχαίες Νέες Τεχνολογίες
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
Ε1) 2.4 Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγραμμάτων ταυτοτήτων
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΤΠΕ & Γλωσσική διδασκαλία
Νέος Γραμματισμός Έλενα Βλαχογιάννη Φιλόλογος – Επιμορφώτρια ΤΠΕ.
Επιμόρφωση στα Επιμόρφωση στα νέα βιβλία Συνάντηση πρώτη Μαθηματικά Γκουτζαμάνης Βασίλης – Σχολικός Σύμβουλος Ζυγούρη Έλενα – Σχολικός.
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Έλενα Βλαχογιάννη Φιλόλογος – Επιμορφώτρια ΤΠΕ
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΕΙΜΕΝΙΚΟΥ ΕΙΔΟΥΣ
Κριτικός γραμματισμός ως πλαίσιο οργάνωσης μιας θεματικής ενότητας
ΠΑΡΑΓΩΓΗ, ΔΙΑΔΡΑΣΗ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ Κοινές προδιαγραφές (Επίπεδο Β1-Μέτρια γνώση) Παρασκευή, 27 Μαρτίου
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Η ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ Ε’ ΚΑΙ Στ’ ΤΑΞΗΣ.
Κριτική ανάγνωση κειμένων
Κριτικός γραμματισμός και διδασκαλία της Α΄ γραφής & ανάγνωσης
ΟΜΙΛΟΣ ΡΗΤΟΡΙΚΗΣ Καλλιέργεια του προφορικού λόγου σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης Καλλιέργεια επικοινωνιακών δεξιοτήτων.
ΔΟΜΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Γενικές αρχές Αφορά μικρές ηλικίες (5-8 ετών).
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
Επεξεργαστής κειμένου και γλωσσική διδασκαλία. Πιθανές θετικές επιπτώσεις  Αντιμετώπιση του γραψίματος ως μιας δυναμικής – μη στατικής διδασκαλίας (αλληλοεγκιβωτισμός.
ΤΠΕ - ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΓΛΩΣΣΑΣ
Επιμόρφωση εξεταστών τουρκικής γλώσσας Κοινές προδιαγραφές (Επίπεδο Β1-Μέτρια γνώση) ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ Τετάρτη, 15.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
Κοσμάς Τουλούμης Διδασκαλία Αρχαίων Ελληνικών με ΤΠΕ: Δημιουργώντας σενάρια Δημοτικό Ωδείο Δράμας Σύνδεσμος Φιλολόγων 13 Δεκεμβρίου Δεκεμβρίου.
Γλωσσική πολυμορφία και γλωσσική διδασκαλία στο Δημοτικό Σχολείο
κειμενικά είδη αφήγηση περιγραφή οδηγίες επιχειρηματολογία
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 5. Πολυγραμματισμοί
Δημήτρης Λάππας 4 ο Λύκειο Αλίμου, Σάββατο 8 Νοεμβρίου 2014.
1 Διδασκαλία του γραμματισμού
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
Η Δομή του Εκπαιδευτικού Υλικού Για τη διδασκαλία της Γλώσσας στην Γ΄ τάξη του Δημοτικού χρησιμοποιείται το παρακάτω υλικό: Βιβλίο του Μαθητή, 3 τεύχη.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
1 ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΛΟΓΟΥ (Critical Discourse Analysis) ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ.
Οδηγίες διδασκαλίας για τη Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία στο Λύκειο, στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης και του εξορθολογισμού της διδακτέας ύλης Βενετία.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
Διδακτική αρχαίων ελληνικών Α΄ λυκείου από πρωτότυπο κείμενο
Τπε και γλώσσα.
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Δημιουργία σεναρίου.
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού και των μαθητών
Χαρακτηριστικά εκπαιδευτικής έρευνας δράσης
ΠEΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
Το μάθημα των “Νέων Ελληνικών” στα ΕΠΑΛ: Ζητήματα διδασκαλίας
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
2η επιμορφωτική συνάντηση 27 Φεβρουαρίου 2014
Έλενα Βλαχογιάννη Φιλόλογος – Επιμορφώτρια ΤΠΕ
Η ιστορία του γλωσσικού γραμματισμού.
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΙΣΧΥΟΝΤΩΝ Α.Π. ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ Α.Π.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Επικοινωνιακή-κειμενοκεντρική προσέγγιση και Κριτικός γραμματισμός: Βασικές διαφορές ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Δ΄ ΦΑΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ 22/12/10 και 7/01/11 1

Επικοινωνιακή-κειμενοκεντρική προσέγγιση Επικοινωνιακή-κειμενοκεντρική προσέγγιση και Κριτικός γραμματισμός: Η κύρια βασική διαφορά Επικοινωνιακή-κειμενοκεντρική προσέγγιση Γλώσσα για την επικοινωνία Κριτικός γραμματισμός Γλώσσα για την επικοινωνία και την κοινωνία, λαμβάνοντας υπόψη το ευρύτερο κοινωνικοπολιτισμικό πλαίσιο

Επικοινωνιακή-κειμενοκεντρική προσέγγιση και Κριτικός γραμματισμός: Βασικές διαφορές Στόχος διδασκαλίας Αντιμετώπιση του λόγου Πρακτικές διδασκαλίας Περιεχόμενο Γλωσσική ποικιλότητα Πολυτροπικότητα

1. Στόχος διδασκαλίας Επικοινωνιακή-κειμενοκεντρική προσέγγιση Πρωταρχικός στόχος της διδασκαλίας είναι η χρήση της γλώσσας, σε προφορικό και γραπτό επίπεδο, για αποτελεσματική επικοινωνία. Κριτικός γραμματισμός Πρωταρχικός στόχος της διδασκαλίας είναι η χρήση της γλώσσας σε προφορικό και γραπτό επίπεδο, όχι μόνο για αποτελεσματική επικοινωνία, αλλά και για συνειδητοποίηση-επίγνωση των ρόλων που διαδραματίζει η γλώσσα στη διαμόρφωση του κοινωνικού γίγνεσθαι. 4

2. Αντιμετώπιση του λόγου Επικοινωνιακή-κειμενοκεντρική προσέγγιση Ο λόγος αντιμετωπίζεται στατικά και αποπλαισιωμένα, σε σχέση με το κοινωνικοπολιτισμικό πλαίσιο. Κριτικός γραμματισμός Ο λόγος αντιμετωπίζεται δυναμικά και διασυνδέεται με το κοινωνικοπολιτισμικό πλαίσιο, έτσι ώστε τα νοήματα που δομούνται να βρίσκονται υπό συνεχή διαπραγμάτευση και να προσεγγίζονται κριτικά.

3. Πρακτικές διδασκαλίας (Ι) Επικοινωνιακή-κειμενοκεντρική προσέγγιση Διακρίνεται περισσότερο η γραμμική/αυτόνομη/διαδοχική διδασκαλία των κειμένων, ανεξάρτητα από την κοινωνικοπολιτισμική προέλευση των παιδιών.

3. Πρακτικές διδασκαλίας (ΙΙ) Κριτικός γραμματισμός Διακρίνεται περισσότερο η αντιπαραβολική/συγκριτική/διακειμενική διδασκαλία. Ο/η εκπαιδευτικός και τα παιδιά συγκροτούν μία κοινότητα που κατανοεί και παράγει κείμενα μέσα από το διάλογο που αναπτύσσεται: α) μεταξύ τους και β) μεταξύ κειμένων που αναφέρονται στο ίδιο θέμα (π.χ. περιβάλλον), με παρεμφερή ή και αντίθετα νοήματα. Η διδασκαλία της γλώσσας συναρτάται άμεσα με το κοινωνικό και πολιτισμικό περιβάλλον των παιδιών.

3. Πρακτικές διδασκαλίας (ΙΙΙ) Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην εθνογραφική ευαισθητοποίηση των παιδιών, με το να γίνουν τα ίδια ερευνητές/τριες των κοινοτήτων τους και της γλώσσας που παράγεται σε αυτές. Δίνεται έμφαση στον κριτικό αναστοχασμό των παιδιών, έτσι ώστε να αντιληφθούν ότι μπορούν να παρεμβαίνουν και διαμορφώνουν ανάλογα την κοινωνική πραγματικότητα.

4. Περιεχόμενο (Ι) Επικοινωνιακή-κειμενοκεντρική προσέγγιση Το περιεχόμενο προκαθορίζεται και προοργανώνεται με τέτοιο τρόπο, ώστε συγκεκριμένα γραμματικά στοιχεία-φαινόμενα να αντιστοιχίζονται με συγκεκριμένες λειτουργίες κειμένων (αφήγηση, περιγραφή, οδηγίες, επιχειρήματα), π.χ.: περιγραφή  χρήση ρημάτων (είμαι, έχω) και χρήση επιθέτων οδηγίες  χρήση ρημάτων σε προστακτική

4. Περιεχόμενο (ΙΙ) Κριτικός γραμματισμός Το περιεχόμενο δεν προκαθορίζεται και δεν προοργανώνεται με τέτοιο τρόπο, ώστε συγκεκριμένα γραμματικά στοιχεία-φαινόμενα να αντιστοιχίζονται με συγκεκριμένες λειτουργίες κειμένων. Επιχειρείται μια νέα διάκριση, όσον αφορά τα κείμενα: α) Κειμενικοί τύποι: Δηλώνουν τις λειτουργίες που τα γραμματικά στοιχεία επιτελούν (αφήγηση, περιγραφή, πληροφοριακή αναφορά, διαδικασία, επιχειρηματολογία).

4. Περιεχόμενο (ΙΙΙ) β) Κειμενικά είδη: Δηλώνουν κείμενα όπως πραγματώνονται σε συγκεκριμένο κοινωνικοπολιτισμικό πλαίσιο και μπορεί να εμπεριέχουν περισσότερους του ενός κειμενικούς τύπους. Για παράδειγμα, η διαφήμιση είναι κειμενικό είδος. Ως κειμενικό είδος μπορεί να εμπεριέχει στοιχεία από τους κειμενικούς τύπους της αφήγησης, της περιγραφής, της επιχειρηματολογίας κ.λπ.

Επικοινωνιακή-κειμενοκεντρική προσέγγιση 5. Γλωσσική ποικιλότητα Επικοινωνιακή-κειμενοκεντρική προσέγγιση Δε γίνεται αξιοποίηση της γλωσσικής ποικιλότητας. Η κυπριακή διάλεκτος παραγκωνίζεται. Κριτικός γραμματισμός Η νέα ελληνική γλώσσα νοείται ως ένας δυναμικός οργανισμός που ενέχει ποικιλότητα και η γλωσσική ποικιλότητα γίνεται αντικείμενο αξιοποίησης. Η γλωσσική ποικιλότητα είναι ενδείκτης και φορέας κοινωνικών/πολιτισμικών νοημάτων. Προτείνεται η διδασκαλία της κυπριακής διαλέκτου αντιπαραβολικά με τη νέα ελληνική, με σκοπό να ενισχυθεί η γλωσσομάθεια και η ελληνομάθεια.

6. Πολυτροπικότητα Επικοινωνιακή-κειμενοκεντρική προσέγγιση Δεν αξιοποιείται συστηματικά η πολυτροπικότητα των κειμένων, π.χ. το χρώμα, η γραμματοσειρά, τα σχήματα, οι εικόνες που «συνυπάρχουν» με ένα γλωσσικό κείμενο. Κριτικός γραμματισμός Αξιοποιούνται συστηματικά οι επιμέρους σημειωτικοί τρόποι (γλώσσα, εικόνα, ήχος κ.λπ.), που συνθέτουν ένα πολυτροπικό κείμενο, για την κατανόηση ή/και τη δόμηση ρητών ή υπόρρητων νοημάτων.

Συμπερασματικά... Ο κριτικός γραμματισμός δεν απαξιώνει την επικοινωνιακή-κειμενοκεντρική προσέγγιση. Προχωρεί όμως πάρα πέρα αναδεικνύοντας και την κοινωνική διάσταση της γλώσσας.