Μέθοδοι επιστημονικής γνώσης στη διδασκαλία των μαθηματικών

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Δρ. Σάλτας Βασίλειος Τμήμα Διαχείρισης Πληροφοριών ΣΔΟ – ΤΕΙ Καβάλας
Advertisements

ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΣΗΣ «Εξερευνώντας τα τρίγωνα»
Δρ Μύρια Σιακαλλή Σύμβουλος για τα Μαθηματικά
Διδακτικό πλάνο μαθήματος
Η δομή του μαθήματος των μαθηματικών στο σύγχρονο ΤΕΙ Σάλτας Βασίλειος, Τσιάντος Βασίλειος Γενικό Τμήμα Θετικών Επιστημών ΤΕΙ Καβάλας.
«Σχέδια μαθήματος, από τον σχεδιασμό στην υλοποίηση» Μαρία Αντωνάτου
Μαθηματικό εργαστήριο Γ. Λαγουδάκος
Χρήση και αξιοποίηση των ΤΠΕ κατά τη διδασκαλία των μαθηματικών στη δευτεροβάθμια ελληνική εκπαίδευση Δρ. Σάλτας Βασίλειος, Ιωαννίδου Ευφροσύνη Τμήμα.
Έρευνα «Η θέση και ο ρόλος των ασκήσεων στη διδασκαλία των μαθηματικών στο σύγχρονο ελληνικό σχολείο» Σάλτας Βασίλειος Διδάκτωρ Μαθηματικών.
ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Σοφία Πιτέρη, Μαθηματικός, M.Sc., Ph.D.
Εισηγητής:Στέφανος Μέτης
Η αξιολόγηση και η συμβολή της στη σύγχρονη διδασκαλία των μαθηματικών Δρ. Σάλτας Βασίλειος Επ. Συν. ΤΕΙ Καβάλας
Η διδασκαλία των μαθηματικών της Σχολής Τεχνολογικών Εφαρμογών του ΤΕΙ Καβάλας Δρ. Βασίλειος Τσιάντος, Δρ. Περσεφόνη Πολυχρονίδου, Δρ. Βασίλειος Σάλτας,
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Επιστημονικός Συνεργάτης ΤΕΙ Καβάλας
Η χρήση των Τ.Π.Ε. κατά τη διδασκαλία των μαθηματικών Α΄ Λυκείου
Η βοήθεια της φυσικής και της χημείας κατά τη διδασκαλία βασικών μαθηματικών εννοιών Σάλτας Βασίλειος Διδάκτωρ Μαθηματικών.
Γ΄ κατεύθυνση Προβληματισμοί για τους ορισμούς, θεωρήματα, παραδείγματα και τις ασκήσεις του 3ου κεφαλαίου
Η επιρροή του χώρου εργασίας των σχολικών τάξεων στη μάθηση
Επιμόρφωση στα Επιμόρφωση στα νέα βιβλία Συνάντηση πρώτη Μαθηματικά Γκουτζαμάνης Βασίλης – Σχολικός Σύμβουλος Ζυγούρη Έλενα – Σχολικός.
Αξιολόγηση του επιπέδου των μαθηματικών των πρωτοετών φοιτητών της Σχολής Τεχνολογικών Εφαρμογών του ΤΕΙ Καβάλας Βασίλειος Σάλτας, Ιωάννης Πετασάκης, Περσεφόνη.
Ιδιότητες ευθ. τμήματος που ενώνει τα μέσα των πλευρών τριγώνου
Αρμάος Κωνσταντίνος Βίνος Μιχάλης
ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Σχολική Βαθμίδα : Β κατεύθυνσης Διάρκεια μαθήματος : 1 διδακτική ώρα 1) Να μελετούν τη συμπεριφορά της συνάρτησης f με τύπο στο μέσω της.
«Πλακόστρωση» Μαρίνα Πάλλα.
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
ΣΥΝΟΛΑ.
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
EXCEL – λογιστικά φύλλα. Χρήση επεξεργασία, αναπαράσταση και επικοινωνία αριθμητικών (η γενικότερα ποσοτικών) δεδομένων Ειδικότερα Εφαρμογή εκπαιδευτικών.
Γεωμετρικές έννοιες και μετρήσεις μεγεθών
Η ευκλειδeια και οι μη ευκλειδειεσ γεωμετριεσ
Πρακτική Άσκηση 2013 – 2014 Ιωσηφίδης Σταύρος Καραγγέλης Κωνσταντίνος
Πανεπιστήμιο Βόλου Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης «Αρχαία Ελληνική και Βυζαντινή Ιστορία και Πολιτισμός» Μάθημα 3 ο (Μυκηναϊκός Πολιτισμός – Γεωμετρική.
ΕΥΚΛΕΙΔΙΑ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 ο ΒΑΣΙΚΑ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΧΗΜΑΤΑ ( )
Διδασκαλία στην Β’ Λυκείου Τριγωνομετρία. Επίλυση προβλημάτων στην Τριγωνομετρία Κατανόηση την σχέση των τριγωνομετρικών αριθμών μεταξύ τους Συσχέτιση.
ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΜΙΑΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΩΡΑΣ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ.
ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΜΠΟΥΡΗΣ Αναλυτικό πρόγραμμα και Οδηγίες Φυσικής Α΄Λυκείου.
Καταιγισμός ιδεών Συνιστάται για την πολυεπίπεδη εξέταση ζητήματος ή κεντρικής έννοιας, μέσω της παρακίνησης των εκπαιδευόμενων να προβούν σε ελεύθερη,
Εξορθολογισμός της ύλης για την Γεωμετρία Α΄ & Β΄ Λυκείου Ηρακλής Νικολόπουλος Εκπαιδευτικός ΠΕ 03.
Εξορθολογισμός της ύλης για την Γεωμετρία Α΄ & Β΄ Λυκείου Ηρακλής Νικολόπουλος Εκπαιδευτικός ΠΕ 03.
Μαθηματικά προσανατολισμού Β΄ Λυκείου
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ Γιάννης Ρίζος Κών/νος Βελαλής.
Β’ γυμνασίου(Γεωμετρία)
Φυσική Γυμνασίου Εξορθολογισμός ύλης Σχολ. έτος
Ταξινομίες διδακτικών στόχων
Μαθηματικά προσανατολισμού Β΄ Λυκείου
Εξορθολογισμός της ύλης Μαθηματικά Α και Β Λυκείου
Σύνδεση κρίσιμου συμβάντος με το μοντέλο Van Hiele
Δυσκολίες των Μαθηματικών
Πανεπιστήμιο Βόλου Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Μαθηματικά: Θεωρία Αριθμών
έννοια και λειτουργια της εκπαιδευσησ
Εργασία 2η: Δραστηριότητα από την Α΄ Λυκείου (Γεωμετρία)
Εργασία 2η Επιλέξτε μια προτεινόμενη δραστηριότητα από τη θεματική περιοχή των Στοχαστικών Μαθηματικών (Πιθανότητες, Στατιστική) από το έγγραφο «Μαθηματικά.
Εργασία 2ης Ενότητας-Σαμαρτζής Πέτρος Δ201611
Δραστηριότητα από ΑΠΣ Α’ Λυκείου
Μαθηματικά: Βασικές έννοιες της αναλυτικής γεωμετρίας
Ενότητα Γ7.3.8(Προβλήματα Ακολουθιακής Δομής )
Ενότητα Γ6.11 (Ταξινόμηση Δεδομένων )
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Σκοπός Η συνοπτική παρουσίαση
Λογισμικό Εφαρμογών/Επεξεργασία Κειμένου
Βάσεις Δεδομένων (Δύο Περίοδοι)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
1. Το πληροφοριακό περιεχόμενο των μαθηματικών αληθειών
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μέθοδοι επιστημονικής γνώσης στη διδασκαλία των μαθηματικών Μέθοδοι επιστημονικής γνώσης στη διδασκαλία των μαθηματικών Δρ. Σάλτας Βασίλειος ΤΕΙ Καβάλας

Δρ. Σάλτας Β. – ΤΕΙ Καβάλας Εισαγωγή Εφαρμογή μεθόδων επιστημονικής γνώσης Εύκολη εμπέδωση μαθηματικών εννοιών Καλύτερη εμπέδωση μαθηματικών εννοιών Εμπέδωση των μεθόδων επιστημονικής γνώσης Μέθοδοι επιστημονικής γνώσης Παρατήρηση, πείραμα Ανάλυση, απομόνωση, σύνθεση Σύγκριση, γενίκευση, συγκεκριμενοποίηση, εξειδίκευση Μοντελοποίηση Δρ. Σάλτας Β. – ΤΕΙ Καβάλας

Παρατήρηση και πείραμα Παρατήρηση είναι η μέθοδος επιστημονικής γνώσης, κατά την οποία υλοποιείται εκμάθηση των ιδιοτήτων και των σχέσεων των αντικειμένων, εξεταζόμενα στο φυσικό τους περιβάλλον, χωρίς να τροποποιηθούν οι συνθήκες ύπαρξής τους. Πείραμα είναι η μέθοδος επιστημονικής γνώσης, κατά την οποία υλοποιείται εκμάθηση των ιδιοτήτων και των σχέσεων των αντικειμένων υπό συνθήκη, με τη δήλωση των συνθηκών ύπαρξης ενός τουλάχιστον από τα εξεταζόμενα αντικείμενα. Δρ. Σάλτας Β. – ΤΕΙ Καβάλας

Δρ. Σάλτας Β. – ΤΕΙ Καβάλας Παράδειγμα (πείραμα) Παράδειγμα 1ο: Να κατασκευαστεί κάθετη ευθεία a προς το ευθύγραμμο τμήμα BC, από σημείο Α το οποίο ανήκει στο ευθύγραμμο αυτό τμήμα (ΟΕΔΒ, Μαθηματικά Β΄ Γυμνασίου). Λύση Δρ. Σάλτας Β. – ΤΕΙ Καβάλας

Παράδειγμα (παρατήρηση) Παράδειγμα 2ο: Έστω κύκλος κ΄(Ο, ρ) και σημείο Γ εκτός αυτού. Να κατασκευαστεί η εφαπτόμενη του κ΄, διερχόμενη από το σημείο Γ (ΟΕΔΒ, Γεωμετρία Β΄ Λυκείου). Λύση Ανάλυση Σύνθεση Απόδειξη Διερεύνηση Δρ. Σάλτας Β. – ΤΕΙ Καβάλας

Ανάλυση, απομόνωση και σύνθεση Ανάλυση είναι γνωστική επιστημονική μέθοδος κατά την οποία το ακέραιο διαιρείται σε μέρη και διαδοχικά γίνεται εκμάθηση του κάθε μέρους του. Απομόνωση είναι γνωστική επιστημονική μέθοδος κατά την οποία η προσοχή επικεντρώνεται μόνο πάνω σε κάποια μέρη του προς μελέτη αντικειμένου, ενώ τα άλλα μέρη παραλείπονται, δεν εξετάζονται. Σύνθεση είναι γνωστική επιστημονική μέθοδος κατά την οποία τα μέρη ενώνονται σε ένα ακέραιο μέρος. Δρ. Σάλτας Β. – ΤΕΙ Καβάλας

Δρ. Σάλτας Β. – ΤΕΙ Καβάλας Περιπτώσεις χρήσης Κατά τη διδασκαλία ολόκληρου του μαθηματικού εκπαιδευτικού περιεχομένου Κατά τη διδασκαλία συγκεκριμένων μαθηματικών εννοιών Κατά την εξέταση θεωρήματος πριν την απόδειξή του Κατά την εξέταση άσκησης πριν τη λύση της Κατά την εξέταση έτοιμου, αποδειγμένου θεωρήματος Κατά την εξέταση έτοιμης, λυμένης άσκησης Δρ. Σάλτας Β. – ΤΕΙ Καβάλας

Περιπτώσεις χρήσης (συνέχεια) Κατά την ανακάλυψη της απόδειξης δεδομένου θεωρήματος Κατά την ανακάλυψη της λύσης δεδομένης άσκησης Κατά τη συστηματοποίηση των αποδειγμένων θεωρημάτων και την δημιουργία αναγκαίων και ικανών συνθηκών ισχύς μιας μαθηματικής έννοιας Κατά την ανακάλυψη και διατύπωση συστημάτων ασκήσεων με κοινές λύσεις Κατά τη συστηματοποίηση των λυμένων ασκήσεων Δρ. Σάλτας Β. – ΤΕΙ Καβάλας

Δρ. Σάλτας Β. – ΤΕΙ Καβάλας Παράδειγμα Παράδειγμα 3ο: Να αποδειχτεί, ότι σε , με <90ο, ισχύει ότι: =2R, όπου ΑΒ=γ, ΑΓ=β, ΒΓ=α και R – η ακτίνα του περιγεγραμμένου στο κύκλου , Λύση Α Β Γ Δ κ(Ο, R ) β γ α Ο Δρ. Σάλτας Β. – ΤΕΙ Καβάλας

Σχόλια 3ου παραδείγματος Δρ. Σάλτας Β. – ΤΕΙ Καβάλας

Σύγκριση και γενίκευση Σύγκριση είναι γνωστική επιστημονική μέθοδος κατά την οποία αναζητούνται κοινές ή διαφορετικές ιδιότητες των εξεταζόμενων αντικειμένων. Γενίκευση είναι γνωστική επιστημονική μέθοδος κατά την οποία μετά την ανακάλυψη των κοινών ιδιοτήτων του εξεταζόμενου αντικειμένου, ενώνονται σε ένα σύνολο ή σε ένα σύστημα αντικειμένων. Δρ. Σάλτας Β. – ΤΕΙ Καβάλας

Συγκεκριμενοποίηση και εξειδίκευση Συγκεκριμενοποίηση είναι γνωστική επιστημονική μέθοδος κατά την οποία αφού διατυπωθεί ο κοινός ισχυρισμός, εφαρμόζεται για διάφορες συγκεκριμένες περιπτώσεις. Εξειδίκευση είναι γνωστική επιστημονική μέθοδος κατά την οποία, αφού διατυπωθεί ο κοινός ισχυρισμός, εφαρμόζεται για γνήσιο υποσύνολο του συνόλου για το οποίο διατυπώθηκε ο κοινός ισχυρισμός κατά τη γενίκευση. Δρ. Σάλτας Β. – ΤΕΙ Καβάλας

Παράδειγμα Παράδειγμα 4ο: Να υπολογιστούν τα ακόλουθα αθροίσματα: α1, α2,…,αν – όροι αριθμητικής προόδου με διαφορά ω Δρ. Σάλτας Β. – ΤΕΙ Καβάλας

Σχόλια 4ου παραδείγματος Δρ. Σάλτας Β. – ΤΕΙ Καβάλας

Δρ. Σάλτας Β. – ΤΕΙ Καβάλας Μοντελοποίηση Με τον όρο μοντελοποίηση εννοούμε την γνωστική μέθοδο κατά την οποία, καλά αναπτυγμένες και γνωστές έννοιες από ένα τομέα, αντιπαραθέτονται με μη αναπτυγμένες και άγνωστες έννοιες από κάποιο άλλο τομέα. Οι πρώτες έννοιες χρησιμοποιούνται ως ισχυρό εργαλείο για την επεξήγηση και ανάπτυξη των δεύτερων. Δρ. Σάλτας Β. – ΤΕΙ Καβάλας

Μαθηματική μοντελοποίηση Οι γνώσεις οι οποίες χρησιμοποιούνται για τη μελέτη και επεξήγηση άλλων γνώσεων λέγονται μοντέλα, ενώ οι προς μελέτη γνώσεις λέγονται πρωτότυπες. Όταν το μοντέλο αποτελείται από μαθηματικές σχέσεις, ονομάζεται μαθηματικό μοντέλο, ενώ η διαδικασία με την οποία οδηγούμαστε στο μοντέλο αυτό λέγεται μαθηματική μοντελοποίηση. Δρ. Σάλτας Β. – ΤΕΙ Καβάλας

Υλοποίηση μαθηματικής μοντελοποίηση α) Μελέτη του πρωτοτύπου και εν συνεχεία καθορισμός των χαρακτηριστικών, των σχέσεων και των παραμέτρων, τα οποία το προσδιορίζουν. β) Δημιουργία του μαθηματικού μοντέλου. γ) Λύση της δημιουργημένης μαθηματικής άσκησης. δ) Εκτίμηση της λαμβανόμενης λύσης. δ.1) Έλεγχος της σχέσης μεταξύ του λαμβανόμενου αποτελέσματος και του μαθηματικού μοντέλου. δ.2) Έλεγχος της σχέσης μεταξύ της λαμβανόμενης μαθηματικής λύσης και του πρωτοτύπου. Δρ. Σάλτας Β. – ΤΕΙ Καβάλας

Εσωτερική μαθηματική μοντελοποίηση Ο συσχετισμός που αναφέρεται στη σχέση μεταξύ των διαφόρων μαθηματικών γνώσεων (γεωμετρία και άλγεβρα, τριγωνομετρία και άλγεβρα κ.τ.λ.) λέγεται εσωτερική μαθηματική μοντελοποίηση των μαθηματικών εννοιών. Παράδειγμα 5ο: Να αποδειχθεί ότι εμβαδόν S του γραμμοσκιασμένου κυκλικού τομέα του σχήματος, είναι ίσο με 1/4.π.(D+d).(D-d), όπου D, d είναι οι διάμετροι των κύκλων κ1(Ο, R) και κ2(Ο, r), αντίστοιχα. Λύση Δρ. Σάλτας Β. – ΤΕΙ Καβάλας

Εξωτερική μαθηματική μοντελοποίηση Γνώσεις και επιδεξιότητες διδακτικού αντικειμένου x χρησιμοποιούνται για την αιτιολόγηση διδακτικού αντικειμένου y. Και ακόμη, γνώσεις και επιδεξιότητες από το x χρησιμοποιούνται κατά την «γέννηση» της θεωρίας του y. Κατά συνέπεια εξωτερική μαθηματική μοντελοποίηση είναι η λύση μη μαθηματικών ασκήσεων (ή προβλημάτων) με τη βοήθεια των μαθηματικών. Δρ. Σάλτας Β. – ΤΕΙ Καβάλας

Δρ. Σάλτας Β. – ΤΕΙ Καβάλας Παραδείγματα Παράδειγμα 6ο: Να συμπληρωθούν οι συντελεστές α, β, γ, δ και ε στην ακόλουθη χημική εξίσωση: αH2S04 + βCu + γO2δCuSO4 + εH2Ο. Λύση Παράδειγμα 7ο: Έστω τα ακόλουθα σύνολα: Α={τρι}, Β={ετία, ήμερο, ωρος}, Γ={καλ}, Δ={ός, ή, ό}, Ε={έχ, θέλ} και Ζ={ω, εις, ει, ουμε, ετε, ουν,}. Να υπολογιστούν τα καρτεσιανά γινόμενα: Η=ΑΧΒ, Θ=ΓΧΔ και Ι=ΕΧΖ. Λύση Δρ. Σάλτας Β. – ΤΕΙ Καβάλας

Δρ. Σάλτας Β. – ΤΕΙ Καβάλας Συμπεράσματα Αυτό που έχει σημασία είναι η διδακτική μελέτη των μεθόδων επιστημονικής γνώσης προς τρεις κατευθύνσεις: Υπαρξιακά Τρόπος κατανόησής τους Τρόπος εμπέδωσής τους Δρ. Σάλτας Β. – ΤΕΙ Καβάλας