Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου Ενότητα 6

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων
Advertisements

ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ.
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β’ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
«Είμαστε σύννεφα και παίρνουμε όποιο σχήμα θέλουμε»
Ενότητα 1 Ο φίλος μας το περιβάλλον
Αιτιολογικές προτάσεις
ΕΙΔΗ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ.
Ρήμα Υποκείμενο Αντικείμενο Κατηγορούμενο
Μεταβατικά και αμετάβατα ρήματα Υποκείμενο, αντικείμενο, κατηγορούμενο
ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ
ΜΙΑ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΣΤΑΧΤΟΠΟΥΤΑ
Το γλωσσικό μάθημα στο Δημοτικό Σχολείο Δ’ τάξη
Γνωριμία με το ρήμα, το υποκείμενο, το αντικείμενο και το αντικείμενο
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
ΕΡΓΑΣΙΑ Α΄ ΤΡΙΜΗΝΟΥ Κ ΕΊΜΕΝΑ Ν ΕΟΕΛΛΗΝΙΚΉΣ Λ ΟΓΟΤΕΧΝΊΑΣ Μ ΑΡΊΑ Μ ΟΥΡΚΟΚΏΣΤΑ Τ ΜΉΜΑ Α'2 Το σοφό σπουργίτι.
Τελικές – Αιτιολογικές προτάσεις
Στρατηγικές Πρόσληψης των Μορφοσυντακτικών Φαινομένων
ΑΓΑΠΗ.
Το θαύμα της γέννησης Η ιστορία ενός παιδιού.
A ARTE DE VIVER JUNTO Η τέχνη της συμβίωσης Automatic.
Δευτερεύουσες προτάσεις Συμπερασματικές Εναντιωματικές Παραχωρητικές
ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΣΑΚΗ ΣΕΡΕΦΑ «ΜΙΑ ΤΡΥΠΑ ΣΤΟ ΝΕΡΟ» ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ : ΡΩΣΣΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ (Δ1), ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ (δ2)
Κωστής Κουρσάρης Μιχάλης Κοντοπίδης
Δευτερεύουσες προτάσεις.
Music: Smoke gets in your eyes Pictures By: Unknown source Edited by AMRA.
Σχολικοσ εκφοβισμοσ ...Και άλλα ερωτήματα που βασανίζουν τα παιδιά που είναι θύματα εκφοβισμού... Θα μου κάνουν κακό ή απλά το κάνουν για να περάσει η.
Ένα παραμύθι κατά του σχολικού εκφοβισμού
Το θαύμα της γέννησης Η ιστορία ενός παιδιού
Ευθείες και πλάγιες ερωτήσεις
Οι δύο φίλοι και η αρκούδα
ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
ΠΛΑΓΙΕΣ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Δευτερεύουσες Ονοματικές Προτάσεις
3. Πλάγιες ερωτήσεις Ορισμός: ονομάζονται έτσι, διότι μεταφέρονται εμμέσως (πλαγίως) από ένα πρόσωπο σε άλλο.
Η περιληψη.
Σεμπάστιαν Πίλαρτζικ Θάνος Κανέλλος Τζαβέλας Νέστορας
α) ονόματα ουσιαστικά, β) ονόματα επίθετα γ) αντωνυμίες 
Μόλις την είδε, έτρεξε αμέσως κοντά της. ΚΥΚΥ ΚΥΚΥ ΧΡΧΡ ΧΡΧΡ Κ Κ Χ Χ ΣΩΣΤΟ ΛΑΘΟΣ ΣΩΣΤΟ ΛΑΘΟΣ.
Εργασίες 3 και 4 από την σελίδα 62 του βιβλίου
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕΝΙΔΙΟΥ ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ - ΧΡΟΝΙΚΑ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΑ
Τα φωνήεντα είναι επτά και φωνάζουν δυνατά : α,ε,ι,η,ο,υ,ω
Μια φορά κι έναν καιρό, υπήρχε ένα νησί στο οποίο ζούσαν όλα τα συναισθήματα. Εκεί ζούσαν η Ευτυχία, η Λύπη, η Γνώση, η Αγάπη και όλα τα άλλα συναισθήματα.
Ευθύς και πλάγιος λόγος
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
Η παράγραφος Είναι το βασικό δομικό στοιχείο ενός κειμένου.
Χρησιμοποιώντας τις ΤΠΕ στα φιλολογικά μαθήματα: ένα σχέδιο διδασκαλίας στη Νεοελληνική Γλώσσα της Γ‘ Γυμνασίου Άννα Αγγελοπούλου.
Ομιλείτε Ελληνικά; Παιχνίδια που αναδεικνύουν τον πλούτο και την ομορφιά της ελληνικής γλώσσας Ενότητα 10 - Ατυχήματα.
« ένα άλλο πιθανό … τέλος ». Την κρίσιμη μέρα τύλιξε τα παπούτσια, τα πήρε στο σπίτι και τα έκρυψε. Προς το απόγευμα έβαλε τα καλά του, ετοιμάστηκε και.
Πώς σχηματίζουμε την προστακτική των σύνθετων ρημάτων
1 η Ενότητα 2 η Ενότητα 3 η Ενότητα.  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος.
Και όμως, είναι αλήθεια. Οι γόβες της Ευτέρπης έχουν «σκοτώσει» τον αντρικό πληθυσμό, συμπεριλαμβανομένου και του συζύγου της, του Κλέαρχου, ενός καθ’
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ. ΜΟΝΟΛΕΚΤΙΚΟΙ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΟΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ  Απλά επιρρήματα: Εγώ φεύγω σήμερα.  Απλές άναρθρες πτώσεις: Ώρες.
ΔΙΑΜΑΝΤΗ ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΦΟΙΤΗΤΡΙΑ ΣΧΟΛΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΑΣΚΗΣΗ ΠΡΑΞΗΣ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ Η΄ Εξάμηνο Τμήματος Χρηματοοικονομικής.
ΧΡΟΝΟΙ-ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΒΑΘΜΙΔΕΣ- ΠΟΙΟΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Ανάλυση κρίσιμου συμβάντος
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Στο προηγούμενο μάθημα είχαμε μιλήσει για το παιχνίδι, τον ορισμό του, τη σημασία του, τα είδη του παιχνιδιού κατά τον Piaget , και το.
Βιωματική Δράση Α΄Τάξης 2ου Γυμνασίου Πεύκης
ΑΙΣΘΑΝΟΜΑΙ –ΖΩ-ΥΠΑΡΧΩ
Προετοιμασία της Βιβλικής
Το άγαλμα που κρύωνε του Χρ. Μπουλώτη
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΤΟ ΛΕΝΕ ΑΓΑΠΗ. . .;
2ο Δημοτικό Σχολείο Σιάτιστας
Απο τον ευθυ στον πλαγιο λογο
Μάθημα 8ο Ζητήματα γραφής και επιμέλειας κειμένου-εργασίας
Κυκλοφοριακή Αγωγή Στο πρόγραμμα αυτό συμμετείχε το σχολείο μας (Ειδικό Κωφών & βαρήκοων Ιωαννίνων), καθώς και το Ειδικό Τυφλών Ιωαννίνων.
Ο Ιησούς και οι μαθητές του
Παίζουμε παντομίμα; Χατσίκου Ιωάννα
ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ.
Πώς ξεκινούν οι φήμες στο γραφείο...
Αν κάνει καλό καιρό, θα πάμε εκδρομή.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου Ενότητα 6 Χρονικές προτάσεις Υποθετικές προτάσεις Υπώνυμα Ορισμός A Π Ο Σ Τ Λ Α Κ Η Ι

Χρονικές προτάσεις Είναι δευτερεύουσες επιρρηματικές προτάσεις Εισάγονται Με χρονικούς συνδέσμους Όταν καθώς πριν (να) ώσπου σαν Αφού μόλις ωσότου άμα ενώ Αφότου προτού όποτε Με λέξεις ή φράσεις ως χρονικούς συνδέσμους Εκεί που όσο να /που έως ότου να Κάθε που μέχρι να /που μετά που… Λειτουργούν Σαν επιρρηματικοί προσδιορισμοί του χρόνου Περιγράφουν Εξαρτώνται πάντα από μια κύρια πρόταση και περιγράφουν ένα γεγονός που συνέβη πριν, μετά ή την ίδια στιγμή με το γεγονός που περιγράφεται στην κύρια πρόταση.

Τι δηλώνουν οι χρονικές προτάσεις Το ταυτόχρονο Εκεί που, ενώ, όσο Ενόσω, καθώς, σαν Όποτε, όταν Το γεγονός που δηλώνει η χρονική πρόταση συμβαίνει ταυτόχρονα μ’ αυτό που δηλώνει η κύρια πρόταση. Π.χ. Όταν με συναντά στο δρόμο, δε με χαιρετά. Το προτερόχρονο Άμα, αφού, αφότου Μόλις, μετά που, Όποτε, όταν, σαν Το γεγονός της χρονικής πρότασης συνέβη πριν από αυτό που δηλώνει η κύρια πρόταση. Π.χ. Μόλις την είδε, έτρεξε αμέσως κοντά της. Το υστερόχρονο Μέχρι να /που, όσο να /που Πριν (να), προτού (να), ωσότου (να), ώσπου (να), έως ότου (να) Ώσπου (να), όποτε, όταν Το γεγονός της χρονικής πρότασης συμβαίνει μετά απ’ αυτό που δηλώνει η κύρια πρόταση. Π.χ. Επιστρέψαμε στο σπίτι, πριν ξεσπάσει η καταιγίδα.

Στον ελεύθερο χρόνο του ασχολείται με τη ζωγραφική Μπορείς στις παρακάτω προτάσεις να βρεις με ποιο τρόπο εκφράζεται η έννοια του χρόνου: Στον ελεύθερο χρόνο του ασχολείται με τη ζωγραφική Προθετική φράση Επίρ. Είδαν τότε τα σύννεφα να πυκνώνουν Πλάγια πτώση Το καλοκαίρι θα πάμε διακοπές Χρον. Μετχ. Ακούγοντας τα τρομερά νέα, έβαλαν τα κλάματα

Βρες τις χρονικές προτάσεις και τη χρονική τους βαθμίδα ταυτόχρονο Όσο διάβαζα, εκείνη τακτοποιούσε το σπίτι Αφού έζησε μερικά χρόνια στο εξωτερικό, αποφάσισε τελικά να επιστρέψει οριστικά στην πατρίδα του προτερόχρονο Προτού πάει στη δουλειά, πέρασε από την τράπεζα υστερόχρονο Πριν διαβάσω, θα ακούσω μουσική υστερόχρονο Καθώς έφευγε το πλοίο, η Αρίστη μας χαιρετούσε ταυτόχρονο Τα ξόδεψα όλα, ώσπου δεν του ΄μεινε δεκάρα υστερόχρονο

Υποθετικές προτάσεις Υπόθεση + Απόδοση = Υποθετικός λόγος Είναι επιρρηματικές προτάσεις και περιέχουν την προϋπόθεση για να γίνει αυτό που δηλώνει η πρόταση που προσδιορίζεται από αυτές. Η υποθετική πρόταση λέγεται και υπόθεση, ενώ η πρόταση Που προσδιορίζεται απ’ αυτή λέγεται απόδοση. Υπόθεση + Απόδοση = Υποθετικός λόγος Π.χ. Αν θα πάτε στο χωριό, θα περάσετε ωραία Α. με τους υποθετικούς συνδέσμους: αν, εάν Β. με τους συνδέσμους: σαν, άμα, να όταν έχουν υποθετική σημασία. Γ. με τις εκφράσεις: έτσι και, σε περίπτωση που… Εισάγονται: Λειτουργούν: ως επιρρηματικοί προσδιορισμοί της προϋπόθεσης ή του όρου Προσοχή!!! Ο σύνδεσμος (αν) εισάγει και πλάγια ερωτηματική πρόταση. Θα εξαρτάται όμως από ρήμα γνωστικό, απορίας, ερώτησης κ.ά. Π.χ. *Αναρωτιέμαι αν με συμπαθείς (= Π.Ε. αντικείμενο στο αναρωτιέμαι)

Τα είδη των υποθετικών προτάσεων Πραγματικό Υπόθεση Απόδοση Αν + οποιοσδήποτε χρόνος Ίδιος χρόνος με ρήμα υπόθεσης ή υποτακτική ή προστακτική Π.χ. *Αν εργάζεσαι σκληρά, πετυχαίνεις πολλά. *Αν δεις το Γιώργο, να του πεις ότι τον θέλω. *Αν θέλεις να πάρεις περισσότερες πληροφορίες γι’ αυτό το θέμα, διάβασε αυτό το άρθρο. Μη πραγματικό Υπόθεση Απόδοση Αν + παρατατικός ή Θα + παρατατικός ή Υπερσυντέλικος Θα + υπερσυντέλικος Π.χ. *Αν μιλούσες μαζί του, θα μάθαινες την αλήθεια. *Αν είχες ακούσει τις συμβουλές μου, θα είχες πετύχει πιο γρήγορα το στόχο σου.

Άλλες σημασίες των υποθετικών προτάσεων *(Παρομοίωση): Αν μιλάει ο τοίχος, μιλάει και αυτός *(Έντονη αντίθεση): Αν είναι αυτός ευγενικός, τότε εγώ είμαι μελιστάλαχτος. *(Απειλή): Αν έρθω εκεί, δε σε σώζει τίποτα. *(Αιτία): Δεν ευθύνομαι εγώ, αν χάσαμε το πλοίο. *(Αποτέλεσμα): Αν είσαι σήμερα φοιτητής, αιτία είναι η μητέρα σου.

Αν τον πιάσω στα χέρια μου, αλίμονο του! Στις παρακάτω περιόδους να βρείτε τη σημασία που έχουν κάθε φορά οι υποθετικές προτάσεις Αν κατάφερε να είναι σήμερα διευθυντής της εταιρείας, το χρωστάει στις γνωριμίες του αποτέλεσμα απειλή Αν τον πιάσω στα χέρια μου, αλίμονο του! Αν το άκουσες εσύ, το άκουσα και εγώ παρομοίωση Αν το σπίτι είναι ακατάστατο, δε φταίω εγώ αιτία Αν έχετε εσείς τα πλούτη σας, έχουμε εμείς τα νιάτα μας Έντονη αντίθεση

Π.χ. μηλιά υπώνυμο της λέξης δέντρο, η οποία είναι υπερώνυμο της Υπώνυμα λέγονται οι λέξεις ή φράσεις των οποίων η σημασία συμπεριλαμβάνεται μέσα στην έννοια μιας άλλης λέξης ή φράσης. Αυτή η άλλη λέξη ή φράση λέγεται υπερώνυμο. Π.χ. μηλιά υπώνυμο της λέξης δέντρο, η οποία είναι υπερώνυμο της Επαγγελματίας Ξυλουργός, χτίστης, ταξιτζής, κομμωτής, κλειδαράς, ζαχαροπλάστης, λογιστής, δικηγόρος, ψαράς, σιδηρουργός, ταβερνιάρης

Ορισμός μιας λέξης Είναι η ακριβής και σαφής περιγραφή της σημασίας της, με την παρουσίαση των χαρακτηριστικών της. Έτσι τη συσχετίζουμε με άλλες έννοιες και την ξεχωρίζουμε από αυτές. Παράδειγμα «Θρανίο» Παραθέτουμε τα κύρια γνωρίσματά του: *Είναι έπιπλο των σχολικών αιθουσών. *Εκεί κάθεται ο μαθητής. * Αποτελείται από τέσσερα στηρίγματα («πόδια») και μια οριζόντια τάβλα, στην επιφάνεια της οποίας τοποθετεί ο μαθητής τα βιβλία του.