Χρυσοστόμου Χρυσόστομος (MSc) Η Επίδραση του Μαθήματος της Φυσικής Αγωγής στη Φυσική Κατάσταση των Παιδιών 6-12 ετών Χρυσοστόμου Χρυσόστομος (MSc) Ιανουάριος 2011
Τι εννοούμε με τον όρο Φυσική Κατάσταση ???
Η φυσική κατάσταση ορίζεται ως μια θετική κατάσταση καλής υγείας και ευεξίας που επηρεάζεται από τακτική φυσική δραστηριότητα, γενετική ιδιοσύσταση και καταλληλόλητα της διατροφής. Στο σχολικό και μαζικό αθλητισμό= σχετική με την υγεία Στον αγωνιστικό αθλητισμό= σχετική με την απόδοση (απόκτηση μέγιστης απόδοσης).
Ιδιότητες Φυσικής Κατάστασης Ταχύτητα Δύναμη Αντοχή Ευκαμψία
Ιδιότητες Φυσικής Κατάστασης Αντοχή: Βελτίωση του καρδιοαναπνευστικού και κυκλοφορικού συστήματος Hpjpjpkj[k[
Αερόβια ικανότητα – Ικανότητα αντοχής – VO2max Γιατί θεωρείται πολύ σημαντική ιδιότητα της φυσικής κατάστασης; Γιατί συμμετέχουν πολλά συστήματα του οργανισμού όπως: Αναπνευστικό Κυκλοφορικό Καρδιοαγγειακό Μυϊκό
Ιδιότητες Φυσικής Κατάστασης Δύναμη: Ανάπτυξη του μυοσκελετικού συστήματος (μυϊκή δύναμη, μυϊκή αντοχή κλπ)
Ιδιότητες Φυσικής Κατάστασης Ευκαμψία: Βελτίωση της κινητικότητας των αρθρώσεων – Ευλυγισίας των μυών
Ιδιότητες Φυσικής Κατάστασης Ταχύτητα: Ανάπτυξη ταχείας αντίδρασης σε ένα ερέθισμα & Εκτέλεσης κινήσεων με τη μέγιστη δυνατή ταχύτητα
Πώς μπορεί να επιτευχθεί η ανάπτυξη της Φυσικής Κατάστασης μέσω του μαθήματος της Φ.Α ???
Αθλοπαιδιές Ποδόσφαιρο Καλαθοσφαίριση Πετοσφαίριση Χειροσφαίριση Ανάπτυξη Αντοχής… Αθλοπαιδιές Ποδόσφαιρο Καλαθοσφαίριση Πετοσφαίριση Χειροσφαίριση
Ανάπτυξη Αντοχής… Δρομικά Παιχνίδια
Ανάπτυξη Αντοχής… Ασκήσεις Δρόμου
έντασης και καρδιακής συχνότητας Καρδιακή συχνότητα (%) Αξιολόγηση έντασης Μέγιστη Καρδιακή Συχνότητα= (220 – ηλικία) Σχέση έντασης και καρδιακής συχνότητας Ένταση Καρδιακή συχνότητα (%) Χαμηλή < 60 Μέτρια 60 – 80 Υψηλή 80 – 95 Μέγιστη > 95
Οφέλη της γενικής βασικής αντοχής: Είναι σημαντική στην ανάπτυξη της φυσικής κατάστασης για λόγους υγείας, το fitness και το σχολικό αθλητισμό. Συμβάλει στη διατήρηση της υγείας και της καλής ψυχοσωματικής κατάστασης (φόρμας), ελάττωση άγχους , προάγει τη χαλάρωση και ελαττώνει την ευαισθησία στα κοινά κρυολογήματα Αυξάνει τη σωματική και ψυχική ανοχή στην επιβάρυνση
Οφέλη της γενικής βασικής αντοχής: Επιταχύνει την αποκατάσταση Βελτιώνει την χωρητικότητα των πνευμόνων Δυναμώνει τον καρδιακό μυ Βελτιώνει την κυκλοφορία Ελαττώνει τα επίπεδα κακής οχληστερόλης (LDL) και αυξάνει τα επίπεδα της καλής (HDL). Χαλαρώνει την καρδιακή συχνότητα Αυξάνει τη μέγιστη πρόσληψη οξυγόνου (VO2 max )
Ανάπτυξη Δύναμης Ασκήσεις με μικρές αντιστάσεις ή/και με το σωματικό βάρος
Ανάπτυξη δύναμης
Ανάπτυξη δύναμης
Σημασία στην Ανάπτυξη της Δύναμης για το Άνω Μέρος του Σώματος
Οφέλη βελτίωσης της μυϊκής δύναμης: Διεγείρει τη βιολογική ανάπτυξη των οστών Αυξάνει την οστική πυκνότητα Μειώνει την πιθανότητα τραυματισμού Βελτιώνει την εικόνα του σώματος Βελτιώνει τη φυσική εμφάνιση
Ταχύτητα
Ταχύτητα Η ικανότητα: i) ταχείας αντίδρασης σε ένα ερέθισμα και ii) η εκτέλεση κινήσεων με την υψηλότερη δυνατή ταχύτητα (Martin 2000)
Ευαίσθητες φάσεις της ταχύτητας Ταχύτητα αντίδρασης: 7-12 ετών Ταχύτητα κίνησης: 9-13 ετών Μετά την εφηβεία ξεκινά η συστηματική προπόνηση
Ανάπτυξη Ταχύτητας Η ταχύτητα αντίδρασης και πως βελτιώνετε. Βελτιώνεται με μικρά παιχνίδια [παιγνίδια εναλλαγής θέσεων (π.χ μαντήλι), εκκινήσεις, πιάσιμο και απόκρουσης της μπάλας]. Πάντοτε προηγείται προθέρμανση, ακολουθούν οι ασκήσεις ταχύτητας και μετά ασκήσεις δύναμης ή αντοχής.
Ανάπτυξη Ταχύτητας
Ευκαμψία
(με έμφαση στο τέλος του μαθήματος-αποθεραπεία). Ανάπτυξη Ευκαμψίας Μέσω δραστηριοτήτων Μέσω παιχνιδιού Ασκήσεις με Συνασκούμενο Διατατικές Ασκήσεις (Stretching) Να εκτελούνται: Στην αρχή (προθέρμανση) & στο τέλος του μαθήματος (αποθεραπεία) (με έμφαση στο τέλος του μαθήματος-αποθεραπεία). Η διάρκεια της κάθε άσκησης πρέπει να διαρκεί >15 sec.
Ανάπτυξη Ευκαμψίας Η διάρκεια της κάθε άσκησης πρέπει να διαρκεί >15 sec
Ευκαμψία αρθρώσεων (κάμψη ή έκταση) Πλεονεκτήματα: Βοηθά την αποφυγή τραυματισμών Βελτιώνει την κινητική απόδοση Αυξάνει το εύρος της κίνησης Προάγει τη ροή της κίνησης
Η Ανάπτυξη Φυσικών Ικανοτήτων πρέπει να λαμβάνει υπόψη: τη φυσιολογική ανάπτυξη του κάθε παιδιού τις ατομικές ιδιαιτερότητες την παιδική ψυχοσύνθεση την ανάγκη για παιγνιώδεις μορφές επιβάρυνσης
Ευεργετικά αποτελέσματα από τη συστηματική άσκηση Ευεργετικά αποτελέσματα από τη συστηματική άσκηση Αυξάνει την παραγωγικότητα και την απόδοση Μειώνει το άγχος και την κατάθλιψη Βελτιώνει τη φυσική κατάσταση (π.χ αντοχή) Δυναμώνει το μυοσκελετικό σύστημα Μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων Βοηθά στον έλεγχο του σωματικού βάρους
“Δία βίου άσκηση για υγεία” 3ος Σκοπός Ν.Α.Π “Δία βίου άσκηση για υγεία” διατήρηση ή/και βελτίωση της υγείας βελτίωση της ποιότητας ζωής
Πλεονεκτήματα του Κυρίαρχου Στόχου ``Δια βίου άσκηση για υγεία`` Η Φυσική Αγωγή αποκτά συγκεκριμένη φιλοσοφία. Διαμόρφωση καλύτερων αναλυτικών προγραμμάτων και ευκολότερη εφαρμογή τους. Περισσότερος ενθουσιασμός και καλύτερα αποτελέσματα στο μάθημα από όλους τους μαθητές (στόχος δεν είναι η ανάδειξη του καλύτερου) Μείωση προβλημάτων υγείας (παχυσαρκίας, διαβήτη κλπ) 2.ΑΠΟΔΕΊΧΘΗΚΕ ΣΕ ΈΡΕΥΝΕΣ ΤΟΥ ECCLES 1983, PINTRICH 1989. Βελτίωση γενικής υγείας Βελτίωση της ποιότητας της ζωής
Ο τομέας της φυσικής κατάστασης για την υγεία στο πρόγραμμα του σχολείου Μπορεί να βελτιωθεί ακολουθώντας τις αρχές ανάπτυξης της φυσικής κατάστασης. Στο σχολικό πρόγραμμα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται στοιχεία που σχετίζονται με την υγεία και συμβάλουν στην ανάπτυξη και διατήρηση των στοιχείων της. Η φυσική αγωγή δεν είναι φυσική κατάσταση Να συμπεριλαμβάνεται ο τομέας της φυσικής κατάστασης για την υγεία στο πρόγραμμα του σχολείου ως μέρος του κάθε μαθήματος και να προωθείται μέσα από την απόκτηση κινητικών δεξιοτήτων και ανάπτυξης της φυσικής κατάστασης.
Ο τομέας της φυσικής κατάστασης για την υγεία στο πρόγραμμα του σχολείου Η σχολική φυσική αγωγή οφείλει στα παιδιά να: Τους αυξήσει τη γνώση και τη θετική στάση για τη σημασία της φυσικής κατάστασης. Τα παρακινήσει να συμμετέχουν σε τακτική έντονη σωματική δραστηριότητα. Τους διδάξει πώς να ασκούνται και τι να κάνουν, για να βελτιώσουν τα ατομικά επίπεδα φυσικής κατάστασής τους. Τους παρέχει ευκαιρίες.
Παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξη Διατροφή Άσκηση Τρόπος ζωής Υπο-κινητικότητα
Οι μελλοντικοί διδάσκοντες Στόχοι του μαθήματος Οι μελλοντικοί διδάσκοντες Να <<εμφυσήσουν>> στα παιδιά τη σημασία και την αξία της Φυσικής Αγωγής στην ορθή ανάπτυξη και την Υγεία και έτσι να θέσουν τις βάσεις για τη Δία Βίου Άσκηση
Διδαχτικές συμβουλές: Εξάσκηση με συνασκούμενους Εξάσκηση με μουσική Δημιουργία εντύπου ατομικού προφίλ φυσικής κατάστασης Καταγραφή προσωπικών επιδόσεων Εναλλαγή των αποστάσεων, του ρυθμού των επαναλήψεων ή του χρόνου
Διδαχτικές συμβουλές: Στο μάθημα να συμπεριληφθούν αλτικές ασκήσεις (π.χ. χρήση εμποδίων) Συμμετοχή σε παιχνίδια όπως «Το κυνήγι του θησαυρού» και δραστηριότητες προσανατολισμού Συμμετοχή σε αθλητικές ομάδες οργανισμών υγείας Βραβεία για ατομική βελτίωση Εξάσκηση μαζί με τα παιδιά και του εκπαιδευτικού
Παράγοντες Κινδύνου Υγείας σε Παιδιά Καρδιαγγειακές Παθήσεις στην Κύπρο Παράγοντες Κινδύνου Υγείας σε Παιδιά 37 – 40% των παιδιών της Κύπρου έχουν υψηλότερη συγκέντρωση χοληστερόλης από το κανονικό!
Η Εξέλιξη της Παιδικής Παχυσαρκίας στην Κύπρο 1999-2000 έως 2009-2010 Υψηλότερο βάρος από το κανονικό (%) 1999-00 2009-10 Διαφορά ΣΥΝΟΛΟ 22,4 28,2 +5,8 Αγόρια 24,7 31,3 +6,6 Κορίτσια 20,2 25,6 +5,4 6 – 8,9 ετών 21,8 28,3 +6,5 9 – 11,9 ετών 17,6 33,6 +16,0 12 – 14,9 ετών 23,7 23,1 -0,6 15 – 17,9 ετών 19,4 27,1 +7,7 Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Διεύθυνση Δημ. και Μεσ. Εκπαίδευσης, Ινστιτούτο Υγεία του Παιδιού, 2010.
www.stress.gr
Είναι τελικά σημαντική η σωστή ανάπτυξη των φυσικών ικανοτήτων στο μάθημα της Φ.Α. ???
Ευχαριστώ για την προσοχή σας