 Να ορίσουμε την έννοια του εθνικού κινηματογράφου  Κριτήρια Ορισμού  Εφαρμογή στην ελληνική κινηματογραφία.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Οικοτουρισμός & Aειφόρος Ανάπτυξη στην Ελλάδα
Advertisements

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
Η Θεματική Ταξινόμηση και η Συμβολή της στην Αναζήτηση Ευρωπαϊκών Κοινωνικών Δεδομένων.
1 Η σύνδεση των γλωσσών με χώρες και πολιτισμούς και οι συνέπειές της στις στάσεις και τα κίνητρα για εκμάθηση: συμπεράσματα μιας έρευνας σε μαθητές 5.
Γιατί ένα πολιτιστικό πρόγραμμα;. Τα Πολιτιστικά προγράμματα προϋπήρχαν του θεσμού. Θετικό γιατί υπάρχει ενδιαφέρον και παράδοση. Αρνητικό γιατί δεν είναι.
ΤΠΕ και γραμματισμός Επιμέλεια παρουσίασης: Νότα Σεφερλή.
Μερικά ακόμη παραδείγματα
Συνεργατική τέχνη, αφήγηση και συμπεριληπτική εκπαίδευση
Κριτική παιδαγωγική & δημιουργία σχολικού κήπου
Ικανότητες Εκπαιδευτικών 6 Οκτωβρίου 2014 Caroline Kearney Ανώτερη Υπεύθυνη Έργου και Εκπαιδευτική Αναλύτρια.
ΤΡΟΠΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΔΙΑΚΡΑΤΙΚΩΝ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΩΝ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 3.1 Η Ευρωπαϊκή Διάσταση.
ΑΝΔΑΛΟΥΣΙΑ. Ανδαλουσία, 1980 Έκταση: Km 2 Πληθυσμός: κάτοικοι Δήμοι: 774 Πάνω από 30% κατ. Νομαρχίες: 8 Δημοτικές βιβλιοθήκες:
Κοινωνιολογία (Εισαγωγικές έννοιες)
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
Και ανθρώπινα δικαιώματα
Διακρίσεις και ο ρόλος του σχολείου Το πρόγραμμα PROGRESS και εμείς.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΠΛΑΤΩΝ Συνεργατική Δημιουργία Τέχνης για την Μείωση της Περιθωριοποίησης.
 Aν και το διεθνικό έχει συνδεθεί με τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, σε πολλές περιπτώσεις έχει συνδεθεί με απειλές.
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
Ερευνητικό πεδίο Ανθρωπιστικές επιστήμες Ευαγγελία Γεμώνα.
Ενότητα 1.1 Ο ρόλος των ΤΠΕ στη δόμηση της κοινωνίας της Γνώσης. Η ένταξη των ΤΠΕ στα πλαίσια των στόχων της εκπαίδευσης για την περίοδο και.
ΜΑΘΗΜΑ 4ο (Κοινωνικές ομάδες)
ΑΡΙΣΤΕΑ ΓΙΑΝΝΟΥ ΣΩΣΩ ΚΑΤΣΕΛΗ ΑΣΠΑ ΙΑΚΩΒΟΥ
Οδηγίες συμπλήρωσης της ηλεκτρονικής αίτησης για το πρόγραμμα Teachers 4 Europe
Τα μαθηματικα στην τεχνη και στη φυση
Ο ρατσισμός επιστρέφει Από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 και από το 2000 όλο και εντονότερα η Ευρώπη ξαναβλέπει μπροστά της εφιάλτες ενός παρελθόντος,
Οικονομική Ανθρωπολογία
ΥΠΟΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΥΠΟΚΟΥΛΤΟΥΡΑ
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Μύθος και θρησκεία στην αρχαία Ελλάδα. Jean-Pierre Vernant.
Μάθημα: Κοινωνιολογία του Τουρισμού
ΑΦΟΜΟΙΩΣΗ Η ΕΝΤΑΞΗ; ΜΟΝΤΕΛΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ
ΣΙΑΜΕΤΗ ΦΩΤΕΙΝΗ ΜΑΘΗΜΑ : Λαϊκοί πολιτισμοί και σύνορα στα Βαλκάνια ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ : Ευάγγελος Γρ. Αυδίκος.
ΛΙΘΟΞΟΪΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ Α.Ε.Μ  Ένα βασικό κι αναγνωρισμένο πεδίο εισαγωγής της στα προγράμματα σπουδών και της γενικής εκπαίδευσης.  Ένα συχνό θέμα.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
«Η εικόνα της ‘Ευρώπης’ και του ‘Άλλου’ στο σχολείο και στα σχολικά εγχειρίδια» « Ευρωπαϊκή Διάσταση στην εκπαίδευση. Όψεις, θεωρήσεις, προβληματισμοί,
Mάθημα 2ο Η ανάπτυξη των ΜΜΕ. Από την Επικοινωνία στα μαζικά Μέσα Ο όρος «μέσα μαζικής επικοινωνίας» αναφέρεται σε μέσα που έχουν οργανωθεί για να μεταδίδουν.
Ονοματεπώνυμο: Γκουτζήκα Όλγα ΑΕΜ:3120 Εξάμηνο: Στ’ Μάθημα: Εκπαιδευτική Πολιτική Διδάσκουσα: Tάχου-Ηλιάδου.
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
1 ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΛΟΓΟΥ (Critical Discourse Analysis) ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ.
ΠΜΣ Ευρωπαϊκή Κοινωνική Πολιτική Ευρωπαϊκές Πολιτικές Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Θεματική ενότητα 2 ου εξαμήνου / 3 τρίωρα σεμινάρια.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Επίκουρη Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
Το αναλυτικό πρόγραμμα του μέλλοντος
Κοινωνικό Ζήτημα
Διδακτική αρχαίων ελληνικών Α΄ λυκείου από πρωτότυπο κείμενο
Είμαστε μια ομάδα ανθρώπων που ένοιωσε την ανάγκη να εκφραστεί και να δραστηριοποιηθεί  καλλιτεχνικά και κοινωνικά σε τοπικό επίπεδο. Μετά από πολύχρονη.
ΝΕΑ ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΠΑΛΙΑ ΜΕΣΑ.
Εκπαιδευτική διοίκηση και καινοτομία
Ο ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ
Κοινωνιολογία (Εισαγωγικές έννοιες)
Eτερότητα και Εκπαίδευση στην Ελληνική Διασπορά
Α) Κριτική Θεωρία.
Ενότητα 6: Κοινωνικο-Πολιτισμικές Θεωρίες Μάθησης
ΔΙΑΛΕΞΗ 1η ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗ ΣΧΕΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΜΜΕ
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού και των μαθητών
ΜΟΥΣΕΙΟΛΟΓΙΑ ΙΙ- ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ
ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ & ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΛΑΪΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ-ΞΕΝΟΦΟΒΙΑ Α.ΓΟΥΛΟΣΠΥΡΟΥ.
Giroux & McLaren «Βorder pedagogy»
Ηλίας Μπουναρτζής/users.sch.gr/bounartzis
– Η ταυτότητα του ρόλου του φύλου
Εκπαίδευση και μειονότητες
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Διαπολιτισμική Προσέγγιση και Παγκοσμιοποίηση
ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΔΟΕΠ&ΤΜ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

 Να ορίσουμε την έννοια του εθνικού κινηματογράφου  Κριτήρια Ορισμού  Εφαρμογή στην ελληνική κινηματογραφία

 Στην εισαγωγή της ταινίας η Θεία Από το Σικάγο αναγνωρίζετε στοιχεία που μπορούν να θεωρηθούν μέρος μιας εθνικής κινηματογραφίας;

 Τι είδους κριτήρια χρησιμοποιούμε (φόρμας, κοινωνικά, οικονομικά) για να ορίσουμε τον εθνικό κινηματογράφο;

 Δεν υπάρχει οικουμενικότητα στο πως ορίζουμε την εθνική κινηματογραφία, αν και συχνά ορίζεται ως η παραγωγή που προέρχεται από ένα συγκεκριμένο έθνος- κράτος.  Σημασία για τον ορισμό δίνεται στα κριτήρια. Σε γενικές γραμμές χρησιμοποιούμε: › Οικονομικά (διαδικασία παραγωγής) › Κειμενικότητα (περιεχόμενο) › Κοινό (πρόσληψη) › Κριτικο-κεντρική προσέγγιση (εθνικός= ποιοτικός κινηματογράφος)

 Ποσοστό (επί της διάρκειας) των διαλόγων στα ελληνικά  Ποσοστό γυρισμάτων σε ελληνικό έδαφος  51% του προϋπολογισμού να έχει καλυφθεί από την ελληνική επικράτεια  Να έχει λάβει το πιστοποιητικό από το ΕΚΚ › Αναλυτικά βλ (Νόμος 3905/2010, και ent&task=view&id=1212&Itemid= ent&task=view&id=1212&Itemid=184

 H κλασσική θεώρηση μας έρχεται από τη γλωσσολογική- δομιστική παράδοση (F. De Saussure) τοποθετεί το κέντρο βάρος του χτισίματος νοήματος στην εξαγωγή του τελευταίου μέσα από τη διαφοροποίηση (ponos/ konos και κατ’ επέκταση στη σημασιολογία μαύρο/ άσπρο).  Η δεύτερη προσέγγιση είναι και αυτή γλωσσολογικής (Μπαχτίν) και πρεσβεύει ότι το νόημα χτίζεται διαλογικά με το Άλλο.

 Η τρίτη προσέγγιση είναι ανθρωπολογική και θεωρεί ότι ο πολιτισμός ουσιαστικά διαμορφώνεται μέσα από την απόδοση νοήματος στα πράγματα κατά την τοποθέτησή τους σε συγκεκριμένες θέσεις μέσα σε ένα ταξινομικό σύστημα. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργείται μια συμβολική τάξη πραγμάτων. Για παράδειγμα, το τι αποτελεί τέχνη βασίζεται σε ένα ταξινομικό σύστημα που κάθε κοινωνία ορίζει ως τέχνη.

 Τέλος υπάρχει και η ψυχαναλυτική προσέγγιση που θεωρεί ότι η ετερότητα είναι βασικό συντακτικό στοιχείο της ψυχικής μας ζωής ώστε να διαμορφωθούμε ως υποκείμενα και να αποκτήσουμε σεξουαλική ταυτότητα.

 Βλέπουμε ότι όλες οι θεωρήσεις τις ταυτότητας δίνουν βαρύτητα στην ετερότητα (με διαφορετικό τρόπο πιο θετικό ή αρνητικό, άρα η ετερότητα μπορεί να είναι αμφίσημη). Σε αυτό το πλαίσιο η εθνική κινηματογραφία θα πρέπει να οριστεί σε σχέση με το Άλλο (άλλες εθνικές κινηματογραφίες ή παγκόσμιο κινηματογράφο-το Χόλυγουντ)  Βλ.  Η ανθρωπολογική θεώρηση τονίζει το ρόλο του πολιτισμού και της κοινωνίας και είναι πιο σχετικιστική. Σε αυτό το πλαίσιο υπάρχουν πιο τοπικά κριτήρια που σχετίζονται με το τι ορίζεται ως πολιτισμός σε κάθε έθνος-κράτος και την κοινωνία του.

 Ο ορισμός του πολιτισμού σχετίζεται στενά με τις δομές εξουσίας και τους μηχανισμούς γνώσης και διαμόρφωσης που αυτοί ορίζουν. Γι’ αυτό και η διάκριση ανάμεσα σε Πολιτισμό/ πολιτισμό ή Υψηλή και Χαμηλή κουλτούρα εξακολουθούν να διαιωνίζονται τόσο σε επίπεδο μαζική πρόσληψης αλλά και στο χώρο των επιστημών. Μέσα σε αυτό το κλίμα η μελέτη του κινηματογράφου ως πεδίο παραγωγή και κατανάλωσης του πολιτισμού έγινε συστηματικό πεδίο μελέτης μόνο μετά το 1960 (πολιτισμικές σπουδές). Αυτές οι διακρίσεις έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της εθνικής κινηματογραφίας.

 Η ανάπτυξη της εθνικής κινηματογραφίας, ειδικά στην Ευρώπη συνδέεται στενά με την αντίσταση που οι εθνικές κυβερνήσεις ήθελαν να αναπτύξουν σε αυτό που θεωρήθηκε πολιτιστική εισβολή και παγκόσμια κυριαρχία.  «Οι εθνικοί κινηματογράφοι είχαν συνήθως μια λειτουργία ανάλογη των ειδών: για το ευρύ κοινό, μια γαλλική ταινία, ιταλική ή σουηδική ανοίγει διαφορετικούς ορίζοντες προσδοκιών- κάτι που αποτελεί προϋπόθεση για εμπορικούς σκοπούς» (Τ. Elsaesser, από Higson σελ. 178)

 Η ανάδειξη του Χόλυγουντ ως αντίπαλο δέος αποτέλεσε παράγοντα συνοχής και πεδίο διαμόρφωσης ηγεμονικών αντιλήψεων για το τι σημαίνει εθνικός  Τη ίδια στιγμή οδήγησε σε υπερκαθορισμό το Χόλυγουντ και οδήγησε στην ταυτοσημία του με «τη διεθνή θεσμοθέτηση συγκεκριμένων κινηματογραφικών κανόνων και αξιών σε σχέση με τις προσδοκίες του κοινού, τις επαγγελματικές πρακτικές και τις ιδεολογίες αλλά και την εδραίωση υποδομών παραγωγής, διανομής και προώθησης προκειμένου οι εν λόγω κανόνες και αξίες να εξυπηρετηθούν, ρυθμιστούν και αναπαραχθούν» (Higson p. 179)  Eπίσης το Χόλυγουντ αποτέλεσε και κομμάτι της λαϊκής εθνικής κουλτούρας, πράγμα που έγινε εφικτό εξαιτίας βασικά απλής αφηγηματικής δομής, πλούσιου θεάματος που είχαν οι αμερικανικές ταινίες οι οποίες εξ αρχής απευθύνονταν σε ένα ετερογενές κοινό, τους μετανάστες, (ως μέρος της ελαφριάς ψυχαγωγίας και της λαϊκής διασκέδασης, ένας τόπος μαζικής απόδρασης) και έτσι τροφοδότησε με αντίστοιχες προσδοκίες (μίμηση ταινιών του Χόλυγουντ από εθνικές κινηματογραφίες πχ τα ελληνικά μιούζικαλ της δεκ. του 1960).

 To αποτέλεσμα της ηγεμονίας του Χόλυγουντ (οικονομικού και συμβολικού) ήταν να στραφεί ο εθνικό κινηματόγραφος είτε σε άκριτη μίμηση είτε στην υψηλή τέχνη που όμως απευθύνοντας σε λίγους και της έλειπε η δημοφιλία. Ενώ όπως θα δούμε η άνοδος συγκεκριμένων εθνικών κινηματογράφων γίνονταν σε συγκεκριμένες συνθήκες (κινηματογράφος του 3 ου κόσμου) και χώρους (φεστιβάλ). Ενώ όταν υπάρχουν οι εξαιρέσεις εθνικού σινεμά με παγκόσμια απήχηση συνήθως υπάρχει συνεργασία με την αμερικανική παραγωγή ή διανομή

 Ο Higson προτείνει ο εθνικός κινηματογράφος να οριστεί με πιο ‘εσωτερικά’ κριτήρια δηλαδή τις συνθήκες της εγχώριας οικονομικής, πολιτισμικής και πολιτικής ταυτότητας και των παραδόσεών της.

 Άφιξη στη Φλωρεντία, Room with a View  Μπορείτε να εντοπίσετε στοιχεία βρετανικότητας και ποια είναι αυτά;  Τι είδους κριτήρια χρησιμοποιήσατε;

 Στο πλαίσια μιας πολιτιστικής παραγωγής οι κυβερνήσεις, ειδικά μετά τον Β’ ΠΠ ενίσχυσαν τον κινηματογράφο τους (πολιτικές εθνικών χρηματοδοτήσεων, εθνικών πολιτικών και κέντρου κινηματογράφων με ίσως κυριότερο παράδειγμα τη Ντεγκωλική Γαλλία), αν και η προσοχή του σε αυτόν ως μέσο προπαγάνδας αρχίζει σε πολλές χώρες από τις αρχές του 20 ου αιώνα

 Οι εθνικές αφηγηματικές παραδόσεις δηλαδή με ποιο τόπο το έθνος αφηγείται τις πολιτισμικές του ιστορίες έπαιξαν και παίζουν σημαντικό ρόλος αφού ο κινηματογράφος πάτησε σε αυτές για να βρει μια γλώσσα επικοινωνίας με το κοινό τους (πχ λογοτεχνία, θέατρο) αλλά και να το αγγίξει συναισθηματικά. Επίσης δανείστηκε από ήδη διαμορφωμένες παραδόσεις το στυλ (φόρμα)  Για παράδειγμα οι βουκολικές ταινίες και η ηθογραφία, όπως και ανάπτυξη χαρακτήρων υπήρξαν στοιχεία του ελληνικού κινηματογράφου. Μπορείτε να εντοπίσετε τέτοια στοιχεία στη Θεία από το Σικάγο

 Η στενή σχέση με αυτές τις παραδόσεις μπορεί να έκανε τον εθνικό κινηματογράφο πιο κατανοητό στο κοινό του αλλά την ίδια στιγμή διαιώνισε τις όποιες εικόνες αποκλεισμού και τα στερεότυπα που ενέχονται σε αυτές ενισχύοντας την ομοιογένεια μέσα από την περιθωριοποίηση αλλά και τη ‘εθνική φαντασιακή κοινότητα’.

 Όμως ο κινηματόγραφος δεν έγινε απλά φορέας αυτών των εικόνων και παραδόσεων αλλά ως νέο μέσο έπαιξε και παίζει ρόλο στη διαμόρφωση μιας νέας αναδυόμενης ταυτότητας/ταυτοτήτων που η μαζική έκθεσή της αλλά και οι δυνατότητες προβολής που όλο αυξάνονται ανακαλύπτεται και μπορεί να γίνει αντικείμενο επεξεργασίας από νέα κοινά (πχ Η θεία από το Σικάγο στο και έτσι να προκαλέσει και την ανάπτυξη νέων λόγων γύρω αυτήν.  Έτσι λοιπόν πέρα από την παραγωγή η κατανάλωση των ταινιών είναι πολύ σημαντική για τη μελέτη του κινηματογράφου (συγκερασμός ανάμεσα σε πολιτική- οικονομία-κειμενικότητα)

 Τα κριτήρια του ορισμού της εθνικής κινηματογραφίας είναι πολλαπλά και ταυτίζονται με την κατανόηση διαμόρφωσης ταυτότητας και του ορισμού του πολιτισμού.  Το πώς γίνεται μελέτη του κινηματογραφικού έργου σχετίζεται και με ζητήματα μεθοδολογίας που θα εξετάσουμε την επόμενη εβδομάδα

 Ορισμός εθνικής κινηματογραφίας, θεωρίες ταυτότητας, η έννοια του πολιτισμού, Χόλυγουντ και εθνικοί κινηματογράφοι, ενδοσκοπικά κριτήρια (παραγωγή, αφηγηματικές δομές, κατανάλωση )