Ανάλυση λαθών Πρόσθεση και Αφαίρεση

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ερωτηματολόγιο Συλλογής Απαιτήσεων Εφαρμογών Υψηλών Επιδόσεων
Advertisements

Συνέδριο Μαθηματικών σε A΄ τάξη
Οι πράξεις στα μαθηματικά.
Μάρτιος 2011 Βαρόμετρο ΕΒΕΘ - Καταναλωτές. “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.
Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
Πρωτογενής έρευνα Hi5, μία μόδα για νέους;. Μεθοδολογία - εργαλεία Η έρευνα διενεργήθηκε με την μέθοδο της συλλογής ερωτηματολογίων, τα οποία και συμπληρώνονταν.
Αριθμητική με σφηνοειδείς αριθμούς Ν. Καστάνη
ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟ ΤΟ
Δυαδικη παρασταση αριθμων και συμβολων
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
Ο ρόλος των Μαθηματικών στο Νέο Γενικό Λύκειο και ΕΠΑ.Λ.
Δρ Μύρια Σιακαλλή Σύμβουλος για τα Μαθηματικά
Ο Σχολικός σας Σύμβουλος
ΜοντελοποίησηΈργα ΜαθήματαΑξιολόγηση Αναστοχασμος Μαθήματα.
πώς να βοηθήσω το παιδί μου με τη μελέτη στο σπίτι
Η ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΤΗΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ ΕΚΤΕΛΕΣΗΣ ΤΩΝ ΑΠΛΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ (ΒΑΣΙΚΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ) ΤΟΥ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΙΡΕΣΗΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΩΝ ΠΡΩΤΩΝ ΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ.
της Μαρίας-Ζωής Φουντοπούλου
Τα στοιχειώδη περί γεωδαιτικών υπολογισμών
ΞΑΝΘΗ 2013, 2ο ΣΕΚ ΞΑΝΘΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΗΣ : ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΙΔΗΣ Μαθηματικός.
Χρήση και αξιοποίηση των ΤΠΕ κατά τη διδασκαλία των μαθηματικών στη δευτεροβάθμια ελληνική εκπαίδευση Δρ. Σάλτας Βασίλειος, Ιωαννίδου Ευφροσύνη Τμήμα.
Η διαδικασία της αξιολόγησης
Τα Μαθηματικά στην Αρχαία Αίγυπτο Ν. Καστάνη
Παρουσίαση Έρευνας Κοινής Γνώμης «Ο λόγος στον Πολίτη» Θεσσαλονίκη, Ιανουάριος 2010.
Ανάλυση του λευκού φωτός και χρώματα
Το παιχνίδι των πράξεων
-17 Προσδοκίες οικονομικής ανάπτυξης στην Ευρώπη Σεπτέμβριος 2013 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 a +20 Δείκτης 0 a -20 Δείκτης < -20 Σύνολο στην Ευρωπαϊκή Ένωση:
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ - Καταναλωτές Σεπτέμβριος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.
Αφροδίτη Τέλη Δασκάλα Ειδικής Αγωγής Τμήμα ένταξης 1ο Πεύκων
Κεφάλαιο 2ο Πεπερασμένα αυτόματα.
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
Μοντελοποίηση Έργα Μαθήματα Αξιολόγηση Αναστοχασμός Αναστοχασμός.
Βάσεις Δεδομένων Ευαγγελία Πιτουρά 1 Συναρτησιακές Εξαρτήσεις.
Απαντήσεις Θεωρίας - Ασκήσεων
A΄ ΤΑΞΗ ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΑΝΑ ΕΝΟΤΗΤΑ.
ΙΣΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΒΑΣΕΙ Δ.Λ.Π. (ΕΝΑΡΞΗΣ)
Εξάσκηση στην προπαίδεια
Οι νοεροί υπολογισμοί Χρησιμοποιούνται περισσότερο από τους γραπτούς υπολογισμούς. Αναφέρονται συνήθως στις τέσσερις πράξεις, αλλά και στους αριθμούς και.
Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας Θράκης ∆ιαχείριση έργων επίβλεψης µε σύγχρονα µέσα και επικοινωνία C2G, B2G, G2G Γενική Δ/νση Εσωτερικής Λειτουργίας.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ Δ.Ε.. Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ & Η ΑΠΟΜΝΗΜΟΝΕΥΣΗ ΤΩΝ ΑΠΛΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΘΕΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ.
Η επιρροή του χώρου εργασίας των σχολικών τάξεων στη μάθηση
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού Θεσσαλονίκης”
2006 GfK Praha CORRUPTION CLIMATE IN EUROPE % % % %0 - 10% % % % % % ΚΛΙΜΑ ΔΙΑΦΘΟΡΑΣ Η.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού Θεσσαλονίκης”
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 Περιγραφική Στατιστική
ΕΙΣΑΓΩΓΗ: ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού Θεσσαλονίκης”
Δομές Δεδομένων 1 Στοίβα. Δομές Δεδομένων 2 Στοίβα (stack)  Δομή τύπου LIFO: Last In - First Out (τελευταία εισαγωγή – πρώτη εξαγωγή)  Περιορισμένος.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ & ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΥΛΗΣ
Α2 Λυκείου Αργυράδων Ρωτήθηκαν συνολικά 162 άτομα.
2-1 Ανάλυση Αλγορίθμων Αλγόριθμος Πεπερασμένο σύνολο εντολών που, όταν εκτελεστούν, επιτυγχάνουν κάποιο επιθυμητό αποτέλεσμα –Δεδομένα εισόδου και εξόδου.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ - Καταναλωτές Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ1 ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΩΝ ΔΟΚΙΜΙΩΝ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΥΚΕΙΟ.
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Αφαίρεση δύο ρητών αριθμών
Επιθεωρήσεις ΔΚΕΕ ( )  Επιθεωρήσεις : 25  Έκλεισαν Ικανοποιητικά 6 (24%) και Μη Ικανοποιητικά 19 (76%)  Μη Συμμορφώσεις : 257  Διορθωτικές.
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Σεπτέμβριος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού.
Διδακτική Μαθηματικών Ι 23 Μαΐου 2014 Μάθημα 9 ο Πρόσθεση – αφαίρεση.
Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά
Αναδιάρθρωση και εξορθολογισμός της διδακτέας ύλης Μαθηματικά Α΄ - Στ ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70.
Η αίσθηση των αριθμών: Νοεροί υπολογισμοί και εκτιμήσεις
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Επαλήθευση κάνω, όταν θέλω να σιγουρευτώ ότι έκανα σωστά μια πράξη.
Αριθμητικές πράξεις με φυσικούς αριθμούς
Δημιουργία σεναρίου.
Αριθμητικές πράξεις με χαρτί και μολύβι
ΕΝΟΤΗΤΑ : 6   ΘΕΜΑ: Διαίρεση –επιμεριστική ιδιότητα  ΤΑΞΗ: Δ’
ΗΜΥ 210: Λογικός Σχεδιασμός
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ανάλυση λαθών Πρόσθεση και Αφαίρεση Μπότσας Γεώργιος

Ανάλυση λαθών – Τι είναι Διαχείριση του λάθους στα πλαίσια της γενικότερης διδακτικής πράξης. Τα αποτελέσματα της διδακτικής πράξης εξαρτώνται άμεσα από τα χαρακτηριστικά της επικοινωνίας μεταξύ των μελών της σχολικής τάξης.

Διαφορά λάθους - αστοχίας Mistake = Λάθος που προκύπτει από προβλήματα γνωστικής κατάστασης Miscue = Λανθασμένα στοιχεία που προκύπτουν από λανθασμένη επεξεργασία

Διδακτικό συμβόλαιο και λάθη Η διδακτική πράξη εξαρτάται από το πλέγμα των σχέσεων που αναπτύσσονται μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικού. Διδακτικό Συμβόλαιο Οι μαθητές είναι «υποχρεωμένοι» να δίνουν απάντηση στα προβλήματα που τους δίνονται.

Ανάλυση λάθους - Διαδικασία Συμπεράσματα από την εύρεση των λαθών. Εύρεση μοτίβων λαθών Αποτύπωση της χρήσης στρατηγικών που χρησιμοποίησε ο μαθητής όταν έκανε το λάθος (Ερμηνεία) Ανάπτυξη διδακτικών παρεμβάσεων και διαφοροποίηση αντιστάθμισης.

Ανάλυση λαθών - Διαδικασία Εύρεση λαθών Μοτίβα λαθών Ερμηνεία λαθών Διδασκαλία

Αιτιολογία λαθών Προβλήματα οντογενετικής προέλευσης  διαδικασία εξέλιξης νοητικών ικανοτήτων Προβλήματα επιστημολογικής προέλευσης  διαδικασία ανάπτυξης – επέκτασης γνώσης Διδακτικά εμπόδια

Συστηματικά λάθη Λάθη που γίνονται συνεχώς ή τουλάχιστον έχουν μεγαλύτερη συχνότητα από άλλα. Έχουν διδαχθεί και θα έπρεπε να έχουν εμπεδωθεί. Δεν είναι αποτέλεσμα παρορμητικότητας και έλλειψης προσοχής

3 – 5 = 2 Παράδειγμα Υπάρχει γνώση αλλά είναι ανεπαρκής Οφείλεται σε διδακτικό εμπόδιο (π.χ. ο εκπαιδευτικός δίδαξε αποκλειστικά αποκλειστικά με απτά υλικά) Ανάγκη εξοικείωσης με αρνητικούς αριθμούς Επόμενο στάδιο: Διδασκαλία «Χρωστάω»

Τυπολογία λαθών Λάθη στις βασικές έννοιες και δεξιότητες Δυσκολίες στη θεσιακή αξία Λάθη κατά την εύρεση Βασικών Αριθμητικών Δεδομένων (ΒΑΔ) Λάθη κατά την εφαρμογή των αλγορίθμων των πράξεων

Λάθη στις βασικές έννοιες και δεξιότητες Η έννοια του αριθμού Θεσιακή αξία Διάκριση – ανάγνωση – γραφή αριθμού Μέτρηση - απαρίθμηση

Θεσιακή αξία (τι κάνω) Οι αριθμοί παρουσιάζονται όχι μόνο ως αυθαίρετα σύμβολα αλλά ως γραπτή απόδοση και συμβολική αναπαράσταση.

Θεσιακή αξία Η σχέση συμβόλων και υλικού να είναι αμφίδρομη.

Θεσιακή αξία Χρήση άβακα

Θεσιακή αξία Χρήση τετραγωνισμένου χαρτιού

Θεσιακή αξία Υπέρβαση δεκάδας Παραμύθι

Εφαρμογή αλγορίθμων πράξεων 6 + 6 = 9 Λάθη στα βασικά αριθμητικά δεδομένα

48 + 3 45 Εφαρμογή αλγορίθμων πράξεων Λάθη σε σχέση με τα Βασικά Αριθμητικά Δεδομένα (ΒΑΔ)

Εφαρμογή αλγορίθμων πράξεων 46 + 3 13 Λάθη ελαττωματικού αλγόριθμου χωρίς κρατούμενο 3 + 4 + 6 = 13 Σωστά ΒΑΔ

Εφαρμογή αλγορίθμων πράξεων 48 + 3 15 Λάθη ελαττωματικού αλγόριθμού με κρατούμενο 3 + 8 + 4 = 15 Σωστά ΒΑΔ και χρήση κρατουμένου

Εφαρμογή αλγορίθμων πράξεων 46 + 3 79 Λάθη ελαττωματικού αλγόριθμου και θεσιακής αξίας 6 + 3 = 9 και 4 + 3 = 7 Σωστά ΒΑΔ

37 - 4 3 Εφαρμογή αλγορίθμων πράξεων Λάθη ελαττωματικού αλγόριθμου και θεσιακής αξίας Σταματά στο 7 - 4

46 + 3 59 Εφαρμογή αλγορίθμων πράξεων Λάθη με κρατούμενο ή δανεικό Πρόσθεση κρατούμενου Σωστά ΒΑΔ

48 + 3 411 Εφαρμογή αλγορίθμων πράξεων Λάθη με κρατούμενο ή δανεικό Δεν ανταλλάσσει τη δεκάδα όταν την υπερβαίνει Σωστά ΒΑΔ Θεσιακή αξία

24 +67 811 Εφαρμογή αλγορίθμων πράξεων Λάθη με κρατούμενο ή δανεικό Σωστά ΒΑΔ Πρόβλημα ανταλλαγής δεκάδας Θεσιακή αξία

48 + 3 81 Εφαρμογή αλγορίθμων πράξεων Λάθη ελαττωματικού αλγόριθμου 8 + 3 = 11 4 + 3 + 1κρατ. = 8 Λάθη με κρατούμενο ή δανεικό Σωστά ΒΑΔ Θεσιακή αξία

32 6 34 Εφαρμογή αλγορίθμων πράξεων Ακατάλληλες αντιστροφές Λάθος ΒΑΔ Έλλειψη γνώσης αρνητικών αριθμών

43 19 36 Εφαρμογή αλγορίθμων πράξεων Ακατάλληλες αντιστροφές Πρόβλημα στα ΒΑΔ Ελλειμματική γνώση αρνητικών

37 4 13 Εφαρμογή αλγορίθμων πράξεων Λάθη στον αλγόριθμο Ακατάλληλες αντιστροφές

Εφαρμογή αλγορίθμων πράξεων 37 - 4 41 Λάθος πράξη Σωστά ΒΑΔ

Εφαρμογή αλγορίθμων πράξεων 48 + 3 41 Ατελής αλγόριθμος Σωστά ΒΑΔ

Εφαρμογή αλγορίθμων πράξεων 24 + 67 81 Ατελής αλγόριθμος

Εφαρμογή αλγορίθμων πράξεων 28 + 15 38 Λάθη από μαντέματα

Εφαρμογή αλγορίθμων πράξεων 27 + 8 1015 Συνδυασμός λαθών

Δυσκολίες στην ανάκληση ΒΑΔ Προαπαιτούμενα «Ανεβαίνει - κατεβαίνει» από έναν δεδομένο αριθμό Μετρά μέχρι το 20 ανά 2,3, κλπ. ευθεία κι αντίστροφα Δηλώνει τον αριθμό που είναι 1,2,3 μικρότερος ή μεγαλύτερος από δεδομένο αριθμό Έχει αναπτύξει αίσθηση των σχέσεων των αριθμών μέχρι το 20 Χρήση παραδειγμάτων και μνημονικών βοηθημάτων π.χ. 2+2 τα πόδια ενός σκύλου

6. Προσθέσεις με άθροισμα το 10 1. Προσθέσεις με το 0 5. Προσθέσεις με το 9 2. Προσθέσεις με το 1 6. Προσθέσεις με άθροισμα το 10 3. Προσθέσεις με το 2 7. Προσθέσεις γνωστών με το 1 4. Προσθέσεις διδύμων 8. Ξεχωριστές Προσθέσεις 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Αφαιρέσεις Αφαιρέσεις με 0 Αφαιρέσεις αριθμών με τον εαυτό τους Αφαιρέσεις με το 1 Αφαιρέσεις με το 2 Αφαιρέσεις με το 3 Αφαιρέσεις διδύμων Αφαιρέσεις από το 10 Αφαιρέσεις του 9 Μειωτέος+1 / Αποτέλεσμα + 1 Αφαιρέσεις με ενδιάμεσο σταθμό 10 Αφαιρέσεις με υπόλοιπο το 10 Διψήφιος πλην μονοψήφιος

Γνωστικές προϋποθέσεις πράξεων Εκτίμηση και τελικό έλεγχος (Νοεροί υπολογισμοί – αναπαραστάσεις) Εξοικείωση με τα σύμβολα και τη σημασία τους Σύμβολο Όνομα Πράξη Ενέργειες Αποτέλεσμα + και, συν 56 + 8 Προσθέτω, βάζω, μεγαλώνω Άθροισμα

Γνωστικές προϋποθέσεις πράξεων Κατάκτηση και εξοικείωση με το μαθηματικό λεξιλόγιο, π.χ. ρήματα πράξεων (αφαιρώ), ειδικές ονομασίες αποτελεσμάτων (άθροισμα, διαφορά, υπόλοιπο) και αριθμών (προσθετέοι, μειωτέος). Κατανόηση της σημασίας των πράξεων στην καθημερινή ζωή

Βασικές υπολογιστικές στρατηγικές Εύρεση αθροίσματος με συνέχιση της απαρίθμησης από το μεγαλύτερο π.χ. 25 + 7 = Ανάλυση ενός αριθμού σε γνωστό άθροισμα που έχει αυτοματοποιηθεί π.χ. 5+8 = 5 + (5 + 3)= 10 + 3 = 13 5 + 3

Βασικές υπολογιστικές στρατηγικές Ανάλυση αριθμού σε ν+1 μορφή για αξιοποίηση ήδη αυτοματοποιημένων ΒΑΔ π.χ. 6 + 7 = 6 + (6 + 1) = (6+6) +1 = 12+1 =13 Χρήση αντιμεταθετικότητας και αντιστροφή πράξεων

Πράξεις – τι κάνουμε Παιχνίδια με υλικά Κύβοι Φθίνουσα καθοδήγηση Αναπαραστάσεις Κάρτες διπλής όψης (flashcards – υλικό) Επιτραπέζια παιχνίδια (φιδάκι – υλικό)

Ωρα για περιςςοτερη παιδαγωγικη ςκεψη

Αλγόριθμοι vs Υπολογισμοί σε κολώνες 54 + 15 69 54=50+4 + 15 =10+5 60+9 =69

Πρόσθεση και αφαίρεση. 55 + 28 35 + 27 81 - 9 100 - 61 Η πρόσθεση χωρίς κρατούμενο. Η πρόσθεση με κρατούμενο. Η αφαίρεση χωρίς κρατούμενο. Η αφαίρεση με κρατούμενο.

3 + 2 = 5 Δ Μ 3 7 2 1 + 5 8 Προσθέτουμε πρώτα τις μονάδες ( Μ ). 7 + 1 = 8 Γράφουμε το 8 κάτω από τις μονάδες ( Μ ). Προσθέτουμε ύστερα και τις δεκάδες ( Δ ). 3 + 2 = 5 Γράφουμε το 5 κάτω από τις δεκάδες. ( Δ ). Δ Μ 3 7 2 1 + 5 8

1 5 8 8 = 14 1 4 + 2 6 6 + 8 Γράφουμε το 4 κάτω από τις μονάδες ( Μ ). Προσθέτουμε πρώτα τις μονάδες ( Μ ). Γράφουμε το 4 κάτω από τις μονάδες ( Μ ). Η δεκάδα από το 14 πηγαίνει στις δεκάδες σαν κρατούμενο. Προσθέτουμε ύστερα και τις δεκάδες ( Δ ). Γράφουμε το 8 κάτω από τις δεκάδες. ( Δ ). κρατούμενο 1 5 8 8 = 14 1 4 + 2 6 6 + 8

8 - 7 = 1 Δ Μ 8 6 7 4 - 1 2 Αφαιρούμε πρώτα τις μονάδες ( Μ ). 6 - 4 = 2 Γράφουμε το 2 κάτω από τις μονάδες ( Μ ). Αφαιρούμε ύστερα και τις δεκάδες ( Δ ). 8 - 7 = 1 Γράφουμε το 1 κάτω από τις δεκάδες. ( Δ ). Δ Μ 8 6 7 4 - 1 2

Αφαιρούμε πρώτα τις μονάδες ( Μ ). 4 – 8 δεν αφαιρείται Δανειζόμαστε μια δεκάδα και λέμε : Γράφουμε το 6 κάτω από τις μονάδες ( Μ ). Το κρατούμενο κατεβαίνει στις 6 δεκάδες και λέμε : Αφαιρούμε ύστερα και τις δεκάδες ( Δ ). 9 - 7 = 2 Γράφουμε το 2 κάτω από τις δεκάδες. ( Δ ). 1 1 4 8 6 6 1 7 9 4 + = = 7 6 8 2 6

Αφαιρούμε πρώτα τις μονάδες ( Μ ). 4 – 8 δεν αφαιρείται Δανειζόμαστε μια δεκάδα και λέμε : Γράφουμε το 6 κάτω από τις μονάδες ( Μ ). Αφαιρούμε ύστερα και τις δεκάδες ( Δ ). 8 – 6 = 2 Γράφουμε το 2 κάτω από τις δεκάδες. ( Δ ). 8 14 1 4 8 6 9 4 = 6 8 2 6

Ιδιότητες της αφαίρεσης α – β = (α+γ) – (β+γ) όπου β≤α α – β = (α-γ) – (β-γ) όπου β≤α (Αν από έναν φυσικό αριθμό αφαιρέσουμε το γ και στη διαφορά προσθέσουμε το γ, βρίσκουμε πάλι τον ίδιο αριθμό) Ιδιότητα της διαγραφής με γ ≤α α=βα-γ=β-γ (α-γ)+γ=(β-γ)+γ  α=β

Αλγόριθμος «Πρόσθεση ίσων ποσών» 43 28 15 8 από 3 δε βγαίνει Προσθέτω μια δεκάδα = 10 μονάδες στο μειωτεό και γίνεται 13. Προσθέτω μια δεκάδα στις δεκάδες του αφαιρετέου. Αλλαγές στο μειωτέο και αφαιρετέο 1 1

Αλγόριθμος «Μετατροπή του μειωτέου» 3 13 Βασίζεται στη μετατροπή στο δεκαδικό σύστημα μιας μονάδας μιας τάξης σε δέκα μονάδες μικρότερης τάξης Αλλαγές μόνο στο μειωτέο 43 28 15

67 – 29= (67+1)-(29+1)= 68-30= 38 Νοεροί υπολογισμοί Αρχίζουμε από τον αριθμό μονάδων που βρίσκεται πιο κοντά στο δέκα. Προσθέτουμε και στους δύο όρους τον ίδιο αριθμό (το 1 στο παράδειγμα)

Διάφορες μορφές παρουσίασης αφαίρεσης Ως συμπλήρωμα Ως υπόλοιπο Ως διαφορά

Ως συμπλήρωμα Υπάρχει μια μεγάλη ποσότητα (πληθικός αριθμός Α), ένα μικρότερο μέρος αυτής (πληθικός αριθμός Β, ΒΑ) και ζητείται το συμπλήρωμα Βc Π.χ. ο Γιώργος έχει 23 γραμματόσημα. Πόσα πρέπει να μαζέψει για να τα κάνει 50; 23+=50 και +23=50

Ως υπόλοιπο Υπάρχει μια αρχική ποσότητα από την οποία βγάζουμε ένα μέρος και ζητείται να βρεθεί αυτό που έμεινε, το υπόλοιπο. Π.χ. ο Γιώργος είχε 50 γραμματόσημα και χάρισε τα 23. Πόσα γραμματόσημα θα του μείνουν; 50 – 23 = 

Ως διαφορά Υπάρχουν δύο ποσότητες που τις συγκρίνουμε μεταξύ τους και βρίσκουμε τη διαφορά τους. Π.χ. ο Γιώργος έχει 50 γραμματόσημα και η Άννα 23. Πόσα περισσότερα έχει ο Γιώργος 50 – 23 = 

Ευχαριστώ πολύ