1ο Γυμνάσιο Κρύας Βρύσης ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΘΕΜΑ : Η αυλή μας χώρος μόρφωσης, παιχνιδιού, δημιουργίας
1ο Γυμνάσιο Κρύας Βρύσης ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ Η σχολική αυλή μπορεί να αποτελέσει χώρο αγωγής, καθώς το παιδί μπορεί σ’ αυτές να εκφράσει τον εσωτερικό του κόσμο, να επικοινωνήσει με τους άλλους και να συμμετέχει σε διάφορες δραστηριότητες. Ο τρόπος που είναι σχεδιασμένη η αυλή μας όχι μόνο δεν προβλέπει την ενσωμάτωση του παιδιού στο φυσικό περιβάλλον αλλά μάλλον το αποθαρρύνει.
1ο Γυμνάσιο Κρύας Βρύσης ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ Η διαμόρφωση του σχολικού μας περιβάλλοντος και ιδιαίτερα της αυλής με τρόπο που να διευκολύνει την κοινωνική αλληλεπίδραση των μαθητών και τη βιωματική μάθηση Ενίσχυση του σεβασμού του παιδιού προς τη φύση και το σχολικό χώρο καλλιεργώντας περιβαλλοντική συνείδηση. Ειδικότερα αποσκοπεί στην αισθητική και λειτουργική βελτίωση της αυλής του σχολείου μας ώστε να ανταποκρίνεται καλύτερα στις σύγχρονες απόψεις για την αγωγή και εκπαίδευση.
1ο Γυμνάσιο Κρύας Βρύσης ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ o Να συλλέξουν στοιχεία, οι μαθητές, από διάφορες πηγές όπως η βιβλιοθήκη του σχολείου, η βιβλιοθήκη του Δήμου και το διαδίκτυο. o Να οργανώσουν τα παιδιά έρευνα δημοσκόπησης που απευθύνεται σε μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς συντάσσοντας σχετικό ερωτηματολόγιο.
1ο Γυμνάσιο Κρύας Βρύσης o Να συνεργαστούν, οι μαθητές, με φορείς και ιδιώτες της περιοχής που μπορούν να βοηθήσουν στην επίτευξη των στόχων τους όπως με το Δήμο, με το σύλλογο γονέων, με φυτώρια, με γεωπόνους, με μηχανικούς. o Να συμμετέχουν οι μαθητές στον επανασχεδιασμό της σχολικής αυλής ώστε να διευκολυνθεί η διαδικασία της μάθησης και να γίνει πιο ευχάριστη η παραμονή τους στο σχολείο. o Να κατασκευάσουν μακέτα του σχολικού κήπου με τη βοήθεια του μαθήματος της τεχνολογίας
1ο Γυμνάσιο Κρύας Βρύσης o Να γνωρίσουν τα παιδιά βασικές έννοιες που αφορούν τη φύση όπως η Βιοποικιλότητα… o Να γνωρίσουν τον επιστημονικό τρόπο σκέψης, μέσα από παρατήρηση, διερεύνηση και ερμηνεία διαφόρων βιολογικών φαινομένων που έχουν σχέση με το φυσικό περιβάλλον
1ο Γυμνάσιο Κρύας Βρύσης ΜΕΘΟΔΟΙ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ Μέθοδος εφαρμογής σχεδίου ( μέθοδος project) Πραγματοποιήθηκε αυτοοργάνωση σε ομάδες, υλοποίηση των δράσεων του σχεδίου, ανταλλαγή πληροφοριών, συζητήσεις, αλληλοβοήθεια, αυτοαξιολόγηση. Διάλεξη Χρησιμοποιήθηκε για την αποσαφήνιση διαφόρων εννοιών. Έρευνα δράσης (Επισκόπηση) Διεξήχθηκε έρευνα δημοσκόπηση με σύνταξη ερωτηματολογίων που απευθύνονταν σε μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς.
1ο Γυμνάσιο Κρύας Βρύσης ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ Συμπεράσματα από τα ερωτηματολόγια που απευθύνονταν σε γονείς: Τα παιδιά διατυπώνουν τις περισσότερες φορές παράπονα σχετικά με την αισθητική και τη λειτουργική ποιότητα της αυλής στους γονείς τους.
1ο Γυμνάσιο Κρύας Βρύσης Πιστεύουν πως η ποιότητα του σχολικού χώρου επηρεάζει τη συμπεριφορά των παιδιών στο σχολείο και τη στάση τους απέναντι στο σχολείο. Οι περισσότεροι γονείς θεωρούν επικίνδυνους χώρους το πίσω μέρος της αυλής και τους απομονωμένους χώρους.
1ο Γυμνάσιο Κρύας Βρύσης Προτεινόμενες Λύσεις από τους Γονείς : Να φυτευτούν δέντρα περιμετρικά της αυλής και να καλυτερεύσει την κατάσταση των γηπέδων που υπάρχουν ήδη. Πέρα όμως από τις προτάσεις η προθυμία τους για ενεργή συμμετοχή στην βελτίωση της αυλής αγγίζει μόλις το 50%
1ο Γυμνάσιο Κρύας Βρύσης Συμπεράσματα από τα ερωτηματολόγια που απευθύνονταν σε μαθητές: Στην υπάρχουσα κατάσταση αρέσουν περισσότερο στους μαθητές τα γήπεδα και λιγότερο το πράσινο, η περίφραξη και η αισθητική του χώρου.
1ο Γυμνάσιο Κρύας Βρύσης Αυτό που δεν τους αρέσει είναι τα σκουπίδια, τα παγκάκια στην κατάσταση που βρίσκονται, οι βρύσες και οι χώροι που διαθέτει.
1ο Γυμνάσιο Κρύας Βρύσης Οι αλλαγές που προτείνουν να γίνουν στο χώρο της αυλής, αφορούν με σειρά προτεραιότητας : Βελτίωση της κατάστασης και αύξηση του αριθμού σε κιόσκια και παγκάκια Περισσότερη έκταση με γρασίδι και δέντρα. Τοποθέτηση κάδων για συγκέντρωση ανακυκλώσιμων υλικών Προσθήκη ενός γηπέδου 5x5
1ο Γυμνάσιο Κρύας Βρύσης
Τα συναισθήματα που προκαλεί η κατάσταση του αύλιου χώρου στους μαθητές αφήνουν το 27,5% αδιάφορους, 55% με αρνητικά συναισθήματα, ενώ μόνο το 17,5% έχουν θετικά συναισθήματα (χαρά, ευτυχία, φιλία) Η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών πιστεύει ότι οι ίδιοι και οι καθηγητές μπορούν να έχουν άποψη για το σχεδιασμό της αυλής και το 72% αυτών θεωρεί ότι μπορούν να παρέμβουν και να αλλάξουν το χώρο της αυλής σε αρκετό βαθμό. Το 97% των παιδιών έχουν διάθεση να συμμετέχουν σε μια ομάδα με σκοπό τη βελτίωση της αυλής.
1ο Γυμνάσιο Κρύας Βρύσης Συμπεράσματα από τα ερωτηματολόγια που απευθύνονταν σε εκπαιδευτικούς: Αν και θα επιθυμούσαν να χρησιμοποιήσουν την αυλή για το μάθημα, η χρησιμοποίησή της γίνεται ελάχιστα. Οι περισσότεροι είναι πρόθυμοι να βοηθήσουν στη βελτίωση του αύλιου χώρου, μια και πιστεύουν ότι η εικόνα του επηρεάζει την συμπεριφορά των μαθητών. Πιστεύουν ότι άμεσα θα βελτιώσει την εικόνα της, η χρησιμοποίηση περισσότερων κάδων απορριμάτων και το βάψιμο της εξωτερικής επιφάνειας των τοίχων.
1ο Γυμνάσιο Κρύας Βρύσης Για την επίτευξη ενός από τους επιμέρους στόχους του προγράμματος, η εξοικείωση με έννοιες όπως Βιοποικιλότητα, οικοσυστήματα, πραγματοποιήθηκε επίσκεψη στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Καστοριάς όπου παρακολουθήσαμε ενημερωτικό πρόγραμμα με θέμα την «Βιοποικιλότητα»
1ο Γυμνάσιο Κρύας Βρύσης ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ - ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ Προσθήκη κάδων καθαριότητας Τοποθέτηση κάδων ανακύκλωσης, σε συνεργασία με τον Δήμο Κατασκευή πάγκων και καθισμάτων και τοποθέτησή τους σε ημικυκλική θέση προκειμένου να διενεργούνται μαθήματα στο ύπαιθρο αλλά και για εξυπηρέτηση των μαθητών στα διαλείμματα
1ο Γυμνάσιο Κρύας Βρύσης Διαμόρφωση της εισόδου του σχολείου, προσθήκη περισσότερου πρασίνου και κατασκευή διαδρόμων πρόσβασης Κάλυψη της περίφραξης με αναρριχώμενα φυτά (τριανταφυλλιές κ.α.) Φύτευση λουλουδιών για προσθήκη χρώματος στην αυλή.
1ο Γυμνάσιο Κρύας Βρύσης