Η διδασκαλία της θεωρίας της εξέλιξης στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΙ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ «Πώς θα τους το διδάξω;»
Advertisements

Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού σεναρίου Νότα Σεφερλή
Β’ Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Ιωαννίνων Όμιλος Αγγλικής γλώσσας για μαθητές πρώιμης παιδικής ηλικίας: μια μελέτη περίπτωσης Αχιλλέας Κωστούλας.
Παράγοντες που διαμορφώνουν τις στάσεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ως προς τη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών για σκοπούς.
ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Διδακτική Μαθημάτων Ειδικότητας – Σχέδιο Μαθήματος
Χρήση και αξιοποίηση των ΤΠΕ κατά τη διδασκαλία των μαθηματικών στη δευτεροβάθμια ελληνική εκπαίδευση Δρ. Σάλτας Βασίλειος, Ιωαννίδου Ευφροσύνη Τμήμα.
Τα βιολογικά συστήματα στα θέματα του διαγωνισμού PISA
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΣ ΘΟΡΥΒΟΣ
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
Εισηγητής:Στέφανος Μέτης
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
© 2002 Thomson / South-Western Slide 4A-1 Κεφάλαιο 4, Μέρος A Πιθανότητες.
Βασίλης Κόμης Αναπληρωτής Καθηγητής
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Οπτική Συνάντηση 3 η EDUE-340. Περιεχόμενο Μαθήματος Επαναφορά εννοιών Οπτική – πρακτική προσέγγιση Παρουσίαση Κεφαλαίου 12, Χαλκιά (2010) Σχεδιασμός.
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
Α.Π.Θ. Π.Τ.Δ.Ε. Π.Μ.Σ Επιστήμες της Αγωγής-Κατεύθυνση Διδακτική των Φυσικών Επιστημών και Νέες Τεχνολογίες Διερεύνηση εφαρμογής.
Ο Κόσμος της Βιολογίας.
Το Εργαστήριο Διδακτικής της Φυσικής και Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας του Τμήματος Φυσικής Α.Π.Θ. αποτελεί τη συνέχεια της ερευνητικής ομάδας "Εποπτικών.
Εύη Καβαλάρη Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης
Διδακτικά σενάρια.
17ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών Η ΑΠΟΨΗ ΤΩΝ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ.
Ανδρέου Μπέττυ Σύμβουλος Γλωσσικού μαθήματος Σύμβουλος Γλωσσικού μαθήματος ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2006 ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2006.
Ανάλυση του μοντέλου LISIM για την εφαρμογή του στις Ελληνικές Δημόσιες Βιβλιοθήκες Αναστασία Μαργιόλα & Πέτρος Κωσταγιόλας
Σεμινάριο Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών στο πλαίσιο του μαθήματος ΕΠΑ 429: Σχολική Εμπειρία Μάριος Παπαευριπίδου – Δήμητρα Χατζηχαμπή Ειδικό Εκπαιδευτικό.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Μοντέλα Συστημάτων Παρουσιάσεις των συστημάτων των οποίων οι απαιτήσεις αναλύονται.
Νέο Λύκειο / μέθοδος Project
Ανάπτυξη Πρωτοτύπου Λογισμικού
« ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΥΠΙΚΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΜΕΣΩ ΒΙΒΛΙΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ» Υποψ. Διδάκτωρ Επιβλέπουσα Μαρίνα Λουάρη Μαρίτα Παπαρούση.
Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΕΝΟΣ PROJECT.
«Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του εφήβου, που σχετίζονται με την ανάπτυξή του και τις βιολογικές και συναισθηματικές μεταβολές που του.
Πληροφορίες – οδηγίες για το μάθημα: Διδακτική της Γεωλογίας Διδάσκοντες: Α. Χατζηπέτρος– Δ. Κωστόπουλος Κ. Μακρή.
Επιστημολογική Επάρκεια
1 Νέα Θεωρία Μεγέθυνσης Ενδογενής μεγέθυνση. 2 Συνάρτηση παραγωγής προϊόντος Υ t = Y(K, L, A) Y t = [(1-α k )·K t ] α · [(1-α L )·A t ·L t ] 1-α 0
Ο ρόλος της τρισδιάστατης Ψηφιακής Μοντελοποίησης στη διδασκαλία του Προγραμματισμού: υλοποιώντας ένα μοντέλο του DNA – μια διαθεματική προσέγγιση Β. Ρεπαντής.
Ερευνητικές Εργασίες: Πόσο
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
ΔΕΙΓΜΑΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ ΜΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
Διδασκαλία Βιολογίας Γ’ Γυμνασίου ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΟΛΥΔΩΡΟΣ MSc Βιολόγος.
Προγραμματισμός και οργάνωση διδακτέας ύλης, εκπόνηση σχεδίου μαθήματος 1.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
Κώστας Θεριανός, Δρ. Επιστημών της Αγωγής Το σχέδιο δράσης (project) και η σύνδεση του με την Επαγγελματική Συμβουλευτική.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Χρήση της χαρτογράφησης εννοιών για την μείωση των λαθών στο μάθημα της Τεχνολογίας ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ «ΤΑ ΛΑΘΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ» ΑΘΗΝΑ, 1-2 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ,
Σαράντος Ψυχάρης ΑΣΠΑΙΤΕ
Διδακτική της Πληροφορικής Ορολογία
Τα καινοτόμα χαρακτηριστικά του Διαδικτύου και η ευρεία του αποδοχή από τις νεαρές ηλικίες καλλιέργησαν την ιδέα της αξιοποίησής του ως ένα εργαλείο στην.
Παραδείγματα Διδάσκουσα: Ζαχαρούλα Σμυρναίου,
Μάθημα :”Ζωική Ποικιλότητα”
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Ενότητα 3.3 Web 2.0 στην εκπαίδευση: Wiki ePortfolios, Mahara
«Διδακτικές Διαδρομές στο Σημερινό Σχολείο»
ΕΝΝΟΙΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι & ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ
Κ. Χαλκιά Καθηγήτρια Διδακτικής Φυσικών Επιστημών
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Θεωρίες γύρω από το Αναλυτικό Πρόγραμμα
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η διδασκαλία της θεωρίας της εξέλιξης στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση Η διδασκαλία της θεωρίας της εξέλιξης στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση Πανελλήνιο συνέδριο με θέμα: Βιολογικές και Φυσικές Επιστήμες στην Εκπαίδευση Αθήνα, 11-13/04/2008 Κώστας Καμπουράκης Εκπαιδευτήρια Γείτονα, Τ.Θ. 74128, Βάρη Αττικής, Τ.Κ. 16602 kkamp@ath.forthnet.gr, kamp@geitonas-school.gr

Μια πρόκληση για τους διδάσκοντες Η διδασκαλία της θεωρίας της εξέλιξης αποτελεί μια πρόκληση για τους διδάσκοντες για δυο βασικούς λόγους: η κατανόηση της απαιτεί μια πολύπλοκη εννοιολογική συγκρότηση από τους μαθητές (μελέτη φαινομένων σε πολλά επίπεδα οργάνωσης π.χ. γονίδια, οργάνωση, πληθυσμοί) το περιεχόμενο της σχετίζεται με σημαντικά φιλοσοφικά ζητήματα (π.χ. προέλευση και σκοπός της ζωής, αυτό-προσδιορισμός του ατόμου)

Μια πρόκληση για τους διδάσκοντες H δυσκολία κατανόησης ενισχύεται από τη συνήθως εσφαλμένη παρουσίαση της θεωρίας της εξέλιξης στο δημόσιο πεδίο ως π.χ. μια γραμμική διαδικασία, ταυτισμένη με την πρόοδο …

Μια πρόκληση για τους διδάσκοντες … καθώς και από την ελλιπή κατανόηση της Φύσης της Επιστήμης.

Ως αποτέλεσμα σε πολλές χώρες διαπιστώνεται περιορισμένη αποδοχή της θεωρίας της εξέλιξης. Miller J.D., Scott E.C. & Okamoto S. (2006). Public acceptance of evolution. Science, 313(5788), 765 – 766.

Ερωτήματα Τα βασικά ερωτήματα σχετικά με τη διδασκαλία της θεωρίας της εξέλιξης στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι τα εξής: Γιατί να διδάξουμε την εξέλιξη; (Διδακτική χρησιμότητα) Τι έχουμε να αντιμετωπίσουμε; (Προ-αντιλήψεις και πεποιθήσεις των μαθητών) Ποιος είναι ο στόχος μας; (Εννοιολογική αλλαγή) Τι να διδάξουμε και με ποιον τρόπο; (Ο διδακτικός μετασχηματισμός της επιστημονικής γνώσης)

Η διδακτική χρησιμότητα της θεωρίας της εξέλιξης Η διδακτική χρησιμότητα της θεωρίας της εξέλιξης

Η σημασία της θεωρίας της εξέλιξης για τη Βιολογία Η θεωρία της εξέλιξης δεν αποτελεί απλώς μια από τις θεωρίες της Βιολογίας αλλά την κεντρική και ενοποιό θεωρία διότι: προσδίδει συνέχεια και συνάφεια στα φαινόμενα που συνιστούν τη ζωή. παρέχει απαντήσεις σε βασικά ερωτήματα για την προέλευση των βιολογικών λειτουργιών, την ενότητα της ζωής και τη βιοποικιλότητα. συνδέει νοηματικά όλες τις επιμέρους θεματικές περιοχές της Βιολογίας, από τη Μοριακή Βιολογία έως την Οικολογία. Futuyma, D. J. (ed.) (1999). Evolution, Science and Society: Evolutionary Biology and the National Research Agenda. Office of University Publications, Rutgers, The State University of New Jersey, New Brunswick, New Jersey. Mayr, E. (2002). What Evolution Is. Weidenfeld and Nicolson, London.

Η διδακτική χρησιμότητα της θεωρίας της εξέλιξης Σε όλα τα μαθήματα βιολογίας της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ανακύπτουν βασικά ερωτήματα που δεν απαντώνται στα αντίστοιχα σχολικά βιβλία. Α΄ Γυμνασίου: Γιατί όλοι οι οργανισμοί αποτελούνται από κύτταρα και εκδηλώνουν τις ίδιες βασικές λειτουργίες; (Κεφάλαιο 1) Γ΄ Γυμνασίου: Γιατί υπάρχουν προκαρυωτικά και ευκαρυωτικά κύτταρα; (Κεφάλαιο 1) Β΄ Λυκείου: Γιατί η σύνθεση των συστατικών κάθε κυττάρου, και κατ’ επέκταση κάθε οργανισμού, βασίζεται στις πληροφορίες που περιέχονται στο DNA; (Κεφάλαιο 4) Γ΄ Λυκείου (Θετικής Κατεύθυνσης): Γιατί ο γενετικός κώδικας είναι σχεδόν καθολικός; (Κεφάλαιο 2) Γ΄ Λυκείου (Γενικής Παιδείας): Γιατί η άσκοπη χρήση αντιβιοτικών οδηγεί στη δημιουργία ανθεκτικών στελεχών βακτηρίων; (Κεφάλαιο 1)

Οι προ-αντιλήψεις των μαθητών Οι προ-αντιλήψεις των μαθητών

Οι αυθόρμητες τελεολογικές εξηγήσεις Σε πολλές έρευνες έχει διαπιστωθεί ότι οι μαθητές εξηγούν την ύπαρξη συγκεκριμένων χαρακτηριστικών στους οργανισμούς με βάση τη λειτουργία (σκοπό) την οποία φαίνονται να εξυπηρετούν. Επίσης, οι μαθητές θεωρούν ότι οι οργανισμοί μπορούν να αλλάξουν ώστε να προσαρμοστούν στο περιβάλλον τους.

Οι αυθόρμητες τελεολογικές εξηγήσεις Σύμφωνα με την πρόταση της επιλεκτικής τελεολογίας τα παιδιά θεωρούν ότι τα τεχνήματα, όπως οι καρέκλες, και τα βιολογικά χαρακτηριστικά, όπως τα μάτια, υπάρχουν για να επιτελούν συγκεκριμένες λειτουργίες, σε αντίθεση με τα άβια φυσικά αντικείμενα όπως τα βουνά. Η πρόταση της γενικευμένης τελεολογίας υποστηρίζει ότι τα παιδιά εξηγούν όλα τα φαινόμενα κάτω από μια γενικευμένη τελεολογική θεώρηση, βασιζόμενα στην πρώιμη γνώση τους σχετικά με την σκόπιμη συμπεριφορά. Έτσι, απουσία άλλων εξηγήσεων, αντιμετωπίζουν όλα τα φυσικά αντικείμενα (έμβια και άβια) ως τεχνήματα που φτιάχτηκαν για κάποιον σκοπό. Keil, F.C. (1992). The origins of an autonomous biology, in Modularity and Constraints in Language and Cognition. Minnesota Symposium on Child Psychology (Vol. 25) (Gunnar, M.R. and Maratsos, M., eds), pp. 103–138, Erlbaum. Kelemen, D. (1999). Function, goals and intention: children’s teleological reasoning about objects. Trends in Cognitive Sciences, 3(12), 461-468.

Οι αυθόρμητες τελεολογικές εξηγήσεις Σχέδιο;;; Σκοπός;;; Σε πολλές έρευνες έχει βρεθεί ότι οι μαθητές τείνουν να δίνουν κυρίως τελεολογικές εξηγήσεις για την εξέλιξη. Ωστόσο, ο εσφαλμένος σε ορισμένες περιπτώσεις χαρακτηρισμός των εξηγήσεων των μαθητών ως «Λαμαρκικών» μπορεί να αποκρύπτει το γεγονός αυτό. Θα πρέπει να είναι σαφές ότι οι αυθόρμητες τελεολογικές εξηγήσεις των μαθητών αποτελούν ένα βασικό γνωστικό εμπόδιο στη διδασκαλία της θεωρίας της εξέλιξης. Kampourakis, K. & Zogza, V. (2007). Students’ preconceptions about evolution: how accurate is the characterization as “Lamarckian” when considering the history of evolutionary thought? Science & Education, 16(3-5), 393-422.

Οι αυθόρμητες τελεολογικές εξηγήσεις Οι εξηγήσεις των μαθητών της γ΄γυμνασίου για τη εξέλιξη. Πρόβλημα Δεδομένα Τύπος εξήγησης Τελεολογική Εγγύτατη Εξελικτική 3 τελική κατάσταση 70 7 2 αρχική κατάσταση 52 21 4 ενδοειδική ποικιλότητα παράγοντας διαφορικής επιβίωσης 30 8 39 Kampourakis, K. & Zogza, V. (2008). Students’ intuitive explanations of the causes of homologies and adaptations. Science & Education, 17(1), 27-47.

Η επίδραση της θρησκείας

Η επίδραση της θρησκείας Ερευνητικά δεδομένα δείχνουν ότι ιδιαίτερα στην ηλικία 8-10 ετών οι μαθητές δίνουν κυρίως τελεολογικές εξηγήσεις για όλα τα φαινόμενα, ανεξάρτητα από τις θρησκευτικές πεποιθήσεις της οικογένειας τους. Επίσης, φαίνεται να υπάρχουν συσχετίσεις μεταξύ των τελεολογικών εξηγήσεων των μαθητών ηλικίας 6-10 ετών και της αντίληψης τους για την ύπαρξη σχεδιασμού στη φύση, ωστόσο οι συσχετίσεις αυτές απαιτούν περαιτέρω έρευνα. Evans, E.M. (2001). Cognitive and contextual factors in the emergence of diverse belief systems: creation versus evolution. Cognitive Psychology , 42, 217–266. Kelemen, D. (2003). British and American children’s preferences for teleo-functional explanations of the natural world. Cognition, 88, 201-221. Kelemen, D & DiYanni, C. (2005). Intuitions about origins: purpose and intelligent design in children’s reasoning about nature. Journal of Cognition and Development, 6(1), 3–31.

Η επίδραση της θρησκείας Στις μεγαλύτερες ηλικίες οι θρησκευτικές πεποιθήσεις φαίνονται να επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την αποδοχή αλλά και συχνά την κατανόηση της θεωρίας της εξέλιξης. Dagher, Z. R. and Boujaoude, S. (1997). Scientific views and religious beliefs of college students: the case of biological evolution. Journal of Research in Science Teaching, 34(5), 429–445. Brem, S. K., Ranney, M. & Schindel, J. (2003). Perceived consequences of evolution: college students perceive negative personal and social impact in evolutionary theory. Science Education, 87(2), 181-206. Sinatra, G. M., Southerland, S. A., McConaughy, F. & Demastes, W. (2003). Intentions and beliefs in students’ understanding and acceptance of biological evolution. Journal of Research in Science Teaching, 40(5), 510–528. Blackwell, W. H., Powell, M. J. & Dukes, G. H. (2003). The problem of student acceptance of evolution. Journal of Biological Education, 37(2), 58-67.

Οι απόψεις των επιστημόνων για τη θρησκεία αθεϊσμός αγνωστικισμός θρησκευτικότητα Ανάμεσα στους επιστήμονες και ειδικότερα τους εξελικτικούς βιολόγους μπορούμε να βρούμε τις εξής τρεις θέσεις για την θρησκεία: Στο ένα άκρο υπάρχει ο αθεϊσμός, η άποψη ότι ο Θεός δεν υπάρχει. Στο μέσο βρίσκεται ο αγνωστικισμός, η άποψη ότι κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει εάν υπάρχει Θεός. Στο άλλο άκρο βρίσκεται η θρησκευτικότητα και η άποψη ότι στη φύση υπάρχουν ενδείξεις για την ύπαρξη Θεού.

Η διάκριση του περιεχομένου Οι επιστήμονες μπορεί να έχουν διαφορετικές απόψεις για την ύπαρξη Θεού, όμως συμφωνούν για το γεγονός της εξέλιξης των οργανισμών. Είναι αναγκαίο, αλλά και δύσκολο, να βοηθούμε τους μαθητές να διακρίνουν το επιστημονικό περιεχόμενο από τις φιλοσοφικές και θρησκευτικές πεποιθήσεις. Η μελέτη της φιλοσοφίας της επιστήμης μπορεί να συμβάλλει σε αυτό. Kitcher, P. (2007). Living With Darwin: Evolution, Design, and the Future of Faith. Oxford University Press, New York.

Τα επιχειρήματα στην Προέλευση των Ειδών Έτσι, αυτό που μπορεί να διδαχθεί είναι οι βασικές αρχές της εξελικτικής θεωρίας για τις οποίες υπάρχει πλήρης συναίνεση. Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση μπορεί κανείς να ξεκινήσει απλά από τα επιχειρήματα του Δαρβίνου στην Προέλευση των Ειδών. 1) Το Δέντρο της ζωής 1) i) Μετασχηματισμός των Ειδών 1) ii) Κοινή καταγωγή 2) Φυσική Επιλογή Charles Darwin (1809-1882) Darwin, C. (1859). On the Origin of Species by Means of Natural Selection. John Murray, London. Waters, K.C (2003). The arguments in the Origin of Species. In Hodge, J., and Radick, G. (eds) Cambridge Companion to Darwin, 116-139, Cambridge University Press, Cambridge.

Η εννοιολογική αλλαγή στην εξέλιξη Η εννοιολογική αλλαγή στην εξέλιξη

Εννοιολογική αλλαγή Βασική επιδίωξη της διδακτικής διαδικασίας αποτελεί όχι απλώς η εκμάθηση νέων γνώσεων αλλά η εννοιολογική αλλαγή από τις αρχικές αντιλήψεις των μαθητών προς εκείνες που είναι συμβατές με τα επιστημονικά δεδομένα. Ένα μοντέλο διδασκαλίας που αποβλέπει σε μια διαδικασία εννοιολογικής αλλαγής θα πρέπει να περιλαμβάνει τέσσερα βασικά στάδια: 1. Ανάδειξη των πρότερων γνώσεων ή αντιλήψεων των μαθητών 2. Έκθεση των μαθητών σε καταστάσεις γνωστικής σύγκρουσης 3. Οικοδόμηση των νέων αντιλήψεων από τους ίδιους τους μαθητές 4. Χρησιμοποίηση και αξιολόγηση των νέων αντιλήψεων από τους μαθητές Κολιόπουλος, Δ. (2001). Από την πρακτικο-βιωματική γνώση στη σχολική εκδοχή της επιστημονικής γνώσης: η εποικοδομητική αντίληψη στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών. Στο Β. Κουλαϊδης (επιμ.) Διδακτική των Φυσικών Επιστημών, Τόμος Β', 217-251, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα. 

Η εννοιολογική αλλαγή στην εξέλιξη Στάδια της γνωστικής σύγκρουσης: 1) Αποσταθεροποίηση της αντίληψης των μαθητών ότι τα βιολογικά φαινόμενα και οι λειτουργίες είναι προϊόντα έλλογου σχεδιασμού ή σκόπιμων διαδικασιών μέσω της έμφασης της διδασκαλίας στον ρόλο της τύχης στη δημιουργία γενετικής ποικιλότητας μέσω των μεταλλάξεων και της αμφιγονικής αναπαραγωγής. 2) Οικοδόμηση ενός νοητικού μοντέλου με βάση το οποίο οι μαθητές θα χρησιμοποιούν τη θεωρία της κοινής καταγωγής για την ερμηνεία των ομοιοτήτων μεταξύ των διαφορετικών ειδών και τη θεωρία της φυσικής επιλογής για την ερμηνεία των διαφορών μεταξύ των ειδών και των χαρακτηριστικών τους προσαρμογών. Pαβάνης, Κ. (2001). Η γνωστική σύγκρουση ως διδακτικό εργαλείο. Στο Β. Κουλαϊδης (επιμ.) Διδακτική των Φυσικών Επιστημών, Τόμος Β', 253-274, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα.  

Η εννοιολογική αλλαγή στην εξέλιξη Τελεολογική εξήγηση Ανάγκη για επιβίωση Εξελικτική εξήγηση Φυσική Επιλογή

Ο διδακτικός μετασχηματισμός της επιστημονικής γνώσης Ο διδακτικός μετασχηματισμός της επιστημονικής γνώσης

Διδακτικός μετασχηματισμός Η σχολική-επιστημονική γνώση δεν είναι μια απλοποιημένη εκδοχή της επιστημονικής αλλά μια διακριτή μορφή γνώσης. Η διαδικασία μεταφοράς της γνώσης από το επιστημονικό στο σχολικό πλαίσιο περιγράφεται ως διδακτικός μετασχηματισμός. Το κύριο χαρακτηριστικό της διαδικασίας αυτής είναι η αναπλαισίωση και όχι η απλοποίηση της επιστημονικής γνώσης για την παραγωγή της αντίστοιχης σχολικής γνώσης. Η αναπλαισίωση υπερτερεί της απλοποίησης διότι λαμβάνει υπόψη και αξιοποιεί την πρότερη γνώση ή εμπειρία των μαθητών. Κολιόπουλος, Δ. (2006). Θέματα Διδακτικής Φυσικών Επιστημών: Η Συγκρότηση της Σχολικής Γνώσης. Εκδόσεις Μεταίχμιο, Αθήνα. 

Διδακτικός μετασχηματισμός Στόχοι του διδακτικού μετασχηματισμού για τη διδασκαλία της εξέλιξης: Η κατανόηση βασικών βιολογικών εννοιών και η έμφαση στην περιγραφή των βιολογικών φαινόμενων σε πολλά διακριτά επίπεδα οργάνωσης (μόρια, κύτταρα, οργανισμοί, οικοσυστήματα). Η διδασκαλία των μηχανισμών της κληρονομικότητας με έμφαση στον ρόλο της τύχης στη δημιουργία γενετικής ποικιλότητας μέσω μιας κατάλληλα διαμορφωμένης δραστηριότητας (γνωστική σύγκρουση) Η έμφαση στην έννοια της ενδεχομενικότητας καθ’ όλη τη διάρκεια της διδασκαλίας Η εξοικείωση των μαθητών με ορισμένες βασικές έννοιες της εξελικτικής βιολογίας όπως η κοινή καταγωγή των οργανισμών και η φυσική επιλογή, μέσα από διαδικασίες επίλυσης προβλημάτων.

Διδακτικός μετασχηματισμός Διδακτική ακολουθία Έννοιες Βασικές έννοιες Έννοιες ενδεχομενικότητας 1. κυτταρική δομή και λειτουργίες τύποι κυττάρων και η δομή τους, κυτταρικές λειτουργίες, κυτταρικός πολλαπλασιασμός, μονοκύτταροι οργανισμοί 2. κύτταρο και οργανισμός πολυκύτταροι οργανισμοί, συστήματα, όργανα 3. οικολογία πληθυσμοί, οικοσυστήματα περιβαλλοντικές αλλαγές 4. αναπαραγωγή και κληρονομικότητα μείωση, αμφιγονική αναπαραγωγή, γονίδια και χρωμοσώματα, γονότυπος και φαινότυπος μεταλλάξεις, τυχαίος συνδυασμός γαμετών 5. εξέλιξη είδη, αρχείο απολιθωμάτων, ιστορία της ζωής, κοινή καταγωγή, επιβίωση, εξαφάνιση φυσική επιλογή γνωστική σύγκρουση

Συμπεράσματα

Αποτελέσματα Η διδακτική παρέμβαση απέφερε ικανοποιητικά αποτελέσματα με στατιστικά σημαντική αύξηση των εξελικτικών εξηγήσεων των μαθητών. Πρόβλημα Δεδομένα Τύπος εξήγησης Τελεολογική Εγγύτατη Εξελικτική 3 τελική κατάσταση 70  31 7  13 2  44 2 αρχική κατάσταση 52  10 21  19 2  63 4 ενδοειδική ποικιλότητα παράγοντας διαφορικής επιβίωσης 30  6 8  7 39  80 Kampourakis, K. & Zogza, V. (2007). Preliminary evolutionary explanations: a minimal framework for explanatory coherence in middle school and a basis for future evolution instruction. Paper presented at the 9th International History, Philosophy and Science Teaching Conference, Calgary, Canada, June 24-28.

Συμπεράσματα Τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν είναι τα εξής: ένα σημαντικό ποσοστό μαθητών εξακολούθησε να δίνει ασύμβατες με τα επιστημονικά δεδομένα εξηγήσεις μετά από τη διδασκαλία το περιεχόμενο των προβλημάτων μπορεί να επηρεάζει τόσο τις αρχικές αυθόρμητες εξηγήσεις των μαθητών όσο και εκείνες που δίνουν μετά τη διδασκαλία η διδασκαλία για τους μηχανισμούς της κληρονομικότητας, τις μεταλλάξεις και τον ρόλο της τύχης στην εξελικτική διαδικασία είχε καθοριστικό ρόλο στην αποσταθεροποίηση των πρότερων εξηγήσεων των μαθητών είναι δυνατή η αποτελεσματική διδασκαλία ορισμένων βασικών εννοιών της θεωρίας της εξέλιξης στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση…

… όμως όχι πάντα και όχι εύκολα!

Η διδασκαλία της θεωρίας της εξέλιξης στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση Η διδασκαλία της θεωρίας της εξέλιξης στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση Πανελλήνιο συνέδριο με θέμα: Βιολογικές και Φυσικές Επιστήμες στην Εκπαίδευση Αθήνα, 11-13/04/2008 Κώστας Καμπουράκης Εκπαιδευτήρια Γείτονα, Τ.Θ. 74128, Βάρη Αττικής, Τ.Κ. 16602 kkamp@ath.forthnet.gr, kamp@geitonas-school.gr