Συντάγματα της Ελλάδος

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ
Advertisements

ΕΡΓΑΣΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Ονοματεπώνυμο : Έφη Κουτσούρη Τμήμα : Γ΄1.
ΑΓΩΓΗ ΠΟΛΙΤΗ. ΓΙΑ ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΕΝΑ ΚΡΑΤΟΣ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ… ΚΡΑΤΟΣ ΛΑΟΣΕΞΟΥΣΙΑΕΔΑΦΟΣ.
ΜΟΥΣΕΙΟΒΑΛΙΤΣΕΣ.
H EΛΛΑΔΑ ΤΟΝ 19ο ΑΙΩΝΑ.
Οι μαθητές της Ε1 τάξης Δημήτρης-Ελένη παρουσιάζουν την εξής άσκηση.
Η Ευρωπαϊκή K εντρική T ράπεζα ιδρύθηκε την 1 η Ιουνίου του 1998 και εδρεύει στη Φρανκφούρτη. Η ΕΚΤ είναι επιφορτισμένη με τη διαχείριση του ευρώ και.
Ελέυθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας κάθε ατόμου
ΤΑ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή
1Ο ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣ/ΚΗΣ
Ιστορία της διάλυσης της Γιουγκοσλαβίας
ΤΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
Αγωγή του πολίτη Ιφιγένεια Ηλιάδου Στ΄2.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΖΗΚΑΣ ΣΤ’2 ΤΑΞΗ. ΔΙΚΑΣΤ ΙΚΗ ΚΡΑΤΟΣ ΛΑΟΣ ΕΔΑΦΟΣ ΕΞΟΥΣΙΑ ΝΟΜΟΘΕ ΤΙΚΗ ΕΚΤΕΛΕ ΣΤΚΗ.
Αναλύοντας τη Δημοκρατία
Κοινωνικη και πολιτικη αγωγη
ΟΘΩΝΑΣ Ο ΠΡΩΤΟΣ ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ( )
ΛΕΜΕ ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟ
Πού βρισκόμαστε;.
Αρχές Δικαίου Επιχειρήσεων
Ιστορική Αναδρομή Η Ευρωπαϊκή Ιδέα, δηλαδή η ιδέα μιας κοινής ανθρωπιστικής Ευρώπης, αποτέλεσε όραμα πολλών φιλοσόφων (π.χ. Καντ, Κομένιος, Ουγκώ). Οι.
1. Το κόμμα των Φιλελευθέρων. Πριν τις εκλογές της 8 ης Αυγούστου 1910 Κανένα νέο μεγάλο κόμμα Ανεξάρτητοι υποψήφιοι διεκδικούσαν τις ψήφους των δυσαρεστημένων.
Ξιφασκία σε αμαξίδιο.
Μάθημα Πολιτική & Δίκαιο Β΄ Γενικού Λυκείου
Είναι ο τρόπος οργάνωσης και άσκησης της κρατικής εξουσίας
2.2 Άσκηση και κατάχρηση δικαιώματος  Συνισταμένη όλων των δικαιωμάτων είναι το δικαίωμα στην ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας κάθε ανθρώπου.  Το.
ΓΕΝΙΚΟ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΒΕΛΛΑΣ Θέμα Ερευνητικής Εργασίας Α τετραμήνου: “Ελληνική συνταγματική ιστορία: το πέρασμα από την επιβολή της βούλησης του.
Πολιτική και Δίκαιο Β’ Γενικού Λυκείου.
Μορφές πολιτευμάτων Τι θα πει πολίτευμα;
Αγαπητοί συμπολίτες, Πέρασε μία δύσκολη χρονιά και έρχεται μία ακόμη δυσκολότερη. Ο ελληνικός λαός πληρώνει βαρύ τίμημα για την κακοδιαχείριση και τις.
6.1. Δικαιώματα και υποχρεώσεις
Κορκοβέλου Ρεγγίνα Κυπριανού Νεφέλη Εργασία για το μάθημα Νέα Ελληνικά και Λογοτεχνία Υπεύθυνη καθηγήτρια: Σπυροπούλου Ελένη Β’3 3 ου Γυμνασίου Βύρωνα.
Β. ΧΕΙΡΑΦΕΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ (1844 – 1880) ΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΤΟΥ 1844
Δια βίου εκπαίδευση Κ Β Κ Σ Μ Χ Μ Χ Κ Ά Ορισμός δια βίου εκπαίδευσης Η μαθησιακή δραστηριότητα με την οποία η εκπαίδευση θεωρείται ως μια μακροχρόνια.
ΟΘΩΝΑΣ Ο ΠΡΩΤΟΣ ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ( )
ΛΑΛΙΩΤΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ Β2 ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ.
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης
Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης Κωνσταντίνος Οικονομίδης Γ΄2 Θρησκευτικά ΘΕ1: Η Χριστιανοσύνη στον σύγχρονο κόσμο.
Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΡΩΜΗΣ ΚΑΙ Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ
ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Μέλη ομάδας Σεριάνι Ορέστης (Συντονιστής) Μώρος Γιάννης Τάγκας Χρήστος Την ομάδα μας επιτηρεί ο κ. Προβατάς Γ. ΓΕΛ ΕΡΕΤΡΙΑΣ.
5. Οι αξίες της ΕΕ Άρθρο 2 ΣΕΕ. Από τις αρχές στις Αξίες Η ΕΕ βασίζεται στις αξίες του σεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, της ελευθερίας, της δημοκρατίας,
Μορφές διακυβέρνησης Αριστοτέλης – αριθμητικό κριτήριο : Μοναρχία, Αριστοκρατία, Πολιτεία (τυραννία, ολιγαρχία, δημοκρατία). Μοντεσκιέ –κριτήριο είναι.
ΣΥΝΘΗΚΗ ΛΙΣΑΒΟΝΑΣ Σημειώσεις βασισμένες στο N. Nugent (2010) The Government and Politics of the European Union, 7 th edition.
Πολιτική Παιδεία Β’ Τάξη Γενικού Λυκείου Γεωργία Καζάκου, ΠΕ09 Οικονομολόγος 1.
ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ ΟΡΙΣΜΟΣ Πολίτευμα είναι ο τρόπος οργάνωσης και άσκησης της κρατικής εξουσίας.
Οι νέες πολιτικές έννοιες
Β’ Τάξη Γενικού Λυκείου
Οι χώρες της Ε.Ε..
Μάθημα: Πολιτική Παιδεία
H Ευρωπαϊκή Ένωση.
H δομή της Διοίκησης
Β’ Τάξη Γενικού Λυκείου
ΚΟΜΜΑΤΑ-ΟΜΑΔΕΣ ΠΙΕΣΗΣ-ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΚΙΝΗΜΑΤΑ
ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΑ
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Συντακτική Συνέλευση Κατάργηση (νομική) φεουδαρχικών προνομίων
3.4. Τοπική αυτοδιοίκηση Οι σύγχρονες τάσεις διοικητικής οργάνωσης ευνοούν την αποκέντρωση της πολιτικής εξουσίας σε κατώτερες βαθμίδες της Διοίκησης,
Η ΕΛΛΑΔΑ ΤΟΥ 19ΟΥ ΑΙΩΝΑ.
Από την 3η Σεπτεμβρίου 1843 έως την έξωση του Όθωνα (1862)
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΚΠΑ Γ’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
4.1. Νομοθετική λειτουργία
ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ
Εισαγωγή στη Συγκριτική Πολιτική
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΝΟΜΙΣΜΑΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
ΑΠΟ ΤΗΝ 3η ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 1843 ΕΩΣ ΤΗΝ ΕΞΩΣΗ ΤΟΥ ΟΘΩΝΑ (1862)
Από την έξωση του Όθωνα (1862) έως το κίνημα στο Γουδί
Ο Ελευθέριος Βενιζέλος πρωθυπουργός
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Συντάγματα της Ελλάδος Το περιεχόμενό τους και οι επιρροές τους

Από τη μαθήτρια Καρέτση Φωτεινή Τάξη: Γ2’ Σχολικό έτος: 2011-2012 1ο Γυμνάσιο Ανατολής

Τι είναι το σύνταγμα; Σύνταγμα είναι ο θεμελιώδης νόμος της Πολιτείας, δηλαδή ο ανώτερος από όλους τους νόμους. Ρυθμίζει την οργάνωση και τη λειτουργία της κρατικής εξουσίας, προσδιορίζοντας τις αρμοδιότητες των κρατικών οργάνων. Κατοχυρώνει τα δικαιώματα των πολιτών και καθορίζει τις βασικές υποχρεώσεις τους. Το σύνταγμα μπορεί να εκπονηθεί και να εγκριθεί από συντακτική συνέλευση (αντιπροσωπεία του λαού) ή να είναι άθροισμα νόμων ή άλλων διατάξεων που με την πάροδο του χρόνου έχουν καταστεί θεμελιώδεις.

Σύνταγμα του 1844 Το σύνταγμα του 1844 ήταν αποτέλεσμα σκληρών αγώνων των Ελλήνων. Ψηφίστηκε κατά τη διάρκεια της Εθνοσυνέλευσης του 1843-1844, ύστερα από την επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου 1843 στα βασιλικά ανάκτορα. Με την επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου εκφράστηκαν ευρέως οι επιδιώξεις όλων των κομμάτων για περιορισμό των εξουσιών του Βασιλιά. Αυτό το σύνταγμα ήταν βαθύτατα επηρεασμένο από τις αρχές του Διαφωτισμού και της Γαλλικής Επανάστασης κυρίως σε θέματα που αφορούσαν τις ατομικές ελευθερίες. Ορισμένα από τα βασικότερα άρθρα του συντάγματος αυτού είναι τα εξής: Ορίζονταν επικρατούσα θρησκεία της Ελλάδος η ορθόδοξη χριστιανική, όμως οποιαδήποτε άλλη θρησκεία ήταν ανεκτή, αρκεί να μην επενέβαινε στην επικρατούσα θρησκεία.           Η ελευθερία των πολιτών είναι απαραβίαστο δικαίωμα καθενός. Μόνο η πολιτεία μπορεί να ασκήσει καταναγκασμό ή βία αρκεί αυτό να υπαγορεύεται από το νόμο. Η οικία κάθε πολίτη είναι άσυλο.

Σύνταγμα του 1844 Η ισότητα των Ελλήνων πολιτών διασφαλίζεται από το σύνταγμα, αφού όπως αναφέρει όλοι οι πολίτες είναι ίσοι ενώπιον του νόμου και πρέπει να συνεισφέρουν στην οικονομία ανάλογα με την περιουσία τους. Διασφαλίζεται η ελευθερία των δούλων που εισέρχονται στο ελλαδικό έδαφος και απαγορεύεται η αγοραπωλησία ανθρώπινων ζωών. Εξασφαλίζεται η ελευθερία του λόγου των πολιτών. Η εκπαίδευση γίνεται με την φροντίδα του ελληνικού κράτους. Κανείς δεν μπορεί να στερήσει από τους πολίτες την περιουσία τους χωρίς να καταβάλει χρηματική αποζημίωση.

Σύνταγμα του 1844 Όσον αφορά την άσκηση εξουσίας, το σύνταγμα χαρακτηρίζεται από μία βασική αρχή του Διαφωτισμού, την διάκριση των εξουσιών. Η νομοθετική εξουσία ασκείται από τον Βασιλιά της Ελλάδος από κοινού με την Γερουσία και τη Βουλή. Κάθε νόμος που αφορά τα δημόσια έσοδα και έξοδα, τον ετήσιο προϋπολογισμό και τις Στρατιωτικές Δυνάμεις πρέπει πρώτα να εισάγεται στη Βουλή και να ψηφίζεται από αυτή. Η εκτελεστική εξουσία ασκείται από τον Βασιλιά μέσω των διοριζόμενων παρ' αυτού υπουργών. Η δικαστική εξουσία ενεργείται στα δικαστήρια και οι αποφάσεις εκτελούνται στο όνομα του βασιλιά. Ο Βασιλιάς είναι ο ανώτατος άρχοντας του κράτους. Κηρύττει πόλεμο, συνθηκολογεί, ελέγχει τις στρατιωτικές και ναυτικές δυνάμεις. Δεν έχει, όμως, το δικαίωμα να πάρει σημαντικές αποφάσεις χωρίς την έγκριση της Βουλής και της Γερουσίας. Διορίζει και απολύει δημοσίους υπαλλήλους, απονέμει στρατιωτικούς και ναυτικούς βαθμούς και συγκαλεί τη Βουλή και τη Γερουσία όποτε είναι αναγκαίο. Καθιερώνεται το πολίτευμα της συνταγματικής μοναρχίας.

Σύνταγμα του 1844 Με άλλες διατάξεις, α) κατοχυρωνόταν, με ελάχιστους περιορισμούς, το δικαίωμα της καθολικής ψηφοφορίας για τους άνδρες, ρύθμιση που αποτελούσε παγκοσμία πρωτοπορία. β) οριζόταν η εκλογική διαδικασία, σύμφωνα με την οποία οι εκλογείς μπορούσαν να δώσουν θετική ψήφο σε όσους υποψηφίους ήθελαν, συμπληρώνοντας ψηφοδέλτια, ακόμη και διαφορετικών Συνδυασμών. γ) προβλεπόταν η ύπαρξη Βουλής και Γερουσίας. Οι γερουσιαστές θα διορίζονταν από τον βασιλιά και θα διατηρούσαν το αξίωμά τους ισόβια. Συνταγματική πρόβλεψη για τα κόμματα δεν υπήρξε. Ο κανονισμός της Βουλής προέβλεπε ότι η σύνθεση των κοινοβουλευτικών επιτροπών θα γινόταν με κλήρωση. Αυτό αναγκαστικά οδηγούσε τις παρατάξεις σε διαβουλεύσεις και, ορισμένες φορές, σε συναίνεση. Δεν κατοχυρώθηκε το συνέρχεσθαι και συνεταιρίζεσθαι και έτσι προέκυπταν εμπόδια στην συγκρότηση κομμάτων.

Σύνταγμα του 1844 Όπως βλέπουμε από τις κυριότερες διατάξεις του συντάγματος, ο Βασιλιάς είχε την πλήρη εξουσιοδότηση να ελέγχει όλες τις μορφές εξουσίας και να επηρεάζει σημαντικά τις αποφάσεις που λαμβάνονταν για το κράτος και το στρατό. Η σημαντικότερη μεταρρύθμιση ήταν ότι για να ισχύουν οι αποφάσεις του Βασιλιά, ήταν υποχρεωτική η υπογραφή του αρμόδιου Υπουργού. Η καθιέρωση του Κοινοβουλευτισμού ήταν μία παγκόσμια πρωτοπορία και το ελληνικό σύνταγμα ήταν το πιο φιλελεύθερο της εποχής του.

Σύνταγμα του 1864 Βασικές αλλαγές στα άρθρα περί ατομικών ελευθεριών δεν υπάρχουν, αλλά εμφανίζονται σημαντικές τροποποιήσεις στην άσκηση της εξουσίας. Με το σύνταγμα του 1864 καθιερώνεται το πολίτευμα της βασιλεύομενης δημοκρατίας. Κύρια πηγή εξουσίας ορίζεται ο λαός. Κατοχυρώνεται η μυστική καθολική ψηφοφορία όλων των ανδρών που έχουν συμπληρώσει το 21ο έτος της ηλικίας τους, καθώς και το δικαίωμα του συνέρχεσθαι και συνεταιρίζεσθαι, που άνοιξε το δρόμο για την συγκρότηση πολιτικών κομμάτων. Τα κόμματα θεωρούνται απαραίτητα για την έκφραση της κοινής βούλησης. Η δικαστική εξουσία ορίζεται ανεξάρτητη (μέχρι πρότεινος επηρεάζονταν από το βασιλιά). Καταργείται η Γερουσία, ως θεσμός αντιδημοκρατικός. Η νομοθετική εξουσία ασκείται από τον βασιλιά από κοινού με την Βουλή. Η εκτελεστική εξουσία ασκείται από το Βασιλιά με την συνεργασία υπουργών που διόριζε ο ίδιος.

Αρχή της δεδηλωμένης Στο σύνταγμα του 1864 δεν κατοχυρώθηκε η αρχή της δεδηλωμένης, δηλαδή η δημιουργία κυβέρνησης από το κόμμα που έχει την υποστήριξη της πλειοψηφίας. Ο βασιλιάς εκμεταλλεύτηκε αυτή την ρύθμιση και διόριζε κυβερνήσεις της αρεσκείας του. Όμως, το 1875, ο Χαρίλαος Τρικούπης εισήγαγε την δεδηλωμένη στη Βουλή και ανάγκασε τον βασιλιά να εκφωνήσει λόγο γραμμένο από τον ίδιο με τον οποίο αναγνωρίζονταν η αρχή αυτή. Μια νέα φάση ξεκινά στην πολιτική ζωή της Ελλάδος, αφού εισάγεται η έννοια του Δικομματισμού, δηλαδή η εναλλαγή δύο κομμάτων στην εξουσία. Έτσι τα μικρά κόμματα οδηγούνται σε αφανισμό ή σε συνένωση με τα μεγαλύτερα.

Σημερινό Σύνταγμα Το ισχύον σύνταγμα της Ελλάδος καθιερώθηκε το 1975 με τροποποιήσεις από την Αναθεωρητική Βουλή το 1986, το 2001 και πιο πρόσφατα το 2008. Το πολίτευμα της χώρας μας είναι η Προεδρευόμενη Κοινοβουλευτική Δημοκρατία. Ο λαός είναι ο κύριος παράγοντας άσκησης εξουσίας, αφού μέσω των εκλογών, ψηφίζει τους βουλευτές που θα τον αντιπροσωπεύουν στο Κοινοβούλιο.

Σημερινό Σύνταγμα Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ορίζεται ως ο ανώτατος πολίτης του κράτους, χωρίς όμως να έχει ουσιαστικές πολιτικές αρμοδιότητες. Συμμετέχει στην έκδοση και δημοσίευση νόμων Προκηρύσσει δημοψήφισμα για εθνικό θέμα ή ψηφισμένο νομοσχέδιο όταν το ζητήσει η Βουλή Εκπροσωπεί την πολιτεία διεθνώς. Είναι υπεύθυνος για την κήρυξη πολέμου-συνομολόγηση συνθηκών ειρήνης. Εκδίδει προεδρικά διατάγματα. Διορίζει τον πρωθυπουργό και την κυβέρνηση.

Σημερινό Σύνταγμα Η νομοθετική και η εκτελεστική εξουσία ασκούνται από τη Βουλή και την Κυβέρνηση. Αρμοδιότητες Βουλής: Ψήφιση νόμων του κράτους Ανάδειξη κυβέρνησης Άσκηση ελέγχου στις πράξεις της της κυβέρνησης Εκλογή Προέδρου Αναθεώρηση συντάγματος Ψήφιση ετήσιου προϋπολογισμού του κράτους Η δικαστική εξουσία είναι ανεξάρτητη και ασκείται από τα δικαστήρια. Υπάρχουν 3 διαφορετικά είδη δικαστηρίων ανάλογα με τις υποθέσεις που επιλύουν: διοικητικά(παράνομες πράξεις των οργάνων του κράτους) πολιτικά(ιδιωτικές διαφορές) ποινικά(όσα ο νόμος χαρακτηρίζει ως εγκλήματα και αποφασίζεται η τιμωρία)

Σημερινό Σύνταγμα

Όλα τα συντάγματα της Ελλάδος περιλαμβάνουν κατάλογο ατομικών ελευθεριών. Ιδιαίτερα τα συντάγματα του 1844 και του 1864 θεωρούνται πολύ προοδευτικά για την εποχή τους αφού κατοχυρώνουν δικαιώματα που άλλοι λαοί χρειάστηκαν πολλές δεκαετίες επιπλέον για να κατοχυρώσουν. Είναι ευρέως αποδεκτό πως ο ελληνικός λαός ήταν ένα βήμα μπροστά σε πολιτιστικό και πνευματικό επίπεδο από άλλους λαούς, όμως η υποδούλωση στην Οθωμανική Αυτοκρατορία για περισσότερο από 400 χρόνια μας ανάγκασε να μείνουμε πίσω σε κοινωνικά ζητήματα. Άραγε, αν η Ελλάδα είχε αφυπνιστεί νωρίτερα, θα βρισκόμασταν σε καλύτερη μοίρα σήμερα; Θα ήταν ίδια η πορεία μας στον βιομηχανικό χώρο; Θα αναγκαζόμασταν να υπερχρεωθούμε για να εξυπηρετήσουμε τις ανάγκες μας ή θα αποφασίζαμε εμείς για την τύχη άλλων χωρών; Είναι αδύνατο να βρούμε απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα, όμως θα πρέπει να προσπαθήσουμε να μην επαναλάβουμε τα λάθη του παρελθόντος αν θέλουμε να πετύχουμε οικονομική ανάπτυξη και πνευματική άνθηση.....

Βιβλιογραφία http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A3%CF%8D%CE%BD%CF%84%CE%B1%CE%B3%CE%BC%CE%B1  http://www.et.gr/images/stories/eidika_themata/a_5_1844.pdf   http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-C102/79/646,2346/unit=986  http://blogs.sch.gr/geoalexio/%CE%BA%CE%B5%CF%86%CE%B1%CE%BB%CE%B1%CE%B9%CE%BF-%CE%B2%CE%84/1-%CF%84%CE%BF-%CF%83%CF%8D%CE%BD%CF%84%CE%B1%CE%B3%CE%BC%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CF%85-1844/  http://blogs.sch.gr/geoalexio/%CE%BA%CE%B5%CF%86%CE%B1%CE%BB%CE%B1%CE%B9%CE%BF-%CE%B2%CE%84/4%CE%B7-%CE%B5%CE%B8%CE%BD%CE%BF%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%AD%CE%BB%CE%B5%CF%85%CF%83%CE%B7-%CF%84%CE%BF%CF%85-1862-1864/  Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή σχολικό βιβλίο Γ’ Γυμνασίου Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία σχολικό βιβλίο Γ’ Γυμνασίου