MOOCs - Massive Open Online Courses. Το μέλλον της διαδικτυακής εκπαίδευσης; Μιχάλης Καλογιαννάκης & Σταμάτης Παπαδάκης Πανεπιστήμιο Κρήτης Η Μ Ε Ρ Ι Δ Α Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα ΤΕΙ Κρήτης Αμφιθέατρο «Μάρκος Καραναστάσης» ΤΕΙ Κρήτης Ηράκλειο, 23 Ιουνίου 2014
Π ε ρ ί γ ρ α μ μ α Εισαγωγικά στοιχεία Προσδιορίζοντας τα MOOC Ιστορική προσέγγιση Π ε ρ ί γ ρ α μ μ α Τύποι - Πρωτοβουλίες Επιχειρηματικό μοντέλο Οφέλη - Προκλήσεις
Εξελίξεις στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση Εισαγωγικά στοιχεία Αυξανόμενη διείσδυση των ΤΠΕ στην καθημερινή ζωή μας. MOOC: μη δοκιμασμένη μέθοδος παροχής μαθησιακού περιεχομένου (Littlejohn, 2013). Δεν διαθέτουμε ικανοποιητικά στοιχεία για το πώς οι εκπαιδευόμενοι μαθαίνουν μέσω των MOOC. Προσδιορίζοντας τα MOOC Ιστορική προσέγγιση Τύποι - Πρωτοβουλίες Επιχειρηματικό μοντέλο Οφέλη - Προκλήσεις 3
Τι είναι; Εισαγωγικά στοιχεία Προσδιορίζοντας τα MOOC (1/3) Ιστορική προσέγγιση Τύποι - Πρωτοβουλίες Επιχειρηματικό μοντέλο Οφέλη - Προκλήσεις 4
Γενικά χαρακτηριστικά Εισαγωγικά στοιχεία Xρήση βιντεοδιαλέξεων μέσω των οποίων ο εκπαιδευτής δίνει διάλεξη στους εκπαιδευόμενους. Παρουσιάσεις τύπου Flash ή Keynote στο πρότυπο των «mini-courses» που πρώτη εισήγαγε η Khan Academy το 2006. H αλληλεπίδραση σε 103 MOOC περιοριζόταν κατά μέσο όρο στην ανάρτηση ενός σχολίου στον πίνακα ανακοινώσεων εβδομαδιαίως (Kolowich, 2013). Μέθοδοι αξιολόγησης εκπαιδευομένων: - δημιουργίας κουΐζ πολλαπλών επιλογών - αξιολόγηση των εργασιών των χρηστών από τους λοιπούς χρήστες. Προσδιορίζοντας τα MOOC (2/3) Προσδιορίζοντας τα MOOC Ιστορική προσέγγιση Τύποι - Πρωτοβουλίες Επιχειρηματικό μοντέλο Οφέλη - Προκλήσεις 5
Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά Εισαγωγικά στοιχεία Ανοικτή πρόσβαση ο καθένας μπορεί να συμμετέχει σ’ ένα ελεύθερο διαδικτυακό μάθημα. Επεκτασιμότητα τα μαθήματα είναι σχεδιασμένα για να υποστηρίξουν έναν απεριόριστο αριθμό συμμετεχόντων ενθαρρύνοντας την επικοινωνία μεταξύ των εκπαιδευομένων. Προσδιορίζοντας τα MOOC (3/3) Προσδιορίζοντας τα MOOC Ιστορική προσέγγιση Τύποι - Πρωτοβουλίες Επιχειρηματικό μοντέλο Οφέλη - Προκλήσεις 6
«Μια φορά και έναν καιρό ήταν … » Εισαγωγικά στοιχεία Ο όρος MOOC αναφέρθηκε για πρώτη φορά το 2008 από τον Dave Cormier προκειμένου να περιγράψει το μάθημα των Siemens και Downes με τίτλο: “Connectivism and Connective Knowledge”. Οκτώβριος 2013 Το 1ο επιστημονικό περιοδικό: “MOOC Forum” Προσδιορίζοντας τα MOOC Ιστορική προσέγγιση (1/2) Ιστορική προσέγγιση Τύποι - Πρωτοβουλίες Επιχειρηματικό μοντέλο Οφέλη - Προκλήσεις 7
Χρονολογική εξέλιξη Εισαγωγικά στοιχεία Προσδιορίζοντας τα MOOC Ιστορική προσέγγιση (2/2) Ιστορική προσέγγιση Τύποι - Πρωτοβουλίες Χρονολογική εξέλιξη του κινήματος της ανοικτής εκπαίδευσης και των MOOC Επιχειρηματικό μοντέλο Οφέλη - Προκλήσεις 8
cMOOC vs xMOOC Εισαγωγικά στοιχεία Προσδιορίζοντας τα MOOC Ιστορική προσέγγιση Τύποι – Πρωτοβουλίες (1/3) Επιχειρηματικό μοντέλο Οφέλη - Προκλήσεις 9
Κάθε μέρα και ένα νέο MOOC Εισαγωγικά στοιχεία Προσδιορίζοντας τα MOOC Ιστορική προσέγγιση Τύποι – Πρωτοβουλίες (2/3) Επιχειρηματικό μοντέλο Οφέλη - Προκλήσεις 10
Παροχή εκπαιδευτικών πιστωτικών μονάδων Ας επιχειρήσουμε μία σύγκριση Εισαγωγικά στοιχεία Πρωτοβουλίες Κερδοσκοπικές Ελεύθερη πρόσβαση Τέλος πιστοποίησης Παροχή εκπαιδευτικών πιστωτικών μονάδων edX X Coursera X Udacity Udemy P2PU Προσδιορίζοντας τα MOOC Ιστορική προσέγγιση Τύποι – Πρωτοβουλίες (3/3) Σύγκριση χαρακτηριστικών πλατφόρμων παροχής MOOC (Yuan & Powell, 2013) : Διαθέσιμο χαρακτηριστικό X: Δεν αποτελεί χαρακτηριστικό X, : Χαρακτηριστικό εν μέρει διαθέσιμο Επιχειρηματικό μοντέλο Οφέλη - Προκλήσεις 11
Ένα θολό τοπίο … Χρέωση για την παροχή πιστοποιητικών. Εισαγωγικά στοιχεία Χρέωση για την παροχή πιστοποιητικών. Παροχή προστιθεμένων υπηρεσιών επί πληρωμή. Πώληση προσωπικών στοιχείων των εκπαιδευομένων τους σε πιθανούς εργοδότες ή διαφημιστικές εταιρείες. Επί πληρωμή πρόσβαση σε ιδιωτικά φόρουμ συζητήσεων και κοινωνικά δίκτυα. Συνεργασία με εκδοτικούς οίκους για τη διάθεση ολόκληρου ή μέρους του ψηφιακού υλικού. Προσδιορίζοντας τα MOOC Ιστορική προσέγγιση Τύποι - Πρωτοβουλίες Επιχειρηματικό μοντέλο Οφέλη - Προκλήσεις Επιχειρηματικό μοντέλο 12
Ελκυστικά αλλά και απειλητικά Εισαγωγικά στοιχεία Ανάδυση αίσθησης δημοκρατικής και ελεύθερης πρόσβασης στην εκπαίδευση (Kop, 2011; Sonwalkar, 2013). Για τα εκπαιδευτικά ιδρύματα η παροχή MOOC μπορεί να επεκτείνει διεθνώς τη φήμη τους. Αντικατάσταση της παραδοσιακής πρόσωπο με πρόσωπο διδασκαλίας. Μήπως δεν είναι εντελώς δωρεάν; Προσδιορίζοντας τα MOOC Ιστορική προσέγγιση Τύποι - Πρωτοβουλίες Επιχειρηματικό μοντέλο Οφέλη – Προκλήσεις (1/3) 13
Από Massive Courses Dropout lurkers! Εισαγωγικά στοιχεία Πλειονότητα των συμμετεχόντων (80% - 90%) δεν είναι ενεργοί χρήστες (Rodriguez, 2012). Έλλειψη αξιόλογου γραπτού περιεχόμενου (Sonwalkar, 2013). Υψηλά ποσοστά εγκατάλειψης. SPOC (Small, Private Online Courses (Littlefield, 2013). Προσδιορίζοντας τα MOOC Ιστορική προσέγγιση Τύποι - Πρωτοβουλίες Επιχειρηματικό μοντέλο Οφέλη – Προκλήσεις (2/3) 14
Ικανοποίηση και μόνο από την ύπαρξή τους Εισαγωγικά στοιχεία Δημιουργία κοινοτήτων μάθησης (Barber, 2013). Μεγαλύτερη πηγή ικανοποίησης από τη δυνατότητα απόκτησης πρόσβασης στο περιεχόμενο των μαθημάτων που προσφέρονται από έναν διάσημο πανεπιστήμιο (Karsenti, 2013). Ανησυχίες που σχετίζονται με προβλήματα λογοκλοπής και δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας. Περιορισμένη γεωγραφική κατανομή των χρηστών (Liyanagunawardena, Adams & Williams, 2013). Προσδιορίζοντας τα MOOC Ιστορική προσέγγιση Τύποι - Πρωτοβουλίες Επιχειρηματικό μοντέλο Οφέλη – Προκλήσεις (3/3) 15
MOOCs - Massive Open Online Courses. Το μέλλον της διαδικτυακής εκπαίδευσης; Μιχάλης Καλογιαννάκης & Σταμάτης Παπαδάκης mkalogian@edc.uoc.gr & stpapadakis@gmail.com Πανεπιστήμιο Κρήτης Η Μ Ε Ρ Ι Δ Α Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα ΤΕΙ Κρήτης Αμφιθέατρο «Μάρκος Καραναστάσης» ΤΕΙ Κρήτης Ηράκλειο, 23 Ιουνίου 2014 Σ υ ζ ή τ η σ η - Ε υ χ α ρ ι σ τ ο ύ μ ε !