ΕIΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 11

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το Πάσχα και η Ανάσταση του Χριστού
Advertisements

Παραμονές των Χριστουγέννων, ενώ όλοι προετοιμαζόμασταν να γιορτάσουμε τη Γέννηση του Θεανθρώπου Χριστού, του σαρκωμένου Θεού της Αγάπης…
Οι πρωτο-παύλειες επιστολές
Οι δευτερο-παύλειες επιστολές
Α΄ Προς Κορινθίους Επιστολή
Κεφάλαιο 8 Πειρατεία Λογισμικού Πληροφορική Α’ Γυμνασίου Κεφάλαιο 8.
Μάθημα 10. Οι κατακόμβες: τόπος καταφυγής και μνήμης
Η Καινή Διαθήκη Α΄: Τα Ευαγγέλια και οι Πράξεις των Αποστόλων
4. Η Καινη Διαθηκη Β΄: Οι Επιστολες και η Αποκαλυψη
ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΓΑΜΟΥ.
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 7
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 5 ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ.
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ Κ.Δ.
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 6
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΑ ΤΗΣ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
27 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 Η ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Α// ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
Οι συγγραφείς της Π. Διαθήκης τι είδους άνθρωποι ήταν;
10. Ο άνθρωπος στο αρχικό του μεγαλείο
1. Η Π.Δ. ως «Γραφή» της πρώτης εκκλησίας 2. Οι απαρχές της Κ.Δ. ως «Γραφής» 3. Οι πρώτες συλλογές βιβλίων της Κ.Δ. 4. Τέλη 2 ου αι. – Σταθμός στην ιστορία.
Βιωματικές Δράσεις 2 ο Γυμνάσιο Καλλίπολης
25. « Και είδεν ο Θεός ότι καλόν»: η δημιουργία του κόσμου
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 1 : ΓΙΑΤΙ ΜΕΛΕΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ
Κατά την Παλαιά Διαθήκη, ο σκοπός της δημιουργίας του ανθρώπου είναι... α. να φθάσει σε κοινωνία με τον Θεό β. να επιβληθεί στη γυναίκα γ. να ενωθεί.
12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας
Η κρίση της εικονομαχίας διχάζει τους Βυζαντινούς
Δ. Ε. 7. «Τίνα με λέγουσιν οι άνθρωποι είναι;»
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Παράδοση είναι: α) καθετί που παραδίδεται στις επόμενες γενιές. β) Η μετάδοση των διηγήσεων και των διδασκαλιών. γ)
ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ Ο συγγραφέας και εδώ δε γράφει το όνομά του, αλλά η αρχαία εκκλησιαστική παράδοση ομόφωνα αποδίδει το ευαγγέλιο αυτό στον Μάρκο.
Το Πάθος και η Ανάσταση του Χριστού
Β’ ΜΕΡΟΣ: (Να γραφτούν στο τετράδιο)
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
19. Η χριστιανική κοινότητα μέσα σ’ έναν πλουραλιστικό κόσμο
Μετάνοια - Εξομολόγηση
Ισαβέλλα Παπαδοπούλου ΄Β3
Ομάδα: Η Αγία Πεντάδα Τμήμα: Α’1 Υπεύθυνος καθηγητής: Γ. Καπετανάκης Σχολείο: Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης.
Η ΘΡΗΣΚ. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΙΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ Η ραββινική παράδοση θέλει την εκπαίδευση του παιδιού σύμφωνη με εκείνη των γονιών του. Συμβουλεύουν όμως τους παιδαγωγούς.
ΤΟ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΟ ΕΙΔΟΣ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ  Από πλευράς περιεχομένου Φάκελος μαρτυρικών καταθέσεων  Από πλευράς εξωτερικής μορφής.
ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
« Και είδεν ο Θεός ότι καλόν»: η δημιουργία του κόσμου
ΣΑΒΒΑΤΟ ΤΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ Το Σάββατο του Λαζάρου γιορτάζουμε την ανάσταση του Λαζάρου. Καθώς ο Χριστός ετοιμαζόταν για το ταξίδι του στα Ιεροσόλυμα έμαθε ότι.
Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης Μάθημα: Θρησκευτικά Υπ. Καθηγητής: Γ. Καπετανάκης Μαθήτρια: Κατερίνα Ζιάκα Τμήμα: Β1 Σχολικό έτος:
11. Ο Ιησούς και οι μαθητές του
26. Ευχέλαιο: Για την υγεία του σώματος και της ψυχής
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΘΕΜΑ: « ΑΝΑΤΟΛΙΚΕΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ»
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Υποχρεωτικό μάθημα Α΄Εξαμήνου Διδάσκων: Αναπλ. Καθηγητής ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΔΕΣΠΟΤΗΣ ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ.
Η ΕΠΙΓΕΙΑ ΖΩΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου.
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΝΑΟΣ;. Ο Θεός, που έκανε τον κόσμο και όλα όσα υπάρχουν μέσα σ΄ αυτόν, αυτός που είναι ο Κύριος του ουρανού και της γης, ΔΕΝ ΚΑΤΟΙΚΕΙ ΣΕ ΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥΣ.
Δημουλάς Ιωάννης ΠΓΕΣΣ Θρησκευτικά Β’ Γυμν.. Εκφώνηση ερώτησης Ισλαμισμός Βουδισμός Ινδουισμός Κομφουκιανισμός Ταοϊσμός Εικόνες Πηγές.
 Το ευαγγελικό κήρυγμα στην αρχή διαδίδονταν μόνο προφορικά.  Οι Χριστιανοί είχαν τη συνείδηση ότι αυτό που διδάσκονταν από τους αποστόλους ήταν λόγος.
12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας
Εισαγωγή στην Κ.Δ. και ιστορία εποχής της Καινής Διαθήκης
Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Ζάχος Δημήτριος, Ταφραλή Ελένη Ε΄ ΤΑΞΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 5: «Η εκκλησία του Χριστού μπαίνει στην ιστορία». Βασικό θέμα: «Η γενέθλια.
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ
Ο ΙΗΣΟΥΣ ΚΑΙ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥ
ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ.
Δανάη Φιλιπποπούλου Β’3
Ο Ιησούς Βαπτίζεται Πρoτυπο Γυμνaσιο Ευαγγελικhσ Σχολησ Σμυρνησ
Θρησκευτικά: Κεφάλαιο 22 Η θεραπεία του εκ γενετής τυφλού
ΚΕΦ 8 ΣΕΛ 43 ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΕΦ 11 ΣΕΛ 53 ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ 4
Ερευνητική Εργασία Η ιστορία του νομού Σερρών Β΄ τετράμηνο
Ο Ιησούς και οι μαθητές του
ΕικονογραφικοΙ κυκλοι δυτικησ τεχνησ
ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΓΑΛΑΝΟΣ Β1 Υπ. Καθηγητής: Γ. Καπετανάκης.
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Μυρσινη Ανδρινοπουλου Β1 25/2/2016.
π.Χ. επιστροφή από τη Βαβυλώνα μέχρι την κατάκτηση της Παλαιστίνης από τους Ρωμαίους
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 5 ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕIΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 11 ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΚΑΙ Η ΛΟΙΠΗ ΙΩΑΝΝΕΙΑ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ

Μάθημα 11α ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ Μάθημα 11α ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟ ΕΙΔΟΣ Αν τα Συνοπτικά περιγράφουν το κήρυγμα του Ιησού του από Ναζαρέτ για τη Βασιλεία του Θεού, Και αν η παύλεια και μετα-παύλεια γραμματεία αναπτύσσει το κήρυγμα για τον Ιησού Χριστό, Το Δ΄ Ευαγγέλιο (κατά Ιωάννην) από φιλολογική σκοπιά αποτελεί συνδυασμό των δύο ανωτέρω. Και παρουσιάζει τον Ιησού και αφήνει τον Ιησού να μιλά για τον εαυτό του (Εγώ ειμί…).

ΚΑΤΑ ΙΩΑΝΝΗΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ Το Δ΄ευαγγέλιο και η σχέση του με τα Συνοπτικά «Πνευματικό» ευαγγέλιο- «σωματικά» ευαγγέλια Ομοιότητες-διαφορές Δε διασώζει καμία από τις 50 και πλέον παραβολές του Ιησού «Βασιλεία του Θεού» σε αιώνιος ζωή Ο Ιωάννης τονίζει ότι η «κρίσις» συντελείται στο παρόν Τα χρονικά και γεωγραφικά πλαίσια της δράσης του Ιησού είναι ευρύτερα Από τα θαύματα διασώζει μόνο δύο (πολλαπλασιασμό των άρτων και περίπατος πάνω στη λίμνη ενώ παραδίδει πέντε θαύματα που δε διασώζουν οι συνοπτικοί Η μεσσιανικότητα δεν αποκαλύπτεται σταδιακά αλλά άμεσα Στη διήγηση του Πάθους απαντούν πληροφορίες οι οποίες δε διασώζονται από τα συνοπτικά π.χ. το πλύσιμο των ποδών των μαθητών κ.α.

Γράφει τελείως ανεξάρτητα από τους συνοπτικούς Απαντήσεις της σύγχρονης έρευνας για τη σχέση των συνοπτικών με το κατά Ιωάννην Ο Δ΄ ευαγγελιστής γνωρίζει τους πρώτους ευαγγελιστές, τους οποίους σε ορισμένα σημεία συμπληρώνει ή διορθώνει Γράφει τελείως ανεξάρτητα από τους συνοπτικούς Γνωρίζει τα άλλα ευαγγέλια, γράφει όμως για να τα εκτοπίσει ή να τα αντικαταστήσει.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ Προοίμιο (κεφ. 1):αρχίζει με έναν ύμνο στον προϋπάρχοντα και σαρκωθέντα Λόγο (1:1-18), μέσα στον οποίο εμπλέκεται και η μαρτυρία του Ιωάννη του Βαπτιστή για το Λόγο. Η αποκάλυψη της δόξας του Υιού του Θεού με τα σημεία που επιτελεί (κεφ.2-12): η ενότητα περιλαμβάνει μια σειρά από σημεία του Ιησού, τα οποία δεν είναι απλώς θαυματουργικές πράξεις που προκαλούνται από ευσπλαχνία αλλά μεσσιανικές πράξεις με βαθύ θεολογικό νόημα

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ Αποχαιρετιστήριος λόγος του Ιησού προς τους μαθητές του και Αρχιερατική Προσευχή (κεφ.13-17) Το Πάθος (κεφ.18-19) και οι εμφανίσεις του Αναστάντος Χριστού (κεφ.20) Οι εμφανίσεις στη Γαλιλαία (κεφ.21)

Ποιος είναι ο Ιωάννης; Ιωάννης =μαθητής του Κυρίου (2oς αι.) Χωρίο του Παπία που μνημονεύει τον Ιωάννη τον Πρεσβύτερο Το πρόβλημα των «δύο Ιωάννων» απασχόλησε τη σύγχρονη έρευνα

Η σχέση του κατά Ιωάννην με την κοινότητα της Εφέσου Συχνά στο δ΄ ευαγγέλιο συναντούμε το α΄ πληθυντικό, γεγονός που σημαίνει ότι εκφράζεται η εμπειρία μιας κοινότητας και όχι ενός προσώπου. Ο τίτλος του «αγαπημένου μαθητή» είναι πιο κατανοητό να δίνεται από την κοινότητα στον Ιωάννη 21ο κεφάλαιο χαρακτηρίζεται συνήθως ως προσθήκη ή παράρτημα

Η γλώσσα και το ύφος του Δ΄ευαγγελίου Κυκλικό και σπειροειδές σχήμα Τεχνική των παρανοήσεων «Ιωάννεια χαρακτηριστικά»

Χρόνος, τόπος και σκοπός συγγραφής του Δ΄ Ευαγγελίου Τέλη1ου μ.Χ. αιώνα Έφεσος Σκοπός: ο Ιησούς είναι ο Μεσσίας, ο ενσαρκωθείς Υιός και Λόγος του Θεού και ότι με την πίστη σ’ αυτόν αποκτούν οι άνθρωποι τη ζωή Επιμέρους στόχοι: Καταπολέμηση της δοκητικής αίρεσης του Κηρίνθου Η προσέλκυση των υπολοίπων μαθητών του Ιωάννη Βαπτιστή στους κόλπους της νέας εκκλησίας Επισήμανση της αντιφατικότητας των Ιουδαίων Η ανάδειξη της υπεροχής του αγαπημένου μαθητή σε σχέση με τον Πέτρο Η θεμελίωση των μυστηρίων της εκκλησία στο νόημα ορισμένων γεγονότων της ζωής του Χριστού.

ΕIΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 11β Η ΛΟΙΠΗ ΙΩΑΝΝΕΙΑ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ

Οι Επιστολές Α΄ Β΄ Γ΄ Ιωάννη Η Α΄ Ιωάννη είναι ανώνυμη, ενώ οι Β΄ και Γ΄ έχουν γραφτεί από τον «πρεσβύτερο», του οποίου η ταυτότητα παραμένει άγνωστη για εμάς αλλά φαίνεται πως ήταν γνωστή στους παραλήπτες. Η πρώτη είναι εγκύκλιος, Η δεύτερη απευθύνεται σε μια συγκεκριμένη κοινότητα Η τρίτη απευθύνεται στον Γάϊο. Κεντρικό θέμα και στις τρεις είναι η αγάπη. Οι Β΄& Γ΄ επιστολές δεν μπορεί να προέρχονται από τον ίδιο συγγραφέα που έγραψε το δ΄ ευαγγέλιο. Η Α΄ χωρίς να το δηλώνει βασίζεται στην αυθεντία του Δ΄ Ευαγγελίου. Πιθανή η προέλευσή της από τον ίδιο συγγραφέα. Αυτό συνάγεται από το ίδιο ύφος, τη γλώσσα και την ομοιότητα των θεμάτων.

Επιστολές Α΄ Β΄ Γ΄ Ιωάννη Στόχος της Α΄ Ιωάννη είναι η καταπολέμηση των αιρετικών οι οποίοι αρνούνται την πραγματική σάρκωση του Λόγου. Τέτοιος αιρετικός ήταν την εποχή του Ιωάννη ο Κήρινθος. Οι αιρετικοί αυτοί χαρακτηρίζονται από το συγγραφέα ως αντίχριστοι. Ο σπυροειδής και κυκλικός τρόπος σκέψης του Δ΄ ευαγγελίου είναι εμφανής και εδώ. Στόχος της Β΄ Ιωάννη είναι η καταπολέμηση των ίδιων αιρετικών Στόχος της Γ΄ Ιωάννη είναι να καταπολεμηθεί ο αιρετικός Διοτρέφης. Ο Γάϊος στον οποίο στέλνεται η επιστολή φαίνεται πως ήταν ηγέτης κάποιας εκκλησίας.

Επιστολές Α΄ Β΄ Γ΄ Ιωάννη Χρόνος και τόπος συγγραφής: Δεν γνωρίζουμε που βρίσκονταν οι παραλήπτες. Προφανώς κάπου στη Μ. Ασία. Ο Ιωάννης γράφει από την Έφεσο γύρω στα τέλη του 1ου αιώνα. Οπωσδήποτε μετά τη συγγραφή του ευαγγελίου.

Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ Πρόκειται για το τελευταίο βιβλίο στον κανόνα των βιβλίων της Κ.Δ. αλλά και το τελευταίο χρονικά. Αναγνωρίστηκε τελευταίο από τα βιβλία της Κ.Δ. στην Ανατολή λόγω των φοβερών οραμάτων, των καταστροφών και της ιδέας της χιλιετούς βασιλείας του Κυρίου. Σκοπός του βιβλίου είναι να περιγράψει τη νίκη του Χριστού πάνω στο κακό. Θέματα: Η πίστη εν μέσω δεινών, η τελική νίκη του Θεού, ο Ιησούς, το αρνίο θα επιστρέψει.

ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ Οι παραστάσεις και οι εκφράσεις της μοιάζουν με εκείνες που συναντούμε στις ιουδαϊκές αποκαλύψεις. Υπάρχει όμως διαφορά στο περιεχόμενο. Η μορφή του Μεσσία εδώ κυριαρχεί από την αρχή ως το τέλος. Το κεντρικό πρόσωπο περιγράφεται ως εσφαγμένον αρνίον ή λέων εκ της φυλής Ιούδα. Πρόκειται για καταγραφή οραμάτων που είδε ο Ιωάννης στην Πάτμο, όταν ήταν εξόριστος.

ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ Πρόκειται για καταγραφή οραμάτων που είδε ο Ιωάννης στην Πάτμο, όταν ήταν εξόριστος. Η αποκάλυψη αυτή πρέπει να παραδοθεί στις επτά εκκλησίες της Μ. Ασίας (Έφεσο, Σμύρνη, Πέργαμο, Θυάτειρα, Σάρδεις, Φιλαδέλφεια, Λαοδίκεια). Χρησιμοποιείται συμβολικά ο αριθμός επτά (7 εκκλησίες, 7 σφραγίδες, 7 σάλπιγγες, 7 φιάλες).

ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ Ο κωδικός αριθμός 666 δηλώνει το Ρωμαίο αυτοκράτορα ή τη ρωμαϊκή εξουσία γενικότερα. Όποιος και αν είναι ο συγγραφέας (μέλος του ιωάννειου κύκλου της Εφέσου) διακρίνεται από το συγγραφέα του δ΄ ευαγγελίου και των καθολικών επιστολών του Ιωάννη. Χρόνος & τόπος συγγραφής: Πάτμος c. 95 μ.Χ.