στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ ( )
Advertisements

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Κ.Π. ΚΑΒΑΦΗΣ
Κ.Π. ΚΑΒΑΦΗΣ, «ΘΕΡΜΟΠΥΛΕΣ»
Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων
ΡΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΕ ΠΟΥ ΣΥΝΤΑΣΣΟΝΤΑΙ ΜΕ ΔΟΤΙΚΗ
4ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πρωτοπόρων Δασκάλων Συνεργάτες στη Μάθηση Microsoft Hellas.
ΣΧ. ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Συνεργασίες σχολείων στην Ευρώπη
Α. Αναλυτικό Α’ Γυμνασίου
Κ.Π Καβάφης Ένας σημαντικός Έλληνας ποιητής.
ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑΣ ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΟΥ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΤΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ(WORD)
Η χλωρίδα του Υμηττού στη Λογοτεχνία, στη Μυθολογία, στον Πολιτισμό και τις φαρμακευτικές της ιδιότητες Σχολείο: 1ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ Επιβλέπων.
Γιάννα Αντωνίου Δρ Γλωσσολόγος - Ερευνήτρια ΙΕΛ Τεχνολογίες λογισμικών πολυμέσων για εκπαίδευση και πολιτισμό Δράσεις και Προοπτικές ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ.
& Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στην Χρήση και Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία Τσουλής Μιλτιάδης
Ιωάννα Παπαβασιλείου-Χαραλαμπάκη
Σκοταράς Νικόλαος, Σχ. Σύμβουλος ΠΕ12, Δρ. Ε.Μ.Π Ιστοσελίδα :
Ενότητα 3.3 Αξιοποίηση-Αξιολόγηση Ιστοσελίδων, ιστοχώρων & πυλών
Η Διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών με τη Χρήση των Νέων Τεχνολογιών
ΒΙΚΥ ΤΟΥΓΙΟΥΝΤΖΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΤΑΡΟΥΣΑ ΛΕΩΝΙΔΑ ΤΑΣΟΣ ΣΤΟΙΚΟΣ
Διδακτική Μεθοδολογία του Λογισμικού Ιστορίας
Ευρωπαϊκή Επιτροπή Γενική Διεύθυνση Εκπαίδευσης & Πολιτισμού Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων Πολιτισμός και Παραδόσεις της Πατρίδας μου.
Όνομα μαθητή / τριας , Καπετανέα Μάρθα
ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ Ο Κωνσταντίνος Καβάφης γεννήθηκε στις 29 Απριλίου 1863 στην Αλεξάνδρεια. Μετά τον θάνατο του πατέρα του η οικογένεια του εγκαταστάθηκε στην Αγγλία.
Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Απ’ το βυζαντινό πάπυρο
Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ-4ο ΓΕ.Λ. ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ
Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Παίζοντας & ζωγραφίζοντας
Ιστορία-Ερωτήσεις 1.Τι συνέβη κατά τη διάρκεια της τουρκοκρατίας όσον αφορά τις ελληνικές αρχαιότητες; Δώσε παραδείγματα. Τι πιστεύετε πως πρέπει να γίνει.
<< Στα 200 π.Χ. >> του Κ.Π. Καβάφη
Σάβιακλη Φωτεινή Τερζίδης Ηλίας Πεπόνα Λαμπρινή Παράτσιος Δημήτριος
Διονύσιος Βυθούλκας Διευθυντής-Φιλόλογος
Οι ΤΠΕ (Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών) ως εργαλεία για την ανάπτυξη κριτικής ιστορικής σκέψης: εκπαιδευτικό λογισμικό, χρήση διαδικτύου ΜΕ.
Στάση λεωφορείου Πατησίων: Λυσσιατρείο, τρόλεϊ 313,11, 5, 14
Πασχαλίδης Θανάσης Τζέτζης Νίκος Σαρίδου Δέσποινα Σαπρανίδης Κων/νος
Μια φορα κι eναν καιρο στο Διαδικτυο…
ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ
«ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΗ ΑΘΩΟΤΗΤΑ» Βιβλιοθήκη Ζαγοράς Βιβλιοθήκη Ζαγοράς Δευτέρα 28 Νοεμβρίου 2011 Δευτέρα 28 Νοεμβρίου :00 μμ 12:00 μμ Το Πολυμέρειο Λύκειο.
Ομαδική εργασία στα κείμενα! Ι-4!! Θεοδόσης Πλιακόπουλος Γιώργος Μανωλάκης Θανάσης Ράπης Σταύρος Μακρίδης Ομαδική εργασία στα κείμενα! Γεωγράφοι Ι-4!!
Ερευνητικη Εργασια Ά Ταξησ Λυκειου Μyρινα ετοσ ο Τετραμηνο
Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Ρητορικοί Αγώνες» Σχ. έτος
Τάξεις στις οποίες απευθύνεται: Β Γυμνασίου
ΣΕΝΑΡΙΟ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ
ΑΝΤΙΦΑΤΙΚΕΣ ΟΨΕΙΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
«ΤΟ ΝΕΡΟ ΩΣ ΒΑΣΙΚΟ ΣΥΣΤΑΤΙΚΟ ΤΗΣ ΥΛΗΣ» ΗΛΙΑΣ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ 12ο Γυμνάσιο Πάτρας
Μια ιστοεξερεύνηση για τους Θεούς του Ολύμπου Εισαγωγή Εργασία
Σχολικό Έτος Ενημέρωση Γονέων-Κηδεμόνων
Ελληνικό γραφείο υποστήριξης: Συνεργασίες σχολείων στην Ευρώπη.
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΕΙΔΟΣ: Ποίημα ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: Κ. Π. Καβάφης ΤΙΤΛΟΣ: «Όσο Μπορείς» Το ποίημα γράφτηκε το 1913 και ανήκει στην κατηγορία των διδακτικών-παραινετικών.
7ο Ενιαίο Λύκειο Πειραιά ΕΠΕΑΚ ΙΙ – Γ΄ ΚΠΣ ΜΕΤΡΟ 2.4. – ΕΝΕΡΓΕΙΑ – ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΠΡΑΞΕΩΝ ε Έργο : «Εφαρμογή Προγραμμάτων Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού.
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην αρχαιότητα –Οι Ολυμπιακοί Αγώνες σήμερα
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ Γυμνασίων Οκτώβριος 2007.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Λάδι, ο πράσινος χρυσός»
«ΗΓΕΤΕΣ ΤΟΥ ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ»
ΤΙΤΛΟΣ Κατοχή, Αντίσταση και Απελευθέρωση
Διαθεματική πρόταση για τη διδασκαλία των ομηρικών επών και της περιγραφής έργου τέχνης Βασιλική Αφεντουλίδου Εκπαιδευτικός ΠΕ 02 Γυμνάσιο Σίφνου Δ/νση.
8ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πρωτοπόρων Εκπαιδευτικών
Ο αγαπημένος μας τραγουδιστής
Κλασική εποχή, μάχη στα Λεύκτρα 371 π.Χ.
Κ.Π. Καβάφης “Όσο μπορείς”.
Χρησιμοποιώντας τις ΤΠΕ στα φιλολογικά μαθήματα: ένα σχέδιο διδασκαλίας στη Νεοελληνική Γλώσσα της Γ‘ Γυμνασίου Άννα Αγγελοπούλου.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Panos filologos.  συμβολισμός  διδακτικός τόνος  θεατρικότητα  λεπτή ειρωνεία  ρεαλισμός  αίσθηση του τραγικού  στοχαστική – φιλοσοφική διάθεση.
ΔΗΜΟΣ ΒΥΡΩΝΑ «Στο βλέμμα του Μπάιρον»
5o ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΟΣΜΟΥ ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΘΕΜΑ: ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ Βασίλης Κ. Λευτέρης Μ . Γκόρικ Χ.
Κ. Π. Καβάφης Ποσειδωνιάται. Εφαρμογή της μεθόδου του σκηνικού δοκιμίου στο ποίημα Ποσειδωνιάται του Κ.Π. Καβάφη.
Project ΘΕΜΑ: Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ ΑΠΟ ΦΙΛΟΣΟΦΟΥΣ, ΤΡΑΓΙΚΟΥΣ ΠΟΙΗΤΕΣ, ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΥΣ ΑΛΛΩΝ ΘΡΗΣΚΕΙΩΝ Ιωάννα Κομνηνού.
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Η Β Ι Β Λ Ι Ο Θ Η Κ Η Τ Η Σ A L P H A B A N K
Η Β Ι Β Λ Ι Ο Θ Η Κ Η Τ Η Σ A L P H A B A N K
ΔΡΑΣΗ ΤΟΥ 8ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ-ΛΥΚΕΙΑΚΕΣ ΤΑΞΕΙΣ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Μυτιλήνη, 12-14 Νοεμβρίου 2009 36ο Συνέδριο Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων με θέμα: Η θέση της Λογοτεχνίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

καθηγητή Δ.Ε. - συγγραφέα Στα 2009 μ.Χ. εν Εργαστηρίω Πληροφορικής * ΕΙΣΗΓΗΣΗ Γιάννη Β. Κωβαίου καθηγητή Δ.Ε. - συγγραφέα

Γυμνάσιο Διονύσου Αττικής «Φώτης Κόντογλου» Τάξη Γ΄ Μάρτιος 2009 Ποίημα Κ. Π. ΚΑΒΑΦΗ Στα 200 π.Χ.

που στ’ Άρβηλα συγκέντρωσαν οι Πέρσαι: που απ’ τ’ Άρβηλα ξεκίνησε για νίκην, κ’ εσαρώθη. Κι απ’ την θαυμάσια πανελλήνιαν εκστρατεία, την νικηφόρα, την περίλαμπρη, την περιλάλητη, την δοξασμένη ως άλλη δεν δοξάσθηκε καμιά, την απαράμιλλη: βγήκαμ’ εμείς· ελληνικός καινούριος κόσμος, μέγας. Εμείς· οι Aλεξανδρείς, οι Aντιοχείς, οι Σελευκείς, κ’ οι πολυάριθμοι επίλοιποι Έλληνες Aιγύπτου και Συρίας, κ’ οι εν Μηδία, κ’ οι εν Περσίδι, κι όσοι άλλοι. Με τες εκτεταμένες επικράτειες, με την ποικίλη δράσι των στοχαστικών προσαρμογών. Και την Κοινήν Ελληνική Λαλιά ώς μέσα στην Βακτριανή την πήγαμεν, ώς τους Ινδούς. Για Λακεδαιμονίους να μιλούμε τώρα! Στα 200 π.Χ. «Aλέξανδρος Φιλίππου και οι Έλληνες πλην Λακεδαιμονίων—» Μπορούμε κάλλιστα να φαντασθούμε πως θ’ αδιαφόρησαν παντάπασι στην Σπάρτη για την επιγραφήν αυτή. «Πλην Λακεδαιμονίων», μα φυσικά. Δεν ήσαν οι Σπαρτιάται για να τους οδηγούν και για να τους προστάζουν σαν πολυτίμους υπηρέτας. Άλλωστε μια πανελλήνια εκστρατεία χωρίς Σπαρτιάτη βασιλέα γι’ αρχηγό δεν θα τους φαίνονταν πολλής περιωπής. A βεβαιότατα «πλην Λακεδαιμονίων». Είναι κι αυτή μια στάσις. Νοιώθεται. Έτσι, πλην Λακεδαιμονίων στον Γρανικό· και στην Ισσό μετά· και στην τελειωτική την μάχη, όπου εσαρώθη ο φοβερός στρατός

ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 3 συνεχείς ώρες ΣΚΟΠΟΣ: η αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας (εργαστήριο Πληροφορικής, διαδίκτυο) για - τη γνωριμία της τάξης με την προσωπικότητα και το έργο του ποιητή & - την επεξεργασία του συγκεκριμένου ποιήματος, με στοιχεία διαθεματικότητας (Ιστορία, Γλώσσα, Εικαστικά, Μουσική).

Αριθμός μαθητών:18, χωρισμένων σε 6 ομάδες των 3 Μέθοδος: ομαδοσυνεργατική * Μορφή διδασκαλίας: κατευθυνόμενη (σε πρώτη φάση) & μαθητοκεντρική (στη συνέχεια)

α) αναζήτηση υλικού από το διαδίκτυο, ΦΑΣΕΙΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: α) αναζήτηση υλικού από το διαδίκτυο, β) επιλογή του και επεξεργασία από τις ομάδες & γ) παρουσίασή του στην τάξη

ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: 1η ΟΜΑΔΑ (εργοβιογραφία Καβάφη) 1η ΟΜΑΔΑ (εργοβιογραφία Καβάφη) Να παρουσιάσετε (σε αρχείο επεξεργασίας κειμένου ή σε Power Point) εν συντομία τη ζωή και το έργο του ποιητή, εμπλουτίζο-ντάς τα με κατάλληλο φωτογραφικό υλικό. Λαμβάνοντας υπόψη τη διαίρεση των ποιημάτων του με κριτήριο α) την έκδοσή τους (ή μη) και β) το περιεχόμενό τους, να εντά-ξετε το Στα 200 π.Χ. στις αντίστοιχες κατηγορίες. Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας. Πληροφορίες θα αντλήσετε από τις ακόλουθες ιστοσελίδες: http://www.kavafis.gr/kavafology/bio.asp http://www.snhell.gr/archive/bio.asp?id=1 http://www.de.sch.gr/~astavrid/senaria/senario_2_kavafis/cavafy.pps http://el.wikipedia.org/wiki/Κωνσταντίνος_Καβάφης

2η ΟΜΑΔΑ (Καβάφης και Ιστορία) Με βάση τους τίτλους των κατηγοριών των καβαφικών ποιημά-των, που θα βρείτε στην ιστοσελίδα http://www.snhell.gr/, και τον κατάλογο ιστορικών και μυθολογικών προσώπων, τον οποίο θα βρείτε στην ιστοσελίδα http://cavafis.compupress.gr/ people.htm , να καταγράψετε τους τίτλους και άλλων ποιημά-των που φαίνεται να έχουν σχέση με την Ιστορία. Ποια περίοδος (αρχαιότητα – ελληνιστικοί χρόνοι – ρωμαϊκή/ βυζαντινή ιστορία – νεότερη εποχή) θεωρείτε ότι είλκυσε πε-ρισσότερο το ενδιαφέρον του ποιητή; Να συμπληρώσετε με την απάντηση το κείμενό σας. Τέλος, να ανοίξετε το http://www.greece.org/themis/macedonia/factsgr.htm (εσφαλμένη αντίληψη #15), ώστε να κατανοήσετε τη σημασία της χειρονομίας του Μ. Αλεξάνδρου, που καταγράφει το ποίημα.

3η ΟΜΑΔΑ (γλωσσική – υφολογική προσέγγιση) Να επισκεφθείτε τις ακόλουθες ιστοσελίδες: http://www.e-alexandria.gr/parath.asp?ID=45 (άποψη Πολίτη Λ., Ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας, Δ΄ Έκδοση, Μορφω-τικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Αθήνα, 1985, σ. 234 - 235) και http://el.wikipedia.org/wiki/Κωνσταντίνος_Καβάφης (ενότητα «Η μορφή»). Με τη βοήθεια του http://www.forum-philologon-dodekanisou.org/index.php?topic=33.0;prev_next=prev να κατανοήσετε το ειρωνικό ύφος του Καβάφη. Nα καταγράψετε τα βασικά γνωρίσματα στη γλώσσα/ύφος και στη στιχουργική της καβαφικής ποίησης. Να εντοπίσετε τα γνωρίσματα αυτά (ή όσο το δυνατόν περισσότερα) στο ποίημα. Να συντάξετε στον κειμενογράφο ένα κείμενο με τα συμπερά-σματά σας.

4η ΟΜΑΔΑ (γλωσσική – νοηματική και αισθητική προσέγγιση στο ποίημα) Να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα http://www.kavafis.gr/poems/content.asp?id=71&cat=1 και να ακούσετε την απαγγελία του ποιήματος. Να επισημά-νετε τις λέξεις στις οποίες ο αφηγητής δίνει βάρος (τονίζοντάς τις περισσότερο, απαγγέλλοντάς τις με πιο αργό ρυθμό κ.λπ.). Να αναζητήσετε στο http://www.komvos.edu.gr/dictionaries/dictonline/DictOnLineTri.htm το λήμμα κοινή. Αφού συμβουλευτείτε και τα ερμηνευτικά του βιβλίου, να επιχειρήσετε την ερμηνεία του ποιήματος. Να συντάξετε στον επεξεργαστή κειμένου ένα κείμενο με τα συμπεράσματά σας.

5η ΟΜΑΔΑ (συμβολικός ρόλος ιστορικών στοιχείων στο ποίημα) Να αναζητήσετε πληροφορίες για τα ιστορικά δεδομένα που αναφέρει το ποίημα στο http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=83&artid=149926 (Για τα Άβδηρα, βλ. μάχη στα Γαυγάμηλα). Αν χρειαστεί, συνεργαστείτε με την Ομάδα 2, για κάποιες λεπτο-μέρειες. Να επισκεφθείτε τα http://cavafis.compupress.gr/tsirkas.htm και http://www.ime.gr/chronos/14/gr/1923_1940/society/facts/04.html, ώστε να εντοπίσετε συμβολισμούς για την εποχή κατά την οποία γράφτηκε το ποίημα. Να καταγράψετε τις απόψεις/συμπεράσματά σας (που μπορεί να συνοδεύονται και από φωτογραφίες) στον επεξεργαστή κειμέ-νου ή σε Power Point.

6η ΟΜΑΔΑ («δημοτικότητα» Καβάφη – μελοποιήσεις) 6η ΟΜΑΔΑ («δημοτικότητα» Καβάφη – μελοποιήσεις) Να επισκεφθείτε τις ιστοσελίδες http://cavafis.compupress.gr/public.htm http://stixoi.info/stixoi.php?info=Lyrics&act=index&sort=alpha&lyricist_id=302 http://www.ionline.gr/kavafis/ http://www.kavafis.gr/kavafology/bibliography/disc.asp http://culture.ana-mpa.gr/view5.php?id=3744 http://www.de.sch.gr/~astavrid/senaria/senario_2_kavafis/cavafy.pps (κυρίως 24η διαφάνεια). http://www.greeklanguage.gr/node/84 Βασισμένοι στις πληροφορίες που θα βρείτε εκεί για τις εκδόσεις, τις μεταφράσεις (σε ποιες γλώσσες), τη μελοποίηση ποιημάτων (πόσων, από ποιους, πότε, ποιοι τραγουδούν κ.λπ.) του Καβά-φη, να συντάξετε ένα κείμενο στον επεξεργαστή κειμένου σχε-τικά με τη δημοτικότητα του ποιητή. Να παρουσιάσετε και, αν είναι δυνατόν, να απαγγείλετε την αγ-γλική μετάφραση του ποιήματος Στα 200 π.Χ., όπως θα τη βρείτε στην ιστοσελίδα http://www.greece.org/alexandria/cavafy/list.htm.

ΠΑΡΑΛΛΗΛΟ ΠΟΙΗΜΑ Αφού μελετήσετε και το παράλληλο ποίημα Ποσειδωνιάται του Καβάφη, να προσδι- ορίσετε τις διαφορές στο περιεχόμενο και στο τελικό μήνυμά του με το Στα 200 π.Χ. ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑΤΑΙ* Ποσειδωνιάταις τοις εν τω Τυρρηνικώ κόλπω το μεν εξ αρχής Έλλησιν ούσιν εκβαρβαρώσθαι Τυρρηνοίς ή Pωμαίοις γεγονόσι        και τήν τε φωνήν μεταβεβληκέναι, τά τε πολλά των επιτηδευμάτων,  άγειν δε μιάν τινα αυτούς των εορτών των Ελλήνων        έτι και νυν, εν η συνιόντες αναμιμνήσκονται των αρχαίων  ονομάτων τε και νομίμων, απολοφυράμενοι προς αλλήλους        και δακρύσαντες απέρχονται.                        AΘΗΝAΙΟΣ Την γλώσσα την ελληνική οι Ποσειδωνιάται εξέχασαν τόσους αιώνας ανακατευμένοι με Τυρρηνούς, και με Λατίνους, κι' άλλους ξένους. Το μόνο που τους έμενε προγονικό ήταν μια ελληνική γιορτή, με τελετές ωραίες, με λύρες και με αυλούς, με αγώνας και στεφάνους. Κ' είχαν συνήθειο προς το τέλος της γιορτής τα παλαιά τους έθιμα να διηγούνται, και τα ελληνικά ονόματα να ξαναλένε, που μόλις πια τα καταλάμβαναν ολίγοι. Και πάντα μελαγχολικά τελείων' η γιορτή τους. Γιατί θυμούνταν που κι' αυτοί ήσαν Έλληνες- Ιταλιώται έναν καιρό κι' αυτοί· και τώρα πώς εξέπεσαν, πώς έγιναν, να ζουν και να ομιλούν βαρβαρικά βγαλμένοι -ω συμφορά!- απ' τον Ελληνισμό. *Η Ποσειδωνία ήταν ελληνική αποικία της Κάτω Ιταλίας. Οι πρώτοι οικιστές ήταν οι Μυκηναίοι τον 11 π.Χ. αιώνα

Εργασία 4ης ομάδας «Aλέξανδρος Φιλίππου και οι Έλληνες Κι απ’ την θαυμάσια πανελλήνιαν εκστρατεία, την νικηφόρα, την περίλαμπρη, την περιλάλητη, την δοξασμένη ως άλλη δεν δοξάσθηκε καμιά, την απαράμιλλη: βγήκαμ’ εμείς· ελληνικός καινούριος κόσμος, μέγας. Εμείς· οι Aλεξανδρείς, οι Aντιοχείς, οι Σελευκείς, κ’ οι πολυάριθμοι επίλοιποι Έλληνες Aιγύπτου και Συρίας, κ’ οι εν Μηδία, κ’ οι εν Περσίδι, κι όσοι άλλοι. Με τες εκτεταμένες επικράτειες, με την ποικίλη δράσι των στοχαστικών προσαρμογών. Και την Κοινήν Ελληνική Λαλιά ώς μέσα στην Βακτριανή την πήγαμεν, ώς τους Ινδούς. Για Λακεδαιμονίους να μιλούμε τώρα! * Οι παραπάνω υπογραμμισμένες λέξεις είναι αυτές στις οποίες ο αφηγητής δίνει βάρος και έμφαση τονίζοντάς τες! >>>

>>> συνέχεια Το ποίημα «Στα 200π.Χ.» αναφέρεται στις περιοχές του νέου κόσμου που σχηματίστηκε από τις εκστρατείες του Μ. Αλεξάνδρου. Αρχικά, λοιπόν, ο ομιλητής διαβάζει ένα μέρος της επιγραφής που συνόδευε τα λάφυρα από τη μάχη του Γρανικού, τα οποία αφιέρωσε ο Μ. Αλέξαν-δρος στον Παρθενώνα. Στη συνέχεια, αναφέρεται ειρωνικά η αρνητική στάση των Σπαρτια-τών να συμμετάσχουν στην εκστρατεία αυτή, καθώς, σύμφωνα με τον ποιητή, δε θα ικανοποιούσε την ηγετική και αυταρχική τους στρατη-γική. Έτσι, όλες οι επιτυχίες του ελληνικού στρατού «πλην των Λακε-δαιμονίων» πραγματοποιήθηκαν, σαρώνοντας εδάφη της Ανατολής, όπως ο Γρανικός, η Ισσός, τ’ Άρβηλα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την ίδρυση και δημιουργία ενός καινούριου Ελληνικού κόσμου, στον οποίο άλλωστε ανήκει και ο ομιλητής. Οι περιοχές αυτές, λοιπόν, ενοποι-ήθηκαν με την υπόλοιπη Ελλάδα όχι μόνο εδαφικά αλλά και πνευμα-τικά και πολιτιστικά, καθώς αναμίχτηκε η Ελληνική γλώσσα με τα τοπικά πολιτιστικά στοιχεία δίνοντας την Κοινή κι έτσι, αναπροσαρ-μόστηκε ο νέος ελληνικός κόσμος. Τέλος, το ποίημα κλείνει με μία ειρωνική νύξη για άλλη μια φορά στην προκλητική αδιαφορία των Λακεδαιμονίων να λάβουν μέρος σε αυτή την εκστρατεία, που ανέδειξε τον περίλαμπρο Ελληνισμό!

τέλος Γιάννης Β. Κωβαίος

Επιτέλους, διάλειμμα ολίγων λεπτών… Σας ευχαριστώ! Επιτέλους, διάλειμμα ολίγων λεπτών…