ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ ΠΕΡΙΚΛΕΟΥΣ κεφ. 34

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ανεξήγητα φαινόμενα πέτρινοι γίγαντες
Advertisements

ΑΒΟΡΙΓΙΝΕΣ.
ΔΥΤΙΚΟ ΑΕΤΩΜΑ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ
Οικογενειακή Φωτογραφία
Ιερά Οδός Ο δρόμος είχε τη δική του ιστορία
Βυζαντινό-Νομισματικό Μουσείο Αθηνών 2012
Ξενάγηση στον αρχαιολογικό χώρο
Η ζωή των Κυκλαδιτών Πριν από χρόνια, ένας σπουδαίος πολιτισμός αναπτύχθηκε στα νησιά του Κεντρικού Αιγαίου που λέγονται Κυκλάδες.
Ιλιάδα Στέπκου Όλγα-Μαρία.
Ρόλοι κατοίκων: ● Άντρες :γεωργοί, πολιτικοί αρχηγοί, θρησκευτικοί ηγέτες, στρατιώτες, σύζυγοι έπαιρναν μέρος σε όλες τις δημόσιες τελετές ● Γυναίκες:
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΧΛΩΡΙΔΑ ΣΤΑ ΚΟΣΜΗΜΑΤΑ
Η ΚΑΘΟΔΟΣ ΤΩΝ ΔΩΡΙΕΩΝ (11ος αι πΧ) οι
Λευκή αττική λήκυθος Χαρακτηριστικό δείγμα των αγγείων με λευκό βάθος, που κατασκευάζονταν στην Αττική στους ώριμους κλασικούς χρόνους. Η λήκυθος βρέθηκε.
Ο«ΧΡΥΣΟΣ ΑΙΩΝΑΣ» 5ος αι.π.Χ.
Θουκυδίδης, ο μεγαλύτερος ιστορικός (5ος αι. π.Χ.)
Ενδυμασιεσ αρχαιων Ελληνων
Τι θα γνωρίσουμε στην ιστορία της Δ΄ Τάξης
 Μετά το θάνατο του Έκτορα το νεκρό σώμα του μεταφέρθηκε μέσω μιας άμαξας στη ν Τροία, όπου μαζεύτηκε πλήθος κόσμου γύρω του για να τον υποδεχτούν με.
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ.
Η θρησκεία των Μινωϊτών
Η γυναίκα στην Αρχαία Αθήνα
1.Ιστορική αναδρομή της Οικιακής Οικονομίας
Η εξέλιξη της ενδυμασίας στην αρχαία Ελλάδα
ΤΑ ΣΠΗΛΑΙΑ ΜΙΛΟΥΝ Η ΣΠΗΛΙΑ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΣΑΝ ΈΝΑ ΒΙΒΛΙΟ.
Α΄ΛΥΚΕΙΟΥ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ (PROJECT 6) ΥΠΟΘΕΜΑ: Σκουπίδια και παραδοσιακές κοινωνίες (ιστορική.
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ Η γεωμετρική εποχή είναι μία περίοδος της αρχαίας ελληνικής ιστορίας που διαρκεί περίπου από το 1100 π.Χ. έως το 800 π.Χ.
Γεωμετρική Αγγειογραφία Πρωτογεωμετρική
Η ΔΙΑΚΟΣΜΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Σωτήρχου Στέλλα Φιλιπποπούλου Ζωή Χατζή Γκερίνα
Η ελιά ή ελαιόδενδρο ή λιόδεντρο (επιστ
Αποστολή στο Βυζαντινό Μουσείο
Η πολιτισμική αναγέννηση
Μυκηναϊκός πολιτισμός
Ο δήμος μας Ε΄ τάξη 3 ου Δ.Σ. Γλυκών Νερών. Πού βρισκόμαστε στο Ν. Αττικής.
ΕΚΘΕΜΑΤΑ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΤΗΣ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ
Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΑΠΌ ΤΟ π.Χ
Πρώτο Μάθημα: H Αρχαιολογία του Θανάτου
Οι Αθηναίοι πολίτες.
Αμφορέας Αγοράς. Τάφος ΧΙΙ
1ο Γενικό Λύκειο Μεγάρων
Μελέγγογλου Έλενα Σταθούλια Πηνελόπη Ψηλού Αγγελική.
Αρχαϊκή Τέχνη.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΡΙΩΝ: Τάξη : B4 Καθηγήτρια : Παπαδημητρίου Ζωή
Μάθημα Δεύτερο: ταφικό τελετουργικό και δοξασίες
1ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΕΓΑΡΩΝ
1ο Γενικό Λύκειο Μεγάρων
ΤΥΜΒΟΣ ΤΟΥ ΣΟΦΟΚΛΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Υπεύθυνες καθ/τριες
Το βασίλειο του Αγαμέμνονα
Η θέση της γυναίκας στη θρησκεία (Χριστιανισμός, Ισλάμ, Ινδουϊσμός, Βουδισμός) Ερευνητική εργασία του τμήματος Β3 του 2ου ΓΕΛ Μεγάρων Σχολικό Έτος
Δ 10. Αρχαϊκή τέχνη π Χ (σελ.65-67). Κορυφαίες δημιουργίες Οι λίθινοι μνημειακοί ναοί Οι λίθινοι μνημειακοί ναοί Τα λίθινα αγάλματα σε φυσικό.
Έθιμα γάμου ● Κατά την κλασική εποχή ο γάμος συνοδευόταν πάντοτε με θυσίες και τελετές προς τους θεούς. ● Οι γυναίκες παντρέυονταν σε μικρή ηλικία, δηλαδή.
Αρχαία Ελληνικά Ευρήματα στην Ισπανία. Οι αρχαίοι Έλληνες είχαν γνωρίσει την Ιβηρική Χερσόνησο και είχαν προσεγγίσει ακόμα και σε λιμάνια της που βρέχονται.
ΕΘΙΜΑ ΓΑΜΟΥ-ΤΑΦΗΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΚΛΑΣΙΚΗ ΕΠΟΧΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Ζάββα Σταυρούλα Καραογλάνη Τάνια Κερεμίδου Έφη Κιρεζίδου Αλίκη.
Η Ακρόπολη και τα μνημεία της
3. Η λειτουργία του πολιτεύματος Οι λειτουργίες( σελ )
Η θέση της γυναίκας στην κοινωνία της Αθήνας την κλασσική εποχή
ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΟΙ.
Ομάδα εργασίας: «Τα 5 φύλλα»
ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΕΤΚΟΓΛΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ Α2’ 2Ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΒΟΛΟΥ
Γεωμετρικά χρόνια.
Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΗΝ ΑΡΧΑΊΚΗ ΕΠΟΧΗ ( π.Χ.)
ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ Επιμέλεια : Αγγελική Αναγνώστου , Θαλασσινή Γκρίνια
Ξεναγηση στην αρχαια ελλαδα
Ακόντιο Ισαβέλλα Παπαδοπούλου Μυρτώ Παπαδοπούλου Φανή Παπαχρήστου
ΚρητικΟΣ ΓAμοΣ Στην Κρήτη υπάρχουν δύο είδη γάμου. Ο γάμος με κλέψιμο και με προξενιό. Στο γάμο με κλέψιμο ο γαμπρός έκλεβε την νύφη αφού οι γονείς του.
ΡΩΜΑΙΚΗ ΑΓΟΡΑ.
ΠΕΡΙΚΛΗΣ Χαλβατζή Μαρία Α’3.
Οι γυναίκες ως κόρες στην Αρχαία Ελλάδα
Βυζαντινό-Νομισματικό Μουσείο Αθηνών 2012 Κακαριάρη Άννα Κουβά Ρεγγίνα.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ ΠΕΡΙΚΛΕΟΥΣ κεφ. 34 ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ ΠΕΡΙΚΛΕΟΥΣ κεφ. 34

ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ ΤΑΦΙΚΑ ΕΘΙΜΑ Η μελέτη των ταφικών εθίμων προσφέρει πολύτιμες πληροφορίες στην προσπάθεια ανασύνθεσης της ελληνικής κοινωνίας.

πολυανδριο Στη φωτογραφία, γεωμετρικά αγγεία από το πολυάνδριο στην Πάρο. Πρόκειται για έναν ομαδικό τάφο του τέλους του 8ου αιώνα π.Χ., που περιείχε περίπου σαράντα αγγεία με οστά πλυμένα, τα οποία ανήκαν σε άνδρες ηλικίας 28-30 ετών.

Ταφη με καυση Σχεδιαστική αναπαράσταση ταφής με καύση, η οποία εντοπίστηκε στα βορειοδυτικά του Αρείου Πάγου. Ο νεκρός ήταν πολεμιστής, όπως φανερώνουν τα κτερίσματα που συνόδευαν τον αμφορέα όπου φυλάσσονταν η τέφρα και τα οστά του νεκρού. Εκτός από αγγεία βρέθηκαν αιχμές δοράτων καθώς και ένα ξίφος τοποθετημένο γύρω από τους ώμους του αμφορέα. (900 π.Χ.)

ΣχεδιαστικΗ αναπαρΑσταση ταφΗς με κΑΥση

Ταφικός πρωτογεωμετρικός αμφορέας, του οποίου τους ώμους στολίζει το σιδερένιο ξίφος του νεκρού.

ΠΗλινη πινακΙδα με σκηνΗ πρΟθεσης, περ. 510 π. Χ.

ΥδρΙα λουτροφΟρος με ειδΩλιο θρηνωδΩΝ, αρχΕς 6ου αι. π. Χ.

ΚΛΑΣΙΚΗ ΕΠΟΧΗ Λεπτομέρεια από την επιτύμβια στήλη του Δημοκλείδη. Η πρύμνη μιας τριήρους διαγράφεται μπροστά από τον οπλίτη Δημοκλείδη, που κάθεται σε ένα βράχο. 4ος αιώνας. π.Χ.

ΤΑΦΙΚΗ ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΑ H πρόθεσις, η οποία γινόταν την επομένη του θανάτου στο σπίτι του νεκρού, διαρκούσε μία μέρα και είχε σκοπό την πραγματοποίηση του παραδοσιακού θρήνου και την απόδοση του τελευταίου χαιρετισμού από τους φίλους και την οικογένεια του νεκρού.

Tο σώμα, τυλιγμένο σε ένα σάβανο (το ένδυμα), τοποθετούνταν στη νεκρική κλίνη, η οποία ήταν μία σανιδόσχημη κατασκευή με ψηλά πόδια και ένα παχύ στρώμα καλυμμένο με επιβλήματα (υφάσματα που κάλυπταν το στρώμα της νεκρικής κλίνης και συχνά το σώμα του νεκρού). Το κεφάλι του νεκρού ανασηκωνόταν με προσκεφάλαια.

Oι γυναίκες της οικογένειας ήταν υπεύθυνες να προετοιμάσουν το σώμα του νεκρού για την πρόθεση. Έπλεναν το σώμα, το άλειφαν με λάδι, το έντυναν και το στόλιζαν με λουλούδια, στεφάνια και κοσμήματα.

Tην τρίτη μέρα, πριν από την ανατολή του ηλίου, γινόταν η εκφορά, δηλαδή η μεταφορά του νεκρού από το σπίτι στον τάφο με πομπή, η οποία, όπως απαιτούσε ο νόμος, έπρεπε να περνάει σιωπηλά από τους δρόμους της πόλης. Με την άφιξη της πομπής στον τάφο, το σώμα τοποθετούνταν μέσα στον λάκκο.

Σκηνη εκφορασ νεκρου

Σύμφωνα με τη μαρτυρία του Kικέρωνα, η σπορά της επίχωσης του λάκκου, για να διασφαλιστεί η ειρηνική ανάπαυση του νεκρού και να εξαγνιστεί η γη, αποτελούσε παράδοση που είχε καθιερωθεί ήδη από την εποχή του Κέκροπα.

Στους αρχαίους συγγραφείς επίσης γίνεται μνεία υγρών προσφορών (χοαί) στον τάφο, γεγονός που επιβεβαιώνεται από τα ανασκαφικά ευρήματα, όπως από τις κύλικες και τα άλλα αγγεία έκχυσης υγρών που βρέθηκαν έξω από τους τάφους ή πάνω σ' αυτούς.

Είναι, τέλος, γνωστό ότι κατά την τρίτη μέρα διεξαγόταν στον τάφο κάποια τελετή, τα τρίτα, για την οποία δεν υπάρχουν περισσότερες πληροφορίες. Mετά την ταφή οι πενθούντες επέστρεφαν στο σπίτι του νεκρού, έξω από το οποίο ήταν τοποθετημένο ένα αγγείο, το οποίο υποδήλωνε το θάνατο και το μίασμα που είχε προσβάλει την οικία. Περιείχε νερό, φερμένο απ' έξω, με το οποίο οι θρηνωδοί εξαγνίζονταν, όταν έφευγαν.

Εκφορα του νεκρου

Το περίδειπνον ήταν το γεύμα που λάμβανε χώρα μετά την κηδεία στο σπίτι του νεκρού και αποτελούσε μία ευκαιρία να συγκεντρωθούν οι συγγενείς και να μιλήσουν για το νεκρό. Υπάρχουν μάλιστα αναφορές στον εξαγνισμό της οικίας και στους περιορισμούς που έθεταν στον αριθμό των ατόμων, στα οποία επιτρεπόταν η είσοδος.

Με βάση ανασκαφικά ευρήματα, όπως τέφρα, οστά ζώων, όστρακα από αγγεία πόσης, πινάκια και λεκανίδες που ήρθαν στο φως πάνω σε τάφους, είχε διατυπωθεί παλαιότερα η άποψη ότι το περίδειπνον γινόταν στο χώρο του τάφου.

Παρ' όλα αυτά, ο συσχετισμός με τις μαρτυρίες των αρχαίων συγγραφέων ενισχύει την πρώτη αντίληψη για το περίδειπνο, ενώ οι καύσεις και τα θραύσματα αγγείων πάνω στον τάφο έχουν εξηγηθεί ως υπολείμματα προσφορών τροφής.

Tην ένατη μέρα μετά την ταφή η οικογένεια και οι φίλοι συγκεντρώνονταν στο μνήμα για την τέλεση των ενάτων. Το μόνο στοιχείο που έχουμε για τη συγκεκριμένη τελετή είναι η συχνή αναφορά της στα δικαστήρια, αλλά χωρίς περαιτέρω διευκρινίσεις.

Tο τέλος του πένθους σηματοδοτούνταν από μία τελετή, για το χρονικό εντοπισμό της οποίας δεν υπάρχουν στοιχεία. Mε βάση τις μαρτυρίες των αρχαίων συγγραφέων, η οικογένεια ξανάρχιζε τη φυσιολογική της ζωή, αφού είχε τελέσει τα καθήκοντά της (τα νομιζόμενα) προς το νεκρό.

H οικογένεια είχε υποχρεώσεις απέναντι στον νεκρό και μετά το τέλος του πένθους. Οι αρχαίοι συγγραφείς κάνουν επιγραμματικά μνεία σε αρκετές τέτοιες ετήσιες τελετές, όπως είναι τα Γενέσια, τα Nεμέσια, τα Nεκύσια, τα Eπιτάφια, οι Aλλαθεάδες, τα Ωραία, οι Aποφράδες, οι Mιαραί Hμέραι, τα Aνθεστήρια και τα Eνιαύσια.

Πρόκειται πιθανώς για επισκέψεις στον τάφο που συνοδεύονταν από προσφορές λουλουδιών, στεφανιών και ταινιών, αλλά και για οικιακές εκδηλώσεις. Ο Πλάτων επίσης αναφέρει ένα νόμο για τα πατρογονικά κειμήλια, τα οποία, αν και δεν είναι σαφές το τί ακριβώς ήταν, μεταβιβάζονταν από γενιά σε γενιά και δεν έπρεπε να απομακρυνθούν από την οικογένεια ή να καταστραφούν.

Κατά την Κλασική περίοδο, στην Aθήνα, τα νεκροταφεία βρίσκονταν έξω από τα τείχη της πόλης. Η επιλογή του τρόπου ταφής αποτελούσε θέμα προσωπικής ή οικογενειακής προτίμησης.

O ενταφιασμός και η καύση ήταν οι επικρατέστερες πρακτικές, όπως άλλωστε και κατά τις προηγούμενες περιόδους, αλλά ο αριθμός των ταφών με καύσεις παρουσίασε αξιοσημείωτη αύξηση τον 4ο αιώνα π.X.

Οι τελετές και τα κτερίσματα δεν παρουσιάζουν μεγάλες διαφορές σε σύγκριση με εκείνα των ταφών των αρχαϊκών χρόνων.

ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΣ Τα τείχη των Αθηνών. Βορειοδυτικό τμήμα. Διακρίνονται το Δίπυλον (αριστερά) και η Ιερά Πύλη (δεξιά) του 5ου αι. π.Χ., πριν από την προσθήκη τάφρου και εξώτερου προτειχίσματος τον 4ο αι. π.Χ.

Κεραμεικος

Τα τειχη της Αθηνας Η περιοχή του Έξω Κεραμεικού από δυτικά. Διακρίνονται τα τείχη της πόλης με τις δύο κυριότερες πύλες: Το Δίπυλον αριστερά και την Ιερά Πύλη δεξιά. Στο βάθος, η Ακρόπολη.

Το ΔΙΠΥΛΟΝ απο ψηλα

Το Διπυλον προς την Αθηνα

Η Ιερα Πυλη και ο ποταμος Ηριδανος απο Δυτικα

αποψη εξοδου απο την Ιερα Πυλη

Διπυλον, Ιερα Πυλη και Ηριδανος ποταμος

Ιερα Πυλη και Ιερα Οδος Τμημα του Ηριδανου μεσα στον Κεραμεικο Ιερα Πυλη και Ιερα Οδος Τμημα του Ηριδανου μεσα στον Κεραμεικο

Σωζομενο τμημα των τειχων των Αθηνων μεσα στον Κεραμεικο

ΔΗΜΟΣΙΟΝ ΣΗΜΑ Ο δρόμος που ξεκινούσε από το Δίπυλο είχε μέγιστο πλάτος 40 μέτρα και κατευθυνόταν προς την Ακαδημία του Πλάτωνα. Σε όλο το μήκος υπήρχαν οι τάφοι των επιφανέστερων Αθηναίων, όπως του Περικλή.

Η περιοχη με τους ταφους διπλα στον Ηριδανο – Οδος των Ταφων

Οδοσ των ταφων Οι στήλες κατά μήκος της Οδού των Τάφων. Η πρώτη από αριστερά είναι η γνωστή στήλη της Ηγησούς, κόρης του Προξένου που πέθανε περίπου το 410 π.Χ

http://www.fhw.gr/chronos/ http://www.eie.gr/archaeologia/gr/02_DELTIA/Fortification_Walls.aspx http://ancientathens3d.com/kerameikos.htm