ΤΟ ΟΙΚΟΔΟΜΗΜΑ ΚΑΙ Ο ΓΛΥΠΤΟΣ ΤΟΥ ΔΙΑΚΟΣΜΟΣ Ο παρθενωνασ ΤΟ ΟΙΚΟΔΟΜΗΜΑ ΚΑΙ Ο ΓΛΥΠΤΟΣ ΤΟΥ ΔΙΑΚΟΣΜΟΣ Μυρίλλα Μαρία
Η ιστορια του κτισματοσ: Μετά την περσική καταστροφή, οι Αθηναίοι επιδιόρθωσαν πρόχειρα τον κατεστραμμένο ναό της Αθηνάς Πολιάδος και συνέχισαν εκεί τη λατρεία. Στην Ακρόπολη δεν χτίστηκε νέος ναός έως τα μέσα του 5ου αι. π.Χ., όταν ξεκίνησε ένα χωρίς προηγούμενο οικοδομικό πρόγραμμα που συνδέεται με το όνομα και την προσωπικότητα του Περικλή. Το πρόγραμμα ξεκίνησε το έτος 447 π.Χ. Τα σχέδια του ναού εκπόνησαν οι αρχιτέκτονες Ικτίνος και Καλλικράτης, ενώ για τον γλυπτό διάκοσμο εργάστηκε ο γλύπτης Φειδίας, με τους μαθητές του Αγοράκριτο, Αλκαμένη και άλλους σπουδαίους γλύπτες. Με τη συνεργασία μεγάλου αριθμού αρχιτεκτόνων, ζωγράφων, χαλκουργών, λιθοξόων και άλλων τεχνιτών, κατασκευάστηκε μέσα σε 15 χρόνια το πρώτο οικοδόμημα, ο Παρθενώνας, ο ναός της Παρθένου Αθηνάς. Ο ίδιος ο Φειδίας φιλοτέχνησε και το χρυσελεφάντινο άγαλμα της πάνοπλης Αθηνάς Παρθένου που τοποθετήθηκε στο εσωτερικό του Ναού. Τα αρχιτεκτονικά γλυπτά του Παρθενώνα, οι μετόπες, η ζωφόρος και τα αετώματα, ήταν λαξευμένα σε μάρμαρο Πεντέλης και εμπλουτισμένα με μεταλλικά εξαρτήματα και χρώματα. Μυρίλλα Μαρία
Ο περικλησ,ο ηγετησ τησ αθηνασ μαρμαρινη προτομη, ρωμαϊκο αντιγραφο (βρετανικο μουσειο) Μυρίλλα Μαρία
το αρχιτεκτονικο σχεδιο του παρθενωνα Μυρίλλα Μαρία
Ομοιωματα του χρυσελεφαντινου αγαλματοσ τησ αθηνασ στο εσωτερικο του παρθενωνα: Μυρίλλα Μαρία
Οι μετοπεσ: Κάθε μια από τις 92 μετόπες απέδιδε μια αυτοτελή σκηνή, συνήθως με δύο μορφές. Τα θέματα ήταν εμπνευσμένα από μυθικές μάχες και συμβόλιζαν τους νικηφόρους αγώνες των Αθηναίων εναντίον των Περσών. Στην ανατολική πλευρά παριστανόταν η μάχη των Ολυμπίων θεών με τους Γίγαντες που προσπαθούσαν να ανατρέψουν την τάξη του Ολύμπου (Γιγαντομαχία). Στη δυτική πλευρά εικονιζόταν ο αγώνας των νέων της Αθήνας ενάντια στις Αμαζόνες που απείλησαν την ίδια την Ακρόπολη (Αμαζονομαχία). Θέμα της νότιας πλευράς ήταν η πάλη των Θεσσαλών νέων (Λαπίθες) ενάντια στους Κενταύρους που προσπάθησαν να κλέψουν τις γυναίκες τους κατά τη διάρκεια γαμήλιας τελετής (Κενταυρομαχία). Στη βόρεια τέλος πλευρά παριστανόταν η Άλωση της Τροίας. Μυρίλλα Μαρία
μετοπεσ: νεο μουσειο τησ ακροπολησ και βρετανικο μουσειο Μυρίλλα Μαρία
νοτια μετοπη- αριθμ. 30- σκηνη απο την κενταυρομαχια (το πρωτοτυπο βρισκεται στο βρετανικο μουσειο του λονδινου) Μυρίλλα Μαρία
Ανατολικη μετοπη 1. Σκηνη απο την Γιγαντομαχία Ανατολικη μετοπη 1. Σκηνη απο την Γιγαντομαχία. Ο Ερμησ καταβαλλει γιγαντα. Μυρίλλα Μαρία
η ζωφοροσ του παρθενωνα Σε αντίθεση με τα μυθολογικά θέματα των μετοπών και των αετωμάτων, για τη ζωφόρο του Παρθενώνα, ο Φειδίας επέλεξε ως θέμα τη μεγαλύτερη γιορτή της πόλης, τα Μεγάλα Παναθήναια, τη γιορτή προς τιμήν της θεάς Αθηνάς. Η γιορτή διοργανωνόταν κάθε τέσσερα χρόνια, διαρκούσε 12 μέρες και περιελάμβανε τελετές, θυσίες, γυμνικούς και μουσικούς αγώνες. Η πιο επίσημη μέρα ήταν η τελευταία, η 28η του μηνός Εκατομβαιώνος (μέσα στην καρδιά του καλοκαιριού), ημέρα των γενεθλίων της θεάς. Την ημέρα αυτή σχηματιζόταν πομπή που έφτανε στο ναό της Αθηνάς Πολιάδος για να παραδώσει στους ιερείς τον καινούργιο πέπλο για το ξόανο της θεάς. Αυτή ακριβώς η πομπή ξετυλίγεται στα 160 μέτρα της ζωφόρου του Παρθενώνα. H ζωφόρος αποτελείτο από 115 λίθους. Είχε συνολικό μήκος 160 μέτρα, ύψος 1,02 μέτρα και πάχος 0,6 μέτρα. Στην πομπή εικονίζονταν περίπου 378 ανθρώπινες και θεϊκές μορφές, καθώς και περισσότερα από 200 ζώα, κυρίως άλογα. Από το σύνολο της ζωφόρου, σήμερα σώζονται 50 μέτρα στο Μουσείο της Ακρόπολης, 80 μέτρα στο Βρετανικό Μουσείο, ένας λίθος στο Μουσείο του Λούβρου, ενώ άλλα τμήματα είναι διασκορπισμένα σε μουσεία στο Παλέρμο, στο Βατικανό, στο Würzburg, στη Βιέννη, στο Μόναχο και στην Κοπεγχάγη. Μυρίλλα Μαρία
Τμηματα τησ ζωφορου: 1)ενασ τελεταρχησ κατευθυνει την πομπη των ιππεων 2) Ιππεασ και ιππαρχοσ Μυρίλλα Μαρία
Η μαχη κενταυρου και λαπιθου (κενταυρομαχια)- βρετανικο μουσειο Μυρίλλα Μαρία
1)Ποσειδωνασ, Απολλωνασ, αρτεμη, Αφροδιτη. 442-438 π. Χ 1)Ποσειδωνασ, Απολλωνασ, αρτεμη, Αφροδιτη. 442-438 π.Χ. 2) Οι δυο πρωτοι ιππεισ καταφτανουν στη ΒΔ γωνια, οπου βρισκεται ο τελεταρχησ, τραβωντασ τα ηνια των αλογων για να ανακοψουν την ορμη τουσ. (Η πρωτοτυπη βρισκεται στο Βρετανικο Μουσειο) Μυρίλλα Μαρία
Τα αετωματα του παρθενωνα: Τα αετώματα, δηλαδή οι τριγωνικοί χώροι που σχηματίζονται από τα γείσα της στέγης στις στενές πλευρές του ναού, είναι τα τελευταία τμήματα που δέχθηκαν γλυπτική διακόσμηση με ολόγλυφα κολοσσικά αγάλματα (437-432 π.Χ.). Τα θέματα είναι παρμένα από την αττική μυθολογία. Μυρίλλα Μαρία
Ανατολικο αετωμα του παρθενωνα: Ο θεός Διόνυσος: από το ανατολικό αέτωμα του Παρθενώνα (Ελγίνεια Μάρμαρα, Βρετανικό Μουσείο) Μυρίλλα Μαρία
Μορφεσ ξαπλωμενων θεων (εστια, διωνη, αφροδιτη) απο το ανατολικο αετωμα του παρθενωνα (ελγινεια μαρμαρα, βρετανικο μουσειο) Μυρίλλα Μαρία
Ενασ ακομη κομψοσ ναοσ στην ακροπολη των αθηνων : το ερεχθειο: Αφιερωμενοσ στη λατρεια τησ αθηνασ- πολιαδοσ Μυρίλλα Μαρία
εξι κορεσ του ερεχθειου σε διαταξη σχηματοσ Π πατουν σε ενα ποδι υψουσ 1.77 μ. και στηριζουν την οροφη τησ προστασησ με το κεφαλι τουσ, μεσω ενοσ αρχιτεκτονικου μελουσ που μοιαζει με καλαθοσχημο κιονοκρανο στολισμενο με ωα (αυγα). Μυρίλλα Μαρία
η ξενιτεμενη καρυατιδα και ενασ ιωνικοσ κιονασ του ερεχθειου στο βρετανικο μουσειο Μυρίλλα Μαρία
Ο… παρθενωνασ σημερα (!) Ο Παρθενώνας του Nashville στις Η.Π.Α είναι ένα αρχιτεκτονικό αντίγραφο του αυθεντικού Παρθενώνα της Αθήνας, τόσο στο σχέδιο όσο και στο μέγεθος!!!! Τέλος… Μυρίλλα Μαρία