Ιόνιο Πανεπιστήμιο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφόρησης: Υπηρεσίες Πληροφόρησης σε Ψηφιακό Περιβάλλον Εργασία στο μάθημα «Ψηφιακές.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
«Πρόγραμμα Αναμόρφωσης Προπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών Γ.Π.Α.» Σεμινάριο Επιμόρφωσης Διδακτικού Προσωπικού Οι τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών.
Advertisements

Πέτσας Δημήτριος Παρουσίαση στο μάθημα: Ψηφιακές Βιβλιοθήκες
Ανάπτυξη Μοντέλου Ρομποτικού Οχήματος Σταθερής Τροχιάς, για Αποθήκη Κέντρου Διανομής Λιανεμπορίου ή Υπηρεσιών Logistics Γκρέμος Αναστάσιος ΠΛΣ Διπλωματική.
E –Learning & LMS Κ. Χαιρόπουλος(Projects Coordinator) Χ. Στεφάνου(Senior e-Learning expert)
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ-ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΜΑΘΗΜΑ : ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ.
«ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΝΟΠΟΙΗΜΕΝΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ ΔΗΜΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ: ΣΕΛΙΔΑ»
 Παρουσιάζοντας πολιτισμικό υλικό στα σχολεία
Διαχείριση Έργου Οργάνωση, σχεδιασμός και προγραμματισμός έργων ανάπτυξης λογισμικού.
Σχεδιαστικά εργαλεία Διαχείριση σελίδων Βιβλιοθήκες αντικειμένων Διαχείριση αντικειμένων Επιφάνεια ψηφιακής μελάνης Πληκτρολόγιο οθόνης ΟΦΕΛΗ Αναγνώριση.
THE LEAF PROJECT Μάθημα: Ψηφιακές βιβλιοθήκες Διδάσκων: κος Καπιδάκης Επιμέλεια: Αρμενάκη Παρασκευή-Μαρία Δημητριάδου Δήμητρα Κονσολάκη Χαρούλα Κέρκυρα.
ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΙΤΕ 21,23/2/2005Πληροφοριακή σχεδίαση για πολιτισμική τεκμηρίωση και διαλειτουργικότητα1 Τεκμηρίωση.
Σύστημα ηλεκτρονικής δημοσίευσης DiVA Μάθημα: «Ηλεκτρονική Δημοσίευση» Χαρίκλεια Μπρίντεζη.
1 Απόσταση και βιβλιοθήκες ή πώς ερμηνεύεται η επικοινωνία των χρηστών με τα κέντρα πληροφορίας και γνώσης στις σημερινές συνθήκες Κατερίνα Τοράκη Τεχνικό.
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ – ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας «Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών.
1 Συλλογικοί Κατάλογοι & Διαδίκτυο Μιχάλης Σφακάκης.
Γραφήματα & Επίπεδα Γραφήματα
Ικανότητες Εκπαιδευτικών 6 Οκτωβρίου 2014 Caroline Kearney Ανώτερη Υπεύθυνη Έργου και Εκπαιδευτική Αναλύτρια.
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Πολυμέσα – Δίκτυα (μαθ. επιλογής Γ’ Λυκείου)
ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΕΝΝΟΙΩΝ 1. 2 Χρήστης Στόχος Ταμίας διενέργεια πώλησης διενέργεια ενοικίασης εισαγωγή ταμείου εξαγωγή ταμείου * 1 Μοντέλο Πεδίου Προβλήματος.
Φ. Τροχούτσος, ΤΟΠΜΑΚ Σέρρες 1 Γραφείο Διασύνδεσης Σπουδών & Σταδιοδρομίας του Δ.Π.Θ. Υπηρεσίες Έρευνα για την Επαγγελματική Σταδιοδρομία των Αποφοίτων.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
Στοιχεία Διοίκησης Επιχειρήσεων
Τηλεκπαίδευση Χαρίκλεια Τσαλαπάτα Κέντρο Δικτύου Τηλεματικής
13ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών – Κέρκυρα Οκτωβρίου 2004 Το σύστημα COINE για την προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς και την υποστήριξη.
Ιόνιο Πανεπιστήμιο Τμήμα Αρχειονομίας & Βιβλιοθηκονομίας Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας: Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών.
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ –ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ : ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΣΕ ΨΗΦΙΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΠΡΟΤΥΠΟ MPEG-4 ΕΠΙΒΛΕΠΩΝ.
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ «ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ» ΘΕΜΑ «ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗΣ» ΚΑΝΤΑΡΕΛΗ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ.
Η ένταξη των ψηφιακών βιβλιοθηκών στον χώρο της εκπαίδευσης Επιμέλεια-Παρουσίαση Μαρία-Ειρήνη Καραχάλιου Β Ανδρομάχη Νοτοπούλου Β
1 ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΒΙΒΛΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ Αναζητώντας πρότυπα αλληλεπίδρασης χρηστών για ψηφιακές βιβλιοθήκες Εργασία στο Μάθημα: Ψηφιακές.
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
…………………………………………………………. ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ Το κλειδί για τη δια βίου μάθηση 14 – 16 Ιουνίου 2006 Goethe-Institut Athen Μαθαίνοντας δια βίου Βιβλιοθήκες.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
Τεχνολογία ΛογισμικούSlide 1 Αλγεβρική Εξειδίκευση u Καθορισμός τύπων αφαίρεσης σε όρους σχέσεων μεταξύ τύπων λειτουργιών.
1 Ενότητα 5.3.1: Ερωτηματολόγια με τη χρήση του Διαδικτύου Διδάσκων: Χρήστος Κατσάνος - Πανεπιστημιακό κέντρο εκπαίδευσης επιμορφωτών.
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ – ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας Υπηρεσίες Πληροφόρησης σε Ψηφιακό.
Μοντέλα Συστημάτων Παρουσιάσεις των συστημάτων των οποίων οι απαιτήσεις αναλύονται.
Ανάπτυξη Πρωτοτύπου Λογισμικού
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας «Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών με έμφαση στις Νέες Τεχνολογίες της Πληροφορίας» «Ψηφιακός.
ΠΟΛΥΜΕΣΑ. Τι είναι Πολυμέσα; (Ι) Για έναν πωλητή υπολογιστών: Ένα PC με Sound Card, DVD-ROM drive, μεγάλη μνήμη, δυνατό επεξεργαστή και καλή κάρτα γραφικών.
STANFORD DIGITAL LIBRARY TECHNOLOGIES Ανταβάλογλου Δέσποινα Βλισίδου Εύα Γόντικα Ειρήνη.
Οριζόντιο Έργο Υποστήριξης Σχολείων, Εκπαιδευτικών και Μαθητών στο Δρόμο για το ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, νέες υπηρεσίες Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου και Στήριξη.
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ iBYZANTINE: Χρήση Προηγμένων Εφαρμογών.
Telematics Επιμέλεια:Παγώνης Γεώργιος Writer: Patrick Dillon.
Μια σύντομη παρουσίαση της Ψηφιακής Συλλογής της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Κρήτης (Ρέθυμνο) Μια σύντομη παρουσίαση της Ψηφιακής Συλλογής της Βιβλιοθήκης.
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΜΠΣ: «Επιστήμη Της Πληροφορίας: Διοίκηση Και Οργάνωση Βιβλιοθηκών Με Έμφαση Στις Νέες Τεχνολογίες.
Βάσεις Δεδομένων Ευαγγελία Πιτουρά 1 Σχεσιακό Μοντέλο.
Βάσεις Δεδομένων Ευαγγελία Πιτουρά 1 Σχεσιακό Μοντέλο.
Διαχείριση Ψηφιακών Πνευματικών Δικαιωμάτων Ηλεκτρονική Δημοσίευση Στέλλα Λάμπουρα Ιούνιος 2004.
ΠΜΣ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ The Digital Library and Computational Philology: The BAMBI Project Γόντικα Ειρήνη.
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων Γενικά Αρχεία του Κράτους Ιστορικό Αρχείο Μακεδονίας.
Διοίκηση Πληροφοριακών Συστημάτων
Μελέτη για την Επίδραση των Προγραμμάτων Ψηφιοποίησης στη Διαχείριση και στη Σταθερότητα των Συλλογών με Ιστορικές Φωτογραφίες. Φοιτήτρια: Παγώνη Αποστολία.
Ομαδική εργασία/ ΑΛΕΞΑΚΗ, ΛΑΠΠΑ, ΛΟΥΚΑ/ ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΚΕΣ/ ΜΑΘΗΜΑ ΚΑΠΙΔΑΚΗ Εργασία στο μάθημα: Ψηφιακές Βιβλιοθήκες Καθηγητής: Σ. Καπιδάκης Τίτλος:
Αρχιμήδης Ι αλληλεπίδραση ανθρώπου-υπολογιστή - τεχνολογίες διαδικτύου Τεχνολογίες προσβασιμότητας για άτομα με ειδικές ανάγκες ΤΙΤΛΟΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ.
1 ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ TΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ «Επιστήμη της Πληροφορίας – Διοίκηση και Οργάνωση Βιβλιοθηκών με έμφαση στις Νέες Τεχνολογίες.
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ & ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ: «Διοίκησης και Οργάνωσης.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ COLLATE PROJECT COLLATE:Collaboratory for Annotaton,Indexing and Retrieval of Digitized Historical Archive Material(συνεργασία για σχολιασμό,
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ Βρίσκοντας κατάλληλα αντικείμενα μάθησης:
DSpace:ένα ψηφιακό αποθετήριο ανοικτής πρόσβασης Φοιτήτρια : Νικολέττα Μπίζου Μάθημα: Ηλεκτρονική δημοσίευση Διδάσκοντες: Σαράντος Καπιδάκης Μανώλης Γεργατσούλης.
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΜΣ «ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ» ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ: ΚΑΠΙΔΑΚΗΣ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΓΕΡΓΑΤΣΟΥΛΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ Το DSpace ως ένα Ανοικτό.
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ & ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ “ USING MILOS TO BUILD A MULTIMEDIA.
Μάθημα: «Ψηφιακές Βιβλιοθήκες» Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας Ιόνιο Πανεπιστήμιο Κωνσταντόπουλος Παναγιώτης
Ιόνιο Πανεπιστήμιο Τμήμα Αρχειονομίας - Βιβλιοθηκονομίας Εργασία στο υποχρεωτικό μάθημα του ΣΤ’εξαμήνου Θέμα: Oxford Digital Library.
Ιόνιο Πανεπιστήμιο Τμήμα Αρχειονομίας και Βιβλιοθηκονομίας Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας «Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών.
Η επεξεργασία του υλικού στην υβριδική υπηρεσία πληροφόρησης: παράλληλη χρήση των εργαλείων Κόκκινος Διονύσης, Ε.Μ.Π. - Κεντρική Βιβλιοθήκη Τσώλη Θεοδώρα,
Τμήμα Αρχειονομίας και Βιβλιοθηκονομίας Ιόνιο Πανεπιστήμιο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα στην Επιστήμη της Πληροφορίας Ψηφιακές Βιβλιοθήκες Διδάσκων: Σαράντος.
ΤΙΤΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΒΑΣΕΙΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ Ανδρέου Βασίλης.
DIGITAL FILM LIBRARIES
Σκοπός Η συνοπτική παρουσίαση
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ιόνιο Πανεπιστήμιο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφόρησης: Υπηρεσίες Πληροφόρησης σε Ψηφιακό Περιβάλλον Εργασία στο μάθημα «Ψηφιακές Βιβλιοθήκες» Διδάσκων: Σαράντος Καπιδάκης Τίτλος Εργασίας: Συλλογή απαιτήσεων και σχεδιασμός εξειδικευμένης Ψηφιακής Βιβλιοθήκης με το 5S πλαίσιο: η αρχαιολογική περίπτωση του ETANA Ευθυμία Τσιφλίδου Κέρκυρα, Φεβρουάριος 2008

2 Επισκοπηση θεμάτων Εισαγωγή στο 5S πλαίσιο Εφαρμογή του 5S πλαισίου στην ανάλυση απαιτήσεων εξειδικευμένων αρχαιολογικών ΨΒ 5S-based Μεταμοντέλο για Αρχαιολογικές ΨΒ Σύντομη παρουσίαση της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης ETANA Ανάλυση περιπτώσεων: Εφαρμογή του 5S σε Αρχαιολογικές ΨΒ

3 Εισαγωγη στο 5S πλαίσιο Ψηφιακές Βιβλιοθήκες αποτελούν σύνθετα πληροφοριακά συστήματα διαθέτουν ένα πλήθος από χαρακτηριστικά: υπερκείμενο ανάκτηση πληροφοριών υπηρεσίες πολυμέσων διαχείριση Βάσεων Δεδομένων διεπαφές με τους χρήστες Η προσαρμογή των χαρακτηριστικών αυτών δυσκολεύει την κατανόηση των εννοιών και των λειτουργιών των Ψηφιακών Βιβλιοθήκων, δυσχαιρένοντας έτσι και την ανάπτυξή τους  ανάγκη ύπαρξης τυπικών βάσεων (τυπικά πλάισια, θεωρίες)

4 Εισαγωγη στο 5S πλαίσιο 5S πλαίσιο (5S framework) Τα 5Ss αντιστοιχούν στα: streams, structures, scenarios, space, societies (ροές, δομές, σενάρια, χώροι & κοινότητες) Οι πέντε αυτές έννοιες διευκολύνουν σημαντικά στην κατανόηση της πολυπλοκότητας και αποδεικνύονται εξαιρετικά χρήσιμες για τους σχεδιαστές, εφαρμοστές και αξιολογητές των ΨΒ παρέχουν τα τυπικά θεμέλεια προκειμένου να οριστούν, να συσχετιστούν και να ενωποίηθουν βασικές συνιστώσες, όπως ψηφιακά αντικείμενα, μεταδεδομένα, συλλογές και υπηρεσίες, απαραίτητες για την μορφοποίηση των ΨΒ

5 Εισαγωγη στο 5S πλαίσιο: 5S: άτυποι ορισμοί Ροές (streams): είναι ακολουθείες στοιχείων ενός οποιουδήποτε τύπου (bits, χαρακτήρων, εικόνων, κ.α.) και χρησιμοποιούνται για την περιγραφή τόσο στατικού όσο και δυναμικού περιεχομένου. Στατικού περιεχομένου μπορεί να είναι κάποιο κείμενο, ενώ δυναμικού η παρουσίαση ενός ψηφιακού video ή δεδομένα τοποθεσίας (πχ., από GPS) για ένα κινούμενο αντικείμενο Δομές (Structures): υποδεικνύουν τον τρόπο με τον οποίο γίνεται η οργάνωση των μερών ενός συνόλου Στις Ψηφιακές Βιβλιοθήκες, οι δομές μπορεί να αναπαριστούν υπερκείμενα, ιεραρχίες, συνδέσεις μεταξύ συστημάτων, τις σχέσεις με το χρήστη και περιεχόμενο

6 Εισαγωγη στο 5S πλαίσιο: 5S: άτυποι ορισμοί Χώροι: ένα σύνολο αντικειμένων μαζί με τις λειτουργίες τους, που επιβάλλουν συγκεκριμένους περιορισμούς Κοινότητες: Σύνολα οντοτήτων και δραστηριοτήτων και οι μεταξύ τους σχέσεις. Ως οντότητες αναφέρονται τόσο οι άνθρωποι όσο και στοιχεία λογισμικού ή υπολογιστικού εξοπλισμού, τα οποία χρησιμοποιούν ή υποστηρίζουν υπηρεσίες Ψηφιακών Βιβλιοθηκών Οι κοινωνικές σχέσεις δημιουργούν συνδέσεις ανάμεσα και μεταξύ των οντοτήτων και των δραστηριοτήτων.

7 Εισαγωγη στο 5S πλαίσιο: 5S: άτυποι ορισμοί Σενάρια (Scenarios): αποτελούνται από συνέχειες περιστατικών ή ενεργειών που τροποποιούν την κατάσταση ενός υπολογισμού με σκοπό να επιτύχουν λειτουργικές απαιτήσεις Περιγράφουν: τι συμβαίνει στις ροές & στους χώρους και τι αναπαριστούν οι δομές υπηρεσίες, διαδικασίες, αρμοδιότητες τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των ανθρώπων και των υπολογιστικών συστημάτων ή μεταξύ ανθρώπων ή λογισμικών

8 Εισαγωγη στο 5S πλαίσιο: 5S τυπικός ορισμός ΨΒ Ο Marcos André Gonçalves ορίζει μεθοδικά μία “minimal” Ψηφιακή Βιβλιοθήκη ως: το ελάχιστο σύνολο συστατικών που τη συνθέτουν, και που χωρίς τα οποία, ένα σύστημα/εφαρμογή δεν μπορεί να θεωρηθεί Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Κάθε συστατικό της (συλλογές, υπηρεσίες) ορίζεται τυπικά στα πλαίσια ενός S ή σαν συνδυασμός δύο ή περισσότερων από αυτά

9 Εισαγωγη στο 5S πλαίσιο: 5S τυπικό πλαίσιο

10 ArchDLs: ανάλυση απαιτήσεων με το 5S πλαίσιο: Κοινότητες ArchDL: Αρχαιολογικές Ψηφιακές Βιβλιοθήκες Κοινότητες Οι αρχαιολόγοι, το ευρύ κοινό (π.χ., εκπαιδευτές, άνθρωποι που θέλουν να μάθουν), οι άνθρωποι που έζησαν σε ιστορικές και προϊστορικές κοινωνίες, οι υπέυθυνοι προγραμμάτων, εξειδικευμένο προσωπικό (π.χ., εκσκαφείς), τεχνικό προσωπικό, φωτογράφοι, το προσωπικό του χώρου ανασκαφής

11 ArchDLs: ανάλυση απαιτήσεων με το 5S πλαίσιο: Σενάρια Σενάρια Η περιγραφή των αλληλεπιδράσεων μεταξύ των ανθρώπων και των υπολογιστικών συστημάτων η περιγραφή επιστημονικής διαδικασίας (υποθέσεις, παρατήρηση, καταγραφή, δοκιμασία, ανάλυση και συμπεράσματα, που χρησιμοποιούνται κατα τη διάρκεια κάθε αρχαιολογικής μελέτης) Η ψηφιακή καταγραφή (διευκόλυνση συλλογής πληροφορίας) συμβαίνει σε δυο επίπεδα: του σχεδιασμού και της ανασκαφής  παράγονται μεγάλες ποσότητες αρχαιολογικών δεδομένων, οι οποίες μπορούν να εξορυχθούν, να οργανωθούν και να αποθηκευτούν από την ArchDL, ώστε να γίνουν διαθέσιμα σε ερευνητές εκτός του προγράμματος

12 ArchDLs: ανάλυση απαιτήσεων με το 5S πλαίσιο: Σενάρια Η διαχείριση βασικών αρχαιολογικών δεδομένων βοηθά τους αρχαιολόγους να εντοπίσουν φυσικές σχέσεις μεταξύ των ευρημάτων της εκσκαφής, να μπορέσουν να δομήσουν ιστορικά την περιοχή και να κατανοήσουν ακόμη καλύτερα τις κουλτούρες και το περιβάλλον του παρελθόντος της περιοχής Επιπλεόν, δίνεται η δυνατότητα να μελετηθεί η πληροφορία οργανωμένη σε μία χαρτογραφημένη χωρική ιεραρχία, διευκολύνοντας την πλοήγηση ανάμεσα στα αρχαιολογικά αντικείμενα σε ποικίλες χωρικές διαβαθμίσεις.

13 ArchDLs: ανάλυση απαιτήσεων με το 5S πλαίσιο: Χώροι Χώροι Μία σημαντική χωρική άποψη της ArchDLs είναι η γεωγραφική κατανομή των ευρημάτων, τα οποία βρίσκονται σε μία τεσσάρων διαστάσεων (4D) χωρική ακολουθεία (τέταρτη διάσταση θεωρείται ο χρόνος) Χρησιμοποιούνται metric ή vector spaces για την υποστήριξη λειτουργιών ανάκτησης, για τον υπολογισμό αποστάσεων, αλλά και για τον χωρικό περιορισμό στην αναζήτηση. αφορούν τη διεπαφή με τους χρήστες ή την αναπαράσταση των 3D μοντέλων του παρελθόντος

14 ArchDLs: ανάλυση απαιτήσεων με το 5S πλαίσιο: Δομές Δομές η οργάνωση της αρχαιολογικής πληροφορίας σε σχέση με διάφορες διαστάσεις Η αρχαιoλογική πληροφορία είναι οργανωμένη χωρικά, έχει χρονική ακολουθία και είναι ποικιλόμορφη (εντάσσονται σε ποικίλα ή διαφορετικά ταξινομικά συστήματα )

15 ArchDLs: ανάλυση απαιτήσεων με το 5S πλαίσιο: Ροές Ροές Στο αρχαιολογικό περιβάλλον οι ροές αναπαριστούν το πλήθος της πολυμεσικής πληροφορίας (δυναμικό περιεχόμενο), η οποία γεννίεται κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού, της εκσκαφής, της ανάλυσης και της έκδοσης φωτογραφίες και σχέδια του χώρου εκσκαφής ή των ευρημάτων εγγραφές ήχου και βίντεο των δραστηριοτήτων εκσκαφής, έγγραφες αναφορές, τρισδιάστατα σχέδια που χρησιμοποιήθηκαν για την ανακατασκευή και εικονική αναπαράσταση των αρχαιολογικών ερείπιων

16 5S-based Μεταμοντέλο για Αρχαιολογικές ΨΒ Ορίζεται ένα minimal ArchDL μεταμοντέλο, το οποίο στηρίζεται στον ορισμό της minimal Ψηφιακής Βιβλιοθήκης και επεκτείνεται με με έννοιες συγκεκριμένες για το πεδίο της αρχαιολογίας Ακολουθώντας τη μινιμαλιστική προσέγγιση, ορίζονται μόνο οι βασικές έννοιες χωρίς τις οποίες, θεωρείται ότι μία Ψηφιακή Βιβλιοθήκη δεν μπορεί να θεωρηθεί ως ArchDL.

17 5S-based Μεταμοντέλο για Αρχαιολογικές ΨΒ

18 5S-based Μεταμοντέλο για Αρχαιολογικές ΨΒ Ορισμός 1: Χωρο-χρονική Οργάνωση ή Spatial Temporal Organization (SpaTemOrg) είναι η εξειδίκευση περιγραφικού μεταμοντέλου SpaTemOrg = ((V, E), R U L, F) έτσι ώστε  e = (u,v)  E, όπου u,v  V, F(u)  R U L, F(v)  R U L, F(e)  VSpaP1 U VTemP U SpaP2 Ορισμός 2: Stratigraphic Diagram (StraDia) είναι ένα SpaTemOrg με labeling συνάρτηση Fstra: (V U E)  Lstra = {‘contemporary with’, ‘later than’} και δύο σχέσεις  και ≤, που ορίζονται στο V: Η  σχέση είναι: α) αυτοπαθής, β) συμμετρική, και γ) μεταβατική Η  σχέση είναι: α) αυτοπαθής, β) αντι-συμμετρική, και γ) μεταβατική Έτσι ώστε Fstra (  ) =‘contemporary with’, Fstra (  ) =‘later than’,  e=(u,v)  όπου u,v  V, F(u)  R  L, F(v)  R U L, και F(e)  Lstra  SpaP2.

19 5S-based Μεταμοντέλο για Αρχαιολογικές ΨΒ Ορισμός 3. Μία Εξειδίκευση Αρχαιολογικών περιγραφικών μεταδεδομένων ή Archaeology Descriptive Metadata specification: Arch_dm  {SpaTemOrg}. Ορισμός 4. Ένα Αρχαιολογικό Αντικείμενο στον πραγματικό κόσμο ή Archeology Object in real world (ArchObj) Ορισμός 5. Μία Αρχαιολογική Συλλογή ή Archeology Collection (ArchColl) είναι μία πλειάδα: ArchColl=(hArchColl, {ArchObjc}) Ορισμός 6. Ένα Αρχαιολογικό Ψηφιακό Αντικείμενο ή Archeology Digital Object (ArchDO) είναι μία πλειάδα: ArchDO=(h, SM, ST, StructuredStreams, SurrogateObj)

20 5S-based Μεταμοντέλο για Αρχαιολογικές ΨΒ Ορισμός 7. Μία Αρχαιολογική Ψηφιακή Συλλογή ή Archeology Digital Collection (ArchDColl) είναι μία πλειάδα: ArchDColl = (hArchDColl, {ArchDO}, SurrogateColl) Ορισμός 8. Ένας κατάλογος μεταδεδομένων για την Αρχαιολογία ή Archeology metadata catalog (ArchDMArchDColl) για μία ArchDL συλλογή ArchDColl αποτελεί ένα σύνολο από ζευγάρια {(h, {Arch_dm1, Arch_dm2,…, Arch_dmi })} Ορισμός 9. Θεωρούμε ότι DColl ={ArchDO1, ArchDO2, …, ArchDOk} με k προσδιοριστικά στο H. Ένα Αρχαιολογικό Ψηφιακό Αποθετήριο ή Archeology Digital Repository (ArchDR) είναι μία πλειάδα: ArchDR=(R, get, store, del), όπου R  2DColl, and “get”, “store”, and “del” είναι λειτουργίες για το αποθετήριο

21 5S-based Μεταμοντέλο για Αρχαιολογικές ΨΒ Ορισμός 10. Μία Αρχαιολογική Ψηφιακή Βιβλιοθήκη ή Archaeological Digital Library (ArchDL) είναι μία πλειάδα: ArchDL =(ArchDR, ArchDM, Serv, Soc), όπου ArchDR είναι ένα αρχαιολογικό ψηφιακό αποθετήριο ArchDM={ArchDMArchDColl1, ArchDMArchDColl2, …, ArchDMArchDCollk } είναι ένα σύνολο από καταλόγους αρχαιολογικών μεταδεδομένων για όλες τις αρχαιολογικές ψηφιακές συλλογές {ArchDColl1, ArchDColl2,… ArchDCollk} στο αποθετήριο Serv είναι ένα συνολο υπηρεσιών, που περιέχει τουλάχιστον ευρετηρίαση, αναζήτηση και πλοήγηση. Soc= (SM U Ac, R), όπου SM είναι ένα σύνολο από διαχειριστές υπηρεσιών υπεύθυνους για την λειτουργία των υπηρεσιών των Ψηφιακών Βιβλιοθηκών, Ac  {Archeologist, GeneralPublic} είναι ένα σύνολο από χρήστες που χρησιμοποιούν αυτές τις υπηρεσίες, και R είναι ένα σύνολο από σχέσεις μεταξύ των SM και Ac.

22 Case Studies: Εφαρμογή του 5S σε Αρχαιολογικές Ψηφιακές Βιβλιοθήκες Το ΕΤΑΝΑ είναι ένα συνεργατικό project που σκοπό έχει να προωθήσει και να συνδυάσει της νέες τεχνολογίες με την αρχαιολογική και ιστορική έρευνα για την Εγγύς Ανατολή. Στα πλαίσια του project δημιουργήθηκε η ETANA-DL Το ευρύ κοινό έχει τη δυνατότητα να κάνει απλή και σύνθετη αναζήτηση, καθώς και πλοήγηση στο περιεχόμενο της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης. Τα εγγεγραμμένα μέλη από την άλλη εκτός από αναζήτηση και πλοήγηση μπορούν να συμμετέχουν στο χώρο συζήτησης, να ανταλλάσουν πληροφορίες με τα άλλα μέλη καθώς και να κρατούν σημειώσεις.

23 Case Studies: Virtual Nimrin Virtual Nimrin (VN): Η ψηφιακή αναπαράσταση του Tell Nimrin Το Tell Nimrin (TN) είναι μία αρχαιολογική πόλη στο Shuna South, στην Ιορδανία, βόρεια της Νεκρής Θάλασσας, στην Ιορδανική πεδιάδα

24 Case Studies: Virtual Nimrin Κοινότητες Το VN σχεδιάστηκε για το ευρύ κοινό, όσο και για ειδικούς ερευνητές διευθυντές, το βασικό προσωπικό της εκσκαφής (όπως οι επόπτες, τεχνικοί αρχαιολόγοι, βοηθητικό προσωπικό, και διαχειριστές) οι υπεύθυνοι δημιουργίας του ιστότοπου Σενάρια Κάθε μία από τις ομάδες που περιλαμβάνονται στην VN κοινότητα χρηστών εμπλέκεται σε δίαφορες εργασίες και δραστηριότητες. Το βασικό προσωπικό της ανασκαφής είναι υπεύθυνο για τις εργασίες που πραγματοποιούνται κατα τη διάρκεια της ανασκαφής και καταγραφής. Οι διευθυντές του προγράμματος επεδίωξαν τη διεξαγωγή γεωλογικής και αρχαιολογική έρευνας, αναλύοντας την εξέταση που έγινε στο χώρο και την καταγραφή της ανασκαφής, κάνοντας υποθέσεις, και εκδίδοντας αρχικές και τελικές αναφορές Σχετικά με το VN ιστότοπου κατασκευάστηκαν συστήματα που επιτρέπουν την αλληλεπίδραση των χρηστών. Οι χρήστες μπορεί να κάνουν μία «βόλτα» στο VN ιστότοπο και να δούν τα πιο σημαντικά ευρήματα ή μπορεί να ενδιαφέρονται να αλληλεπιδράσουν ή να κατεβάσουν τις βάσεις δεδομένων που δημιουργήθηκαν από τις καταγραφές της εκσκαφής του χώρου.

25 Case Studies: Virtual Nimrin Χώροι Το γεωγραφικό περιβάλλον του TN ορίζεται στην Ιορδανία και επεκτείνεται περίπου 12 χλμ βόρεια της Νεκρής Θάλασσας και 8 χλμ από τον Ιορδάνη ποταμό ανατολικά της Ιεριχούς. δίνονται οι ακριβής συντεταγμένες του γεωγραφικού πλάτους και μήκους της περιοχής, καθώς ακόμα και το υψηλότερο σημείο (12.75μ.) και το χαμηλότερο σημείο (200μ., κάτω από το επίπεδο της θάλασσας). Δομές περιλαμβάνουν την σχεσιακή Βάση Δεδομένων του VN, την οργάνωση της τοποθεσίας και το stratigraphic διάγραμμα Η περιγραφή των εγγραφών της ΒΔ είναι χρονική και χωρική και ορίζεται σύμφωνα με την χωρική και χρονολογική οργάνωση του χώρου του TN. Η ανάλυση της στρατιγραφικής σχέσης έχει καθορίσει οχτώ κύρια στρώματα, τα οποία είναι: το Σύγχρονο (stratum VIII), το Mamluk (stratum VII), το Μετεγενέστερο Βυζαντινό/Umayyad (stratum VI), το Ρωμαϊκό/Βυζαντινό (stratum V), το Περσικό (stratum IV), της Εποχής του Σιδήρου Β’ (stratum III), της Εποχής του Σιδήρου Α’ (stratum II), και της Μέσης Εποχής του Χαλκού (stratum I) Ροές φωτογραφίες και σχέδια του TN, εκδόσεις προκαταρκτικών και τελικών αναφορών, και πλειάδες των αρχικών/βασικών δεδομένων στη βάση δεδομένων

26 Case Studies: Virtual Nimrin Τυπικό μοντέλο της Virtual Nimrin (VN) Η Virtual Nimrin είναι μία πλειάδα: VN = (VN_R, VN_DM, VN_Serv, VN_Soc), όπου, Το VN_R: αρχαιολογικό ψηφιακό αποθετήριο (DCollBone, DCollSeed, DCollObj.) Το VN_DM={VN_DMDCollBone, VN_DMDCollSeed, …, VN_DMDCollObj} :σύνολο από καταλόγους αρχαιολογικών μεταδεδομένων για όλες τις ψηφιακές αρχαιολογικές συλλογές στο VN, όπου το VN_DMDCollObj αποτελεί έναν κατάλογο μεταδεδομένων την ψηφιακή συλλογή DCollObj. Θεωρούμε ότι το VN_dmDCollObj είναι ένα εξειδικευμένο περιγραφικό μεταδεδομένο για τα ψηφιακά αντικείμενα στο DCollObj. VN_Serv={browsing, searching} VN_Soc= ({VN_ServiceManager} U {VN_Actor}, R) U{HistoricNimrinResidence} U {PrehistoricNimrinResidence}, R), όπου {director, fieldStaff, specialist, student,…}  {VN_Actor}, {VN_BrowseManager, VN_SearchManager}  {VN_ServiceManager}, {browse=(student × VN_BrowseManager, browsing), search=(specialist × VN_SearchManager, searching), guide=(director × fieldStaff, Φ )}  R

27 Case Studies: Halif DigMaster Halif DigMaster: online αρχαιολογική βάση δεδομένων, η οποία παρέχει πρόσβαση σε μία συλλογή από Περσικά/κλασσικά (και ορισμένα από την δεύτερη εποχή του Σιδήρου) αγαλματίδια, που βρέθηκαν σε ανασκαφή στο Tell Halif (TH) Το Tell Halif βρίσκεται νότια του Ισραήλ

28 Case Studies: Halif DigMaster Κοινότητες τις ομάδες που συμμετείχαν στην εκσκαφή των αγαλματίδιων από το Tell Halif, εκείνους που προώθησαν το HD με μία βασική παρουσίαση του υλικού της ανασκαφής, τους συνεργάτες του HD για τον διαμοιρασμό των πηγών, και την ανάπτυξή του την ακαδημία και το ευρύτερο κοινό Σενάρια σχετίζονται με δραστηριότητες, όπως πρόωρη έκδοση, συνεργατικές εκδόσεις, εκδόσεις 3-Διαστάσεων Σενάρια για την χρήση 3D τεχνολογιών όπως η VRML (Virtual Reality Modeling Language) Πρακτικά σενάρια του HD περιγράφουν υπηρεσίες, όπως η αναζήτηση και η πλοήγηση στη Βάση Δεδομένων του HD

29 Case Studies: Halif DigMaster Χώροι το γεωγραφικό περιβάλλον του Tell Halif (που τοποθετείται στις 32°52’ ανατολικού γεωγραφικού μήκους και στις 31°23’ νότιου γεωγραφικού πλάτους) η αλληλεπίδραση των χρηστών του HD το VRML μοντέλο των ευρημάτων Ροές έγχρωμες full-scale φωτογραφίες, ζωγραφιές από μελάνι, QuickTime VR ταινίες, σχέδια και προφίλ των εδάφων, καθώς και περιληπτικές αναφορές για τις μονάδες εκσκαφης Δομές Περιλαμβάνουν τη σχεσιακή Βάση Δεδομένων, την οργάνωση του χώρου του Tell Halif και την strata σχέση του TH.

30 Case Studies: Halif DigMaster Τυπικό μοντέλο του Halif DigMaster (HD) Halif DigMaster είναι μία πλειάδα: HD = (HD_R, HD_DM, HD_Serv, HD_Soc), όπου Το HD_R : αρχαιολογικό ψηφιακό αποθετήριο, (DCollFig_ Το HD_DM ={HD_DMDCollFig}: σύνολο από καταλόγους αρχαιολογικών μεταδεδομένων για ArchDL συλλογές των αγαλματίδιων, όπου HD_DMDCollFig είναι ένας κατάλογος μεταδεδομένων για την ψηφιακή συλλογή DCollFigHD_Serv={browsing, searching} HD_Soc= ({HD_ServiceManager}  {HD_Actor}  {PersianHalif}, R), όπου {director, fieldStaff, specialist, student}  {HD_Actor}, {HD_BrowseManager, HD_SearchManager}  {HD_ServiceManager}.

31 ETANA-DL

32 ETANA-DL

33 Συμπεράσματα και μελλοντικές τάσεις Το 5S πλαίσιο εντάσσεται σε μία ευρύτερη προσπάθεια που γίνεται για την καλύτερη και αποτελεσματικότερη ανάπτυξη και προώθηση των Ψηφιακών Βιβλιοθηκών Με τα 5S ορίζονται σύνθετες έννοιες τις Ψηφιακής Βιβλιοθήκης και η εφαρμογή τους είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στα πλαίσια Ψηφιακών Βιβλιοθηκών ειδικών πεδίων, όπως αυτό της αρχαιολογίας 5SL DL specification language (σχήματα XML και RDF) Επιχειρείται η δημιουργεία ενός XML-based μοντέλο για την περιγραφή της φύσης των Ψηφιακών Βιβλιοθηκών για το DSpace Σχεδιασμός διαμοιραζόμενων Ψηφιακών Βιβλιοθηκών, πιθανά με προσεγγίσεις P2P

34 Προβληματισμοί Μπορούν να εφαρμοστούν στην ανάπτυξη ευρύτερων ΨΒ; Αποτελούν έναρξη και κίνητρο για παρόμοιες έρευνες