ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΣ Ορισμός: O αναλφαβητισμός ορίζεται ως η ανικανότητα γραφής και ανάγνωσης ενός απλού κειμένου σε μία έστω γλώσσα.
Είδη αναλφαβητισμού Οργανικός αναλφαβητισμός Λειτουργικός αναλφαβητισμός Τεχνολογικός αναλφαβητισμός
ΟΡΓΑΝΙΚΟΣ ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΣ: Η πλήρης στέρηση στοιχειωδών γνώσεων γραφής, ανάγνωσης, βασικών αριθμητικών πράξεων και κατανόησης απλών μορφών προφορικού λόγου σε θέματα της καθημερινής ζωής.
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΣ ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΣ: Η απώλεια ικανότητας ενός ατόμου, που έχει παρακολουθήσει την υποχρεωτική εκπαίδευση, να κατανοεί με επάρκεια τον προφορικό και γραπτό λόγο, να διατυπώνει με σαφήνεια τη σκέψη του, να κάνει αφαιρετικούς συνειρμούς, να αναπτύσσει κριτική σκέψη, να εκμεταλλεύεται ευκαιρίες για βελτίωση των γνωστικών του δεξιοτήτων.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΣ ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΣ: H ανικανότητα των ανθρώπων, ιδίως των ενηλίκων, να χειριστούν ή να διαθέσουν πόρους για να προμηθευτούν ηλεκτρονικές, ψηφιακές ή ηλεκτρικές συσκευές βελτιώνοντας έτσι τις προσωπικές και επαγγελματικές τους δεξιότητες.
ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΣ ΑΤΟΜΩΝ ΕΥΑΛΩΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ : συνδέεται με τις δυσκολίες επικοινωνίας που δεν οφείλονται στις οριακές γνωστικές τους δεξιότητες, αλλά σε αδυναμία του εκπαιδευτικού και αξιακού μας συστήματος να διακρίνει, να αποδεχτεί και να διαχειριστεί την ετερότητα. Σε αυτή την κατηγορία εντάσσονται τα άτομα με ειδικές ανάγκες (ΑΜΕΑ), παιδιά των τσιγγάνων ή μειονοτικών ομάδων που δεν έχουν εύκολη πρόσβαση στη γνώση, οικονομικοί μετανάστες που αδυνατούν να χειριστούν την Ελληνική γλώσσα.
ΑΙΤΙΕΣ ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΥ Βιοποριστικές ανάγκες Πόλεμοι (κυρίως οι μεγάλης διάρκειας), Κοινωνικές ανισότητες/αναστατώσεις( κοινωνικές ομάδες που βρίσκονται σε μειονεκτική θέση π.χ. παιδιά μεταναστών) Προβλήματα : πείνα, φτώχεια.. Ανισότητες ανάμεσα στα δύο φύλα
Δυσλειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος (αναχρονιστικός χαρακτήρας εκπαίδευσης , αποσπασματικές γνώσεις, χρησιμοθηρική αντίληψη για τη γνώση, ελλιπής κρατική μέριμνα για την εκπαίδευση) Έλλειψη ενημέρωσης (ως προς συνέπειες αναλφαβητισμού) Επικράτηση αυταρχικών και ολοκληρωτικών καθεστώτων που επιδιώκουν να παραμένει χαμηλό το μορφωτικό επίπεδο των ανθρώπων , ώστε να χειραγωγούνται εύκολα.
Κακή νοοτροπία, προκαταλήψεις: γράμματα=αλλοτρίωση, ιδίως για τις γυναίκες...( εσφαλμένη αντίληψη ορισμένων γονέων για την αξία της παιδείας) Αδιαφορία πολιτείας( σχολεία δεν πληρούν προϋποθέσεις, δεν υπάρχουν σχολεία για παιδιά με ειδικές ανάγκες, κλείνουν σχολεία της επαρχίας)
ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΥ Δυσκολία εύρεσης εργασίας Πνευματική και υλική δουλεία Περιορισμένη αντίληψη Στενότητα σκέψης-Ανικανότητα αναλυτικής σκέψης Αδυναμία κοινωνικοποίησης-Πολιτικοποίησης Συνεχής ενίσχυση προκαταλήψεων-προλήψεων- φόβων και δεισιδαιμονιών Περιθωριοποίηση Μαζικοποίηση-Φανατισμός-Μισαλλοδοξία
ΕΥΡΥΤΕΡΕΣ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΥ Αναπαραγωγή-Υπόθαλψη κοινωνικών ανισοτήτων Τροφοδότηση κοινωνικών εκδηλώσεων ρατσισμού Καταπάτηση κοινωνικών δικαιωμάτων Υπονόμευση δημοκρατικών διαδικασιών Καταπάτηση ανθρωπίνων δικαιωμάτων Δημιουργία ομάδων άβουλων (χειροκροτητών) Διεθνής απομόνωση Υπονόμευση του μέλλοντος της χώρας Ύφεση στην παραγωγικότητα Εμπόδιο στην οικονομική, πολιτισμική ανάπτυξη των λαών
ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΟΥ ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΥ Το φαινόμενο του αναλφαβητισμού εξαπλώνεται ραγδαία στις κοινωνίες του ανατολικού αλλά και του δυτικού κόσμου και η αντιμετώπιση του κρίνεται απαραίτητη. Αρχικά η συνειδητοποίηση της σοβαρότητας του προβλήματος και η ευρεία κινητοποίηση αποτελούν τις βάσεις για την εξάλειψη του φαινομένου.
η άμβλυνση της κοινωνικής προκατάληψης και η απόρριψη ρατσιστικών αντιλήψεων Η κατοχύρωση της δωρεάν υποχρεωτικής εκπαίδευσης για όλους τους πολίτες ανεξάρτητα φυλής , θρησκεύματος, κοινωνικής ή οικονομικής κατάστασης. ο εκσυγχρονισμός των διδακτικών μεθόδων η εφαρμογή ειδικών προγραμμάτων για ενήλικες αναλφάβητους είτε για άτομα με μαθησιακές δυσκολίες( σχολεία δεύτερης ευκαιρίας) ο συνδυασμός ενίσχυσης των ακριτικών περιοχών η γενικότερη υποστήριξη των μαθητών που προέρχονται από ασθενή κοινωνικά στρώματα
Η οικογένεια οφείλει να παρέχει κίνητρα στο παιδί, ώστε να αγαπήσει τη γνώση Τα Μ.Μ.Ε. οφείλουν να προβάλλουν την αξία της γνώσης μέσα από πρότυπα πνευματικών ανθρώπων.
Τέλος, η ευαισθητοποίηση κρατικών φορέων και η ουσιαστική δράση διεθνών οργανισμών είναι απαραίτητες για την καταπολέμηση του αναλφαβητισμού.
Βάλε στόχους και μην αφήσεις κανένα να στους σημαδέψει... Η γνώση της άγνοιας είναι η αρχή της σοφίας!!!