Δημοτικό Σχολείο Βραχναιίκων Σχολικό Έτος 2012 - 2013 Δημοτικό Σχολείο Βραχναιίκων Σχολικό Έτος 2012 - 2013 Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας << Γερά Δόντια ………… Καλύτερη Υγεία >>
Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός : Ζάρλα Βασιλική Συνεργαζόμενοι: Μουρτά Παρασκευή Τάξη : Β Τμήμα : 2ο
Πώς έγινε η επιλογή του θέματος Επιλέξαμε το θέμα αυτό έπειτα από την ημερίδα της Ελληνικής Οδοντιατρικής Ομοσπονδίας την οποία παρακολουθήσαμε . Στην τάξη το εντάξαμε με αφορμή το μάθημα στο βιβλίο της Γλώσσας <<Ο Αρμπέν χάνει το δόντι του >>, όπου αναφέραμε τι λέμε και τι κάνουμε κάθε φορά που κάποιο παιδί χάνει το δόντι του στην Ελλάδα αλλά και σε άλλες χώρες. Επιπλέον , είναι πολύ συνηθισμένο να χάσει δοντάκι κάποιο παιδί την ώρα του σχολείου . Το θέμα το εντάξαμε στα περισσότερα μαθήματα . Πρώτα βέβαια διερευνήσαμε τις γνώσεις των παιδιών και προσπαθήσαμε να τα ευαισθητοποιήσουμε για τη σημασία της στοματικής υγείας αλλά και να τα κινητοποιήσουμε σε δράση . Οι μαθητές , μέσω από μια διαγνωστική αξιολόγηση που κάναμε στην τάξη , φάνηκε ότι δεν είχαν συνειδητοποιήσει τη σημαντικότητα της υγείας των δοντιών.
Πώς ξεκινήσαμε Ξεκινήσαμε με συζήτηση( καταιγισμό ιδεών και βιωματική προσέγγιση ) για το αν πλένουν τα δόντια τους και κάθε πότε, αν έχουν επισκεφτεί οδοντίατρο, πως νιώθουμε στον οδοντίατρο , ποιες τροφές κάνουν κακό στα δόντια , αν έχουν χάσει κάποιο δόντι τους , τι τρώνε για πρωινό ή δεκατιανό , γιατί μυρίζει το στόμα μας, τι είναι η τερηδόνα , τα ζώα αλλάζουν δόντια . Οι απαντήσεις τους μας οδήγησαν στο να εντοπίσουμε τις υποενότητες της εργασίας μας 1 . Η σημασία και η λειτουργία των δοντιών για τον άνθρωπο ( τροφή , ομιλία, αναπνοή, η ονομασία και η δομή των δοντιών) 2.Οι κίνδυνοι που απειλούν τα δόντια ( τερηδόνα , πως δημιουργείται) 3. πως τα φροντίζουμε ( σωστός τρόπος βουρτσίσματος ,τροφές που κάνουν καλό , επίσκεψη οδοντιάτρου )4. αναφορά στα δόντια των ζώων .
Κολάζ με χαμόγελα Τα παιδιά συγκέντρωσαν εικόνες με χαμόγελα ( με δόντια διαφορετικής εμφάνισης π.χ. ίσια , λευκά , στραβά ,χαλασμένα , από διάφορες φυλές κ.α. ) και έφτιαξαν κολάζ ( το οποίο είχε σχήμα χαμόγελου ) με σκοπό να εντοπίσουν τη διαφορετικότητα αλλά και να εκτιμήσουν την αισθητική των δοντιών .
Μιλήσαμε για τα είδη των δοντιών , τις ονομασίες τους και το ρόλο που παίζουν . Εντοπίσαμε και ζωγραφίσαμε τα είδη δοντιών και στη συνέχεια φτιάξαμε δόντια από πλαστελίνες .
Παιχνίδια με τα δόντια Παίξαμε λεκτικά παιχνίδια με τα δόντια όπως κρυπτόλεξα , σταυρόλεξα και ακροστοιχίδες Φτιάξαμε την οικογένεια του δοντιού και χρησιμοποιήσαμε μέσα σε προτάσεις που συνέθεταν ένα μικρό κείμενο . Ακόμα φτιάξαμε ένα μικρό παραμύθι για ένα χαρούμενο-υγιές και ένα λυπημένο- με τερηδόνα δοντάκι( όπου το χαρούμενο δοντάκι πρότεινε στο λυπημένο δοντάκι τρόπους για να γίνει καλά ) Λύσαμε προβλήματα μαθηματικών .
Κολάζ Φτιάξαμε κολάζ με εικόνες από ωφέλιμες και βλαβερές τροφές για τα δόντια . Τα παιδιά τα ονόμασαν <<Το χαρούμενο >> και << Το λυπημένο >> δοντάκι. Καταγράψαμε ακόμα τι λέμε και τι κάνουμε όταν πέφτει ένα νεογιλό δόντι στην Ελλάδα αλλά και σε άλλες χώρες (Αλβανία , άλλες χώρες )
Τα παιδιά δημιουργούν : Διαφήμιση μιας οδοντόκρεμας Κόμικς με ήρωες δοντάκια
Τι διαβάσαμε : Διαβάσαμε και συζητήσαμε τα βιβλία: Ο Ιππόλυτος ο Ιπποπόταμος , Ο Λουκάς , η Ελενίτσα και τα τερατάκια , αλλά και τα εικονιζόμενα βιβλία .
Ο οδοντίατρος επισκέφτηκε το σχολείο μας Συζητά και ενημερώνει τους μαθητές , τους δείχνει το ορθό τρόπο βουρτσίσματος. Ο οδοντίατρος εξετάζει τους μαθητές
Τα παιδιά φτιάχνουν ένα μικρό ποίημα Οι μαθητές αφού έγραψαν σχετικές φράσεις με τα δόντια και παροιμίες , συμπλήρωσαν με όποιες λέξεις ταίριαζαν το διπλανό ποίημα και στη συνέχεια προσπάθησαν να φτιάξουν ένα δικό τους τετράστιχο.
Επίλογος Οι μαθητές κατά τη διάρκεια του προγράμματος άντλησαν γνώσεις και πληροφορίες . Σε αυτό βοήθησε πολύ το ηλεκτρονικό υλικό που τους μοιράστηκε από την Ελληνική Οδοντιατρική Ομοσπονδία . Επιμείναμε σε 2 σημεία : στην πρόληψη αλλά και στο να μην φοβούνται τον οδοντίατρο. Αν κρίνουμε τη στάση των παιδιών πριν και μετά την επίσκεψη του οδοντιάτρου , μπορούμε να πούμε ότι στο μεγαλύτερο ποσοστό των παιδιών , τα καταφέραμε . Με την εμπλοκή του θέματος σε όλα τα μαθήματα ,με τη μορφή project , η διαδικασία ήταν ευχάριστή και δημιουργική για τα παιδιά .