Εννοιολογική Χαρτογράφηση

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διδακτικά Εργαλεία.
Advertisements

Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού σεναρίου Νότα Σεφερλή
ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΣΗΣ «Εξερευνώντας τα τρίγωνα»
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
Γενικού τύπου χαρακτηριστικά
Διδακτική εφαρμογή ενός προγράμματος νοητικού χάρτη στην Ιστορία
Ο Σχολικός σας Σύμβουλος
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
ΞΑΝΘΗ 2013, 2ο ΣΕΚ ΞΑΝΘΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΗΣ : ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΙΔΗΣ Μαθηματικός.
«ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ»
Ορισμός εννοιολογικού χάρτη
Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Β΄ Επιπέδου Ειδικό Μέρος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (κλάδοι ΠΕ60-70) ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ.
Διδακτική Μεθοδολογία του Λογισμικού Ιστορίας
07/09/ Διδακτική της Πληροφορικής ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Ανδρέας Σ. Ανδρέου (Αναπλ. Καθηγητής ΤΕΠΑΚ - Συντονιστής) Μάριος Μιλτιάδου, Μιχάλης Τορτούρης (ΕΜΕ.
Xαρτογράφηση Εννοιών Εννοιολογικοί Χάρτες και οι εφαρμογές τους στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών.
8ο Δ.Σ. Κορίνθου Νέα Προγράμματα Σπουδών
Xαρτογράφηση Εννοιών με λογισμικό Inspiration
. Εννοιολογικοί χάρτες.
Εννοιολογικοί Χάρτες.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ ΤΜΗΜΑ Π 2 ΓΟΓΟΥΛΟΥ ΑΓΟΡΙΤΣΑ ΓΕΝΙΚΟ ΜΕΡΟΣ ΕΝΟΤΗΤΑ 5.4 ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ, ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗ.
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Χαρτογραφώ- Κατανοώ- Δημιουργώ
CmapTools – Διδακτική ενότητα «Νευρικό Σύστημα»
Xαρτογράφηση Εννοιών λογισμικό Κidspiration
Η Διδασκαλία των ΤΠΕ στα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ
1. ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ ( ) 300 επιμορφωτές επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί (ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04, ΠΕ60/70) 2.
ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ
Σενάριο.
Γεωρ. Λασκαράκης Εισήγηση με θέμα
Πρόγραμμα Kidspiration
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Τάξεις στις οποίες απευθύνεται: Β Γυμνασίου
Συμβολική αναπαράσταση της γνώσης
1ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Σύγχρονες μέθοδοι εκπαίδευσης Καρακούσης.
Xαρτογράφηση Εννοιών λογισμικό Κidspiration
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
Χρήση και αξιοποίηση ΤΠΕ στην διδακτική διαδικασία
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Διδακτική Πληροφορικής
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΜΕ ΤΙΣ «ΙΔΕΟΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ» 1 Ν. Αμανατίδης.
ΤΙΤΛΟΣ ΑΝΟΙΧΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΦΑΓΟΓΕΝΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ, ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ ΚΕΡΚΥΡΑ / Ομάδα ανάπτυξης 5 ο ΓΕΛ ΚΕΡΚΥΡΑΣ.
Επιμορφωτική συνάντηση με θέμα: «Η σημασία των νοητικών σχημάτων στην οικοδόμηση της γνώσης και η χρησιμοποίησή τους ως εργαλείων μάθησης: Η περίπτωση.
Εκπαιδευτικό Σενάριο : “ Μαθαίνω για το κακόβουλο λογισμικό και προστατεύομαι ” Ζαμπέτογλου Γεώργιος ΕκπαιδευτικόςΠληροφορικής ΠΕ.
ΚΑΤΑΝΟΩ ΤΙΣ ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΟΥ SCRATCH Χρήστος Μανώλης, Πληροφορικός ΠΕ 19 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ / ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2015 Ομάδα ανάπτυξης 6 ο εσπερινό ΕΠΑΛ Θεσσαλονίκης.
ΤΠΕ στην Εκπαίδευση Διδάσκων : Βασίλης Κόμης Τίτλος Μαθήματος Ενότητα 09 : Θεωρίες Μάθησης και ΤΠΕ: Εννοιολογική Χαρτογράφηση- Εννοιολογικοί Χάρτες Βασίλειος.
Εργαστήριο με θέμα: Η χαρτογράφηση εννοιών ως εκπαιδευτικό εργαλείο στο πλαίσιο της Π.Ε/ Ε.Α.Α.
Εκπαιδευτικό Λογισμικό Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Δημοτικής στην Εκπαιδευτική Εφαρμογή της Πληροφορικής – Π4β Ομάδα Επιμόρφωσης ΤΠΕ Παιδαγωγικό.
Χρήση της χαρτογράφησης εννοιών για την μείωση των λαθών στο μάθημα της Τεχνολογίας ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ «ΤΑ ΛΑΘΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ» ΑΘΗΝΑ, 1-2 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ,
Διδακτική της Πληροφορικής
«ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ»
Συνεδρία 8 Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Ειρήνη Πετράκη Δασκάλα – Πυρήνας ΤΠΕ Μάρτιος, 2011
Δημιουργία σεναρίου.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ:
ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΗΣΗ ΕΝΝΟΙΩΝ (concept mapping)
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Εισαγωγική Επιμόρφωση για την εκπαιδευτική αξιοποίηση ΤΠΕ (Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου) ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΨΗΦΙΑΚΩΝ.
Χαρτογράφηση Εννοιών Εννοιολογικοί Χάρτες (concept maps)
Εννοιολογικοί χάρτες στην εκπαιδευτική διαδικασία
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Η Συνθετική Δημιουργική Εργασία ως εναλλακτική μορφή αξιολόγησης της Αγγλικής Γλώσσας στο Γυμνάσιο: Ένα παράδειγμα Χριστίνα Κάλφογλου Πειραματικό Γυμνάσιο.
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Καλές πρακτικές πληροφορικής
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εννοιολογική Χαρτογράφηση Χαρακτηριστικά Εννοιολογικής Χαρτογράφησης Παραδείγματα Γιάννης Μιχαλόπουλος

Εννοιολογικοί χάρτες Ο χάρτης εννοιών (concept map) είναι ένα σχηματικό διάγραμμα που προσδιορίζει σχέσεις μεταξύ των βασικών εννοιών μιας περιοχής μελέτης με τη μορφή προτάσεων Είναι μια τεχνική διδασκαλίας και μια στρατηγική μάθησης που σκοπεύει να βοηθήσει τους μαθητές να μάθουν έννοιες με ουσιαστικό τρόπο.

Εννοιολογική χαρτογράφηση Αναπτύχθηκε στο Πανεπιστήμιο Cornell (Joseph D. Novak το 1972). Η εννοιολογική χαρτογράφηση αναφέρεται στην προσαρμογή των νέων εννοιών στις προϋπάρχουσες γνωστικές δομές των μαθητών και στοχεύει στην ενίσχυση της εποικοδομιστικής και ουσιαστικής μάθησης.

Συστατικά στοιχεία Ε.X. Κόμβοι (αναπαριστά μια έννοια) Αντικείμενα (περιγράφονται με ουσιαστικά) – περιγραφικοί χάρτες Συμβάντα/γεγονότα (περιγράφονται με ρήματα) – επεξηγηματικοί χάρτες Σύνδεσμοι (γραμμές που συνδέουν τους κόμβους) Ετικέτα με απλές και σύντομες λέξεις Περιγράφουν τις σχέσεις των εννοιών Η σύνδεση 2 κόμβων δημιουργεί μια πρόταση

Συστατικά στοιχεία Ε.X.

Είδη Εννοιολογικών χαρτών Ιεραρχικοί Αραχνοειδείς Διαγράμματος ροής Συστημικοί

Πλεονεκτήματα για μαθητές Ενεργητική – αποτελεσματική μάθηση Εργαλείο δημιουργικής σκέψης Εργαλείο ανάπτυξης και καλλιέργειας κριτικής σκέψης Εργαλείο μεταγνώσης Ενίσχυση ομαδοσυνεργατικής μάθησης Επίλυση προβλημάτων

Πλεονεκτήματα για διδάσκοντες Μέσο οργάνωσης και παρουσίασης του μαθήματος στην τάξη Διαγνωστικό εργαλείο για την ανίχνευση και αναπαράσταση πρότερων γνώσεων των μαθητών Εργαλείο αξιολόγησης της μάθησης και της εξέλιξης της γνωστικής αλλαγής μετά τη διδακτική παρέμβαση

Τύποι δραστηριοτήτων εννοιολογικής χαρτογράφησης Συμπλήρωση (δίνεται ένας Ε.Χ. με κενά) Επέκταση (προσθήκη εννοιών και συνδέσεων) Διόρθωση Σχολιασμός (ελεύθερα ή απαντώντας σε ερωτήσεις) Κατασκευή (δίνοντας την κεντρική έννοια, ένα σύνολο εννοιών και συνδέσεων μια ερώτηση ή σχετικό κείμενο) Συνδυασμός των παραπάνω

Γιατί είναι εφαρμόσιμοι οι χάρτες στην εκπαίδευση Οι μαθητές δεν είναι κενά δοχεία Οποιαδήποτε νέα γνώση πρέπει να συνδεθεί στις προϋπάρχουσες γνώσεις Οι αντιλήψεις των μαθητών δεν είναι πάντα ορθές – εμποδίζουν τη διδασκαλία Ανίχνευση αρχικών ιδεών Χρήση ερωτήματος Κατάλογος εννοιών

Εννοιολογικοί χάρτες και Αξιολόγηση Η κατασκευή χάρτη αποκαλύπτει τη γνώση – μάθηση που έχει επέλθει σε συγκεκριμένο θέμα Αξιολογούμε σε ένα χάρτη Τον αριθμό των εννοιών Τον αριθμό των συνδέσεων Την ορθότητα των συνδέσεων Τη γλωσσική επάρκεια των συνδέσεων Τη ροή του χάρτη Δραστηριότητες αξιολόγησης Κατασκευή χάρτη από την αρχή δοθέντος του θέματος Κατασκευή χάρτη με δοσμένες έννοιες

Λογισμικό Ενν. Χαρτογράφησης CmapTools: http://cmap.ihmc.us/ Synergo http://hci.ece.upatras.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=103&Itemid=103 COMPASS: http://hermes.di.uoa.gr/compass/ Kidspiration Inspiration FreeMind XMind

Παράδειγμα Α - Δημοτικό Χρήση λογισμικού Ε. Χ. Cmap Tools Τάξη: Γ Τίτλος δραστηριότητας: Οι περιπέτειες του Οδυσσέα στα νησιά του Αιόλου, Λαιστρυγόνων και της Κίρκης (Εννοιολογική χαρτογράφηση) Διάρκεια: 1 διδακτική ώρα (45') Διδακτικοί Στόχοι (Με την ολοκλήρωση του φύλλου εργασίας οι μαθητές αναμένεται να μπορούν να: Ξεκινούν το πρόγραμμα εννοιολογικής χαρτογράφησης Cmap Tools και να ανοίγουν έτοιμους χάρτες (αρχεία). Εισάγουν, επεξεργάζονται το κείμενο σε πλαίσια εννοιών ή ετικέτες συνδέσμων. Δημιουργούν νέες έννοιες και συνδέσεις Παριστάνουν προτάσεις με συνδέσεις στο χάρτη εννοιών. Αναγνωρίσουν τη χρησιμότητα των εννοιολογικών χαρτών σε μαθήματα που διδάσκονται (εκτός πληροφορικής) όπως η Ιστορία.

Φύλλο Εργασίας Δραστηριότητα 1 (Στο νησί του Αιόλου) (Συμπλήρωση ημιτελούς εννοιολογικού χάρτη)

Φύλλο Εργασίας Επέκταση του χάρτη με νέες έννοιες και συνδέσεις

Φύλλο Εργασίας Επέκταση χάρτη Αναγνώριση σημαντικών εννοιών από κείμενο και παράσταση τους στο χάρτη

Φύλλο Εργασίας Αναγνώριση πλεονεκτήματος εννοιολογικού χάρτη Αναγνώριση πλεονεκτήματος εννοιολογικού χάρτη Συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης

Παραδείγματα Ε.Χ. Γυμνάσιο -1

Παραδείγματα Ε.Χ. Γυμνάσιο -2

Παραδείγματα Ε.Χ. Γυμνάσιο -3

Παραδείγματα Ε.Χ. Γυμνάσιο -3

Παράδειγμα – Σενάριο Ε. Χ Παράδειγμα – Σενάριο Ε.Χ. (Ειδική Θεωρία Διδακτικής Πληροφορικής, Τεύχος Α, Β’ Επίπεδο)

Συμπεράσματα… Η Ε.Χ. είναι μια χρήσιμη τεχνική: «Ξεκαθάρισμα σκέψης» Ενίσχυση κατανόησης Ενσωμάτωση νέας γνώσης Αναγνώριση παρανοήσεων Εξοικονομεί χρόνο (σε σχέση με άλλες τεχνικές κατανόησης και παραγωγής γραπτού λόγου) Ισχυρό επικοινωνιακό εργαλείο μεταξύ μελών της ομάδας Ενθαρρύνει την ανακάλυψη της γνώσης και την κοινωνική δόμηση της γνώσης μέσα από ομαδικές δραστηριότητες

Βιβλιογραφία - Δικτυογραφία Επιμορφωτικό υλικό για την αξιοποίηση και εφαρμογή των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Πράξη. Τεύχος 6Α Ειδικό μέρος Κλάδων ΠΕ19/20, Ειδική Θεωρία Διδακτικής της Πληροφορικής. Εννοιολογική Χαρτογράφηση http://blogs.sch.gr/kse799/files/2013/09/ylikoKSE_PE1920_6B_201304.pdf Γουλή, Ε., Γόγουλου, Α., Παπανικολάου, Κ., &Γρηγοριάδου, Μ. (2005). Αξιοποιώντας τον Εννοιολογικό Χάρτη ως Εργαλείο Διδασκαλίας και Αξιολόγησης στο μάθημα Πληροφορικής Γυμνασίου. Πρακτικά 3ου Πανελληνίου Συνεδρίου "Διδακτική της Πληροφορικής", (Κόρινθος, 7-9 Οκτωβρίου). https://academic.cuesta.edu/acasupp/AS/908.htm, Cuesta College – Sans Luis http://blogs.sch.gr/echorian/archives/117 , Blog για την Πληροφορική, Παραδείγματα Εννοιολογικών Χαρτών Πανεπιστήμιο Πειραιά, Computer Supported Learning Engineering Laboratory, http://cosy.ds.unipi.gr/alt_book/PTTs/ppt7_ConceptMaps_FIN.ppt