ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Θέματα Σχεδίασης Μέρος 5 ο Οργάνωση Στοιχείων Πολυμέσων.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟΙ ΠΙΝΑΚΕΣ ΟΦΕΛΗ αξιοποίηση τους κατά την προετοιμασία
Advertisements

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα
Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις
ΣΧ. ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Οδηγίες για την δημιουργία εμφανίσιμων παρουσιάσεων
Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
Η ΜΑΘΗΣΗ ΜΕ ΠΟΛΥΜΕΣΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Jan L. Plass – New York University Linda C. Jones – University of Arkansas.
Δημιουργία Παρουσιάσεων με τη βοήθεια του PowerPoint
Δ ΗΜΙΟΥΡΓΙΑ Π ΑΡΟΥΣΙΑΣΕΩΝ ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΟΥ P OWER P OINT.
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
 εργαλείο δυναμικής διαχείρισης γεωμετρικών σχημάτων και αλγεβρικών παραστάσεων  δυνατότητα δυναμικής αλλαγής των αντικειμένων :  είναι δυνατή η μετακίνηση,
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών Τίτλος Μαθήματος Ενότητα # (bold): Τίτλος Ενότητας (normal)
Να περιγράψετε τους 2 τρόπους οργάνωσης Ιστοσελίδων
Εκπαιδευτικό υλικό Φωτογραφικές μηχανές και φωτογραφίες: Επεξεργασία φιλμ Επίπεδο γνώσεων: Προχωρημένοι χρήστες.
Copyright ©: SAMSUNG & Samsung Hope for Youth. Με επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος Εκπαιδευτικό υλικό Λογισμικό: Δημιουργία εφαρμογών Επίπεδο.
Σχεδιαστικά εργαλεία Διαχείριση σελίδων Βιβλιοθήκες αντικειμένων Διαχείριση αντικειμένων Επιφάνεια ψηφιακής μελάνης Πληκτρολόγιο οθόνης ΟΦΕΛΗ Αναγνώριση.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Διαδραστικοί πίνακες Δέγγλερη Σοφία.
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα
Αξιολόγηση εκπαιδευτικού λογισμικού DT Trainer
Xαρτογράφηση Εννοιών Εννοιολογικοί Χάρτες και οι εφαρμογές τους στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών.
Τεχνικές Παρουσίασης Hans-Peter Osterhold – Hessenkolleg Wetzlar.
. Εννοιολογικοί χάρτες.
Πολυμέσα – Δίκτυα (μαθ. επιλογής Γ’ Λυκείου)
Copyright ©: SAMSUNG & Samsung Hope for Youth. Με επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος Εκπαιδευτικό υλικό Οθόνες: Δεξιότητες παρουσίασης Επίπεδο.
Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών Μάθημα «Διοίκηση Επιχειρήσεων» Παρασκευή 18 Ιανουαρίου Εισαγωγή στην τεχνική της παρουσίασης.
Δημιουργία Διαφανειών
ΠΟΛΥΜΕΣΑ. OI “MULTI-ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ” ΤΩΝ MULTIMEDIA ΣΤΟ BLOG ΜΑΣ Τι είναι τα πολυμέσα? Τα Πολυμέσα (Multimedia) είναι ο κλάδος της πληροφορικής τεχνολογίας.
ΠΑΚΕ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, 2007 ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Τεχνολογία Πολυμέσων στην Εκπαίδευση Δημιουργία μαθησιακού υλικού πολυμέσων & υπερμέσων.
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
1/13 ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΠΟΛΥΜΕΣΩΝ ΜΟΡΦΕΣ ΜΕΣΩΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ Ομάδα Ανάπτυξης Ομάδα Ανάπτυξης: Φίλιππος Δεληγιάννης, Παναγιώτης Κωστάκης, Δημήτριος.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:RECENT DEVELOPMENTS IN FORMAL SETTINGS.(ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΑ ΕΠΙΣΗΜΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ. ) ΌΝΟΜΑ ΦΟΙΤΗΤΡ.:ΔΟΜΑΛΗ ΕΙΡΗΝΗ.
Επεξεργαστής Παρουσιάσεων λογισμικό Ο Επεξεργαστής παρουσιάσεων είναι και αποτελείται από μια ομάδα από οπτικά εργαλεία που βοηθούν το χρήστη να δημιουργεί.
ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΜΕ ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ
Telematics Επιμέλεια:Παγώνης Γεώργιος Writer: Patrick Dillon.
ΤΑ ΠΟΛΥΜΕΣΑ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗ ΜΑΘΗΣΗ. Οι υπολογιστές και τα εκπαιδευτικά λογισμικά στη διδακτική διαδικασία  Μοντέλο διδασκαλίας της ύλης  Μοντέλο σταδιακής.
Ο Διαδραστικός Πίνακας ως διδακτικό εργαλείο Από τη βιβλιογραφία προκύπτουν μια σειρά από οφέλη από τη χρήση του ΔΠ τα οποία αφορούν τον εκπαιδευτικό,
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3ο ΠΟΛΥΜΕΣΑ.
1Κεφάλαιο 4 Κανόνες Σύνταξης HTML Όλες οι ετικέτες εσωκλείονται μεταξύ των χαρακτήρων “ “. Κάθε τι που βρίσκεται μεταξύ των χαρακτήρων “ ”, αποτελεί σχόλιο.
Προγραμματιστικά Εργαλεία για το Διαδίκτυο Κατασκευή Ιστοσελίδων 3 ο Κεφάλαιο Βελώνης Γεώργιος – Καθηγητής Πληροφορικής ΠΕ20.
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
Χρήση της χαρτογράφησης εννοιών για την μείωση των λαθών στο μάθημα της Τεχνολογίας ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ «ΤΑ ΛΑΘΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ» ΑΘΗΝΑ, 1-2 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ,
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Αρχές Πληροφορικής Ενότητα # 13: Επεξεργασία κειμένου – LibreOffice #3
Σχεδίαση Διαφανειών Πρακτικός Οδηγός Μιχαηλίδη Αφροδίτη.
Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Αλληλοεπιδράσεις οπτικών στοιχείων
Βασικές Αρχές Σχεδίασης και Προετοιμασίας Παρουσιάσεων
Καλώς ορίσατε στο PowerPoint
Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Θέματα Σχεδίασης ΕΛ Πληροφορική και Εκπαίδευση 2005
Αρχές Πληροφορικής Ενότητα # 12: Επεξεργασία κειμένου – LibreOffice #2
Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Αρχές Πληροφορικής Ενότητα # 11: Επεξεργασία κειμένου - LibreOffice
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 3: Πολυμέσα
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 3: Πολυμέσα
Σχεδίαση της διεπαφής χρήστη
Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Αρχές Πληροφορικής Ενότητα # 10: Ιστολόγια. Η υπηρεσία Blogger
Παρουσιάσεις με την χρήση PowerPoint
Αρχές Πληροφορικής Ενότητα # 3: Το εσωτερικό του υπολογιστή
Αρχές Πληροφορικής Ενότητα # 7: Εργονομία και σχολικά εργαστήρια
Κείμενο.
Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ αποτελεί σημαντικό μέρος της μεθοδολογικής προσέγγισης Χριστίνα Παπαζήση Σχολική Σύμβουλος ΠΕ04.
Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Διδάσκων: Χρήστος Κατσάνος
Διεύθυνση Επιμόρφωσης & Πιστοποίησης 3 η Συνεδρία Μέρος 1 ο Τα λογισμικά παρουσίασης.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Θέματα Σχεδίασης Μέρος 5 ο Οργάνωση Στοιχείων Πολυμέσων

ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Ενότητες (1) Ευρετικοί Κανόνες για τη Χρήση & Οργάνωση στοιχείων Πολυμέσων (2) Αρχές Σχεδίασης Οθονών Πολυμέσων

ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Στοιχεία Πολυμέσων ΚΕΙΜΕΝΟ ΧΡΩΜΑ ΕΙΚΟΝΑ-ΓΡΑΦΙΚΑ ΗΧΟΣ ΣΧΕΔΙΟΚΙΝΗΣΗ VIDEO

ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Το πώς θα χειριστείτε το κείμενο εξαρτάται από τις ανάγκες του τελικού χρήστη και τους στόχους του εκπαιδευτικού λογισμικού Πχ. αλλιώς θα χειριστείτε και θα εμφανίσετε κείμενο στην οθόνη αν αναπτύσσετε: …λογισμικό για μικρά παιδιά, …κάποια εφαρμογή εκμάθησης εργαλείων λογισμικού με στόχο την πιστοποίηση,...λογισμικό για την τυπική εκπαίδευση (α/θμια, β/θμια) Χρήσεις Κειμένου Πληροφόρηση από την οθόνη της εφαρμογής Εκτύπωση σελίδας πληροφοριών Αντιγραφή (copy) πληροφοριών για μεταφορά τους σε επεξεργαστή κειμένου KEIMENO (1/4):

KEIMENO (2/4): Κείμενο στην Οθόνη Η/Υ: Πιο αργή ανάγνωση (28% σχετικά με το έντυπο) Χαμηλότερος ρυθμός κατανόησης Γενικά συστήνεται: Λιτή διατύπωση Συμπεριλάβετε τις απολύτως απαραίτητες πληροφορίες - Ως εάν επρόκειτο για περίληψη Καλή οργάνωση κειμένου στην οθόνη Διαίρεση του κειμένου: Μια πρόταση μπορεί να διαχωριστεί σε φράσεις ή ιδέες-πυρήνες Παρουσίαση σε μικρές ποσότητες: Όχι περισσότερο από λίγες (2-3) περιεκτικές παραγράφους ή φράσεις ανά οθόνη Περισσότερο κείμενο μπορεί να δοθεί:  (α) Είτε χωρίζοντας σε περιοχές την οθόνη  (β) Είτε με υπερτιθέμενα παράθυρα (πχ. που εμφανίζονται μέσω υπερσυνδέσμων με την ένδειξη «περισσότερα...»)  (γ) Είτε ως κείμενο προς εκτύπωση

KEIMENO (3/4) Εμφάνιση Κειμένου Όχι: περισσότερες από 2-3 γραμματοσειρές ανά οθόνη Όχι: Κείμενο που αναβοσβήνει (flashing) Εστίαση της προσοχής του χρήστη: μεταβάλλοντας το μέγεθος και είδος της γραμματοσειράς τονισμό Με τονισμό (highlight) λέξεων & φράσεων Με πλαίσια, βέλη, & απομόνωση κειμένου Καλύτερα διαβάζονται στην οθόνη οι γραμματοσειρές sans – serif Αυτή είναι γραμματοσειρά serif (Times New Roman) Αυτή είναι γραμματοσειρά sans-serif (Arial) Σαφήνεια ορολογίας Αποφύγετε τη διφορούμενη γλώσσα (πχ. την χρήση δύο διαφορετικών όρων για την ίδια έννοια)

ΚΕΙΜΕΝΟ (4/4) Κυλιόμενο κείμενο (scrolling text) Πλεονέκτημα: Λιγότερες οθόνες / Προσαρμογή στο μέγεθος (ανάλυση) της οθόνης Μειονεκτήματα: Αποπροσανατολίζει (οι χρήστες δεν βλέπουν όλες τις πληροφορίες) Εναλλακτικά: Σελιδοποίηση

ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ΧΡΩΜΑ (1/2) Χρήση: σποραδική Όσο περισσότερο χρώμα τόσο μικρότερη αποτελεσματικότητα Βέλτιστη Χρήση: Ένα αυτοσυνεπές χρωματικό σύστημα σε όλη την έκταση της εφαρμογής για την παροχή υποδείξεων και τονισμών (highlights) Εστίαση προσοχής σε συγκεκριμένα σημεία

ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ΧΡΩΜΑ (2/2) Γενικές οδηγίες: (α) 3-6 το πολύ χρώματα ανά οθόνη (β) Συνέπεια στην επιλογή και χρήση των χρωμάτων (γ) Φωτεινότερα χρώματα: για σημαντικότερες πληροφορίες (δ) Αντίθεση μεταξύ φόντου και χρώματος γραμματοσειράς: αυξάνει αναγνωσιμότητα Προτιμήστε: Κείμενο σκούρο σε ανοικτό φόντο (ε) Φόντο: ουδέτερο γκρι ή παστέλ (λιγότερο έντονο) (στ) Αποφύγετε: συνδυασμούς συμπληρωματικών χρωμάτων πχ. μπλέ/πορτοκαλί, κόκκινο/πράσινο, μωβ/κίτρινο (ζ) Χρησιμοποιήστε: κοινά αποδεκτά χρώματα για συγκεκριμένες ενέργειες πχ. κόκκινο για σταμάτημα, κίτρινο για προσοχή

ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ΕΙΚΟΝΑ & ΓΡΑΦΙΚΑ (1/4) Πόσο βοηθούν στη μάθηση οι οπτικού τύπου πληροφορίες (εικόνες- γραφικά); Ερευνητικά δεδομένα:  Ο εγκέφαλος επεξεργάζεται μέσω δύο διαφορετικών «κυκλωμάτων» την λεκτική (verbal) και την οπτική (visual) πληροφορία  (Θεωρία Διπλής Κωδικοποίησης (Dual Coding Theory))  Η «οπτική» μνήμη φαίνεται να είναι πολύ μεγαλύτερη από την «λεκτική»  θυμόμαστε πολύ καλύτερα οπτικές παραστάσεις με νόημα παρά πληροφορίες διατυπωμένες με το λόγο  Η μνήμη της λεκτικής πληροφορίας ενισχύεται σημαντικά αν συνδυαστεί με σχετικές οπτικές αναπαραστάσεις (εικόνες)

ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ΕΙΚΟΝΑ & ΓΡΑΦΙΚΑ (2/4) Γενική άποψη: Η ποιότητα της μάθησης που προσφέρει ένα εκπαιδευτικό λογισμικό μπορεί να ενισχυθεί σημαντικά από τη σύνδεση συσχετιζόμενων κειμένων και εικόνων-γραφικών Συνδυάστε κείμενο και εικόνες-γραφικά στις παρουσιάσεις πληροφορίας Συνοδεύστε τις εικόνες με σύντομους επεξηγηματικούς υπότιτλους Δύο είδη υπότιτλων:  Περιγραφικοί: ο υπότιτλος περιγράφει αυτό που δείχνει η εικόνα  Διδακτικοί: ο υπότιτλος επισημαίνει τα χαρακτηριστικά στοιχεία της εικόνας Έρευνα: Καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα (όποιο είδος υπότιτλου και αν χρησιμοποιηθεί)

ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ΕΙΚΟΝΑ & ΓΡΑΦΙΚΑ (3/4) Παρουσιάστε οπτικοποιημένο υλικό που σχετίζεται με το κείμενο Εικόνα και κείμενο να παρουσιάζονται δίπλα στην οθόνη και να είναι φανερή η σχέση τους Αυξάνεται η κατανόηση Γραφικά σε εργαλεία πλοήγησης ενισχύουν κατανόηση σε μενού επιλογών και σε εικονίδια πλοήγησης: πχ. αριστερό – δεξιό βέλος Αποφύγετε τη χρήση γραφικών ή εικόνων ως διακόσμηση ή ευχάριστα εφέ: διαταράσσουν την εκπαιδευτική ροή

ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ΕΙΚΟΝΑ & ΓΡΑΦΙΚΑ (4/4) Παρουσιάστε εικόνες & γραφικά σε συνεκτικότητα με το υπόλοιπο μήνυμα Αποφύγετε υπερβολικές λεπτομέρειες ή ρεαλισμό (υπερφορτώνουν μνήμη) Αν είναι απαραίτητες οι λεπτομέρειες σκεφθείτε τη δυνατότητα παρουσίασης βαθμιαία πολυπλοκότερων εικόνων (ή γραφικών)

ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ΣΧΕΔΙΟΚΙΝΗΣΗ (animation) (1/2) Σχεδιοκίνηση (animation): Για την παρουσίαση δυναμικών φαινομένων & διαδικασιών Αποτελεί κίνητρο εστίασης της προσοχής – δημιουργεί εντυπώσεις Προσφέρει οφέλη όπως: αύξηση του ενδιαφέροντος των εκπαιδευόμενων έμφαση σημαντικών πληροφοριών σε δυναμικές διαδικασίες Όμως: Δεν φαίνεται να αποτελεί από μόνη της στοιχείο που ενισχύει σημαντικά τη μάθηση σε σχέση με τα στατικά γραφικά Προτείνεται να συνοδεύεται από κατάλληλες δραστηριότητες επεξεργασίας της πληροφορίας (πχ. ερωτήσεις) που παρουσιάζει η σχεδιοκίνηση

ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ΣΧΕΔΙΟΚΙΝΗΣΗ (animation) (2/2) Παρουσιάστε τη σχεδιοκίνηση σε συνδυασμό με αφήγηση (dual coding) Δώστε τη δυνατότητα παύσης, συνέχειας & επανάληψης (της αφήγησης) και ακόμη της ταχύτητας παρουσίασης

ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ΗΧΟΣ (1/3) Κείμενο & Αφήγηση: Ίδιος κώδικας: γλώσσα Διαφορετική modality (τροπικότητα) Διάκριση τύπων: «Οπτικός» «Ακουστικός» «Ενδιάμεσος» Δυνατότητες: Αφήγηση (narration, voice-overs) Σύντομο σχόλιο Ηχητικό ερέθισμα (audio cues) Μουσική υπόκρουση

ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ΉΧΟΣ (2/3) Αφήγηση: διευκολύνει όσους δυσκολεύονται στην ανάγνωση (αναλφάβητους, μικρά παιδιά) ταιριάζει στους «ακουστικούς» τύπους Διευκολύνει κάθε χρήστη Έρευνα: οι σπουδαστές βρίσκουν ευκολότερο να ολοκληρώσουν τα μαθήματα που κάνουν εκτεταμένη χρήση ήχου για την παρουσίαση πληροφοριών (εξοικειωμένοι με αυτή τη μορφή διδασκαλίας).

ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ ΉΧΟΣ (3/3) ΥΠΟΔΕΙΞΕΙΣ: Χρησιμοποιήστε λόγο για: Να τραβήξετε την προσοχή Να δώσετε σημαντικές οδηγίες Για υποστήριξη διπλής κωδικοποίησης επεξήγηση σύνθετων γραφικών ή εικόνων που παρουσιάζονται στην οθόνη Όταν το ακροατήριό σας έχει περιορισμένες ικανότητες ανάγνωσης Λειτουργικότητα: Δώστε έλεγχο στο χρήστη ώστε να μπορεί να σταματά και να εκκινεί τον ήχο οποιαδήποτε στιγμή θελήσει. Εναλλάξτε αντρικές & γυναικείες φωνές για ποικιλία και διατήρηση της προσοχής του ακροατηρίου.

VIDEO Το video μπορεί να ελκύει, να διασκεδάζει, να παρακινεί, να εστιάζει την προσοχή Ακόμη: να αναπτύσσει συναισθήματα & να ευνοεί προδιαθέσεις μέσω δραματοποιημένων παρουσιάσεων Χρήση: Για επίδειξη διαδικασιών/δραστηριοτήτων Παρουσίαση πρακτικών θεμάτων που δημιουργούν αίσθηση «αυθεντικότητας» Λειτουργικότητα Σύντομες παρουσιάσεις video Προσοχή στο υψηλό κόστος Παρέχετε ειδικά χειριστήρια video & διατηρείτε ενεργά τα γενικά χειριστήρια του προγράμματος

ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Αρχές Οργάνωσης στοιχείων Πολυμέσων ή πώς να παρουσιάζετε συνδυασμένα εικόνες και κείμενο στην οθόνη του υπολογιστή

ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Αρχή Πολυμέσων Η παρουσίαση αλληλοϋποστηριζόμενων κειμένων και εικόνων βελτιώνει τις συνθήκες μάθησης Τι σημαίνει «αλληλοϋποστηριζόμενα»: Εικόνες που «οπτικοποιούν» τα κείμενα Κείμενο και Εικόνες που είναι σχετικά το ένα με το άλλο δηλ. παρουσιάζουν σχετική πληροφορία Χρήση οπτικών στοιχείων (πχ. ενδεικτικά βέλη, bullets, αρίθμηση κλπ.) στη διεπαφή χρήστη που υποδεικνύουν τη σχέση μεταξύ κειμένου & εικόνας

ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Συνεκτικότητα (coherence) Παρουσιάζουμε: Κείμενο & Εικόνες που περιέχουν τις βασικές πληροφορίες που είναι απόλυτα σχετικές με το στόχο της μάθησης στη συγκεκριμένη οθόνη Αποφεύγουμε: Τις πρόσθετες δευτερεύουσες πληροφορίες Δυσχεραίνουν τη μάθηση

ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Γειτνίαση (contiguity) Στο χώρο: Παρουσιάζουμε τις σχετικές πληροφορίες (λέξεις & εικόνες) κοντά μεταξύ τους στην οθόνη ώστε να διευκολύνεται η σύνδεση μεταξύ τους Στο χρόνο: Παρουσιάζουμε τις σχετικές πληροφορίες (λέξεις & εικόνες) ταυτόχρονα στην οθόνη Συνδέουμε– συσχετίζουμε: Χρησιμοποιήστε σχεδιαστικά «τεχνάσματα» ώστε να βοηθήσετε το χρήστη να καταλάβει ποιες πληροφορίες (λέξεις & εικόνες) «συνδέονται» μεταξύ τους

ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Τροπικότητα (modality) Συνδυάζουμε κατάλληλα τις τροπικότητες Ακουστική & Οπτική Έτσι υποστηρίζετε τον χρήστη να επεξεργαστεί την πληροφορία μέσω διπλής κωδικοποίησης Εφαρμόστε αυτή την αρχή όταν πρόκειται να: Εξηγηθούν σύνθετα γραφικά στην οθόνη Παρουσιαστούν κινούμενα γραφικά (animation) Παράδειγμα Συνδυάστε σχεδιοκίνηση με αφήγηση … και όχι σχεδιοκίνηση με γραπτά μηνύματα στην οθόνη

ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Πλεονασμός (Redundancy) Η παρουσίαση της πληροφορίας με πλεονασματικό τρόπο δεν είναι οπωσδήποτε και η καλύτερη παρουσίαση Μην υπερφορτώνετε το οπτικό κανάλι Η παρουσίαση σύνθετης εικόνας (ή γραφικού ή σχεδιοκίνησης) με ταυτόχρονη αφήγηση και ταυτόχρονη παρουσίαση της αφήγησης με μορφή γραπτού κειμένου στην οθόνη ΔΕΝ ενθαρρύνεται

ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Προσωπικό στυλ παρουσίασης (personalization) Παρουσιάστε την πληροφορία με φιλικό προσωπικό λόγο κείμενο ή αφήγηση σε πρώτο ή δεύτερο πρόσωπο … και όχι τυπική απρόσωπη παρουσίαση (τρίτο πρόσωπο) Χρησιμοποιήστε στη διεπαφή φιλικούς χαρακτήρες (agents, πράκτορες) για παρουσίαση των πληροφοριών Παρακινούν τους χρήστες αποτελεσματικότερα στο να προσέξουν και να επεξεργαστούν την πληροφορία

ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ Σύνοψη Αρχές οργάνωσης στοιχείων πολυμέσων Πολυμέσα Συνεκτικότητα Γειτνίαση Τροπικότητα Πλεονασμός Προσωπικό στυλ