Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Πλένω τα Χέρια μου» Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Πλένω τα Χέρια μου» Σχολικό έτος 2012-2013 Δημοτικό Σχολείο Βραχναιίκων
Ξεκινώντας… Υπεύθυνος εκπαιδευτικός:Σοφία Πασχαλίδου Συνεργαζόμενοι: Νικόλαος Μάνεσης (σχ. Σύμβουλος) Δέσποινα Κριμπά (μουσικός) Τάξη: Υποδοχής
Γι’ αυτό το πρόγραμμα συνεργάστηκαν οι μαθητές της Τάξης Υποδοχής με τους μαθητές της ΣΤ’ τάξης. Τάξη υποδοχής: οι ζωγράφοι μας «πλένω τα χέρια» ΣΤ’1: οι στιχουργοί και τραγουδιστές μας βλέπουν τη ζωγραφιά και αυτοσχεδιάζουν το τραγούδι «το νερό» ΣΤ’2: οι λογοτέχνες μας δημιουργούν με τη φαντασία τους ακούγοντας το τραγούδι του νερού θεατρικό δρώμενο.
ΕΠΙΛΕΞΑΜΕ ΤΟ ΘΕΜΑ ΑΥΤΟ… Αφορμή στάθηκε ένα χαρτόνι που ήταν αναρτημένο στον τοίχο της τάξης με κανόνες υγιεινής του σώματος «πλένουμε τα χέρια μας πριν και μετά το φαγητό πριν και μετά τη χρήση τουαλέτας» και η συζήτηση που ακολούθησε.
1 δραστηριοτητα Συζητάμε για τις πολύπλευρες ωφέλειες του πλυσίματος των χεριών στη ζωή των ανθρώπων. Ενδεικτικές ερωτήσεις -πρέπει να πλένουμε τα χέρια μας και αν ναι, γιατί και πότε; -ποιος είναι ο σωστός τρόπος να πλένουμε τα χέρια μας; -αν δεν πλένουμε τα χέρια μας τακτικά, τι μπορεί να συμβεί; Συζητάμε και καταγράφουμε τις γνώσεις και εμπειρίες μας
2η δραστηριότητα Λειτουργούμε ως πολίτες του κόσμου για τα παιδιά που δεν έχουν πρόσβαση στο καθαρό νερό. Βλέπουμε το video για το πρόβλημα του νερού «γράμμα γραμμένο το 2070» και την παρουσίαση «πιστεύεις πως έχεις πολλά προβλήματα;» Συζητάμε τις συνέπειες στη ζωή των ανθρώπων από την έλλειψη του νερού. Ερχόμαστε σε επαφή με την οργάνωση Unicef και ενημερωνόμαστε για τη δράση της. Συμμετέχουμε σε εκπαιδευτικό πρόγραμμα της οργάνωσης με θέμα: «τα παιδιά γράφουν και ζωγραφίζουν τα δικαιώματά τους το 2014» και φτιάχνουμε αφίσα.
3η δραστηριότητα Παίζουμε γλωσσικά παιχνίδια Α. σχηματίζουμε προτάσεις με τις λέξεις βρώμικος- καθαρός-μικρόβια- νερό- πλένω- γιατρός- νοσοκόμος- σαπούνι- λεκάνη- βρύση- πετσέτα. Β. βρίσκουμε παροιμίες σχετικές με το θέμα. Συζητάμε για την κυριολεξία και τη μεταφορά. Η καθαριότητα είναι μισή αρχοντιά (καθαριότητα) Το ’να χέρι νίβει τ’ άλλο και τα δυο το πρόσωπο (αλληλεγγύη) Το έμαθα νεράκι (αποστήθιση) Καθαρός ουρανός αστραπές δε φοβάται (ειλικρίνεια)
4η δραστηριότητα Όλοι έχουμε ευθύνες Στις ημέρες του Πάσχα επειδή πολλές φορές τα παιδιά Roma λένε “νίφτηκαν”, κάνουμε σύντομη αναφορά στο ιστορικό γεγονός της συνάντησης του Πόντιου Πιλάτου με το Χριστό και την έκφραση «νίπτω τας χείρας μου» και συζητάμε για τις συνέπειες των πράξεών μας.
5η δραστηριότητα Βρίσκουμε πληροφορίες από βιβλία και το διαδίκτυο για το πλύσιμο των χεριών. Προτεινόμενο βίντεο «children’s pack animation wash your hands». Grawford the cat ο οποίος πλένει τα χέρια του. Με αφορμή την προβολή των βίντεο επισημαίνουμε τη σημασία της οικονομίας του νερού, της κατασπατάλησης και της ορθής χρήσης του.
6η δραστηριότητα Διαβάζουμε την ιστορία « Ο Μωβί και τα βρώμικα χεράκια». Οι μαθητές καταθέτουν τις απόψεις και τα συναισθήματά τους. Τέλος ζωγραφίζουν ότι τους έκανε εντύπωση.
7η δραστηριότητα Διαβάζουμε τα βιβλία: 7η δραστηριότητα Διαβάζουμε τα βιβλία: Ελίζαμπεθ Βέρντικ: Τα μικρόβια δεν είναι για να τα μοιραζόμαστε. Angela Roystom: Το σώμα μου: Γιατί πλένω τα χέρια μου.
8η δραστηριότητα Κάνουμε πειράματα: Πώς μεταφέρονται τα μικρόβια. Ρίχνουμε λίγη χρυσόσκονη επάνω σε διάφορα αντικείμενα που βρίσκονται στο χώρο. Οι μαθητές ακουμπούν τα αντικείμενα και χαιρετούν τους συμμαθητές τους. Οι μαθητές παρατηρούν πώς μεταφέρονται η χρυσόσκονη από τον έναν στον άλλο
9η δραστηριότητα Φτιάχνουμε μια ομαδική αφίσα και την αναρτούμε στην τάξη. Καταγράφουμε τους κανόνες σχετικά με το πλύσιμο των χεριών και τους αναρτούμε δίπλα στις βρύσες, στην τουαλέτα, στο κυλικείο, στην κουζίνα του Ολοήμερου.
10η δραστηριότητα Παρουσίαση πόστερ στους μαθητές του ΣΤ΄ και γράφουν ένα τραγούδι/ποίημα για το πλύσιμο των χεριών και γενικότερα για την αξία του νερού στη ζωή του ανθρώπου.
11η δραστηριότητα Οι μαθητές του άλλου τμήματος της ΣΤ΄τάξης ακούγοντας το τραγούδι του νερού αφήνουν την φαντασία τους ελεύθερη και συνθέτουν εικόνες τις οποίες διηγούνται και καταγράφουν. Συνεχίζουν αποδίδοντας την αυτοσχέδια ιστορία με θεατρικό δρώμενο με τίτλο «Το Νερό» το οποίο παρουσιάζεται στην αυλή του σχολείου παρουσία γονέων.
Μας επισκέφθηκαν… Επίσκεψη σχολικού Συμβούλου και ανάγνωση του παραμυθιού «Μικρόβια μια επική ιστορία μικροσκοπικών διαστάσεων». Οι μαθητές παρατηρούν τις εικόνες και καταθέτουν τις απόψεις και τα συναισθήματά τους.
Επίσκεψη ειδικού στο χώρο του σχολείου: Νοσηλεύτρια του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού μας πληροφορεί για το σωστό τρόπο πλυσίματος των χεριών.
Η παρουσίασή μας στην αυλή του σχολείου. Τραγούδι με θέμα το νερό από τους μαθητές του ΣΤ’1. Τους στίχους έγραψαν τα παιδιά και τη μουσική επιμέλεια έχει η κ. Δέσποινα Κριμπά.
Η δική μας ιστορία… Θεατρική παράσταση από τους μαθητές του ΣΤ’2 με θέμα το νερό την οποία έγραψαν σε συνεργασία με το τμήμα υποδοχής. Στην παράσταση αυτή η οικογένεια Σπαταλίδογλου δεν εκτιμάει το νερό και εκείνο θυμωμένο φεύγει από την πόλη, παίρνει το τρένο και πάει στο Διψοχώρι. Η οικογένεια παίρνει το τρένο για να βρει το νερό. Στο δρόμο συναντούν παράξενους ανθρώπους και μαθαίνουν πολλά. Όταν φτάνουν στο Διψοχώρι μαθαίνουν πώς να περιορίζουν την ποσότητα του νερού που καταναλώνουν. Όλα είναι καλά και το νερό επιστρέφει.
Ας αξιολογηθούμε… Παρότι ακούγεται παράξενο, δεν είναι συνήθεια για όλους να πλένουν τα χέρια τους πριν φάνε ή μετά τη χρήση της τουαλέτας. Η αλήθεια είναι πως οι μαθητές Roma ντρέπονται και απομονώνονται εύκολα. Οι δραστηριότητες πλησίασαν τα ενδιαφέροντά τους, το κλίμα ήταν ευχάριστο και φιλικό, ώστε να νιώσουν ελεύθεροι να εκφραστούν. Τους δόθηκε ευκαιρία να δείξουν το έργο τους στους συμμαθητές τους, να συνεργαστούν και αυτοί με τη σειρά τους έγραψαν το δικό τους τραγούδι και τη δική τους ιστορία. Το παρόν σχέδιο εργασίας μπορεί να υλοποιηθεί και σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, ώστε να υιοθετήσουν άλλη συμπεριφορά. Το αυτοσχέδιο τραγούδι «το νερό» μπορεί να γίνει σύνθημα για όλους τους μαθητές του σχολείου μας, να το τραγουδούν καθώς πλένουν τα χέρια τους. Μην ξεχνάμε πως για να συνεργαστείς με τα παιδιά μιας ιδιαίτερης κοινωνικής ομάδας πρέπει να νιώσουν ότι τους αγαπάς και τους έχεις αποδεχτεί.
Και για να κλεισουμε μελωδικα…