ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΕΙΡΗΝΑΙΟΣ ΓΡΥΛΛΗΣ & ΜΙΧΑΛΗΣ ΠΕΝΤΕΣ
Συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας Η ασφάλεια των αυτοκινήτων, ενεργητική και παθητική, βασίζεται πλέον ως επί το πλείστον σε ηλεκτρονικά συστήματα που υπόσχονται αποτελεσματική πρόληψη και προστασία από τα ατυχήματα. Το μέλλον της αυτοκίνησης μπορεί να ακούγεται πιο ανιαρό και αυτοματοποιημένο, αλλά σίγουρα θα είναι πολύ πιο ασφαλές!
Συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας Ως "ενεργητική ασφάλεια" ορίζεται το σύνολο των τεχνολογιών και των μερών που επιτρέπει στο όχημα και στον οδηγό να αποφύγει ένα ατύχημα (τιμόνι, φρένα, αναρτήσεις, ελαστικά, κ.τ.λ.), ενώ στον όρο "παθητική ασφάλεια" συμπεριλαμβάνεται κάθε σύστημα που στοχεύει στην προστασία των επιβατών στην περίπτωση που συμβεί ατύχημα. Ας γνωρίσουμε τα πιο βασικά συστήματα κάθε κατηγορίας, ρίχνοντας στο τέλος και μια ματιά στις νέες τάσεις και εφαρμογές, που αρχίζουν να εξοπλίζουν τα νέα αυτοκίνητα!
ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ Στην ενεργητική ασφάλεια συμπεριλαμβάνονται όλα τα συστήματα τα οποία φροντίζουν για την ομαλή και ασφαλή οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Για παράδειγμα η υποβοήθηση του συστήματος διεύθυνσης προσφέρει την απαιτούμενη ακρίβεια χωρίς να ταλαιπωρείται ο οδηγός.
ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ Ο δυνατός κινητήρας συμβάλλει στην ενεργητική ασφάλεια αφού ευνοεί τα γρήγορα προσπεράσματα χωρίς ο οδηγός να παραμένει για επικίνδυνο διάστημα στο αντίθετο ρεύμα. Μια καλά ρυθμισμένη ανάρτηση εκτός από την άνεση που προσφέρει διατηρεί την δυναμική ευστάθεια του αμαξώματος.
ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ Τα δυνατά φρένα συνδράμουν στην μικρή απόσταση ακινητοποίησης όπως και διάφορα ηλεκτρονικά συστήματα. Μεταξύ άλλων, αυτό του αντιμπλοκαρίσματος των τροχών (ABS), το αντιολισθητικό σύστημα των κινητήριων τροχών (ASR), του ελεγχόμενου ηλεκτρονικά διαφορικού (EDL), και του συστήματος ευστάθειας (ESP).
ΣΥΣΤΗΜΑ ABS Σημαντική συμβολή στην ενίσχυση της ενεργητικής ασφάλειας έχει προσφέρει τις τελευταίες δεκαετίες το Σύστημα Αντιμπλοκαρίσματος Τροχών (Anti-lock Braking System / ABS).
ΣΥΣΤΗΜΑ ABS Το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος τροχών είναι ένα ηλεκτρονικό και μηχανικό σύστημα ελέγχου της κίνησης των τροχών κατά τη διαδίκασια φρεναρίσματος ενός οχήματος έτσι ώστε να αποφεύγεται η διαρκής ακινητοποίηση τους (μπλοκάρισμα). Το μπλοκάρισμα των τροχών είναι μη επιθυμητό κατά το φρενάρισμα ενός αυτοκίνητου γιατί μειώνει σημαντικά την πρόσφυση του, δηλαδή μειώνει τη δυνατότητα αλλαγής πορείας και υπό ορισμένες συνθήκες αυξάνει σημαντικά το χρόνο που απαιτείται για την ακινητοποίηση του.
Σύστημα αντιολίσθησης ASR Η αρχή λειτουργίας του ABS μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για νέες λειτουργίες. Έτσι, το 1986 κυκλοφόρησε στην αγορά το σύστημα αντιολίσθησης ASR, πρώτα για επαγγελματικά αυτοκίνητα, και το 1987 και για επιβατικά αυτοκίνητα. ΤΟ ASR συμπληρώνει τη λειτουργία του ABS. Κατά την εκκίνηση και την επιτάχυνση το ASR εμποδίζει την διολίσθηση των τροχών κίνησης με μια ανάλογη επέμβαση στον κινητήρα και ενδεχομένως και με υποστηρικτικές επεμβάσεις πέδησης στον τροχό που διολισθαίνει. Έτσι προκύπτει καλύτερη έλξη (προώθηση) και αυξημένη ασφάλεια οδήγησης.
Ηλεκτρονικά ελεγχόμενο εμπρός διαφορικό (EDL) Ο ηλεκτρονικός έλεγχος του διαφορικού επιτρέπει την ομαλή μετάδοση της ροπής στους τροχούς και κατ΄επέκταση στο οδόστρωμα. Αν κάποιος από τους κινητήριους τροχούς σπινάρει τότε το EDL (Electronic differential lock) αντιλαμβάνεται την όλη κατάσταση, μειώνει την ροπή στον τροχό που ολισθαίνει και την μεταβιβάζει στον σε αυτόν με την καλύτερη πρόσφυση.
Τι κάνει το ESP; Η βασική λειτουργία του ESP είναι να καταγράφει συνεχώς την πορεία του οχήματος συγκρίνοντας τις κινήσεις του οδηγού στο τιμόνι και τα φρένα με την ανταπόκριση που έχει το αυτοκίνητο σε αυτές αλλά και την ταχύτητα του κάθε τροχού ανεξάρτητα. Εφόσον παρουσιαστεί απώλεια πρόσφυσης και τάση για περιστροφή του οχήματος (υποστροφή ή υπερστροφή), το σύστημα αναλαμβάνει να μειώσει την ταχύτητα των εμπρός ή των πίσω τροχών ανεξάρτητα, προκειμένου να μην βγει εκτός πορείας.
Τι κάνει το ESP; Το κέντρο του συστήματος είναι ένας ηλεκτρονικός μικροεπεξεργαστής που αναλύει τα εισερχόμενα από περιφερειακές συσκευές δεδομένα, δίνοντας έπειτα τις εντολές για τις απαιτούμενες ενέργειες, αφού τσεκάρει την πορεία του οχήματος περίπου 25 φορές το δευτερόλεπτο. Οι κύριοι "κορμοί" του συστήματος είναι οι διάφοροι αισθητήρες που το απαρτίζουν.
Τι κάνει το ESP; Φυσικά όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα δυναμικού ελέγχου και ευστάθειας των αυτοκινήτων είναι βοηθητικά προς τον οδηγό και αποτελεσματικά μέχρι ένα σημείο, αφού δεν μπορούν να αψηφήσουν τους Νόμους της Φυσικής. Αυτό είναι κάτι βασικό που πρέπει όλοι να έχουμε στο μυαλό μας, αφού αν ξεπεράσουμε κάποια δεδομένα όρια, τότε κανένα ηλεκτρονικό σύστημα δε θα καταφέρει να μας βγάλει από τη δύσκολη θέση. Γι’ αυτό λοιπόν πάντα προσοχή.
EBD: Ηλεκτρονικός Κατανεμητής της Δύναμης Πέδησης Μειώνει την απόσταση φρεναρίσματος διατηρώντας την ευστάθεια του αυτοκινήτου ακόμα και σε συνθήκες έντονου φρεναρίσματος σε συνδυασμό με απότομο ελιγμό.
Brake assist Η πιο κοινή αιτία μιας οπίσθιας σύγκρουσης είναι να μην πατήσετε το πεντάλ του φρένου αρκετά δυνατά. Ως αποτέλεσμα, το όχημα δεν επιβραδύνεται με τη μέγιστη ισχύ πέδησης, η απόσταση φρεναρίσματος είναι μεγαλύτερη και ο κίνδυνος σύγκρουσης αυξάνεται. Στην περίπτωση αυτή, το σύστημα υποβοήθησης πέδησης Brake Assist βοηθά τον οδηγό με την αύξηση της δύναμης πέδησης. Έτσι, η απόσταση ακινητοποίησης του οχήματος μπορεί να μειωθεί σημαντικά.
Brake assist Το σύστημα υπολογίζει πόσο γρήγορα πατάει ο οδηγός το πεντάλ του φρένου, την ταχύτητα του αυτοκινήτου και την πίεση στα φρένα. Το Brake Assist προσφέρει τη μέγιστη ισχύ πέδησης ανεξάρτητα από την πίεση που ασκεί ο οδηγός στο πεντάλ του φρένου. Το σύστημα υποβοήθησης πέδησης αυξάνει την πίεση στο σύστημα πέδησης υδραυλικά μέσω της μονάδας ABS / ESP.
Τι είναι το TCS Το Traction Control System (Σύστημα Ελέγχου Πρόσφυσης) στην αρχή χρησιμοποιούνταν σε πολύ γρήγορα πισωκίνητα αυτοκίνητα για να περιοριστεί το σπινάρισμα και κατά συνέπεια το γλίστρημα των πίσω τροχών κατά το ξεκίνημα κυρίως.. Τα τελευταία χρόνια τοποθετείται σε μίνιβαν, μικρά φορτηγά και σε αυτοκίνητα καθημερινής χρήσης. Κατά την λειτουργία του μπορεί να επιβραδύνει ή να εμποδίσει την λειτουργία των μπουζί σε έναν ή περισσότερους κυλίνδρους, μπορεί να φρενάρει κάποιον τροχό ή ακόμα να “κόψει” το γκάζι.
Τι είναι το TCS Στα οχήματα εκτός δρόμου ( 4x4 ) το TCS λειτουργεί σε συνεργασία με το διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης. Αν κάποιος τροχός χάσει την επαφή με το έδαφος περιορίζει το σπινάρισμα του με την βοήθεια των φρένων, μεταφέροντας όλη την ροπή στον τροχό που έχει την μεγαλύτερη δυνατή πρόσφυση.
Σύστημα ανίχνευσης θέσης προπορευόμενων οχημάτων Είναι γνωστό από πολλούς κατασκευαστές αυτοκινήτου το σύστημα αυτόματης πέδησης για έγκαιρη προειδοποίηση και αποφυγή σύγκρουσης με προπορευόμενα οχήματα που κινούνται πιο αργά.
Σύστημα ανίχνευσης θέσης προπορευόμενων οχημάτων Ένα Lock ανιχνεύει τη θέση των προπορευόμενων οχημάτων και προειδοποιεί ηχητικά τον οδηγό για επικείμενη σύγκρουση. Εφόσον ο οδηγός δεν αντιδρά και δεν ελαττώνει την ταχύτητα ούτε φρενάρει, το σύστημα αναλαμβάνει να ενεργοποιήσει το φρένο ώστε οι επιπτώσεις της επαφής να είναι οι μικρότερες δυνατόν.
Παθητική ασφάλεια Άκαμπτο κέλυφος Στον όρο "παθητική ασφάλεια" συμπεριλαμβάνεται κάθε σύστημα που στοχεύει στην προστασία των επιβατών στην περίπτωση που συμβεί ατύχημα. Αερόσακοι Ζώνες ασφαλείας Υποχώρηση πεντάλ Προσκέφαλα καθισμάτων
Άκαμπτο κέλυφος ασφαλείας Το Άκαμπτο κέλυφος ασφαλείας κατασκευάζεται από χάλυβες υψηλής αντοχής που συγκολλούνται με laser. Η δομή αυτή δημιουργεί έναν κλωβό ασφαλείας, ο οποίος περιβάλλεται από ζώνες παραμόρφωσης εμπρός και πίσω που απορροφούν την ενέργεια της πρόσκρουσης και περιορίζουν τα αποτελέσματα ενδεχόμενης σύγκρουσης.
Ζώνες ασφαλείας Οι προηγμένες ζώνες ασφαλείας που διαθέτουμε στα αυτοκίνητά μας παρέχουν προστασία σε σας και τους επιβάτες σας σε περίπτωση ατυχήματος. Διαθέτουν προεντατήρες, οι οποίοι περιορίζουν τα αποτελέσματα της πρόσκρουσης, σφίγγοντας τη ζώνη ασφαλείας πάνω στο σώμα 5 έως 10 χιλιοστά του δευτερολέπτου πριν ενεργοποιηθούν οι αερόσακοι.
Αερόσακοι κορυφαίας τεχνολογίας Οι αερόσακοι διαθέτουν κορυφαία τεχνολογία πλήρωσης, καλύπτοντας οδηγό και επιβάτες διαφορετικής σωματικής διάπλασης σε διαφορετικούς τύπους ατυχήματος. Πρωταρχική λειτουργία τους είναι πάντα, φυσικά, η παροχή προστασίας σε περίπτωση σύγκρουσης με υψηλή ταχύτητα. Οι αερόσακοι είναι, όμως, επιπλέον σχεδιασμένοι να ελαχιστοποιούν τον κίνδυνο τραυματισμού από τους ίδιους τους αερόσακους αν ένας επιβάτης βρεθεί 'εκτός θέσης' τη στιγμή της σύγκρουσης. Όπως, για παράδειγμα, όταν ο συνοδηγός έχει γυρίσει προς τα πίσω για να μιλήσει στους επιβάτες στο πίσω κάθισμα και δεν είναι στραμμένος ευθεία εμπρός.
Σύστημα υποχώρησης των πεντάλ Με το σύστημα αυτό, σε περίπτωση ατυχήματος, τα πεντάλ υποχωρούν αυτόματα περιορίζοντας σημαντικά τον κίνδυνο σοβαρού τραυματισμού του οδηγού στα πόδια και τους αστραγάλους.
Προσκέφαλα καθισμάτων εμπρός Σε περίπτωση σοβαρής πρόσκρουσης από πίσω, τα προσκέφαλα στα μπροστινά καθίσματα μετακινούνται προς τα πάνω και προς τα εμπρός στηρίζοντας καλύτερα το κεφάλι του οδηγού και του συνοδηγού. Η στήριξη αυξάνεται ανάλογα με τη σφοδρότητα της σύγκρουσης, ενώ τα προσκέφαλα προσαρμόζουν κατάλληλα τη θέση τους ελέγχοντας την κίνηση του κεφαλιού. Έτσι, περιορίζεται ο κίνδυνος τραυματισμού αυχένα και πλάτης, κάτι ιδιαίτερα συνηθισμένο σε περίπτωση πρόσκρουσης από πίσω.
Προεντατήρες ζωνών ασφαλείας. Προεντατήρες ζωνών ασφαλείας. Οι προεντατήρες είναι μηχανισμοί που έχουν προορισμό να σφίξουν τις ζώνες ασφαλείας λίγο πριν τη σύγκρουση, ελαχιστοποιώντας τις πιθανότητες να χτυπήσουμε στο τιμόνι ή στο ταμπλό εξαιτίας κάποιας χαλαρής ζώνης ασφαλείας. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι κρατούν τον επιβάτη στη σωστή θέση, δηλαδή ακίνητο, κάτι που είναι καθοριστικής σημασίας για τη μείωση των τραυματισμών που προκαλούνται από την ταχύτατη ανάπτυξη του αερόσακου.
Ζώνες ελεγχόμενης παραμόρφωσης. Ζώνες ελεγχόμενης παραμόρφωσης. Οι παλαιότεροι οδηγοί πιστεύουν ότι τα καινούργια αυτοκίνητα είναι «ψεύτικα», ότι «η λαμαρίνα τους είναι από χαρτί» και ότι «πέρασαν οι εποχές που έδινες κλωτσιά στην πόρτα κι έσπαζες το πόδι σου»! Αυτοί βέβαια είναι μύθοι, γιατί τα νέα αυτοκίνητα είναι έτσι κατασκευασμένα, ώστε να απορροφάται η ενέργεια της σύγκρουσης από τις ζώνες ελεγχόμενης παραμόρφωσης, να παραμορφώνονται αυτές δηλαδή, αφήνοντας τη καμπίνα των επιβατών ανέπαφη.
Πλευρικές μπάρες ασφαλείας. Η χειρότερη μορφή σύγκρουσης που μπορεί να δεχθεί κάποιο όχημα, από άποψη τραυματισμού των επιβατών, είναι από το πλάι και για το λόγο αυτό στις πόρτες των σύγχρονων αυτοκινήτων υπάρχουν πλευρικές δοκοί ασφαλείας, οι οποίες μειώνουν, κατά το δυνατόν βέβαια, τις συνέπειες αυτού του είδους συγκρούσεων.