Κυριακή 30 Σεπτεμβρίου 2007 Βεύη Φλώρινας Βεύη Φλώρινας 2η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ2η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Θέμα:Θέμα: «Το Μάθημα ΑΕΠΠ (Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον) της Γ' Τάξης Γενικού Λυκείου - Τεχνικές Διδασκαλίας»«Το Μάθημα ΑΕΠΠ (Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον) της Γ' Τάξης Γενικού Λυκείου - Τεχνικές Διδασκαλίας» Εισηγητής :Εισηγητής : Βρακόπουλος Λ. ΑθανάσιοςΒρακόπουλος Λ. Αθανάσιος ΠΕ19 2ο ΓΕΛ ΚατερίνηςΠΕ19 2ο ΓΕΛ Κατερίνης
Κύριοι συνάδελφοι καλημέρα σας Είμαι ο Βρακόπουλος Αθανάσιος από την Καστανιά Πιερίας καθηγητής στο 2 ο Γενικό Λύκειο Κατερίνης. Θέλω να σας συγχαρώ για την μεγάλη δραστηριότητα που αναπτύσσει το Κέντρο ΠΛΗΝΕΤ Φλώρινας. Είναι το μοναδικό Κέντρο ΠΛΗΝΕΤ στην Ελλάδα που αναπτύσσει αυτήν την δραστηριότητα.
Η εισήγησή μου έχει δυο μέρη Στο πρώτο μέρος θα παρουσιαστούν μερικές σκέψεις και απόψεις για το σχολικό βιβλίο Βιβλίο Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον. Στο δεύτερο μέρος θα γίνει παρουσίαση των προγραμμάτων: 1.«Δημιουργία και εκτέλεση Λογικού Διαγράμματος» 2.«Εκτέλεση αλγορίθμου σε Ψευδογλώσσα»
Σκέψεις και απόψεις για το σχολικό Βιβλίο Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον. Το βιβλίο έχει γραφεί πριν το 1999 δεν έχει υποστεί καμιά αλλαγή από τότε μέχρι σήμερα. Θεωρώ ότι είναι ένα βιβλίο που γράφτηκε βιαστικά και έχει λάθη. Τα λάθη που έχουν επισημανθεί αν και τα ανακοινώσαμε δεν έχουν διορθωθεί. Ενώ είναι ένα μάθημα που εξετάζεται γραπτά, τα θέματα και τα προβλήματα που προτείνονται από τους συγγραφείς προς λύση είναι ελαχιστότατα και εκτός πνεύματος εξετάσεων. Θεωρώ ότι αν παρόμοιο βιβλίο απευθυνόταν σε μαθηματικούς θα το είχαν αποσύρει από τον πρώτο χρόνο.
Το μάθημα είναι ένα πολύ χρήσιμο μάθημα και θεωρώ ότι παρόμοια μαθήματα θα έπρεπε να διδάσκονται από την πρώτη Λυκείου σε αντικατάσταση του μαθήματος «Εφαρμογές Η/Υ» ή του μαθήματος ‘Τεχνολογία Επικοινωνιών’ Είμαι υπέρ του πολλαπλού βιβλίου, οι παλαιότεροι θα θυμούνται ότι την πρώτη φορά που λειτούργησε το Ενιαίο Λύκειο, είχαν δοθεί για το μάθημα αυτό δυο βιβλία, το δεύτερο βιβλίο που έχει ήδη αποσυρθεί, έχω την εντύπωση ότι ήταν καλύτερο.
Θα παρουσιάσω δυο γνωστούς αλγόριθμους του βιβλίου και τις προτεινόμενους αντίστοιχους αλγόριθμους
Ο πρώτος αλγόριθμος: Αναζήτηση στοιχείου σε πίνακα. Με δεδομένο ότι ο υπολογιστής σε μια δεδομένη στιγμή: 1.μπορεί να συγκρίνει δυο ποσότητες. 2.μπορεί να δει μια μόνο θέση ενός πίνακα 3.να κρατήσει σε άλλη μεταβλητή την θέση του πίνακα που εξετάζει Μπορούμε να υποθέσουμε ότι: 1.ο πίνακας είναι μια σειρά από κλειστά κουτάκια που έχουν στο εσωτερικό τους έναν αριθμό 2.κάθε κουτάκι ανοίγει για να δούμε το περιεχόμενό του και κλείνει όταν μεταφερθούμε σε ένα διπλανό
Ζητείται να βρούμε σε ποιο κουτάκι είναι γραμμένος ο αριθμός Χ. ή καλύτερα τον αύξοντα αριθμό του κουτιού στο οποίο είναι γραμμένος ο αριθμός Χ. Ο αύξοντας αριθμός του κουτιού θα καταχωρηθεί σε μια μεταβλητή. Αν η μεταβλητή αυτή έχει τιμή μεγαλύτερη από το 0 (μηδέν) τότε το αναζητούμενο δεν βρίσκεται σε κανένα κουτάκι.
Για να επιλύσουμε το πρόβλημα πρέπει για κάθε κουτάκι αρχίζοντας από το πρώτο να: 1.Ανοίγουμε το κουτάκι 2.Συγκρίνουμε το περιεχόμενό του με τον αριθμό Χ που ζητάμε 3.Αν η τιμή του κουτιού είναι ίση με την Χ τότε βρήκαμε αυτό που ζητάμε, σταματάμε την διαδικασία αναζήτησης. 4.Αν η τιμή του κουτιού είναι διαφορετική τότε πηγαίνουμε στο επόμενο κουτάκι.
Έτσι τα παραπάνω περιγράφονται με το παρακάτω αλγόριθμο: Ι 1 Όσο Α[Ι]<>Χ και Ι<Ν Επανάλαβε Ι Ι+1 Τέλος_Επανάληψης Αν Α[Ι]=Χ τότε position Ι Αλλιώς position 0 Ο παραπάνω αλγόριθμος περιγράφει την διαδικασία αναζήτησης κάνοντας χρήση μιας μόνο μεταβλητής. Η τιμή της μεταβλητής position μας πληροφορεί για την ύπαρξη του αναζητούμενου στον πίνακα.
Ενώ στο σχολικό βιβλίο περιγράφεται η ίδια διαδικασία με τρεις μεταβλητές ως εξής: done ψευδής position 0 I 1 Όσο (done=ψευδής) και (Ι<=Ν) επανάλαβε Αν Α[Ι]=Χ τότε done αληθής position Ι Αλλιώς Ι Ι+1 Τέλος_Αν Τέλος_Επανάληψης
Η ύπαρξη πολλών μεταβλητών σε έναν αλγόριθμο αποστρέφει τον μαθητή από το να κατανοήσει την λειτουργία του, χρειάζεται ο μαθητής να καταβάλει μεγαλύτερη προσπάθεια για να κατανοήσει τον αλγόριθμο έτσι ο ίδιος αλγόριθμος αλλά παραπλήσιος του σχολικού βιβλίου θα μπορούσε να γραφεί με την χρήση δυο μεταβλητών position 0 I 1 Όσο (position =0) και (Ι<=Ν) επανάλαβε Αν Α[Ι]=Χ τότε position Ι Ι Ι+1 Τέλος_Επανάληψης
Δεύτερος αλγόριθμος: Άθροιση των γραμμών και των στηλών ενός πίνακα δυο διαστάσεων. Ο αλγόριθμος όπως παρουσιάζεται στο βιβλίο: Για Ι από 1 μέχρι Μ Row[I] 0 Τέλος_Επανάληψης Για J από 1 μέχρι N Col[J] 0 Τέλος_Επανάληψης Για Ι από 1 μέχρι Μ Για J από 1 μέχρι N sum sum+t[I,J] Row[I] Row[I]+t[I,j] Col[J] Col[J] +t[I,j] Τέλος_Επανάληψης
Θα μπορούσε αυτός να γραφεί πιο απλά. Για Ι από 1 μέχρι Μ Row[I] 0 Για J από 1 μέχρι N Row[I] Row[I]+t[I,j] Τέλος_Επανάληψης Για J από 1 μέχρι N Col[J] 0 Για Ι από 1 μέχρι Μ Col[J] Col[J] +t[I,j] Τέλος_Επανάληψης
Ή καλύτερα: Για Ι από 1 μέχρι Μ Sum 0 Για J από 1 μέχρι N Sum Sum +t[I,j] Τέλος_Επανάληψης Row[I] Sum Τέλος_Επανάληψης Για J από 1 μέχρι N Sum 0 Για Ι από 1 μέχρι Μ Sum Sum +t[I,j] Τέλος_Επανάληψης Col[J] Sum Τέλος_Επανάληψης
Τροποποιώντας την εντολή Row[I] Sum ή Col[J] Sum μπορούμε να βρούμε τον μέσο όρο Τροποποιώντας την εντολή Sum Sum +t[I,j] μπορούμε να βρούμε πόσα στοιχεία του πίνακα ικανοποιούν μια συνθήκη.
Σας ευχαριστώ.