Το διδακτικό συμβόλαιο

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 Δορυφορικό 2 ης ομάδας. 2 Είσαι στη μέση του μαθήματος και βλέπεις...  έναν μαθητή να βγαίνει από την αίθουσα διδασκαλίας,  δύο μαθητές να μιλούν.
Advertisements

Αμπαλάκης Στέλιος Διδακτικοί σκοποί  Στο σύνταγμα κάθε χώρας καθορίζονται οι γενικοί σκοποί της εκπαίδευσης  Με βάση τον γενικό σκοπό.
Πρότυπο Εκπαιδευτήριο Ευρωπαϊκή Παιδεία
Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
Η ερώτηση στην διδασκαλία
Μέρος Α΄ - Έρευνα •Η έρευνα έγινε βάσει ερωτηματολογίων που μοιράστηκαν σε παιδιά δημοτικών σχολείων του Ηρακλείου, στα οποία έχει γίνει χρήση υπολογιστών.
Eπιμέλεια Τίκβα Χριστίνα
Με ποιόν τρόπο θα διδάξω ;
Η δομή του μαθήματος των μαθηματικών στο σύγχρονο ΤΕΙ Σάλτας Βασίλειος, Τσιάντος Βασίλειος Γενικό Τμήμα Θετικών Επιστημών ΤΕΙ Καβάλας.
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
Διδάσκοντας Μαθηματικά
Η Πρακτική σας Άσκηση στο πλαίσιο της Διδακτικής Μαθηματικών ΙΙ.
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
Μερικά ακόμη παραδείγματα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Tσουλής Μιλτιάδης: – Βασικές έννοιες στη Διδακτική με την υποστήριξη των ΤΠΕ.
4. Απόψεις και κίνητρα των μαθητών στο μάθημα των Μαθηματικών.
4ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πρωτοπόρων Δασκάλων Συνεργάτες στη Μάθηση Microsoft Hellas.
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικά Λογισμικά
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Σενάριο.
5. Χαρακτηρισμός των μαθηματικών γνώσεων των μαθητών.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Ο Ρ ΟΛΟΣ Τ ΗΣ Σ ΤΟΧΟΘΕΣΙΑΣ Γ ΙΑ Τ Η Δ ΙΔΑΣΚΑΛΙΑ - Σ ΠΟΝΔΥΛΩΣΗ Τ ΟΥ Σ ΤΟΧΟΥ Αναστασία Α. Γεωργιάδου Δρ. Χημείας στο πεδίο της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών.
Δύσκολες Συμπεριφορές στο Σχολείο.
Αποδόσεις αιτίων.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΝΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Αλγόριθμοι 2.1.1,
«Πλακόστρωση» Μαρίνα Πάλλα.
ΤΡΕΛΟΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ Λογοτεχνία – Γλώσσα Ονόματα μαθητών Ασλανίδου Νεκταρία – Χριστίνα Α1 Τουλούμη Αντιγόνη Α4 Αραούζου Βαρδαλάχου Αθηνά Α1 Νικοδημητροπούλου.
Εισαγωγή στην Έννοια του Αλγορίθμου και στον Προγραμματισμό
Mathematics in the streets and in the schools Terezinha Nunes Carraher, David William Carraher and Analucia Dias Schliemann Καλογεράκης Γιώργος Δ
3 η διδασκαλία. Παραγοντοποίση- Χρήση ταυτοτήτων- Επίλυση εξισώσεων Τάξη: Γ’ Γυμνασίου Αριθμός Μαθητών: 28.
Δημιουργία διδακτικού συμβολαίου- συμβολαίου τάξης Κανείς -ούτε οι ενήλικες, ούτε τα παιδιά- δεν επιθυμεί να διατάσσεται. Σε κανένα δεν αρέσει η υποταγή,
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού Άννα Σπύρτου Παιδαγωγική Σχολή Φλώρινας
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ και ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ Αντωνία Παπαδάκη Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Πέλλας.
Προς μια αποτελεσματικότερη συνεργασία Αναστασία Χ’ Γιαννακού Σύμβουλος Ειδικής Εκπαίδευσης Επαρχίας Λευκωσίας.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ I Ενότητα 8: Διδακτικές καταστάσεις και διδακτικό συμβόλαιο Γιώργος Ψυχάρης Σχολή Θετικών επιστημών Τμήμα Μαθηματικό.
Εκπαιδευτικές τεχνικές Π.Απόστολος. Προσχολική ηλικία Της Εύας της αρέσουν οι δραστηριότητες του νηπιαγωγείου αλλά καμιά φορά κολλάει στην αγαπημένη της.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΕΛΛΗ ΜΟΥΡΑΤΗ-ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ 1.
~ «Μαθηματικά για όλους: Από τις άτυπες στρατηγικές στους αλγόριθμους»
Διαμορφωτική Αξιολόγηση του Μαθητή: Από τη Θεωρία στη Χάραξη Πολιτικής
Ανάλυση κρίσιμου συμβάντος
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
ΗΘΙΚΗ & ΗΘΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Παραδείγματα εκπαιδευτικών ερευνών δράσης
ΖΗΣΗ ΑΝΤΙΓΟΝΗ - Σχεδιασμός εκπαιδευτικών στόχων
Ο Σωκρατικός διάλογος και η μαιευτική μέθοδος.
ΓΡΑΠΤΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
(Απαντήσεις σελ βιβλίου)
ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Η Πρακτική σας Άσκηση στο πλαίσιο της Διδακτικής Μαθηματικών ΙΙ
ΛΥΝΩ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ Κ. Σαμαρά, Δασκάλα.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
795. Πρακτική άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσησ
ΜΑΘΗΜΑ: ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Δ. ΠΟΤΑΡΗ ΕΤΟΣ:
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΧΟΛΕΙΟΥ-ΓΟΝΕΩΝ Γιαλυράκη Πόπη Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας(Msc), Play Therapist Θεραπεύτρια ζευγαριών (ICEEFT), Εκπαιδεύτρια ομάδων γονέων(Gordon-Fillial)
Έννοιες από τη Διδακτική Βασίλης Δαγδιλέλης. 2 Διδακτική Διδακτική. Είναι ένα πεδίο ερευνών (όχι ακόμη μια Επιστήμη) που παράγουν ένα σύνολο από προτάσεις.
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
Αποτελεσματικός εκπαιδευτικός και αποτελεσματική διδασκαλία
΄Ερευνα Δράσης (Action Research)
Η ερώτηση στην διδασκαλία Η ερώτηση έχει σημαντική θέση στη διδακτική διαδικασία Δημιουργία ενδιαφέροντος Εστίαση της μαθητική προσοχής σε συγκεκριμένο.
τον αριθμό των πηγών (ένα ή πολλαπλά κείμενα)
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Τρίμηνο
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Το διδακτικό συμβόλαιο Προσδοκίες του δασκάλου και των μαθητών στο πλαίσιο της τάξης Εισήγηση σε νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς Ανδρέας Καρατζάς – Οκτώβριος 2010

Διδακτικό σύστημα: αμοιβαίες προσδοκίες Διδακτικό σύστημα: αμοιβαίες προσδοκίες Κατά την εκπαιδευτική πράξη: Ο δάσκαλος αναμένει - προσδοκά κάτι από τους μαθητές Οι μαθητές αναμένουν – προσδοκούν κάτι από το δάσκαλο Αυτό το « κάτι » ΔΙΑΧΕΙΡΙΖΕΤΑΙ την εκπαιδευτική πράξη (διδασκαλία και μάθηση) Η αποτελεσματικότητα της σχέσης εξαρτάται από την αμοιβαία κατανόηση των προθέσεων του άλλου.

Μια πρώτη προσπάθεια ορισμού Μια πρώτη προσπάθεια ορισμού Είναι το σύνολο των συμπεριφορών του/της εκπαιδευτικού που αναμένονται από τον μαθητή και το σύνολο των συμπεριφορών του μαθητή που αναμένονται από τον/την εκπαιδευτικό. σύνολο υπονοούμενων κανόνων καθορισμός αντίστοιχων ρόλων μαθητή δασκάλου μέσα στην τάξη σε σχέση με τη γνώση

Το διδακτικό συμβόλαιο εξαρτάται πάντα από τις γνώσεις που εξετάζονται Οι συνέπειες του συμβολαίου Ο εκπαιδευτικός υποτίθεται ότι δημιουργεί τις απαραίτητες συνθήκες για τη μάθηση των γνώσεων από τους μαθητές και ότι αναγνωρίζει αυτή τη μάθηση, όταν αυτή πραγματοποιείται. Ο μαθητής υποτίθεται ότι ικανοποιεί αυτές τις συνθήκες. Η «διδακτική» σχέση οφείλει να συνεχίζεται όσο και αν κοστίζει τόσο στο μαθητή όσο και στον εκπαιδευτικό.

Διαφορά παιδαγωγικού και διδακτικού συμβολαίου Διαφορά παιδαγωγικού και διδακτικού συμβολαίου Το παιδαγωγικό συμβόλαιο κάνει σαφείς στο μέγιστο τους στόχους και τις σχολικές απαιτήσεις για κάθε μαθητή. Το διδακτικό συμβόλαιο, αντίθετα, εξηγεί πως υπάρχει αναγκαστικά μια ορισμένη αδιαφάνεια μέσα στο «διδακτικό σύστημα», που συνδέει τη γνώση, το μαθητή και το δάσκαλο.

Διδακτική κατάσταση και συμβόλαιο " Σε όλες τις διδακτικές καταστάσεις ο δάσκαλος προσπαθεί να δώσει στο μαθητή να καταλάβει αυτό που θέλει να κάνει, αλλά δεν μπορεί να το πει με τέτοιο τρόπο, με τον οποίο ο μαθητής δεν θα έχει παρά να εκτελέσει μια σειρά οδηγιών. Αυτό το συμβόλαιο λειτουργεί σαν ένα σύστημα αμοιβαίων υποχρεώσεων που καθορίζει αυτό που κάθε συνεργάτης, ο δάσκαλος και ο μαθητής, έχει την ευθύνη να διαχειριστεί, και με το οποίο θα είναι υπεύθυνος με τον ένα ή τον άλλο τρόπο έναντι του άλλου. " (Guy Brousseau, 1986)

Από τη μεριά του μαθητή: Ο μαθητής προσπαθεί να αποκωδικοποιήσει την προσδοκία του δασκάλου του, με βάση μόνο τους όρους της ερώτησης – οδηγίας που του απευθύνει, για να δώσει μια «σωστή»- ταιριαστή απάντηση, χωρίς να έχει δώσει ένα νόημα στην ερώτηση - οδηγία.

« Η ηλικία του καπετάνιου » Stella Baruk, 1985 Ένας δάσκαλος έδωσε σε 97 μαθητές της Α΄ και Β΄ τάξης Γυμνασίου το παρακάτω πρόβλημα: Πάνω σε ένα πλοίο υπάρχουν 26 πρόβατα και 10 κατσίκες. Ποια είναι η ηλικία του καπετάνιου; Από τους 97 μαθητές, οι 76 απάντησαν χρησιμοποιώντας τους αριθμούς της εκφώνησης.

Ερμηνεία Ένα πρόβλημα έχει μία και μόνη απάντηση. Για να βρεθεί αυτή η απάντηση πρέπει να χρησιμοποιηθούν όλα τα δεδομένα του προβλήματος. Δεν είναι απαραίτητη καμιά άλλη ένδειξη. Η λύση θα βρεθεί στις διδαγμένες γνώσεις .

Παράδειγμα: Το συμβόλαιο ως βοήθεια στην κατανόηση της οδηγίας Παράδειγμα: Το συμβόλαιο ως βοήθεια στην κατανόηση της οδηγίας Ο Νίκος έχυσε το κακάο του πάνω στο τετράδιό του. Μπορείς να ανακαλύψεις αυτό που είχε γράψει στο χαρτί; 1,23 1,3 0,01 > 0,0 10,65 > ,65 3, > 3,10 Σύγκριση δεκαδικών αριθμών

Ενδιαφέρον του διδακτικού συμβολαίου παρέχει τις συνθήκες που είναι απαραίτητες για την επίτευξη της διδασκαλίας/μάθησης του στόχου βοηθά τους μαθητές προσδιορίζοντας τις διαδικασίες που θα χρησιμοποιήσουν βοηθά τον/την δάσκαλο/α να ερμηνεύσει τις απαντήσεις των μαθητών δίνει νόημα στη διδασκαλία/μάθηση

Ρήξεις του διδακτικού συμβολαίου Ο/Η δάσκαλος/α επιθυμεί να επιτύχουν οι μαθητές του. Φαινόμενο Jourdain Μια συνηθισμένη συμπεριφορά του μαθητή ερμηνεύεται ως εκδήλωση μιας επιστημονικής γνώσης. Φαινόμενο Topaze Όταν ο μαθητής συναντά μια δυσκολία, ο δάσκαλος οικειοποιείται το ρόλο του μαθητή και τη λύνει με κάποιο τρόπο, αντί να αφήσει το μαθητή να την ξεπεράσει με τις δικές του δυνάμεις. Φαινόμενο της μη κατανοητής προσδοκίας Η πεποίθηση ότι μια αναμενόμενη απάντηση των μαθητών έρχεται από μόνη της.

La scène du bourgeois gentilhomme Philo : Vous allez donc écrire de la prose. M. Jourdain : Non, je ne veux ni prose, ni vers. Philo : Il faut bien que cela soit l'un ou l'autre. M. Jourdain : Pourquoi ? Philo : Parce qu'il n'y a, pour s'exprimer, que la prose ou les vers. M. Jourdain : Il n'y a que la prose ou les vers ? Philo : Oui Monsieur. Tout ce qui n'est point prose est vers et tout ce qui n'est point vers est prose. M. Jourdain : Et quand l'on parle, qu'est-ce donc que cela ? Philo : De la prose ! M. Jourdain : Quand je dis "Nicole, apportez-moi mes pantoufles et mon bonnet de nuit", c'est de la prose ? Philo : Oui ! Monsieur ! M. Jourdain : Par ma foi, il y a plus de quarante ans que je dis de la prose sans que je n'en sache rien. Philo : Voilà ce que c'est que d'être instruit, monsieur.

Το φαινόμενο Jourdain « Le Bourgeois Gentilhomme » του Molière Ο καθηγητής αναγνωρίζει την ένδειξη μιας επιστημονικής γνώσης στις απαντήσεις του μαθητή Αποφυγή της επιβεβαίωσης του λάθους Ο μαθητής χρησιμοποιεί ένα παράδειγμα και ο καθηγητής βλέπει εκεί τη δομή της γνώσης Εισαγωγή της γνώσης σε οικείες δραστηριότητες

Ένα παράδειγμα από τα μαθηματικά Μαθητής: 2x1=2, 1x2=2 Καθηγητής: Ωραία, γνωρίζεις ότι το 1 είναι ουδέτερο για τον πολλαπλασιασμό και ότι η αντιμετάθεση των αριθμών δεν επηρεάζει τον πολλαπλασιασμό. Ο μαθητής επιτυγχάνει τη σωστή απάντηση μέσω μιας συνηθισμένης αναγνώρισης και ο καθηγητής βεβαιώνει την αξία αυτής της δραστηριότητας μέσω ενός μαθηματικού και επιστημονικού λόγου.

Η σκηνή του « topaze » Από το θεατρικό έργο του Marcel Pagnol [Moutons….moutonsss] Έλα, παιδί μου, κάνε μια προσπάθεια. Λέω προβατάαα. Ήταν (επαναλαμβάνει με χάρη) ήταννν. [étaint…étainttt] Δηλαδή δεν ήταν ένα πρόβατο. Ήταν πολλά πρόβατα…πρόβατααα. [… moutonsse]

Το φαινόμενο Topaze Ο μαθητής αντιμετωπίζει ένα πρόβλημα ορθογραφίας και γραμματικής. Μπροστά στις επαναλαμβανόμενες αποτυχίες ο Topaze προσφέρει τις συνθήκες μέσα στις οποίες ο μαθητής θα τελείωνε βάζοντας ένα α [ ένα s]. Ο δάσκαλος «υποβάλλει» τη σωστή απάντηση κρύβοντάς την κάτω από διδακτικούς κώδικες ολοένα και πιο διάφανους.  Ο δάσκαλος επιφορτίζεται τη δουλειά του μαθητή. Ο έλεγχος των γνώσεων, στις οποίες αποσκοπεί η ορθογραφία, χάνεται τελείως. 

Ένα παράδειγμα από τα μαθηματικά Πέρασμα από τον πολλαπλασιασμό στην πρόσθεση Ο δάσκαλος: 5x4 (5 φορές το 4: επανάληψη του 4) Ο μαθητής: 4+4+4+4+4=20 Ο δάσκαλος απλοποιεί την εργασία ενεργώντας με τέτοιο τρόπο, ώστε ο μαθητής να επιτυγχάνει τη σωστή απάντηση με μια συνηθισμένη κατανόηση των ερωτήσεων του δασκάλου και όχι μέσω μιας ειδικής αυθεντικής μαθηματικής δραστηριότητας πάνω στην προτεινόμενη δομή.

Μη κατανοητή προσδοκία… Πολυπλοκότητα της δραστηριότητας ερωτήσεις/απαντήσεις μέσα στην τάξη Παράδειγμα: ερώτηση που θέτει ο δάσκαλος στο μάθημα της Ιστορίας: " Στο Βυζάντιο οι άνθρωποι των πόλεων είχαν πολλά…; " Απαντήσεις μαθητών : " κατοικίδια, παιδιά, … " Αναμενόμενη απάντηση : " προβλήματα ! "

Μεταγνωστικό ολίσθημα Λειτουργία Αντικατάσταση ενός προβλήματος, στο οποίο το περιεχόμενο της διδασκαλίας δίνει τη λύση, με ένα πρόβλημα, στο οποίο η λύση με χρήση αντικειμένων μπορεί να επιτευχθεί εύκολα. Ερμηνεία αυτής της επιτυχίας ως ικανή απόδειξη της κατασκευής της επιδιωκόμενης γνώσης.

Χρησιμοποίηση των γνώσεων και συμβόλαιο Ο δάσκαλος: «πόσο κάνει τέσσερις φορές το τρία;» Ο μαθητής: « τέσσερις φορές το τρία κάνει δώδεκα » Ερμηνεία: το μάθημα έγινε κατανοητό, μπορώ να περάσω στο επόμενο Ποια γνώση χρησιμοποιήθηκε; 4+4+4 Απάντηση : επανάληψη της πρόσθεσης (όχι πολλαπλασιασμός!)

Διδακτικό Συμβόλαιο Σύνολο αμοιβαίων υποχρεώσεων που κάθε συνεταίρος θέτει ή πιστεύει ότι θέτει, ρητά ή σιωπηρά στους άλλους που του θέτει ή πιστεύει ότι του θέτει ο συνεταίρος σχετικά με τη διδαγμένη γνώση Το συμβόλαιο είναι το αποτέλεσμα μιας σιωπηρής διαπραγμάτευσης που καθορίζει τη διδακτική κατάσταση (συνθήκες εκπαίδευσης/ μάθησης)