Στρατηγικές διδασκαλίας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 1.1 Τεχνικές δεξιότητες και προσόντα.
Advertisements

ΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΙΚΟΙ ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΙ
Θεωρία Μάθησης Ο ατομικός Εποικοδομητισμός του Piaget
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Τμήμα Μηχανικών Η/Υ Τηλεπικοινωνιών και δικτύων Εργασία για το μάθημα: Διδακτική της πληροφορικής.
Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Ειδικά θέματα διδακτικής των Οικονομικών Συνέχεια… Μεθοδολογικές προσεγγίσεις 4 η διάλεξη.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
Προβλήματα που διαπιστώθηκαν από την εφαρμογή των αρχών του συμπεριφορισμού Χριστίνα Σολομωνίδου Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Π.Θ.
Διδακτικά οφέλη από τη χρήση του διαδραστικού πίνακα στην τάξη
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
. Εννοιολογικοί χάρτες.
Εισηγητής:Στέφανος Μέτης
Μερικά ακόμη παραδείγματα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικά Λογισμικά
Διδακτικά σενάρια.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Σταδιοποίηση της διδασκαλίας Δέγγλερη Σοφία.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Telematics Επιμέλεια:Παγώνης Γεώργιος Writer: Patrick Dillon.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
1ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Σύγχρονες μέθοδοι εκπαίδευσης Καρακούσης.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
Διδασκαλία των Θρησκευτικών με Νέες Τεχνολογίες
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
Ο Διαδραστικός Πίνακας ως διδακτικό εργαλείο Από τη βιβλιογραφία προκύπτουν μια σειρά από οφέλη από τη χρήση του ΔΠ τα οποία αφορούν τον εκπαιδευτικό,
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
 Τι είναι;  Γιατί η γνώση είναι καλύτερα να είναι οργανωμένη;  Ποια η οργάνωση στο μαθητή, στον εκπαιδευτικό, στα βιβλία;
Η Διδασκαλία της Πετοσφαίρισης
Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά
3 η διδασκαλία. Παραγοντοποίση- Χρήση ταυτοτήτων- Επίλυση εξισώσεων Τάξη: Γ’ Γυμνασίου Αριθμός Μαθητών: 28.
Ανάπτυξη – Βελτίωση του Ανθρώπινου Δυναμικού
Εργασία στο Μάθημα: «Εκπαιδευτική τεχνολογία-Πολυμέσα» Διδάσκων : Άγγελος Γιαννούλας Ομάδα εργασίας Λινάρδος Γεώργιος Μπουντούρης Παναγιώτης Ντιγριντάκη.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΩΝ Β ΕΠΙΠΕΔΟΥ-ΠΑΚΕ ΒΟΛΟΥ Κωνσταντίνα Ματσούκα, φιλόλογος.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Διδακτική της Πληροφορικής Ορολογία
Τα καινοτόμα χαρακτηριστικά του Διαδικτύου και η ευρεία του αποδοχή από τις νεαρές ηλικίες καλλιέργησαν την ιδέα της αξιοποίησής του ως ένα εργαλείο στην.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
Ανάλυση κρίσιμου συμβάντος
Παραδείγματα Διδάσκουσα: Ζαχαρούλα Σμυρναίου,
Τμήμα Εκπαιδευτικών Ηλεκτρολογίας Ακαδημαϊκό έτος:
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Αρχαια ελληνικα απο πρωτοτυπο στο γυμνασιο
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
επίλυση προβλημάτων Γ΄& Δ΄ δημοτικού
Mεταβίβαση της μάθησης: Mεταβίβαση γνώσεων και στρατηγικών.
Σταυρούλα Σαμαρτζή και Σμαράγδα Καζή Τμήμα Ψυχολογίας
Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ- ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗΣ
ΕΦΕΙΑ – 3ο Μάθημα Οι ιδέες των μαθητευόμενων και τα χαρακτηριστικά τους.
ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΛΥΣΗΣ Στην τεχνολογική εκπαίδευση, η διδασκαλία μέσω επίλυσης προβλημάτων έχει γίνει το επίκεντρο των διδακτικών.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Σκοπός Η συνοπτική παρουσίαση
Μάθημα 3ο Οι ιδέες των μαθητευόμενων και τα χαρακτηριστικά τους
Κεφάλαιο 2ο: ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ
Θεωρίες γύρω από το Αναλυτικό Πρόγραμμα
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Στρατηγικές διδασκαλίας «Ο μέτριος δάσκαλος διδάσκει. Ο καλός δάσκαλος εξηγεί. Ο πολύ καλός δάσκαλος αποδεικνύει. Ο άριστος δάσκαλος εμπνέει.»   William Arthur Ward, Αμερικανός συγγραφέας

Στρατηγικές διδασκαλίας Ο όρος "στρατηγική της διδασκαλίας" αναφέρεται σε μία επιμελώς σχεδιασμένη ακολουθία σύνθετων αλλά εναρμονισμένων μεταξύ τους διδακτικών ενεργειών, οι οποίες λαμβάνουν χώρα μέσα στην τάξη κατά την ώρα του μαθήματος στο πλαίσιο της αλληλεπίδρασης εκπαιδευτικού και μαθητών και της επαφής των τελευταίων με το αντικείμενο διδασκαλίας.

βασικές αρχές Οι δραστηριότητες αυτές οργανώνονται με βάση συγκεκριμένες ψυχολογικές και παιδαγωγικές αρχές με σκοπό την αποτελεσματικότερη επίτευξη των στόχων της διδασκαλίας. Η βασική αρχή της Γνωστικής Ψυχολογίας π.χ. ότι ο συσχετισμός του νέου (προς μάθηση) υλικού και η ένταξή του σε σχετικές προϋπάρχουσες γνωστικές δομές επηρέασε μερικές από τις πιο γνωστές στρατηγικές διδασκαλίας. Κ.α.

Η διαδικασία αυτή εκβάλλει σε τρεις βασικές λειτουργίες την επιλογή, την ταξινόμηση και την σημασιοδότηση του νέου υλικού

Με άλλα λόγια οι μέθοδοι διδασκαλίας πρέπει να σχεδιάζουν συστηματικά την ανάπτυξη γνωστικών δομών, δηλ. να εντάσσουν τα χαμηλότερα δομικά στοιχεία σε υψηλότερα, τα συγκεκριμένα σε πιο αφηρημένα, τα απλούστερα σε πολυπλοκότερα κ.ά.π

Ορισμός Από την σκοπιά αυτή η στρατηγική διδασκαλίας δεν είναι τίποτε άλλο παρά ο συντονισμός όλων των μέσων για την οργάνωση των γνωστικών δομών του μαθητή.

Σημαντικές στρατηγικές διδασκαλίας. Θα αναφερθούμε στην συνέχεια σε μερικές από τις πιο σημαντικές στρατηγικές διδασκαλίας. Πρέπει ωστόσο να σημειώσουμε ότι η ξεχωριστή παρουσίαση κάθε μιας από αυτές δεν πρέπει να οδηγήσει στην εσφαλμένη άποψη ότι πρόκειται για εντελώς διαφορετικές λειτουργίες και διαδικασίες, αλλά πρέπει να επισημάνουμε ότι επικαλύπτονται σε μεγάλο βαθμό, αφού έχουν την ίδια περίπου ψυχολογική βάση. Οι προθέσεις των τριών πρώτων στρατηγικών π.χ., στις οποίες θα αναφερθούμε αμέσως παρακάτω, είναι προφανέστατα κοινές και στηρίζονται σε ένα κοινό στοιχείο, την πρόοδο από το γενικό προς το μερικό.

1. Η στρατηγική δραστηριοποίησης των οργανωτικών δομών. Ανάγεται στην θεωρία της υπαγωγής (subsumtion) του Αμερικανού ψυχολόγου και παιδαγωγού D. P. Ausubel. Σύμφωνα με την θεωρία αυτή πρέπει να προτάσσουμε οποιασδήποτε διδασκαλίας περιεκτικά θεωρητικά σχήματα και κατ’ αυτόν τον τρόπο να προσφέρουμε το νέο υλικό ύστερα από την κατάλληλη δραστηριοποίηση οργανωτικών στηριγμάτων (advance oganizers). Κατά την άποψή του οι γνωστικές δομές είναι διαρθρωμένες ιεραρχικά. Νέα περιεχόμενα μπορούν τότε μόνο να αφομοιωθούν, όταν υπάρχουν ήδη δομές ανώτερης τάξης, για να τα «υποδεχθούν». Όταν τις σχετικές δομές τις δραστηριοποιούμε στα πλαίσια της έναρξης διδασκαλίας, δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για ένταξη των νέων περιεχομένων σε παλιότερες και υφιστάμενες δομές με παράλληλα διεύρυνση των δομών αυτών. Σε αντίθεση προς τον Gagné ο Ausubel συνιστά να μην διατρέχουμε μία σειρά μάθησης από κάτω προς τα πάνω, αλλά να αρχίζουμε την προσπάθεια με την προετοιμασία του σκελετού, ο οποίος θα στηρίξει το νέο οικοδόμημα.

2. H στρατηγική των βασικών εννοιών. Αποβλέπει στον σχηματισμό δικτύων εννοιών, τα οποία επιτρέπουν την επεξεργασία νέων γνώσεων. Η νέα γνώση εντάσσεται στο ήδη υπάρχον δίκτυο και κατ’ αυτόν τον τρόπο το βελτιώνει, διευρύνοντας τις δυνατότητές του να συλλαμβάνει την πραγματικότητα. Στην αρχή το δίκτυο αυτό είναι αναγκαστικά απλό, ένα δίχτυ με μεγάλες θηλειές και κόμβους. Για αυτό μία διδασκαλία η οποία γίνεται σύμφωνα με την στρατηγική αυτή ξεκινάει πάντα με τις εξηγήσεις τις οποίες δίνει ο δάσκαλος στους μαθητές σχετικά με ό,τι πρόκειται να κάνουν και με τον τρόπο με τον οποίον πρόκειται να προχωρήσουν. Στην συνέχεια ο δάσκαλος προσπαθεί συνειδητά να εντάξει τις νέες γνώσεις σε ήδη υπάρχοντα δίκτυα και να εμπλουτίσει τα δίκτυα αυτά (web teaching).

3. Η στρατηγική του σχηματισμού δικτύων. Αποβλέπει στον σχηματισμό δικτύων εννοιών, τα οποία επιτρέπουν την επεξεργασία νέων γνώσεων. Η νέα γνώση εντάσσεται στο ήδη υπάρχον δίκτυο και κατ’ αυτόν τον τρόπο το βελτιώνει, διευρύνοντας τις δυνατότητές του να συλλαμβάνει την πραγματικότητα. Η στρατηγική αυτή βρίσκεται επίσης στον αντίποδα της γραμμικής μάθησης (linear teaching) και επιδιώκει να βρει σχέσεις και συνάφειες του νέου με τα παλιά. Κατ’ αυτόν τον τρόπο οδηγεί συνήθως σε καλές επιδόσεις μνήμης. Με την ανάπτυξη και την διεύρυνση ενός δικτύου εννοιών δεν πρέπει ωστόσο να είναι ικανοποιημένος ο δάσκαλος. Καθήκον του είναι μάλλον να βοηθήσει τον μαθητή να επεξεργασθεί τις έννοιες, για να μπορεί πράγματι να τις έχεις ανά πάσα στιγμή στην διάθεσή του.

4. Η στρατηγική της διεύρυνσης των γνωστικών σχημάτων. Τα «σχήματα» είναι όρος ο οποίος έγινε γνωστός από την Ψυχολογία του J. Piaget και αναφέρεται σε γενικεύσεις εννοιών και των περιεχομένων τους στα πλαίσια της αφομοίωσης και της προσαρμογής. Με την μάθηση έχουμε διαρκή μεταβολή και διεύρυνση γνωστικών δομών, δηλ. των σχημάτων. Η στρατηγική αυτή προσπαθεί να χρησιμοποιήσει τα σχήματα ως στηρίγματα της μάθησης. Έτσι π.χ. η έννοια «μύλος» βοηθάει στην κατανόηση της έννοιας «εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας». Το δύσκολο είναι να χρησιμοποιεί ο μαθητής σχήματα για την ερμηνεία άγνωστων φαινομένων, διότι τότε υπάρχει ο κίνδυνος αρνητικής μεταβίβασης της μάθησης. Η διδασκαλία των σχημάτων ωστόσο δεν απαλλάσσει τον δάσκαλο από την μετάδοση γνώσεων, δεδομένων και στοιχείων στους μαθητές, αφού για να διαφοροποιηθούν τα σχήματα, χρειάζονται γνώσεις και δεδομένα.

5. Η στρατηγική της εκμάθησης αλγορίθμων. Οι αλγόριθμοι είναι σειρές μέτρων, ενεργειών και λειτουργιών, οι οποίες οδηγούν στην επίλυση ενός προβλήματος. Ένας αλγόριθμος σχηματίζεται καταρχήν για έναν στενό κύκλο προβλημάτων μιας συγκεκριμένης περιοχής. Αν βρεθεί ο σωστός αλγόριθμος, τότε τα επιμέρους βήματα τα οποία οδηγούν στην λύση κατευθύνονται σχεδόν από μόνα τους προς τον στόχο. Ως συνέπεια προκύπτει για την διδασκαλία η σύσταση να βρίσκει και να διδάσκει τους κατάλληλους αλγορίθμους για τους διάφορους τύπους προβλημάτων των διάφορων μαθημάτων. Όταν ο μαθητής κατέχει τα κλειδιά (τους αλγορίθμους) τότε είναι εύκολη η μετάδοση των ανάλογων γνώσεων.

6. Η στρατηγική της ερμηνείας στατικών και δυναμικών φαινομένων. Στην περίπτωση των στατικών φαινομένων, π.χ. τοπία, ζωγραφικοί πίνακες, νόμοι της φύσεως κλπ., είναι λογικό να αναζητούμε την δομή τους, τα συστατικά τους στοιχεία, τις διαστάσεις τους, τις χρονικές σχέσεις κλπ. Τέτοια φαινόμενα παρουσιάζουν πρωτίστως δομές μορφών. Αντίθετα στα δυναμικά φαινόμενα, π.χ. έκλειψη σελήνης, η άνθιση ενός δέντρου, η οικοδόμηση ενός σπιτιού, μία θεία λειτουργία, η ανάγνωση ενός κεφαλαίου ενός βιβλίου, μία ωριαία διδασκαλία κλπ., το συστατικό τους στοιχείο αποτελεί η χρονική αλληλουχία καταστάσεων και δραστηριοτήτων, δηλ. η δυναμική και λειτουργική τους δομή. Κατά την διδασκαλία λοιπόν πρέπει να ξέρει εξ αρχής ο μαθητής αν χρειάζεται να εστιάσει την προσοχή του σε δομές μορφής (με σταθερά στοιχεία) ή σε λειτουργικές δομές (φάσεις, στάδια, βαθμίδες, μέρη κλπ.).  

7. Η στρατηγική της ένταξης σε μία γνωστή συσχέτιση. Η στρατηγική αυτή συνιστάται ιδιαιτέρως προκειμένου περί αποθηκεύσεως κειμένων. Ο μαθητής παρατηρεί, διαπιστώνει και συγκρατεί ένα δεδομένο, ένα συμβάν, μία λέξη κλπ. ευκολότερα, όταν βρίσκεται σε συσχέτιση με κάτι άλλο, ακόμα και αν πρόκειται για έναν απλό συνειρμό. Ο δάσκαλος πρέπει λοιπόν να φροντίζει, ώστε τα νέα περιεχόμενα διδασκαλίας να εντάσσονται σε ευρύτερα πλαίσια, τα οποία σχετίζονται με αυτά.

ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ Συνοψίζοντας λοιπόν, πρέπει να σημειώσουμε ότι οι στρατηγικές διδασκαλίας συγκροτούνται κυρίως σύμφωνα με βασικές αρχές της Γνωστικής Ψυχολογίας και Ψυχολογίας της μάθησης και επιδιώκουν την αποτελεσματική μάθηση και την ανάπτυξη και διαμόρφωση πνευματικών ικανοτήτων, δηλ. την μεταβίβαση της μάθησης.