Πλαστή η χρυσή μάσκα του Αγαμέμνονα

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τα τειχη τησ τροιασ! Γιάννης Καλαντζής Γιώργος Παπαργύρης
Advertisements

ΓΡΑΦΗ.
ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ,Η ελληνιδα που συγκίνησε το κόσμο
ΤΡΩΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ: ΜΥΘΟΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ
Ξενάγηση στον αρχαιολογικό χώρο
Μυκήνες-Αγαμέμνονας Μυκηναϊκά χρόνια Ελένη - Κωνσταντίνος.
ΜΑΡΙΑ ΜΠΑΤΖΙΟΥ-ΣΤΕΛΛΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤ’2
H ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΙΛΙΑΔΑ.
ΚΕΡΚΥΡΑ ΑΧΙΛΛΕΙΟ.
ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ (ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ)
Η ΚΑΘΟΔΟΣ ΤΩΝ ΔΩΡΙΕΩΝ (11ος αι πΧ) οι
ΤΡΩΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ Η θυσία της Ιφιγένειας.
Μυκηναϊκός πολιτισμός Αχαιοί οι πρώτοι Έλληνες
ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΤΑΦΟ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ.
Τι θα γνωρίσουμε στην ιστορία της Δ΄ Τάξης
Mυκηναϊκός Πολιτισμός
Η ΩΡΑΙΑ ΕΛΕΝΗ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ!!!
Ομαδα : Δ ΜΠΟΥΚΑ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΚΑΛΟΥΔΗ ΜΑΡΙΑ ΠΑΥΛΙΔΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
Η εποχή του χαλκού στον ελλαδικό χώρο
ΠΑΦΟΣ.
ΚΟΣΜΗΜΑΤΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΧΑΛΚΟΥ
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΖΩΗ.
Κυκλαδικος,Μινωικος και Μυκηναϊκός πολιτισμός
Η θέση και ο ρόλος της γυναίκας στην Ιλιάδα
ΠΑΡΙΖΙΑΝΑ ΠΑΡΙΖΙΑΝΑ.
Μυκηναϊκός πολιτισμός
4ο ΕΠΑ.Λ. ΑΘΗΝΩΝ 2013 Πάουλα Σαλομπεχάι Λουίζα Σαλομπεχάι
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ
ΜΕΛΗ ΟΜΑΔΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: 1.ΑΝΤΖΟΥΛΑΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΑ 2.ΒΛΑΧΟΣ ΘΟΔΩΡΗΣ
Λάμπρος Ζησιμόπουλος Ε΄ Τάξη 43ο Δημοτικό Σχολείο Πάτρας
1ο Γενικό Λύκειο Μεγάρων
Αυτόχθονες πληθυσμοί Μενεξιά Στ1..
Λευτέρης Δάλπης 1 ο Πρότυπο Πειραματικό δημοτικό 12\ Θ Σχολείο Π. Τ. Δ. Ε Α. Π. Θ Ε ’
ΜΥΚΗΝΑΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΘΟΛΩΤΟΣ ΤΑΦΟΣ ΤΩΝ ΑΧΑΡΝΩΝ Χρύσα Γκότση Υπεύθυνες καθ/τριες
Το βασίλειο του Αγαμέμνονα
Ευριπίδη Ελένη Εισαγωγή.
ΑΡΧΑΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ- ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΠΑΤΡΑΣ. Η θέση της Πάτρας και σημεία ενδιαφέροντος H Πάτρα είναι μια πόλη στην Δυτική Ελλάδα που βρέχεται στα βόρεια από.
Ζάχος Χαράλαμπος Παπαγεωργίου Λάμπρος Εργασία για το Στρατή Μυριβήλη Γ΄ Γυμνασίου
Αστρολάβος Ο υπολογιστής των Αντικυθήρων. Μια πρώτη ματιά Αστρολάβος είναι ένα αστρονομικό όργανο που εφευρέθηκε από τον έλληνα αστρονόμο Ίππαρχο το 2ο.
Η Ακρόπολη και τα μνημεία της
Πανεπιστήμιο Βόλου Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης «Αρχαία Ελληνική και Βυζαντινή Ιστορία και Πολιτισμός» Μάθημα 1 ο (Εποχή του Λίθου- Πρώιμη Εποχή.
ΓΡΑΜΜΙΚΗ Α ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΚΛΕΡΗΣ ΚΑΙ ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΝΔΡΕΑΔΑΚΗΣ.
ΜΥΚΗΝΑΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ Πολιτισμός που διαμορφώθηκε και εξελίχθηκε στην ηπειρωτική Ελλάδα κατά την ύστερη εποχή του χαλκού ( π.Χ.) και το σπουδαιότερο.
13Ο Γενικό Λύκειο Λάρισας
Το Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Πάτρας
ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΕΤΚΟΓΛΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ Α2’ 2Ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΒΟΛΟΥ
1. Η Μινωική Κρήτη.
1: Λίγες Πληροφορίες Αθηνά
Μυκηναϊκός Πολιτισμός
Πρότυπο Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης
ΠΛΑΚΑ.
Προϊστορικη ΕΠΟΧΗ.
ΜΥΚΗΝΑΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ π.Χ.
ΡΩΜΑΙΚΗ ΑΓΟΡΑ.
Η ρωμαϊκή αγορά της Αθήνας
ΜΥΚΗΝΑΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Κορυφαίοι επιστήμονες πήραν μέρος στο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο της Κοπεγχάγης με θέμα την κλιματική αλλαγή που έγινε στις 10 Μαρτίου και που διήρκεσε.
ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΑΡΧAIΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ
Πρόταση τριήμερης εκδρομής
 Η χώρα μας εξαιτίας της μακρόχρονης ιστορίας της, διατηρεί πολυάριθμα μουσεία με ποικίλα θέματα.  Ωστόσο, οι νεοέλληνες δεν δείχνουν μεγάλη ευαισθησία.
Η εποχή του χαλκού (3000/ π.Χ.)
Η Ιστορία της μάσκας Η μάσκα δεν γνωρίζει σύνορα και κάθε λαός της δίνει τη δική του ερμηνεία και τη χρησιμοποιεί σύμφωνα με τις παραδόσεις του. Η μάσκα.
Ο Κυκλαδικός Πολιτισμός
ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ χειμερινό εξάμηνο ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ Ιστορία & Θεωρία Αρχιτεκτονικής Ι Αμαλία Κωτσάκη, αναπληρώτρια καθηγήτρια.
Η ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΧΑΛΚΟΥ ΕΙΣΑΓΩΓΗ 1.ΚΥΚΛΑΔΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣΚΥΚΛΑΔΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 2.ΜΙΝΩΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣΜΙΝΩΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 3.ΜΥΚΗΝΑΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣΜΥΚΗΝΑΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ.
Ναύπλιο.
ΑΜΦΙΠΟΛΗ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Πλαστή η χρυσή μάσκα του Αγαμέμνονα Ερρίκος Σλήμαν Πλαστή η χρυσή μάσκα του Αγαμέμνονα

ΠΛΑΣΤΗ Η ΧΡΥΣΗ ΜΑΣΚΑ ΤΟΥ ΑΓΑΜΕΜΝΟΝΑ Το εικονιζόμενο χρυσό «αρχαίο εύρημα» κατονομάζεται στην ελληνική και διεθνή βιβλιογραφία ως ΝΕΚΡΙΚΗ ΜΑΣΚΑ ΤΟΥ ΑΓΑΜΕΜΝΟΝΑ και εκτίθεται σε περίοπτη προθήκη στην αίθουσα Μυκηναϊκού Πολιτισμού που βρίσκεται στην δεξιά πτέρυγα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Αθηνών. Είναι το πρώτο εντυπωσιακό έκθεμα που αντικρίζει ο επισκέπτης μπαίνοντας στο μουσείο. Περισσότερο από 1 εκατομμύριο επισκέπτες, Έλληνες και κυρίως ξένοι, συρρέουν κάθε χρόνο στο μουσείο προκειμένου να θαυμάσουν την χρυσή  Μάσκα που υποτίθεται ότι αναπαριστά την νεκρική φιγούρα του Αγαμέμνονα, προϊστορικού βασιλιά των Μυκηνών και του Άργους στην Πελοπόννησο. Πέραν αυτού η ύπαρξη της Μάσκας προβάλλεται με ιδιαίτερη επίφαση σε όλα τα ελληνικά σχολικά βιβλία ως το πλέον λαμπρό δείγμα του λεγόμενου πρωτοελληνικού (Μυκηναϊκού) πολιτισμού και εξαίρετο δείγμα αρχαίας μεταλλοτεχνίας.Η φαινομενικά άψογη τεχνική, το υψηλού επιπέδου μορφολογικό στυλ και η αυθαίρετη κατά τα άλλα ταύτιση του εικονιζόμενου προσωπείου με τον Αγαμέμνονα καθιστούν την Μάσκα ένα από τα πλέον σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα και κορυφαίο έκθεμα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Αθηνών. Αυτή η μάσκα δεν ανήκει στον Αγαμέμνονα αλλά σε προηγηθέντα κατά πολλά χρόνια βασιλέα, του 16ου αιώνα π.Χ.

Σύμφωνα με τα Ομηρικά έπη ο Αγαμέμνων, υιός του Ατρέα και αδελφός του Μενελάου πήρε μέρος στο Τρωικό πόλεμο ως αρχηγός των Αχαιών και βασίλεψε τον 13ο αιώνα π.Χ. Μετά την επάνοδό του στις Μυκήνες δολοφονήθηκε στο μπάνιο του με τσεκούρι από την μοιχαλίδα σύζυγό του Κλυταιμνήστρα με την βοήθεια του εραστή της Αίγιστου.Ο θρύλος περιβάλει την ζωή, τα κατορθώματα και το τραγικό τέλος του βασιλιά Αγαμέμνονα που αποτελεί κορυφαία φυσιογνωμία της ιστορίας και πηγή αστείρευτης λογοτεχνικής έμπνευσης εδώ και 3.300 χρόνια. Η επίδικος Μάσκα φέρεται να ανακαλύφθηκε πριν 125 χρόνια, την 30η Νοεμβρίου 1876 από τον ερασιτέχνη Γερμανό αρχαιολόγο Heinrich Schliemann (1822-1890) στον βασιλικό ταφικό περίβολο των αρχαίων Μυκηνών στην ΒΔ Πελοπόννησο.Το σημείο της ανακάλυψης είναι συγκρότημα βασιλικών τάφων πίσω από την Πύλη των Λεοντων στην Ακρόπολη των Μυκηνών. Αποτελείται από χρυσό άγνωστης καθαρότητας και αποτελεί το λαμπρότερο ταφικό κτέρισμα του λεγόμενου Μυκηναϊκού πολιτισμού που άκμασε μεταξύ 1600-1100 π.Χ. Ο Ερίκος Σλήμαν καταξιωμένος αρχαιολόγος από προηγηθείσες ανακαλύψεις στην αρχαία Τροία, διενεργούσε ανασκαφές στον αρχαιολογικό χώρο των Μυκηνών για λογαριασμό του ελληνικού Δημοσίου που διήρκεσαν από 7 Αυγούστου 1876 μέχρι 3 Δεκεμβρίου 1876, διάστημα 4 μόλις μηνών.Η Μάσκα βρέθηκε σε συγκεκριμένο τάφο χωρίς επιγραφικά στοιχεία και η εικασία ότι ανήκει στον βασιλια Αγαμέμνονα δεν είναι επιστημονικά τεκμηριωμένη ωστόσο έγινε συμβατικά αποδεκτή αν και έχει ανατραπεί ιστορικά προ πολλών ετών. Αξιοσημείωτο είναι ότι η ανακάλυψη έγινε 3 μόνον ημέρες πριν τον τερματισμό των ανασκαφών.

Πίσω από τη μάσκα του Αγαμέμνονα Στο άρθρο του κ. Calder  προβάλονται εννέα (9) συγκεκριμένοι λόγοι που καθιστούν την Μάσκα ύποπτο προϊόν παραχάραξης και πλαστογραφίας από τον ίδιο τον Σλήμαν με την βοήθεια της ελληνίδας συζύγου του Σοφίας Σλήμαν-Εγκαστρωμένου (1850-1938) και γνωστού χρυσοχόου των Αθηνών το καλοκαίρι του 1876. Ο κ. Traill αναφέρεται σε ισχυρές ενδείξεις πλαστότητας της Μάσκας βάσει  μορφολογικών δεδομένων του εικονιζόμενου προσωπείου (μουστάκια,μύτη,σαγόνι,γένεια κλπ) σε σύγκριση με άλλες 4 μάσκες ήσσονος αρχαιολογικής αξίας που ανακαλύφθηκαν στις Μυκήνες.Ο συγγραφέας κάνει και αυτός αναφορά σε άλλους μελετητές που συνηγορούν στην γένεση αμφιβολιών ως προς την γνησιότητα της Μάσκας και τονίζει την συνεχή από το 1982 άρνηση των ελληνικών Αρχών και της δ/νσης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Αθηνών να επιτραπή η διενέργεια επιστημονικών δοκιμών αυθεντικότητας της Μάσκας από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες.

Επίμονα ερωτήματα Στο άρθρο του κ. Harrington με τίτλο ΕΠΙΛΟΓΟΣ  στηλιτεύεται η άρνηση της δ/νσης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Αθηνών να επιτρέψει την διενέργεια δοκιμών γνησιότητας της Μάσκας, αναφέρεται η γνώμη άλλων ερευνητών και προτείνεται η διενέργεια συγκεκριμένων τεστ με ακτίνες Χ φθορισμού, διπλή φασματογραφία μάζας και ραδιοχρονολόγηση Ηλίου, μέθοδοι χαρακτηριζόμενες ως μη καταστροφικές που αφ’ ενός δεν προκαλούν  φθορά στο εξεταζόμενο αντικείμενο αφ’ ετέρου θα διαλύσουν κάθε αμφιβολία αναφορικά με την διαμφισβητούμενη γνησιότητα της επίδικης Μάσκας .