ΙΔΡΥΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ & ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ Στοιχεία και αριθμητικά δεδομένα (1) : Επιδείνωση κοινωνικών δεικτών  Πληθυσμός σε κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικό αποκλεισμό.
Advertisements

20 Φεβρουαρίου 2014 Η μόνη διέξοδος για την χώρα Επενδύσεις Σωκράτης Λαζαρίδης Διευθύνων Σύμβουλος ΕΧΑΕ.
Σχέση ισοτιμίας και εισοδήματος
Μάρτιος 2011 Βαρόμετρο ΕΒΕΘ - Καταναλωτές. “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.
Δημήτριος Κοντός πρ. Γενικός Γραμματέας Υπουργείου Εργασίας
Σωκράτης Λαζαρίδης Δ/νων Σύμβουλος ΕΧΑΕ Policy drivers for Greece’s investment landscape – what and who is shaping the agenda Global Capital Forum I.
Ενότητα Α2 Ο Ρόλος του Τουρισμού στις Πολιτικές Αύξησης της Απασχόλησης και στην Αντιμετώπιση της Ανεργίας Εισηγητές: κκ. Π. Παπαγεωργίου, Ι. Χασσίδ Καθηγητές,
Προς ένα Πλαίσιο Προσόντων στον κλάδο του Εμπορίου στην Ελλάδα 8/12/2010 Εύη Αποστολάκη Δ.Σ. Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου.
Συνεισφορά στις ελληνικές εξαγωγές ανά περιφέρεια Διάστημα: Ιαν-Ιούνιος 2012 •70% των ελληνικών εξαγωγών εξακολουθεί να πραγματοποιείται από τις περιφέρειες.
«Μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη με υψηλό κόστος ενέργειας ;» Investing in Energy 2014 Κοντολέων Αντώνης Μέλος Δ.Σ.
Αγορά Πετρελαιοειδών 10 Μαΐου, Περιεχόμενα  Διεθνής Αγορά Πετρελαιοειδών — Βιομηχανία Πετρελαίου — Τιμές Αργού και προϊόντων Πετρελαίου  Αγορά.
Public Power Corporation SA Corporate Presentation November ο Εθνικό Συνέδριο Ενέργειας, «Ενέργεια & Ανάπτυξη 2012» Αρθούρος Ζερβός Πρόεδρος και.
Όμιλος Εταιριών της Α.Γ.Ε.Τ. ΗΡΑΚΛΗΣ Ημέρα Αναλυτών – 24η Μαΐου 2007.
Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης
Θεσσαλονίκη, 21/12/2009 Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος Η σημασία και ο Ρόλος των ΤΠΕ στην εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας Βασίλης Θωμαΐδης Πρόεδρος.
Οικονομική κρίση και καταναλωτική συμπεριφορά
12 Οκτωβρίου 2009 «Η πορεία της βιομηχανίας προς το 2020 Περιφερειακή Ανάπτυξη – Καινοτομία - Εξωστρέφεια»
Νέος Επενδυτικός Νόμος Ανάπτυξη στην πράξη – Απάντηση στην κρίση
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
-17 Προσδοκίες οικονομικής ανάπτυξης στην Ευρώπη Σεπτέμβριος 2013 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 a +20 Δείκτης 0 a -20 Δείκτης < -20 Σύνολο στην Ευρωπαϊκή Ένωση:
+21 Προσδοκίες οικονομικής ανάπτυξης στην Ευρώπη Δεκέμβριος 2013 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 να +20 Δείκτης 0 να -20 Δείκτης < -20 Σύνολο στην Ευρωπαϊκή Ένωση:
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ - Καταναλωτές Σεπτέμβριος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.
Το Οικονομικό Κλίμα και οι Αγορές Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών το Νοεμβρίου 2009 Δρ. Έλλη Παγουρτζή Πρόεδρος Δ.Σ Παρατηρητήριο για την ΚτΠ 11.
1 Πραγματικοί Οικονομικοί Κύκλοι. 2 Βραχυχρόνιες διακυμάνσεις Σε συναθροιστικά οικονομικά μεγέθη: Προϊόν, απασχόληση, ανεργία. Ιδιωτικές επενδύσεις, κατανάλωση,
Κύρια Ευρήματα Μελετών και Ερευνών Θοδωρής Λιανός.
Page 1 ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΑΠΟΨΕΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΩΝ ΚΟΡΥΦΑΙΩΝ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ Εμείς δεν βλέπουμε ένα απλό σχεδιάγραμμα. Βλέπουμε τον τρόπο.
Διανεμητικές επιπτώσεις της λιτότητας και της ύφεσης Μάνος Ματσαγγάνης Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών.
Φ. Τροχούτσος, ΤΟΠΜΑΚ Σέρρες 1 Γραφείο Διασύνδεσης Σπουδών & Σταδιοδρομίας του Δ.Π.Θ. Υπηρεσίες Έρευνα για την Επαγγελματική Σταδιοδρομία των Αποφοίτων.
1 Συλλογή Στοιχείων 24 Νοεμβρίου έως 5 Δεκεμβρίου 2005 Κοινωνικό, πολιτικό & οικονομικό περιβάλλον 1 1 ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΚΟ & ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ( Δείκτες.
1 Έρευνα για την οικονομία Ελλάδα 2004 Ετοιμάστηκε ειδικά για την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ημερομηνία: 5 Νοεμβρίου 2003 TNS ICAP 64, Vas. Sofias Ave.,
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού Θεσσαλονίκης”
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού Θεσσαλονίκης”
© 2007 Εκδόσεις Κριτική Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Β’ David Begg S. Fischer, R. Dornbusch.
Ιόνιο Πανεπιστήμιο Τμήμα Αρχειονομίας & Βιβλιοθηκονομίας Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας: Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών.
Ενίσχυση της έρευνας στο “ΕΠ. Εκπαίδευση και δια βίου μάθηση ” Νίκος Μαρούλης, Logotech AE Καρδίτσα 18 Σεπτεμβρίου 2008.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Σεπτέμβριος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού.
Νέλλη Τζάκου – Λαμπροπούλου Γενική Διευθύντρια Λιανικής Τραπεζικής Εθνική Τράπεζα Ο ρόλος του Τραπεζικού Τομέα στην επανεκκίνηση του Real Estate Prodexpo.
© 2007 Εκδόσεις Κριτική Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Β’ David Begg S. Fischer, R. Dornbusch.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού Θεσσαλονίκης”
1 Η Θέση της Ελλάδας στη Διεθνή Αγορά Επενδύσεων Θεοδόσιος Β. Παλάσκας Καθηγητής Παντείου Πανεπιστημίου και Διευθυντής Έρευνας ΙΟΒΕ Ίδρυμα Οικονομικών.
1 Προϋπολογισμός 2007 Δεκέμβριος Ποια είναι τα κριτήρια αξιολόγησης του Κρατικού προϋπολογισμού ; Ο προϋπολογισμός του 2007, όπως και κάθε προϋπολογισμός,
Συμβολή της εμπορικής ναυτιλίας στην Ελληνική οικονομία
ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΑΡΠΕΝΗΣΙΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ & Κοιν.Σ.Επ. Χορμόβα Γιάννα Γενική Γραμματέας Δήμου Καρπενησίου – Κοιν.Σ.Επ. «Ευρυτανική»
Η Διεθνής Κρίση και η Ανεργία Μια Αμφ ί δρομη Σχ έ ση.
Συνολική Ζήτηση Εθνικό Εισόδημα Εθνικό Προϊόν Εθνική Δαπάνη
Η Οικονομική Κρίση και η Διεθνής Οικονομική Συνεργασία και Ολοκλήρωση Διαλέξεις για το Μάθημα Διεθνής Οικονομική Συνεργασία και Ολοκλήρωση Δημήτρης Κατσίκας.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ - Καταναλωτές Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.
ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ
ΕΞΑΓΩΓΕΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΣΤΗΝ ΓΕΡΜΑΝΙΑ Ίδρυμα Καπετάν Βασίλη/Ίδρυμα Καρέλια
Α ΝΩΤΑΤΟ Τ ΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ Ε ΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ Ι ΔΡΥΜΑ Σ ΕΡΡΩΝ ΣΧΟΛΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΕΜΑ: ΑΙΤΙΕΣ ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΥ ΣΤΟΝ ΕΛΛΑΔΙΚΟ.
Τρίτη 31 Iανουαρίου 2006 Πολύκαστρο Διάλεξη:Η ΕΥΡΥΖΩΝΙΚΟΤΗΤΑ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ Δρ. Μηχ. - ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΣΤΩΡΗΣ.
+19 Δεκέμβριος 2014 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 έως +20 Δείκτης 0 έως -20 Δείκτης < -20 Συνολικά της ΕΕ: +5 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 έως +20 Δείκτης 0 έως -20.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Σεπτέμβριος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ο ΚΛΑΔΟΣ ΤΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΓΡΑΜΜΩΝ ΥΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΓΚΑΓΚΑ ΝΙΚΟΛΕΤΤΑ ΚΑΡΑΜΠΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ.
ΤΟ Α.Ε.Π. ΚΑΙ ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΜΕΤΡΗΣΗΣ ΤΟΥ.. Τι ονομάζουμε Α.Ε.Π. ; Το ποσό που αξίζουν τα αγαθά και οι υπηρεσίες που παράγει μια οικονομία σε ένα συγκεκριμένο.
Ιανουάριος 2016 Ευκαιρίες απασχόλησης στην Ποντοπόρο Ναυτιλία ΙΔΡΥΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ & ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ FOUNDATION FOR ECONOMIC & INDUSTRIAL RESEARCH.
Επένδυση στη δημιουργία Ανθρώπινου Κεφαλαίου: Εκπαίδευση και Κατάρτιση Γιώργος Μ. Αγιομυργιανάκης Καθηγητής Οικονομικής Ανάλυσης και Πολιτικής Ελληνικό.
Aθήνα,16 Νοεμβριου Η Στρατηγική της Έξυπνης Εξειδίκευσης Συνδέει: την έρευνα και καινοτομία με την οικονομική ανάπτυξη με νέους τρόπους όπως είναι.
 Michael Grömling Intereconomics January 2014, Volume 49.
Ενοτητα 5. αμεσεσ ξενεσ επενδυσεισ
360funding.gr Μάϊος 2017.
Υπολογιςμος εθνικης παραγωγης – Πληθωριςμος και ανεργια
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών ΤΜΧΠΠΑ
Ελληνική Επιχειρηματικότητα Ευρωπαϊκά Χρηματοδοτικά Εργαλεία
Ιωάννης Ευστρατίου Αναπληρωτής Διευθυντής Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας
Mathew Shane & David Kelch
A Supply-Side Explanation for Current Account Imbalances 2014
Τα μέσα εμπορικής πολιτικής 1. δασμός
ΘΕΜΑ 2015 μη κληρωθέν α) Ποιες επιδράσεις επιφέρει στο εγχώριο εμπορικό ισοζύγιο μια υποτίμηση του εγχώριου νομίσματος σε μια μεγάλη χώρα με ανεξάρτητη.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΙΔΡΥΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ & ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ FOUNDATION FOR ECONOMIC & INDUSTRIAL RESEARCH Η συμβολή της ποντοπόρου ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία: Επιδόσεις και προοπτικές Απρίλιος 2013

Περιεχόμενα Η ναυτιλία στην παγκόσμια κρίση H θέση της ελληνόκτητης ναυτιλίας στη διεθνή αγορά Η συμβολή της ελληνόκτητης ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία Η δυνητική συμβολή Προτεραιότητες πολιτικής

Ι. Η ναυτιλία στην παγκόσμια κρίση

Σημαντικές γεωγραφικές διαφοροποιήσεις Η παγκόσμια οικονομία επιβραδύνεται παρά την πρόσκαιρη ανάκαμψη το 2010... Πηγή: World Economic Outlook, IMF, 2013 Σημαντικές γεωγραφικές διαφοροποιήσεις

...με δυσμενή αποτελέσματα στο παγκόσμιο εμπόριο Πηγή: CPB, World trade monitor, 2013

Η κρίση ήρθε σε στιγμή δυναμικής αύξησης του παγκόσμιου στόλου… Δυναμική αύξηση στόλου εξαιτίας υψηλής ζήτησης πριν το 2008 Aυξανόμενος αριθμός παραγγελιών νεότευκτων πλοίων (αύξηση παραγγελιών 2007-2009) Η απότομη συρρίκνωση των ροών του εμπορίου σε συνθήκες αυξανόμενου τονάζ οδήγησε σε περαιτέρω πτώση των ναύλων

Ποσοστιαία Μεταβολή σε σχέση με Μάιο του 2008 …με τους ναύλους να περιορίζονται και να διαμορφώνονται σε χαμηλά επίπεδα Q3-2008 ~11.200 μονάδες BDIY:IND TANKERS:IND Σήμερα ~800 μονάδες Ποσοστιαία Μεταβολή σε σχέση με Μάιο του 2008 Πηγή: Bloomberg, 2013 Καθώς η ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας αποδεικνύεται αναιμική, οι ναύλοι τα επόμενα 2-3 χρόνια θα παραμείνουν σε χαμηλά επίπεδα

Συνεπώς, η τρικυμία δεν έχει τελειώσει Πολύ κάτω από το μισό τα ναύλα στην παγκόσμια ναυτιλία, σε σχέση με το 2008 Απαισιόδοξες προβλέψεις για παγκόσμιο εμπόριο καθώς και τιμές πετρελαίου (άνοδος) Σημαντικές απώλειες στο ρυθμό ανάπτυξης οικονομιών που επηρεάζουν τις παγκόσμιες μεταφορές Κίνα από 9,3% το 20117,8% το 2012, Αναπτυσσόμενη Ασία από 8,0% το 2011 6,6% το 2012 Οι ναύλοι έχουν σταθεροποιηθεί σε χαμηλό επίπεδο. Αισιόδοξο σενάριο: Απαιτείται μια τριετία τουλάχιστον για την επαναφορά τους στα προ κρίσης επίπεδα

ΙΙ. Η θέση της ελληνόκτητης ναυτιλίας στη διεθνή αγορά

Ελληνόκτητος στόλος: 1η θέση παγκοσμίως σε όρους χωρητικότητας… Είμαστε 4η το 2012 πίσω από την Ιαπωνία, Κίνα και ΗΠΑ σε όρους αριθμού πλοίων. Ωστόσο σε όλη τη βιβλιογραφία, το DWT χρησιμοποιούμε καθώς αυτό μας δείχνει τη μεταφορική ικανότητα του εμπορικού στόλου. Τα συνολικά ελληνόκτητα πλοία είναι λίγο παραπάνω από 4.000. Εξ’ αυτών τα ποντοπόρα είναι 3.677 Σύμφωνα με το Capital link οι εταιρείες που εμφανίζονται στο NYSE είναι 35 και στο NASDAQ είναι 21. Δεν έχει νόημα ωστόσο να αναφέρουμε ακριβές νούμερο καθώς μπορεί να είναι και άλλες που να έχουν σαν πεδίο δραστηριοποίησης κάτι παρεμφερές και να μην τις πιάνει το φίλτρο. Πηγή: ISL, Shipping and statistics market review Vol.56 Στα 3.677 τα ελληνόκτητα ποντοπόρα πλοία το 2012 Οι μισές περίπου εισηγμένες ναυτιλιακές σε NASDAQ και NYSE είναι ελληνικών συμφερόντων

…ενώ παρά την ύφεση οι έλληνες εφοπλιστές εξακολουθούν να επενδύουν σε νεότευκτα πλοία Μέσος όρος: Ελληνικός στόλος-16 περίπου έτη Παγκόσμιος Στόλος 20 περίπου έτη. Πηγή: World fleet monitor, Clarckson research services, 2012 Πρώτη χώρα σε επενδυτική δαπάνη για νεότευκτα πλοία: $31,5 δισ, σύμφωνα με αξίες συμβολαίων ως τον Μάρτιο 2012 Διαφοροποιείται το μίγμα τύπου πλοίου και χωρητικότητας (LNG, μεγαλύτερα πλοία) Μειώνεται ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνόκτητου στόλου σε σχέση με τον παγκόσμιο μέσο όρο

Διαχρονικά πλεονασματικό το ισοζύγιο Μεταφορών Πηγή: Ετήσια στοιχεία ισοζυγίου υπηρεσιών Τράπεζα της Ελλάδος, 2013 Αντιπροσωπεύει περίπου το μισό ισοζύγιο υπηρεσιών (2012) Μειώνει κατά 33,3% το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου

ΙΙΙ. Η συμβολή της ελληνόκτητης ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία

Η επίδραση στην οικονομία Υπόδειγμα Leontief Εκτίμηση της άμεσης, έμμεσης και προκαλούμενης επίδρασης Άμεση επίδραση Η επίδραση στην οικονομία από την παραγωγική δραστηριότητα του κλάδου Έμμεση επίδραση Η επίδραση σε άλλους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας οι οποίοι αποτελούν τους κυριότερους προμηθευτές της ναυτιλίας Προκαλούμενη επίδραση Η επίδραση από την κατανάλωση των νοικοκυριών που προέρχεται από τους μισθούς που αποκομίζουν οι εργαζόμενοι Συνολική επίδραση Απασχόληση Προστιθέμενη αξία

Η Ναυτιλία φέρνει σημαντικού ύψους συνάλλαγμα (€12,8 δις Η Ναυτιλία φέρνει σημαντικού ύψους συνάλλαγμα (€12,8 δις. το 2009) με ευρύτερες επιδράσεις στην οικονομία Αξία παραγωγής: €13,8 δις (εκ των οποίων €12,8 δισ εξαγωγές) Απασχόληση: 34 χιλ. Κέρδος: €5,5δις Προστιθέμενη αξία: €8,4 δις Αποσβέσεις: €2,2 δις Αναλώσεις : €5,4 δις Μισθοί: €926 εκ. Εισροές από άλλους κλάδους: €2,6 δις Εισαγωγές: €2,4 δις Φόροι στα προϊόντα: € 446 εκ. Έμμεσες επιδράσεις κατά μήκος της αλυσίδας αξίας Προκαλούμενες επιδράσεις από την κατανάλωση του επιπλέον εισοδήματος Αύξηση αξίας παραγωγής σχεδόν στα €15 δις το 2010

Συνολική συμβολή: €13,3 δις Συνολική επίδραση στην προστιθέμενη αξία: €13,3 δις. (περίπου 6,4% του ΑΕΠ) Συνολική συμβολή: €13,3 δις Πηγή: Ι/Ο model, IOBE

Κλάδοι που ευνοούνται εμμέσως από τη ναυτιλία

Απασχόληση: χρηματοδότηση για πάνω από 180 χιλ. θέσεις εργασίας Εδώ ας αναφερθεί και η επίδραση στο εισόδημα των νοικοκυριών Συνολική συμβολή: 192 χιλ. 18

IV. Η δυνητική συμβολή της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία

Ποια η δυνητική συμβολή της ποντοπόρου ναυτιλίας στην Ελληνική Οικονομία; Αν προσελκύαμε διαχείριση στόλου αντίστοιχου με την παρουσία ελλήνων εφοπλιστών στο εξωτερικό; ελληνικά και ξένα ναυτιλιακά γραφεία στην Ελλάδα Υπό την αίρεση της δυνατότητας ανταπόκρισης στην αυξημένη νέα εικόνα της ζήτησης από το εγχώριο παραγωγικό / επιχειρηματικό σύστημα

Μεθοδολογία υπολογισμού της δυνητικής συνεισφοράς Στόλος διαχειριζόμενος στην Ελλάδα (αρ. πλοίων) Μέγεθος πληρώματος (Υπόθεση) Απασχόληση Συντελεστές Αναλώσεων Satellite Accounts (EU) Μέση Παραγωγικότητα Αξία Παραγωγής Άμεση συνεισφορά Υπόδειγμα Ι/Ο Συνολική συνεισφορά Δείκτες παραγωγικότητας από Ευρωπαϊκά κράτη με έντονη ποντοπόρο Ναυτιλία 20 άτομα ανά πλοίο  75.200 άτομα (6,1% της συνολικής απασχόλησης στην ποντοπόρο ναυτιλία παγκοσμίως) Συντηρητική εκτίμηση: Δεν περιλαμβάνει τα άτομα εργασίας στην ξηρά Εκτίμηση δυνητικής αξίας παραγωγής με βάση τα στοιχεία μέσης παραγωγικότητας, Προστιθέμενη αξία, συντελεστές αναλώσεων κτλ

Διπλάσια «δεξαμενή» για την ελληνική οικονομία Εκτιμώμενη δυνητική επίδραση ποντοπόρου ναυτιλίας Επίδραση Απασχόληση (χιλ. άτομα) Προστιθέμενη Αξία (δισεκ. €) Αμοιβές Φόροι (δισεκ. €) Άμεση 75 8,6 3,5 1,2 Συνολική 552 25,9 10,0 1,9 Απασχόληση: 86% της δυνητικής απασχόλησης αφορά στους κλάδους που προμηθεύουν τη ναυτιλία ή εξυπηρετούν την εγχώρια κατανάλωση των νοικοκυριών.

V. Προτάσεις πολιτικής 23

Ενίσχυση της συμβολής της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία Προσέλκυση Εφοπλισμού Ανταπόκριση στη ζήτηση από εγχώριες πηγές Εκπαίδευση ελλήνων ναυτικών Ανάπτυξη Ναυτιλιακού Κέντρου Έλληνες και ξένοι πλοιοκτήτες στην Ελλάδα Ενιαία πολιτική ατζέντα, ανεξάρτητη των πολιτικών κύκλων Άρση επιχειρηματικών εμποδίων Μελέτη επιτυχημένων επιχειρηματικών πρακτικών που εφαρμόζονται διεθνώς Σταθερό και συγκεκριμένο φορολογικό πλαίσιο Οικονομική και Πολιτική σταθερότητα

Ενίσχυση της συμβολής της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία Προσέλκυση Εφοπλισμού Ανταπόκριση στη ζήτηση από εγχώριες πηγές Εκπαίδευση ελλήνων ναυτικών Ανάπτυξη Ναυτιλιακού Κέντρου Ικανοποίηση ζήτησης από εγχώριες πηγές: Άρση εμποδίων επιχειρηματικότητας Απελευθέρωση συγκεκριμένων κλάδων από προστασίες/ εμπόδια (πχ.ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη) Ενίσχυση ανταγωνιστικότητας σχετικών υποστηρικτικών κλάδων – οικοσυστήματος Βελτίωση παρεχόμενων υποδομών (δρόμοι / λιμάνια, κτλ) Περιορισμός εξαγωγής συναλλάγματος για υπηρεσίες που δεν παρέχονται εγχωρίως

Ενίσχυση της συμβολής της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία Προσέλκυση Εφοπλισμού Ανταπόκριση στη ζήτηση από εγχώριες πηγές Εκπαίδευση ελλήνων ναυτικών Ανάπτυξη Ναυτιλιακού Κέντρου Επένδυση στη δημιουργία κοιτάσματος εκπαιδευμένων ελλήνων ναυτικών: Διασύνδεση σχολών με το επιχειρηματικό περιβάλλον Ενίσχυση της εικόνας του κλάδου στους υποψηφίους Ενίσχυση οδηγού σπουδών των σχολών, ελκυστικότερη επαγγελματική επιλογή Αναζήτηση παραδειγμάτων σε κράτη με ενισχυμένη ναυτική εκπαίδευση (πχ. Δανία, ΗΒ). Διέξοδο από την κρίση απασχόλησης: ευκαιρία η προσέλκυση νέων Ήδη η Σύσταση γραφείου Σταδιοδρομίας προς δόκιμους ΑΕΝ δρομολογείται από το πολυνομοσχέδιο Μουσουρούλη Με 59,3% ανεργία στους νέους (15-24 ετών) και πλειονότητα ξένων ναυτικών στα ελληνόκτητα πλοία, τα εμπόδια στην απασχόληση πρέπει να εντοπιστούν και να αρθούν

Ενίσχυση της συμβολής της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία Προσέλκυση Εφοπλισμού Ανταπόκριση στη ζήτηση από εγχώριες πηγές Εκπαίδευση ελλήνων ναυτικών Ανάπτυξη Ναυτιλιακού Κέντρου Δημιουργία Κέντρου Ναυτιλίας (Πειραιάς) Πυρήνες γνώσης (ΠΑ.ΠΕΙ, Σχολές Εμπορικού Ναυτικού) στην ευρύτερη περιοχή Τόνωση του υφιστάμενου ναυτιλιακού πλέγματος (Maritime cluster) – αύξηση της ζήτησης για παραναυτιλιακές υπηρεσίες Πολλαπλά οφέλη για όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και την κοινωνία

Δύσκολος ο δρόμος, έναρξη τώρα! 07/13 01/14 07/14 01/15 07/15 01/16 07/16 Σταθεροποίηση της πολιτικής κατάστασης Εθνικό Σχέδιο για τη Ναυτιλία Αξιοποίηση / ανάπτυξη υποδομών Ενίσχυση της ναυτιλιακής εκπαίδευσης Προσέλκυση ναυτιλιακών δραστηριοτήτων Ενίσχυση των συναφών κλάδων Ενίσχυση των υπόλοιπων κλάδων Χρονικός ορίζοντας τριετίας Ευνοϊκές συνθήκες για προσέλκυση το 2014 Πρώτα θετικά αποτελέσματα το 2015

Ευχαριστώ για την προσοχή σας Άγγελος Τσακανίκας atsakanikas@iobe.gr