Medical Affairs & Compliance Committee Promotional Activities & Materials Πιστοποίηση Εντύπων& Υλικών Προώθησης.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 Χ Ο υπό έκδοση νόμος για τις υπηρεσίες πληρωμών στην εσωτερική αγορά Χρήστος Βλ. Γκόρτσος Αναπληρωτής Kαθηγητής Διεθνούς Οικονομικού Δικαίου, Πάντειο.
Advertisements

(α) Διάθεση Μεριδίων ΟΣΕΚΑ (β) Διαδικασία Κοινοποίησης
Ισχυρισμοί διατροφής και υγείας Παρόν και μέλλον Βασίλης Μαθιουδάκης
Χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης Χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης Δημήτρης Γεωργιόπουλος Chief Scientific Officer Novartis 14 Ιουνίου, Αθήνα.
Υποομάδα MSLs and other MAF roles
Δ/ΝΣΗ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΚΤΗΝΙΑΤΡΙΚΗΣ Π. Ε
ΤΡΟΠΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΜΙΑΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΔΙΑΔΟΣΗΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 12.1 Σχεδιασμός της διάδοσης: στόχοι και διαδικασία.
ΟΜΙΛHΤΗΣ: Γκουίντο Σάλεμ
FPP Evidence Informed Practice.  Η ενσωμάτωση των καλύτερων ερευνητικών αποδείξεων με κλινική εμπειρία και τις αξίες του ασθενούς  Η Κλινική Πρακτική.
Διαδικασία Διεξαγωγής Ηλεκτρονικών Δημοπρασιών. Παραδοσιακή διαδικασία διοργανωτή Στάδιο 1 Απόφαση Αγοράς μέσω διαγωνισμού Στάδιο 6 Στάδιο 6 Αξιολόγηση.
ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ Πρόεδρος: Κωνσταντίνος Ευριπίδης Αντιπρόεδρος ΣΦΕΕ Απολογισμός Δράσεων 2010 Προγραμματισμός Δράσεων 2011.
Medical Affairs & Compliance Best Practices K. Papathoma June 14, 2013
πως γράφουμε τη βιβλιογραφία στην εργασία μας
Η ΠΟΛΥΠΛΟΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠ / ΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΩΝ ΕΚΠ / ΣΗΣ ΚΑΝΕΙ ΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΑΣΑΦΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΚΡΙΒΗΣ, ΕΓΚΥΡΑ ΦΟΡΕΙΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ.
Ορθές Πρακτικές Διανομής Φαρμάκων
Στατιστική Ι Παράδοση 5 Οι Δείκτες Διασποράς Διασπορά ή σκεδασμός.
Κώδικας Δημοσιοποίησης του ΣΦΕΕ. Γιατί η πρωτοβουλία αυτή Μέρος μιας Σειράς Παγκόσμιων Δράσεων υπέρ της Αυτορρύθμισης : α) θέσπιση του Disclosure Code.
Ερευνητική Μεθοδολογία
Εφαρμογές της ΔΙ στον φαρμακευτικό κλάδο
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟΥ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟΥ
 Είναι τεκμηριωμένο το περιεχόμενο του βιβλίου ή του άρθρου περιοδικού με σχετική βιβλιογραφία;  Ημερομηνία έκδοσης; Ανάλογα με το θέμα που πραγματεύεται,
Γιάννης Χρυσοσπάθης Νομικός Σύμβουλος ΣΦΕΕ.  Υπεβλήθησαν ενώπιον του ΣτΕ αιτήσεις ακύρωσης κατά:  της Υπ. Απ. Αρ. Φ80000/ΟΙΚ.8755/892 σχετικά με τον.
Πρόεδρος Κωνσταντίνος Ευριπίδης Αντιπρόεδρος ΣΦΕΕ.
ΗΘΙΚΑ ΚΑΙ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΥΓΕΙΑΣ
Η συγγραφή μιας διδακτορικής διατριβής Αριστείδης Ν. Χατζής Ε.Λ.Κ.Ε.16/12/2004.
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΔΑΜΠΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Β ΚΑΛΩΤΑ ΑΝΝΑ Β
Ημερίδα 4 Πορεία των διαδικασιών Διασφάλισης της ποιότητας 15 Νοεμβρίου 2012.
Διαχείριση Ψηφιακών Πνευματικών Δικαιωμάτων Ηλεκτρονική Δημοσίευση Στέλλα Λάμπουρα Ιούνιος 2004.
Οδηγός Αναζήτησης Ιδρυματικού Αποθετηρίου
ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ ΗΡΩ Α.Μ.: Β ΠΙΤΣΟΥΝΗ ΔΗΜΗΤΡΑ Α.Μ.: Β ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΚΑΣΣΑΝΔΡΑ Α.Μ.: Β
CALIFORNIA DIGITAL LIBRARY CALIFORNIA DIGITAL LIBRARY ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ «ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ» ΣΤ΄ ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΤ΄ ΕΞΑΜΗΝΟ Μαρία Καραδήμα Μαρία Καραδήμα.
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΠΕΡΙΟΔΙΚΩΝ ΒΛΙΣΙΔΟΥ ΕΥΔΟΚΙΑ ΚΕΡΚΥΡΑ, ΙΟΥΝΗΣ 2006.
Τεχνολογία ΛογισμικούSlide 1 Τεχνολογία Απαιτήσεων u Καθορίζει τι θέλει ο πελάτης από ένα σύστημα λογισμικού.
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ “Επιστημονική εργασία” Εύρεση πηγών Άξονες δομής επιστημονικού άρθρου (αναγνώριση) Κανόνες γραφής επιστημονικού άρθρου (αναγνώριση)
Μάθημα: Διοίκηση Επιχειρήσεων Εναλλακτικού Τουρισμού Πάρις Τσάρτας Καθηγητής Τουριστικής Ανάπτυξης Σαραντάκου Έφη Διδάκτορας Χωροταξίας – Τουριστικής Ανάπτυξης.
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΟΡΩΝ «Υποέργο 1 - ΕΠΑΕ ΑΙΓΑΙΟ: ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ& ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ» της Πράξης «CESSDA ΕΠΑΕ - Υποστήριξη.
► ► Η συγγραφή μιας ερευνητικής εργασίας ► ► Επιστημονικά κείμενα ► ► Οδηγίες για την συγγραφή και δημοσίευση εργασίας σε επιστημονικά περιοδικά ► ► Οδηγίες.
Kάλλη Καρβέλη, M.Sc. Δικηγόρος – Ειδικός επιστήμονας ΑΠΔΠΧ Έλενα Μαραγκού, ΔΝ Δικηγόρος – Ειδικός επιστήμονας ΑΠΔΠΧ Μαρία Αλικάκου, ΔΝ Δικηγόρος – Ειδικός.
ΚΑ2-Στρατηγικές Συμπράξεις Τομέας Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Τεχνική Ημερίδα Τομέας Σχολικής Εκπαίδευσης Αθήνα, 15/10/2014 Μαρία Αδαμοπούλου, Στέλεχος.
Διάλεξη 10 η ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ (MIS) TEI Κρήτης Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
ΜΕΣΑ ΑΜΕΣΗΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑ 5 η - ΜΕΡΟΣ 1 ο ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
Α. ΤΕΙ ΚΡΗΤΗΣ ΣΧΟΛΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΑΚΑΔ. ΕΤΟΣ ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΑΛΕΞΗ Παντελής Β. Ζήσης
Κανόνες για τις συμφωνίες οριζόντιας συνεργασίας Δημήτρης Λουκάς Αντιπρόεδρος Επιτροπής Ανταγωνισμού Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εθνικών Δικαστών – Ε. Ε. Αθήνα,
Ελληνικά Ταχυδρομεία Α.Ε. Χρήστος Βαρσάμης Διευθύνων Σύμβουλος Ρυθμιστικό Πλαίσιο Ταχυδρομικής Αγοράς – Ρόλος της Ε.Ε.Τ.Τ. 1.
ΤΡΟΠΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
Καταιγισμός ιδεών Συνιστάται για την πολυεπίπεδη εξέταση ζητήματος ή κεντρικής έννοιας, μέσω της παρακίνησης των εκπαιδευόμενων να προβούν σε ελεύθερη,
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Ταξινόμηση υλικού Προσεκτική επιλογή υλικού.
Οδηγός Παρουσίασης Επιχειρηματικής Ιδέας
ΘΑΝΟΣ ΠΛΕΥΡΗΣ ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ ΔΝ LL.M
Μητρώο Χρονίως Πασχόντων
Ένας νέος Κώδικας Ιατρικής Δεοντολογίας για την εποχή της ηλεκτρονικής υγείας; ΘΕΟΔΩΡΟΣ Δ. ΤΡΟΚΑΝΑΣ, Δικηγόρος, ΔΝ, Διδάσκων Παν/μιου Μακεδονίας.
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών
Διακριτά μέρη μιας επιστημονικής εργασίας
Δομή ερευνητικής εργασίας
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Σεμινάριο Τελειοφοίτων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ
Κύρια βήματα της έρευνας Πρωτόκολλο έρευνας
Η Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 9η Σύνταξη Πτυχιακής Εργασίας
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
Το κόστος Ποιότητας    
συμπληρώματα διατροφής-νομοθεσία 2017
Η μέθοδος της συνεισφοράς
Συμβάλλουμε στην υγεία του πολίτη
7o Συνέδριο Χρηστών Πειραιάς, 21 Δεκεμβρίου 2016 Προγραμματιζόμενες αλλαγές στην πρόσβαση σε μικροδεδομένα στατιστικών ερευνών ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ.
ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΤΗΣ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Medical Affairs & Compliance Committee Promotional Activities & Materials Πιστοποίηση Εντύπων& Υλικών Προώθησης

Promotional Activities & Materials Υπο-Ομάδα Medical Compliance Promotional Activities & Materials Name Company Role Γρηγόρης Ρομπόπουλος NOVARTIS Sn Medical Advisor Αθανάσιος Παπαδημητρίου MENARINI MEDICAL MANAGER Λουκίδης Θεολόγος AMGEN REGULATORY AFFAIRS SENIOR MANAGER Γρηγόρης Δάσκος GLAXOSMITHKLINE MEDICAL DIRECTOR Ψώμαλη Δήμητρα Sn Mediclal Advisor Κατερίνα Παπαθωμά Janssen Ζαφειράτου Σοφία SANOFI Senior Medical Manager Περιστέρης Πλάτων MSD Αθηνά Κατσαβού Abbott Κυριακή Τσιγκάρη Shire Medical Affairs Specialist

ΓΕΝΙΚΟΙ ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΙ/ ΚΕΙΜΕΝΑ/ ΔΕΔΟΜΕΝΑ Δεν ενθαρρύνεται το υπερβολικό μέγεθος ή κόστος ενός υλικού προώθησης Όλοι οι ισχυρισμοί που γίνονται στα προωθητικά έντυπα πρέπει να είναι σύμφωνοι με την εγκεκριμένη ένδειξη του προϊόντος. Οποιοσδήποτε ισχυρισμός για χρήση του προϊόντος εκτός ένδειξης απαγορεύεται. Χρήση δεδομένων εκτός εγκεκριμένων ενδείξεων από την ΠΧΠ (π.χ. κλινικά δεδομένα από 5.1) δεν επιτρέπονται. Στοιχεία ασφάλειας & αποτελεσματικότητας για τα οποία κατά τα αναφερόμενα στην ΠΧΠ υπάρχει υποχρέωση για περαιτέρω μετεγκριτική μελέτη, να χρησιμοποιούνται υπό τον όρο ότι θα γίνεται αναφορά στις σχετικές υποχρεώσεις μέσα στο ίδιο έντυπο. (disclaimer) Το class effect δεν δικαιολογεί την οικειοποίηση ενδείξεων που δεν έχουν μελετηθεί για το συγκεκριμένο φάρμακο.

ΓΕΝΙΚΟΙ ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΙ/ ΚΕΙΜΕΝΑ/ ΔΕΔΟΜΕΝΑ Να μην παρουσιάζονται τα δεδομένα σε πειραματόζωα ή σε υγιείς εθελοντές ή τα in vitro ως δεδομένα κλινικής αξίας ή διάφορες φαρμακολογικές παρατηρήσεις με αμφίβολη ή αμφιλεγόμενη κλινική σημασία. Σε περιπτώσεις που αποφασίζεται να παρουσιασθούν τέτοια δεδομένα θα πρέπει να αναφέρεται πάντα ο τύπος τέτοιων δεδομένων. (π.χ. in vitro μελέτη, δεδομένα από μελέτη σε υγιείς εθελοντές κλπ) Να αποφεύγεται η αναφορά δεδομένων ασφάλειας ή αποτελεσματικότητας με την αποσπασματική χρήση μιας φράσης από μια δημοσίευση ή παρουσίαση ειδικού μέσα σε εισαγωγικά π.χ. «το φάρμακο ήταν αποτελεσματικό και καλά ανεκτό» εφόσον τα δεδομένα δεν αντλούνται από πρωτογενείς πηγές

ΓΕΝΙΚΟΙ ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΙ/ ΚΕΙΜΕΝΑ/ ΔΕΔΟΜΕΝΑ Τα ανάτυπα που διανέμονται με πρωτοβουλία της φαρμακευτικής εταιρείας αποτελούν προωθητικό υλικό και θα πρέπει να είναι σύμφωνο με τις σχετικές διατάξεις δηλ. να συνοδεύονται από την ΠΧΠ που θα φέρει κωδικό, και κίτρινη κάρτα. Επίσης πρέπει να διασφαλίζονται τα πνευματικά δικαιώματα των συγγραφέων. Δεν επιτρέπεται η χρήση παλαιότερων δεδομένων εφόσον έχουν ανατραπεί από νεότερα. Ειδικότερα, σε θέματα ασφάλειας θα πρέπει να χρησιμοποιούνται τα πλέον πρόσφατα δεδομένα. Δεν επιτρέπεται η γενίκευση μεμονωμένων παρατηρήσεων π.χ. δεδομένα από case reports. Δεν επιτρέπεται η χρήση εικόνων, παραστάσεων και γενικά εικαστικού που αποπροσανατολίζει ή παραπέμπει σε ανωτερότητα ενός φαρμάκου εφόσον δεν τεκμαίρεται

ΓΕΝΙΚΟΙ ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΙ/ ΚΕΙΜΕΝΑ/ ΔΕΔΟΜΕΝΑ Δεν επιτρέπεται η χρήση δεδομένων off label ακόμα και αν αναφέρονται ως τέτοια ή χαρακτηρίζονται ως «νεότερα δεδομένα». Τα επιστημονικά δεδομένα θα πρέπει να μεταφράζονται και να παρουσιάζονται αυτούσια και με απόλυτη ακρίβεια Δεν επιτρέπεται η περικοπή τμήματος πρότασης ώστε να αλλοιώνεται το συνολικό νόημά της. Δεν επιτρέπεται σε πρόταση να υπάρχουν υποσημειώσεις (π.χ. με αστερίσκο) που αναιρούν εν μέρει ή εν όλω το νόημά της. Οι υποσημειώσεις θα πρέπει να έχουν μόνο διευκρινιστικό χαρακτήρα.

ΓΕΝΙΚΟΙ ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΙ/ ΚΕΙΜΕΝΑ/ ΔΕΔΟΜΕΝΑ Να αποφεύγεται : Ο υπερθετικός βαθμός π.χ. «το καλύτερο», «το δυνατότερο», «ΤΟ αναλγητικό», «μοναδικό» κ.α Οι υπερβολικοί ισχυρισμοί π.χ. «κλειδί για την επιτυχία», «κάνει θαύματα», «σε κάνει περδίκι», «η μόνη επιλογή» κ.α Υπερβολές στις φαρμακολογικές ιδιότητες «δρα μόνο εκεί που πρέπει», «δρα στο κέντρο του προβλήματος», «αναστέλλει μόνο…..» Ο όρος «νέο» μετά από 12 μήνες από την έγκριση

ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ Να μην χρησιμοποιείται ο όρος «ασφαλές» Να αποφεύγονται υπερβολικοί ισχυρισμοί για την ασφάλεια, οι οποίοι δεν ταιριάζουν όταν μιλάμε για φαρμακευτικούς παράγοντες π.χ. «δεν έχει ΑΕ», «όλες οι ΑΕ είναι ήπιες» Kάθε προωθητικό υλικό με ισχυρισμούς θα πρέπει να περιλαμβάνει τουλάχιστον μια συνοπτική αναφορά σε σημαντικά στοιχεία ασφάλειας του προϊόντος και όχι μόνο πλεονεκτήματα προκειμένου να διασφαλίζεται ότι το περιεχόμενο είναι ισορροπημένο.

ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ & ΠΙΝΑΚΕΣ Δεν επιτρέπεται : Η περικοπή τμήματος διαγράμματος ή πίνακα ώστε να οδηγεί σε παραπλανητική πληροφόρηση. Αφαίρεση σκελών μελέτης ή αποτελεσμάτων άλλων υποομάδων θεραπείας Αφαίρεση αποτελεσμάτων άλλων αγωγών Αλλοίωση της κλίμακας ώστε να αποτυπώνονται οι διαφορές μικρότερες ή μεγαλύτερες από ότι πραγματικά είναι Απουσία τίτλου, μονάδων μέτρησης στους άξονες x,y ή και αριθμών γενικότερα Η παράθεση αποτελεσμάτων πολλών διαφορετικών μελετών στο ίδιο διάγραμμα ακόμα και αν υπάρχουν παραπομπές σε κάθε μελέτη, γιατί ως εικόνα είναι παραπλανητική.

ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ & ΠΙΝΑΚΕΣ Αλλαγές εικαστικών στοιχείων από πίνακες και εικόνες άρθρων, είναι αποδεκτές εφόσον: το τελικό αποτέλεσμα δεν αλλάζει το αρχικό νόημα του πρωτότυπου και γίνεται σαφής αναφορά ότι πρόκειται για προσαρμογή του πρωτότυπου αφορούν δοσολογίες, ενδείξεις κλπ που δεν είναι εγκεκριμένα ή/και δεν κυκλοφορούν στην Ελλάδα Τα διαγράμματα και οι πίνακες να συνοδεύονται πάντα από συνοπτική περιγραφή του σχεδιασμού της μελέτης, αριθμό ασθενών, στοιχεία στατιστικής σημαντικότητας όταν πρόκειται για συγκρίσεις καθώς και ορισμός των πρωτευόντων και δευτερευόντων καταληκτικών σημείων (ιδιαίτερα εάν ένα διάγραμμα/πίνακας/ισχυρισμός αναφέρονται σε δευτερεύοντα καταληκτικά σημεία) Π.χ. «μια πολυκεντρική, διπλά τυφλή, διάρκειας... με n ασθενείς κτλ. Επί ανταγωνιστικών σκευασμάτων δεν επιτρέπεται η σύγκριση μεταξύ διαφορετικών κλινικών μελετών (υπό την έννοια των στόχων, των χαρακτηριστικών των ασθενών κ.ά.).

ΣΥΓΚΡΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΣΥΓΚΡΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ Συγκριτικοί ισχυρισμοί ανωτερότητας, μη κατωτερότητας κλπ επιτρέπονται μόνο αν προκύπτουν από το επίπεδο στατιστικής σημαντικότητας σε Head to Head ειδικά σχεδιασμένες τυχαιοποιημένες, συγκριτικές μελέτες, δημοσιευμένες σε peer-reviewed επιστημονικά περιοδικά, που σκοπό έχουν τη σύγκριση παραμέτρων ασφάλειας / αποτελεσματικότητας και άλλων χαρακτηριστικών του φαρμάκου (πρωτεύοντα ή δευτερεύοντα καταληκτικά σημεία της μελέτης). Δεν επιτρέπονται συγκρίσεις όπως «είναι καλύτερο», «καλύτερο προφίλ ασφάλειας» χωρίς να αναφέρεται ποιος είναι ο συγκριτικός παράγοντας Μαζί με τις συγκρίσεις ή/και τα στατιστικά στοιχεία θα πρέπει να παρατίθενται πάντα : το επίπεδο στατιστικής σημαντικότητας (P-value ή confidence intervals) , να αναφέρεται αν είναι στατιστικά μη σημαντικό

ΣΥΓΚΡΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΣΥΓΚΡΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ Δεν επιτρέπεται η παράθεση περαιτέρω στατιστικής ανάλυσης δεδομένων, όταν αυτά δεν είναι δημοσιευμένα (π.χ. extrapolation από την εταιρία). Σε περίπτωση μη γνωστής κλινικής σημαντικότητας αυτό να αναφέρεται στην ίδια σελίδα. Αναφέρονται όλοι οι υπό σύγκριση παράγοντες με τις απαραίτητες διευκρινήσεις όπου χρειάζεται. Τα δεδομένα μητρώων ασθενών (registries) δεν θα πρέπει να χρησιμοποιούνται ως βάσεις συγκριτικών ισχυρισμών. Όταν παρουσιάζονται τέτοια δεδομένα θα πρέπει να αναφέρεται η ταυτότητα του μητρώου και να υπάρχει διευκρινιστική σημείωση του τύπου «τα αποτελέσματα που παρουσιάζονται προέρχονται από μητρώο ασθενών και όχι από τυχαιοποιημένη μελέτη άμεσης σύγκρισης των θεραπευτικών παραγόντων, επομένως δεν υποδεικνύουν σύγκριση μεταξύ αυτών».

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΠΟΥ ΤΕΚΜΗΡΙΩΝΟΥΝ ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΥΣ, ΠΙΝΑΚΕΣ, ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΛΠ Τα επιστημονικά δεδομένα και οι ισχυρισμοί που περιλαμβάνονται σε προωθητικά έντυπα θα πρέπει να στηρίζονται σε άρθρα δημοσιευμένα σε επιστημονικά βιβλία, περιοδικά ή/και άλλες έντυπες και ηλεκτρονικές εκδόσεις. Πηγές βιβλιογραφίας θα πρέπει να αποτελούν άρθρα δημοσιευμένα σε αγγλόφωνα επιστημονικά βιβλία και περιοδικά. Εξαίρεση μπορούν να αποτελούν δημοσιεύσεις σε εγνωσμένης επιστημονικής αξίας περιοδικά σε άλλες διεθνώς αναγνωρισμένες γλώσσες (Γαλλικά, Γερμανικά, Ισπανικά) όπου η εταιρία οφείλει να διαθέτει μετάφραση του άρθρου στα Ελληνικά σε περίπτωση που ζητηθεί. Οι βιβλιογραφικές αναφορές θα πρέπει να είναι σαφείς και επαρκείς για την ανεύρεση της πηγής της πληροφορίας. Στις βιβλιογραφικές αναφορές θα πρέπει να αναφέρεται ο συγγραφέας, ο τίτλος του βιβλίου ή περιοδικού, το έτος δημοσίευσης, η έκδοση/τόμος και η σελίδα. Συνιστάται οι εταιρείες να ακολουθούν τους διεθνώς αποδεκτούς τρόπους βιβλιογραφικής αναφοράς (π.χ. Vancouver style, Harvard system).

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΠΟΥ ΤΕΚΜΗΡΙΩΝΟΥΝ ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΥΣ, ΠΙΝΑΚΕΣ, ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΛΠ Σε περίπτωση χρήσης δεδομένων από το διαδίκτυο πρέπει : η αντίστοιχη παραπομπή να οδηγεί με ακρίβεια στην πηγή της πληροφορίας να αναφέρεται η ημερομηνία τελευταίας πρόσβασης να διατηρείται στο αρχείο της ΦΕ η σχετική εκτύπωση Η χρήση δεδομένων από Abstracts/Possters επιτρέπεται με την προϋπόθεση τήρησης των ανωτέρω. Δεδομένα από posters ή abstracts συνεδρίων μπορούν να χρησιμοποιηθούν μόνο εφόσον: έχουν παρουσιαστεί σε υψηλού κύρους συνέδρια και έχουν εγκριθεί από επιστημονική επιτροπή του συνεδρίου. Το διάστημα από την πρώτη τους παρουσίαση σε συνέδριο δεν υπερβαίνει τη διετία. Όταν δεν υπάρχει πλήρης δημοσίευση μελέτης που παρουσιάσθηκε σε abstract / poster 2 χρόνια μετά την ανακοίνωσή του, δεν θα πρέπει να ξαναχρησιμοποιηθεί σε υλικό προώθησης. Είναι διαθέσιμα στο σύνολό τους στον ιστότοπο ή abstract book του συνεδρίου. Συνοδεύονται από σαφή βιβλιογραφική αναφορά που παραπέμπει στον ιστότοπο ή abstract book που είναι δημοσιευμένο, και όχι μόνο το όνομα του συνεδρίου..

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΠΟΥ ΤΕΚΜΗΡΙΩΝΟΥΝ ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΥΣ, ΠΙΝΑΚΕΣ, ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΛΠ Άρθρα που έχουν εγκριθεί και είναι προς δημοσίευση (in press) μπορούν να χρησιμοποιηθούν στα προωθητικά έντυπα, αρκεί να συνοδεύονται από την ανάλογη επισήμανση στη βιβλιογραφική παραπομπή. Απαγορεύεται η χρήση μη δημοσιευμένων δεδομένων σχετικά με την αποτελεσματικότητα και ασφάλεια των προϊόντων, data on file, για λόγους προώθησης. Τα δεδομένα αυτά μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο ιατρικής συζήτησης με τους ΕΥ μόνον από το ιατρικό τμήμα της ΦΕ, αλλά δεν μπορούν να συμπεριληφθούν στα προωθητικά έντυπα. Αποδεκτά είναι ΜΟΝΟ γενικά στοιχεία όπως π.χ. ο συνολικός αριθμός ασθενών σε κλινικά προγράμματα στα οποία έχει μελετηθεί το φάρμακο, η συνολική διάρκεια του κλινικού προγράμματος και οικονομικά στοιχεία, δεδομένα δηλαδή που διαθέτει μόνο η εταιρεία και μπορεί να τα παρουσιάσει αν ζητηθούν.

Ιεραρχική ταξινόμηση των μελετών ως προς την εγκυρότητα Συνιστάται η χρήση μελετών υψηλής εγκυρότητας 1.Τυχαιοποιημένες μελέτες (Randomized Clinical Trials/RCTs με απόκρυψη της κατανομής και διπλά τυφλές) ή συστηματική ανασκόπηση αυτών( μετα-αναλύσεις). 2. Ορθά σχεδιασμένες ελεγχόμενες μελέτες χωρίς τυχαιοποίηση 3. Ελεγχόμενες μελέτες παρατηρήσης (προοπτικές ή μελέτες ασθενών - μαρτύρων). 4. Μη ελεγχόμενες μελέτες παρατηρήσης. 5. Γνώμες ειδικών βασισμένες σε παθοφυσιολογικούς μηχανισμούς ή σε εργαστηριακές ενδείξεις ή αποτέλεσμα consensus χωρίς ειδική αναφορά στην κριτική αξιολόγηση και μεθοδολογία.

Χρήση δεδομένων από Φαρμακοοικονομικές μελέτες σε προωθητικά υλικά Η χρήση ΦΟ μελετών πρέπει να είναι περιορισμένη σε έντυπα ιατρικής προώθησης δεδομένου ότι ο στόχος αυτών των εντύπων είναι η παρουσίαση στοιχείων αναφορικά με τη θεραπεία ασθενών και όχι η εν γένει ενημέρωση των γιατρών ακόμη και σε στοιχεία οικονομικά. Αυτό το θέμα είναι κυρίως αντικείμενο των αρμοδίων για την προμήθεια και ασφαλιστική κάλυψη των φαρμάκων. Η χρήση Φ.Ο. μελετών στην προώθηση των προϊόντων γίνεται αποδεκτή με τις εξής προϋποθέσεις: 1.Δεν αφορούν σε θέματα ασφάλειας και αποτελεσματικότητας. 2.Συγκρίσεις κόστους-αποτελεσματικότητας θα πρέπει –κατά προτεραιότητα- να βασίζονται σε Ελληνικά δεδομένα από δημοσιευμένες μελέτες σε αξιόπιστα ιατρικά ή/και φαρμακοοικονομικά περιοδικά. Η μεθοδολογία (assumptions) θα πρέπει να αναφέρεται. 3.Η χρήση δεδομένων από διεθνείς μελέτες, επίσης δημοσιευμένες σε αξιόπιστα περιοδικά, θα πρέπει να φέρει αντίστοιχη επισήμανση (disclaimer) ότι δεν υπάρχουν διαθέσιμα ανάλογα Ελληνικά δεδομένα. Για το λόγο αυτό τα αποτελέσματα θα πρέπει να ερμηνεύονται με την ανάλογη προσοχή. 4.Ιδανικά να αποτελούν επεξεργασμένες πληροφορίες διεθνώς αναγνωρισμένων έγκριτων οργανισμών και να αναφέρεται αν συμμετείχε η Ελλάδα στη δημοσίευση (πχ.NICE, European Guidelines , κ.α.). 5.Να επισημαίνεται ότι η πληροφορία αντλήθηκε από δημοσιευμένες Φ.Ο. μελέτες (όπως αντίστοιχα οι πειραματικές).

Διαφημιστικά Δώρα

Διαφημιστικά Δώρα Όλα τα δώρα τα οποία προσφέρονται σε Επαγγελματίες Υγείας θα πρέπει να είναι σύμφωνα με τις οδηγίες του άρθρου 18 του Κώδικα Δεοντολογίας του ΣΦΕΕ. Διευκρινιστικά, η αξία τους δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα 25 Ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) ανά τεμάχιο και ανά ΕΥ, και παράλληλα να σχετίζονται άμεσα με την ιδιότητά τους. Σημειώνεται πως ο ρόλος των διαφημιστικών δώρων είναι υπενθυμηστικός και η συχνότητα προσφοράς τους θα πρέπει να συμβαδίζει με αυτόν. Τα διαφημιστικά δώρα μπορεί να φέρουν ονομασία προϊόντος ή ΦΕ ή προωθητικό μήνυμα. Στην τελευταία αυτή περίπτωση θα πρέπει να συνοδεύονται από την ΠΧΠ του προϊόντος.

Προγράμματα software/USB Σε κάθε περίπτωση το περιεχόμενό του θα πρέπει να είναι σύμφωνο με τις κείμενες διατάξεις (για προωθητικό ή επιστημονικό περιεχόμενο).

Ιατρικά βοηθήματα (Medical Devices) Τα ιατρικά βοηθήματα ή ιατροτεχνολογικά προϊόντα δεν εμπίπτουν στο άρθρο του Κώδικα περί Διαφημιστικών Δώρων –παρακαλούμε αναφερθείτε στο σχετικό κεφαλαίο του εγχειριδίου. Ειδικές σημάνσεις Δώρα με ειδικές σημάνσεις, π.χ. καθαριστικά μαντηλάκια, υγρά απολυμαντικά, οφείλουν να αναφέρουν τη σύνθεσή τους και την επωνυμία και τα στοιχεία επικοινωνίας του παραγωγού σε περίπτωση ανεπιθύμητων αντιδράσεων ή δηλητηριάσεων ή θα πρέπει να φέρουν την ένδειξη CE,εφόσον δεν ανήκουν στην κατηγορία φαρμάκων ή καλλυντικών.

Προωθητικές Ενέργειες/Δραστηριότητες

Προωθητικά εκθετήρια (Promotional/Commercial booths) Φαρμακευτικά προϊόντα τα οποία έχουν λάβει άδεια κυκλοφορίας από την αρμόδια Αρχή αλλά δεν έχουν ακόμα κυκλοφορήσει στην ελληνική αγορά λόγω του γεγονότος ότι δεν έχουν λάβει επίσημη τιμή, μπορούν να αναφέρονται σε προωθητικά υλικά εντός του συνεδριακού χώρου, με αναφορά σε «ενδεικτική τιμή» και με την επισήμανση ότι «σύντομα θα κυκλοφορήσουν στην Ελλάδα». Θα πρέπει να είναι διαθέσιμες οι πλήρεις ΠΧΠ όλων των ΦΠ που προωθούνται στη συγκεκριμένη επιστημονική εκδήλωση. Ανάτυπα δημοσιευμένων μελετών θα πρέπει να διατίθενται μαζί με την αντίστοιχη ΠΧΠ, εφόσον διανέμονται με πρωτοβουλία της ΦΕ. Όλα τα υλικά (έντυπα & ηλεκτρονικά) που εκτίθενται ή/και διατίθενται στα εκθετήρια θα πρέπει να έχουν την κατά τις κείμενες διατάξεις πιστοποίηση από το επιστημονικό τμήμα της ΦΕ και εφόσον εμπίπτουν στις διατάξεις περί προώθησης ΦΠ θα πρέπει να κοινοποιούνται στον ΕΟΦ.

Εκδηλώσεις τύπου Γ Στις εκδηλώσεις τύπου Γ χρησιμοποιούνται προωθητικά υλικά με σκοπό την επιστημονική ενημέρωση των Ε.Υ. για τα φαρμακευτικά προιόντα. Τα υλικά που χρησιμοποιούνται, επιδεικνύονται ή/και διανέμονται (π.χ. προσκλήσεις, αφίσες, παρουσιάσεις ppt κλπ) θα πρέπει να έχουν την κατά τις κείμενες διατάξεις πιστοποίηση από το επιστημονικό/ ιατρικό τμήμα της ΦΕ και τέλος θα πρέπει να κοινοποιούνται στον ΕΟΦ. Θα πρέπει να ακολουθούνται οι διατάξεις του κώδικα και της σχετικής εγκυκλίου του ΕΟΦ ως προς την επιλογή του χώρου, την κατάρτιση του προγράμματος, τη διάρκεια των εκδηλώσεων αυτών και των δαπανών που πραγματοποιούνται. Δεν επιτρέπεται η συμμετοχή ιατρών του ΕΣΥ όπως και Πανεπιστημιακών στις εκδηλώσεις τύπου Γ.

Εκδηλώσεις τύπου Β Σε αντιστοιχία, στις επιστημονικές εκδηλώσεις τύπου Β εξ ορισμού δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν προωθητικά υλικά. Όλα τα υλικά (έντυπα & ηλεκτρονικά) που εκτίθενται ή/και διατίθενται (π.χ. προσκλήσεις/προγράμματα, αφίσες, παρουσιάσεις ppt κλπ) θα πρέπει να έχουν την κατά τις κείμενες διατάξεις πιστοποίηση από το επιστημονικό τμήμα της ΦΕ.

Εκδηλώσεις με μικρό αριθμό (μέχρι 10) ιδιωτών Ε.Υ Σε αυτού του είδους τις εκδηλώσεις χρησιμοποιούνται προωθητικά υλικά με σκοπό την επιστημονική ενημέρωση των ιδιωτών Ε.Υ. για τα φαρμακευτικά προϊόντα. Στις εκδηλώσεις αυτές συμμετέχουν στελέχη των εμπορικών τμημάτων των εταιρειών.

Παρουσιάσεις εντός νοσοκομείων Οι παρουσιάσεις που λαμβάνουν χώρα εντός του νοσοκομείου, χωρίζονται σε 2 κατηγορίες: Α) Ιατρικές παρουσιάσεις (Medical to medical): οι παρουσιάσεις αυτές διεξάγονται από το Ιατρικό τμήμα των εταιρειών, μπορούν να πραγματοποιούνται μόνο από στελέχη του Ιατρικού τμήματος, και το περιεχόμενο καθώς και τα υλικά που τυχόν διανέμονται είναι μη-προωθητικού και αμιγώς επιστημονικού χαρακτήρα.

Παρουσιάσεις εντός νοσοκομείων Β) Προωθητικές/Εμπορικές παρουσιάσεις: οι παρουσιάσεις αυτές διεξάγονται από το Εμπορικό τμήμα των εταιρειών, μπορούν να πραγματοποιούνται μόνο από στελέχη του Εμπορικού τμήματος, και το περιεχόμενο καθώς και τα υλικά που τυχόν διανέμονται είναι προωθητικού χαρακτήρα. Τα υλικά που χρησιμοποιούνται, επιδεικνύονται ή/και διανέμονται (π.χ. προσκλήσεις, αφίσες, παρουσιάσεις ppt κλπ) θεωρούνται προωθητικά και επομένως θα πρέπει να έχουν την κατά τις κείμενες διατάξεις πιστοποίηση από το επιστημονικό τμήμα της ΦΕ και θα πρέπει να κοινοποιούνται στον ΕΟΦ. Και στις 2 κατηγορίες παρουσιάσεων απαιτείται γραπτή αίτηση του αιτούντος ιατρού ή της αιτούσας κλινικής. Οι φαρμακευτικές εταιρείες πρέπει να αποδέχονται γραπτώς αυτά τα αιτήματα, και να κοινοποιούν την αποδοχή στην διεύθυνση του νοσοκομείου. Κατά τη διάρκεια αυτών των παρουσιάσεων δύναται να προσφέρονται εντός της αίθουσας καφές ή αναψυκτικά, με την σύμφωνη γνώμη του Διευθυντή της Κλινικής.

Γεύματα – Δείπνα με ΕΥ Στo πλαίσιο της προώθησης ή επιστημονικής ενημέρωσης επιτρέπεται η παροχή γευμάτων/δείπνων σε ολιγομελείς (κάτω από 10 άτομα) ομάδες με την προϋπόθεση ότι διεξάγονται σε χώρους που επιτρέπουν τη διεξαγωγή αυτής της ενημέρωσης και το κόστος είναι σύμφωνο με τα όρια του Κώδικα.