ΠΑΙΔΟΚΕΝΤΡΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ Κώστας Χρυσαφίδης Αν. Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών
Ζούμε στην εποχή του μεταμοντέρνου
Χαρακτηριστικά της σύγχρονης εποχής: Αμφισβήτηση: ιδεών αξιών γνώσης Τονισμός: της ατομικότητας της ιδιαιτερότητας της πολυφωνίας
Η μεγάλη αντίφαση: Η κοινωνία παραπαίει ανάμεσα στην πολυφωνία και στην απόπειρα ολοκληρωτικής ομογενοποίησης των πάντων.
Συνέπειες Η σημερινή εποχή προκαλεί: έντονη αμφιβολία φοβίες καταστάσεις αδιαφορίας συναίσθημα αδυναμίας λύσεων
Χαρακτηριστικά του σύγχρονου ανθρώπου Έντονα εγωϊστής Αδυναμία άρθρωσης προσωπικού λόγου Ο θρίαμβος της απομόνωσης και του ετεροκαθορισμού
Συνθήκες που επιτείνουν αυτή την κατάσταση Η γενικότερη οικονομική κατάσταση Η τεχνολογική έξαρση Η ανεξέλεγκτη διάδοση της πληροφορίας
Το παραδοσιακό σχολείο ενισχύει τη διαμόρφωση της στρεβλής εικόνας
Το παραδοσιακό σχολείο είναι: ανταγωνιστικό ανεδαφικό αντιεπικοινωνιακό
Το παραδοσιακό σχολείο: ενισχύει τις ανταγωνιστικές διαθέσεις δεν βοηθάει το μαθητή να αρθρώσει προσωπικό λόγο
Παιδαγωγική παρέμβαση (οι λύσεις)
Υπάρχουν δύο λύσεις – προτάσεις: Κλείστε τα σχολεία Αναδιαμορφώστε ριζικά τη σχολική ζωή
Κλείστε τα σχολεία επειδή: Αποτελούν χώρους εκτόνωσης των ενηλίκων Αρνούνται στα παιδιά την ελευθερία δράσης
Αναδιαρθρώστε ριζικά τη σχολική ζωή σημαίνει: Δώστε ιδιαίτερη έμφαση στον παιδοκεντρισμό
Παιδοκεντρισμός σημαίνει Παραδοσιακά: συστηματική μελέτη της παιδικής ηλικίας Σήμερα: στο επίκεντρο της σχολικής ζωής: Τα ενδιαφέροντα Οι ανάγκες Οι προβληματισμοί των παιδιών
Η παιδοκεντρική διάσταση κινείται σε μια βασική αντινομία Σεβασμός στην προσωπικότητα του παιδιού (ατομική) Τονισμός της κοινωνικής διάστασης της ζωής (ομαδικό)
Η προσωπικότητα του παιδιού δεν σημαίνει Ούτε ένα εγωπαθές πλάσμα Ούτε θυσία της προσωπικότητας στο σύνολο
Παιδοκεντρισμός σημαίνει Ενίσχυση της επικοινωνιακής σχέσης Διαπραγμάτευση των βιωμάτων των μαθητών
Βιωματική – Επικοινωνιακή Διδασκαλία
Βιωματική – Επικοινωνιακή Διδασκαλία Ενεργός συμμετοχή των μαθητών στη διαμόρφωση του μαθήματος Σύνδεση της σχολικής ζωής με την κοινωνία Ομαδική δράση Κινητοποίηση των γονέων Δημιουργική προσέγγιση της γνώσης
Η γνώση δεν αποτελεί αυτοσκοπό Η γνώση τίθεται στην υπηρεσία του ανθρώπου για λύση των ποικίλων προβλημάτων
Το σημερινό σχολείο δεν πρέπει να θεωρεί ως αποκλειστική απασχόληση την παροχή γνώσεων, αλλά την προσπάθεια να βοηθήσει τους μαθητές να ανακαλύψουν τις δυνάμεις τους και να προσεγγίσουν τη γνώση.
ΠΑΙΔΟΚΕΝΤΡΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ Κώστας Χρυσαφίδης Αν. Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών