ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ ΣΤΟ ΝΟΜΟ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΙΝΗΤΗ ΜΟΝΑΔΑ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ: Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΩΝ ΤΣΙΓΓΑΝΩΝ ΙΩΑΝΝΑ ΧΙΩΤΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΣ Κ.Μ.Ψ.Υ. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ - Α.Μ.Κ.Ε. ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΤΡΙΚΑΛΩΝ 183 ΤΗΛ & FAX: 24410-22310 Ε-MAIL: karditsa@mkoapostoli.gr
Σκοπός έρευνας άντληση στοιχείων σχετικά με το κοινωνικό και οικονομικό προφίλ των κατοίκων των οικισμών άντληση στοιχείων σχετικά με τις αιτίες που οδηγούν στην σχολική διαρροή διερεύνηση της έκτασης του φαινομένου της παιδικής εργασίας στα τσιγγανόπαιδα καταγραφή παιδιών που έχουν υποστεί κακοποίηση στο οικογενειακό περιβάλλον ΠΗΓΗ: Κ.Μ.Ψ.Υ. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
Μεθοδολογία έρευνας Πρώτο στάδιο- ορισμός συμμετεχόντων Μεθοδολογία έρευνας Πρώτο στάδιο- ορισμός συμμετεχόντων Πρώτο στάδιο: Οι συμμετέχοντες στην καταγραφή ορίστηκαν οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές των Δημοτικών Σχολείων Καρδίτσας και Σοφάδων. ΠΗΓΗ: Κ.Μ.Ψ.Υ. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
Μεθοδολογία έρευνας Δεύτερο στάδιο-ορισμός καταγραφόμενων στοιχείων Μεθοδολογία έρευνας Δεύτερο στάδιο-ορισμός καταγραφόμενων στοιχείων δημογραφικά στοιχεία στοιχεία για την απασχόληση και το εκπαιδευτικό επίπεδο των γονιών των μαθητών στοιχεία για την σχολική παρακολούθηση και τις επιδόσεις των μαθητών στοιχεία για την παιδική εργασία στους μαθητές στοιχεία για την παιδική κακοποίηση ΠΗΓΗ: Κ.Μ.Ψ.Υ. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
Μεθοδολογία έρευνας Τρίτο στάδιο-επιλογή εργαλείου Μεθοδολογία έρευνας Τρίτο στάδιο-επιλογή εργαλείου οι ερωτήσεις να είναι απλές για να είναι και κατανοητές να τηρηθεί το απόρρητο για κάθε ερωτώμενο μαθητή να δοθεί μια γενική εικόνα για το προφίλ του να περιέχει ποσοτικά κ ποιοτικά στοιχεία ΠΗΓΗ: Κ.Μ.Ψ.Υ. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
Σύνολα μαθητών 599 μαθητές στο σύνολο εγγράφηκαν για το σχολικό έτος 2010-2011 και στα 2 σχολεία 239 μαθητές γράφτηκαν στο Δημοτικό σχολείο Καρδίτσας 395 στο Δημοτικό Σχολείο Σοφάδων Το σύνολο των μαθητών που απάντησαν ήταν μόνο 91 και από τα 2 σχολεία. ΠΗΓΕΣ: ΚΙΝΗΤΗ ΜΟΝΑΔΑ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ, 2011 4Ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΟΦΑΔΩΝ 19Ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
Μεθοδολογία έρευνας Τέταρτο στάδιο Μεθοδολογία έρευνας Τέταρτο στάδιο Ηλεκτρονική καταχώρηση και επεξεργασία δεδομένων ΠΗΓΗ: Κ.Μ.Ψ.Υ. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
Αποτελέσματα έρευνας το φύλο των μαθητών που παρακολουθούν -αριθμός παιδιών στην οικογένεια -χαρακτηρισμό παρακολούθησης (τακτική, ελλιπής, σπάνια) -χαρακτηρισμό σχολικής επίδοσης (καλή, μέτρια, κακή) -εργασία του πατέρα -εργασία μητέρας -εκπαιδευτικό επίπεδο πατέρα ΠΗΓΗ: Κ.Μ.Ψ.Υ. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
Αποτελέσματα έρευνας εκπαιδευτικό επίπεδο μητέρας -αν ο μαθητής /τρια εργάζεται -αν ζει σε συνθήκες παραμέλησης -αν ο μαθητής /τρια είναι μάρτυρας σκηνών κακοποίησης -αν ο μαθητής /τρια είναι θύμα κακοποίησης -ποιο είναι το είδος κακοποίησης (σωματική, συναισθηματική, σεξουαλική, όλα τα παραπάνω) ΠΗΓΗ: Κ.Μ.Ψ.Υ. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
Φύλο μαθητή/τριας ΠΗΓΗ: Κ.Μ.Ψ.Υ. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
Αδέρφια ΠΗΓΗ: Κ.Μ.Ψ.Υ. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
Παρακολούθηση στο Σχολείο ΠΗΓΗ: Κ.Μ.Ψ.Υ. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
Καταγραφή λοιμωδών νοσημάτων ΠΗΓΗ: ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ, ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΜΕΡΙΜΝΑΣ- ΤΜΗΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
Σχολική επίδοση ΠΗΓΗ: Κ.Μ.Ψ.Υ. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
Η ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΣΧΟΛΕΙΟ Εκπαίδευση ΕΧΟΥΝ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ Η ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΛΙΟΣ ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΝΕΟΣ ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΣΥΝΟΛΟ ΝΑΙ 52 37 89 ΟΧΙ 238 206 444 ΚΑΝΟΝΙΚΗ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ 8 5 13 ΑΓΝΩΣΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ 66 ΠΗΓΗ: ΙΑΤΡΟΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ ‘’ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΟΙΚΙΣΜΟΥ - ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ - ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ: 12/9/2008-10/11/2008’’
ΓΝΩΣΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗ/ΓΡΑ ΦΗ ΠΑΛΙΟΣ ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΝΕΟΣ ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΣΥΝΟΛΟ ΝΑΙ 9 8 17 ΠΗΓΗ: ΙΑΤΡΟΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ ‘’ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΟΙΚΙΣΜΟΥ - ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ - ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ: 12/9/2008-10/11/2008’’
Εργασία πατέρα ΠΗΓΗ: Κ.Μ.Ψ.Υ. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
Επιδοματική πολιτική Αναπηρία Απορία Πολύτεκνοι Άτομα με προβλήματα υγείας Χηρεία Σύνταξη γήρατος ΠΗΓΗ: ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
Εργασία μητέρας ΠΗΓΗ: Κ.Μ.Ψ.Υ. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
Εκπαίδευση πατέρα ΠΗΓΗ: Κ.Μ.Ψ.Υ. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
Εκπαίδευση μητέρας ΠΗΓΗ: Κ.Μ.Ψ.Υ. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ- ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ Προβλήματα υγείας ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ- ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΠΑΛΙΟΣ ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΝΕΟΣ ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΣΥΝΟΛΟ ΠΑΘΟΛΟΓΙΚΑ 40 35 75 ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ 13 16 29 ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ/ ΧΡΟΝΙΕΣ ΠΑΘΗΣΕΙΣ 4 14 18 ΟΥΣΙΕΣ- ΧΡΗΣΕΙΣ ΜΕΤΑΔΙΔΟΜΕΝΑ ΝΟΣΗΜΑΤΑ 3 2 5 ΠΗΓΗ: ΙΑΤΡΟΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ ‘’ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΟΙΚΙΣΜΟΥ - ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ - ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ: 12/9/2008-10/11/2008’’
Εξυπηρετούμενοι ρομά από την Κ.Μ.Ψ.Υ. ΠΗΓΗ: ΑΡΧΕΙΟ Κ.Μ.Ψ.Υ. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
Εξυπηρετούμενοι ρομά από την Κ.Μ.Ψ.Υ. ΠΗΓΗ: ΑΡΧΕΙΟ Κ.Μ.Ψ.Υ. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
Μαθητής/τρια εργάζεται ΠΗΓΗ: Κ.Μ.Ψ.Υ. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
Μαθητής/τρια ζει σε συνθήκες παραμέλησης ΠΗΓΗ: Κ.Μ.Ψ.Υ. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
Μαθητής/τρια μάρτυρας σκηνών κακοποίησης ΠΗΓΗ: Κ.Μ.Ψ.Υ. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
μαθητής/τρια θύμα κακοποίησης ΠΗΓΗ: Κ.Μ.Ψ.Υ. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
Είδος κακοποίησης ΠΗΓΗ: Κ.Μ.Ψ.Υ. ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
Συμπεράσματα Η κακή διαβίωση στους καταυλισμούς συνδέεται με κακή υγεία, ανύπαρκτες συνθήκες υγιεινής =>σωρεία μολυσματικών νόσων η κακή διαβίωση σχετίζεται κ με προβλήματα παρακολούθησης των παιδιών στο σχολείο Οι τσιγγάνικες οικογένειες πλέον αποτελούνται από λιγότερα μέλη Σύμφωνα με μαρτυρίες των ίδιων η ενδογαμία δεν έχει εκλείψει ακόμη στους κόλπους τους αποτελώντας το χαρακτηριστικό πολιτιστικό στοιχείο τους.
Συμπεράσματα Η συμμετοχή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία για λόγους κοινωνικούς, οικονομικούς και λόγους υγείας είναι πολύ μικρή. Το μεγαλύτερο μέρος αυτών είναι αναλφάβητοι =>αδυναμία στην διεκδίκηση δικαιωμάτων και ανάληψη υποχρεώσεων Η φοίτηση των τσιγγανοπαίδων στο εκπαιδευτικό σύστημα χαρακτηρίζεται άτακτη, με αυξημένες διαρροές στην παρακολούθηση, που συχνά καταλήγουν στη διακοπή της. Πολλά τσιγγανόπαιδα εργάζονται έστω και περιστασιακά στο πλευρό των γονιών τους με σκοπό να ενισχύσουν το οικογενειακό εισόδημα. Σημαντικά επίσης είναι και τα ποσοστά που παρουσιάζουν παιδική κακοποίηση με την μορφή της σωματικής και συναισθηματικής αλλά και της παραμέλησης.
Προτάσεις Συνεργασία με αρμόδιους φορείς της πόλης για την ανάπτυξη προγραμμάτων που θα στοχεύουν στην ενδυνάμωση δεξιοτήτων των ρομά για την εξεύρεση εργασίας Συνεργασία με τα τσιγγάνικα σχολεία έτσι ώστε μέσω βιωματικών εργαστηρίων να ενισχυθεί η εικόνα των παιδιών για την εκπαιδευτική διαδικασία Ίδρυση Κέντρου Δημιουργικής Απασχόλησης εντός του οικισμού το οποίο να καλλιεργεί το κλίμα για την ομαλή μετάβαση στο νηπιαγωγείο και το Δημοτικό. Απογευματινά ενισχυτικά μαθήματα σε χώρο κοντά στον οικισμό Λειτουργία Σχολείου Ενηλίκων Διορισμός Δασκάλων με επιμόρφωση στην διαπολιτισμική εκπαίδευση
Προτάσεις Εκπαίδευση γονέων για την σωστή διαπαιδαγώγηση των παιδιών με την δημιουργία Σχολών Γονέων Δημιουργία ομάδων στήριξης για την ενίσχυση της ψυχολογίας των ρομά με στόχο την αποφυγή της πολυφαρμακολογίας με την παράλληλη διερεύνηση του κόστους στο Δημόσιο, την Δημόσια Περίθαλψη και τα ασφαλιστικά ταμεία.
Βιβλιογραφία Ιατροκοινωνικό Κέντρο Καρδίτσας: Καταγραφή παιδιών Μαύρικας Καρδίτσας ηλικίας 0-16 ετών. Καρδίτσα,2011 ΙΑΚ :Καταγραφή οικισμού – Στατιστικά Στοιχεία – Συμπεράσματα για το διάστημα 12.9.2008 – 10.11.2008 ΙΑΚ : Ποιοτική ανάλυση των δεδομένων της καταγραφής παιδιών 0-16 ετών. Περιφέρεια Θεσσαλίας – Δ/νση Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας : Καταγραφή λοιμωδών νοσημάτων στην πληθυσμιακή ομάδα των αθιγγάνων για τα έτη 2007- 2011 Αναπτυξιακή Σύμπραξη EQUAL : Μελέτη για την ανίχνευση των εκπαιδευτικών αναγκών των ευάλωτων πληθυσμιακών ομάδων των ρομά. Σεπτέμβριος 2006
Βιβλιογραφία Χαντζοπλάκης Γεώργιος, Καθηγητής Δ.Ε. : Η εκπαίδευση των τσιγγάνων της Καρδίτσας 2002 4ο Δημοτικό Σχολείο Σοφάδων: στοιχεία σχετικά με τις εγγραφές των τσιγγανόπαιδων στο σχολείο για τα έτη 2010 - 2011 19ο Δημοτικό Σχολείο Καρδίτσας : στοιχεία για τις εγγραφές των τσιγγανόπαιδων στο σχολείο για τα έτη 2010 - 2011 Διεύθυνση Κοινωνικής Πρόνοιας Καρδίτσας – Κοινωνική Υπηρεσία : Ένταξη των ΡΟΜΑ στα προγράμματα επιδομάτων
Βιβλιογραφία www.wikipedia.org/roma http: politikokafeneio.com/tsiganoi http: lyk-varth.ilie.sch.gr/tsiganoi www.klimaka.ogr Roma και Κλίμακα :’’ Έκθεση για την κοινωνική ενσωμάτωση: η περίπτωση των Ελλήνων ROM’’. 2010 Roma και Κλίμακα : ‘’ Εκθέσεις – Αξιολογήσεις – Καταγραφές Roma και Κλίμακα : ‘’ Μελέτες – Έρευνα Roma και Κλίμακα : Ιούλιος 2011
Ευχαριστώ για την προσοχή σας Κ.Μ.Ψ.Υ. Καρδίτσας Ευχαριστώ για την προσοχή σας