ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΕΜΑ : ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ: ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΜΕΛΗ ΟΜΑΔΑΣ: ΠΑΣΧΑΛΙΔΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΓΚΟΥΖΟΥΡΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΓΛΕΝΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΕΛΗΠΕΤΡΙΔΗ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ ΝΙΚΟΣ
Ιστορία Διαδικτύου «Οκτώβριος 1969, ερευνητικό ινστιτούτο του πανεπιστημίου του Stanford (Stanford Research Institute – SRI): Σε ένα μικρό δωμάτιο μια ομάδα ειδικών στους υπολογιστές στέκεται γύρω από την οθόνη ενός υπολογιστή. Την ίδια στιγμή, στην άλλη άκρη της πολιτείας, στο Πανεπιστήμιο UCLA του Los Angeles, σε ένα αντίστοιχο δωμάτιο υπάρχει ένα παρόμοιο σκηνικό. Όταν οι λέξεις που εμφανίστηκαν στην οθόνη του Los Angeles ήταν οι ίδιες με εκείνες στο Stanford, η πρώτη συνομιλία μεταξύ δύο υπολογιστών είχε επιτευχθεί και το ARPAnet είχε γεννηθεί.»
Ιστορία Διαδικτύου Όλα ξεκίνησαν στα τέλη της δεκαετίας του ‘60, όταν ο οργανισμός ARPA (Advanced Research Projects Agency) στις ΗΠΑ, προσανατολισμένος σε ερευνητικά προγράμματα υψηλής τεχνολογίας, ξεκίνησε μια ερευνητική δραστηριότητα σχετικά με τα δίκτυα μεταγωγής δεδομένων, τα λεγόμενα Packet Switched Networks. Η τεχνική στα δίκτυα αυτής της υλοποίησης (η οποία σήμερα χρησιμοποιείται ευρύτατα) βασίζεται στον τεμαχισμό σε πακέτα των δεδομένων που πρόκειται να μεταφερθούν. Τα πακέτα αυτά δρομολογούνται από κόμβο σε κόμβο και συναρμολογούνται ξανά όταν φτάσουν στον προορισμό τους.
Ιστορία Διαδικτύου Το 1962 ανατέθηκε στον Paul Baran της κρατικών συμφερόντων εταιρείας RAND να μελετήσει τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσε η αμερικανική πολεμική αεροπορία να διατηρήσει τον έλεγχο των πυραύλων και των βομβαρδιστικών της μετά από πυρηνική επίθεση. Η έρευνα για ένα αποκεντρωμένο – και άρα λιγότερο τρωτό - σύστημα διοίκησης καταλήγει στην πρόταση ενός δικτύου μεταγωγής πακέτων (packet switched network): κάθε μήνυμα θα χωρίζεται σε πακέτα τα οποία θα διαθέτουν ετικέτα με τον προορισμό τους, θα δρομολογούνται ανεξάρτητα από τον ένα υπολογιστή στον άλλον και θα συναρμολογούνται μετά τη συνολική παράδοση.
Ιστορία Διαδικτύου Έτσι, αν οποιαδήποτε σύνδεση του δικτύου καταστραφεί τα δεδομένα θα μπορέσουν να σταλούν από άλλο μονοπάτι. Ο Baran ονόμασε την ιδέα του hot potato routing. Την εποχή εκείνη, ο Ψυχρός Πόλεμος ήταν μεγάλη απειλή για τις ΗΠΑ. Υπήρχε ένα μεγάλο πρόβλημα, σχετικά με τον τρόπο της επιτυχούς επικοινωνίας μεταξύ των αμερικάνικων αρχών, μετά από έναν ενδεχόμενο πυρηνικό πόλεμο. Η Αμερική χρειαζόταν ένα δίκτυο διοίκησης κι ελέγχου που θα συνέδεε πόλεις, πολιτείες και στρατιωτικές βάσεις. Το πρόβλημα όμως ήταν ότι η τεχνική υποδομή ενός τέτοιου δικτύου θα ήταν πάντα τρωτή σε επίθεση, με τα κέντρα οργάνωσης του δικτύου να είναι ευάλωτα και ν’ αποτελούν προφανείς στρατιωτικούς στόχους.
Ιστορία Διαδικτύου Η RAND κατέληξε σε μία πρωτοποριακή για εκείνη την εποχή λύση: Εκ κατασκευής, το δίκτυο δεν θα διέθετε κανένα κέντρο οργάνωσης αλλά ούτε κάποιον κεντρικό υπολογιστή (εξυπηρετητή-server). Ο κάθε κόμβος θα ήταν ίσος με τους υπόλοιπους, όσον αφορά στη δικαιοδοσία του να λαμβάνει και να στέλνει μηνύματα και θα ήταν αυτόνομος και ανεξάρτητος από όλους τους άλλους. Τα μηνύματα θ’ αποστέλλονταν σε μορφή πολλών πακέτων, με κάθε πακέτο να περιλαμβάνει την ηλεκτρονική διεύθυνση του αποστολέα και του παραλήπτη. Αυτά τα πακέτα πληροφοριών θα έπαιρναν το δρόμο τους μέσα στο δίκτυο και θα ταξίδευαν από κόμβο σε κόμβο.
Το διαδίκτυο (Internet)
Υπηρεσίες διαδικτύου Το διαδίκτυο επιτρέπει τη χρήση πολλών και διαφορετικών εφαρμογών, που έχουν ως στόχο την επικοινωνία, όπως είναι το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (e-mail), οι ηλεκτρονικές ομάδες συζητήσεων(newsgroups), οι ηλεκτρονικές λίστες ανακοινώσεων (mailing lists), η επικοινωνία σε πραγματικό χρόνο (chat), οι τηλεδιασκέψεις (net-meeting) κ.ά. Όσον αφορά σε επιχειρησιακές εφαρμογές το διαδίκτυο δίνει τη δυνατότητα κατασκευής ιστοσελίδων για ηλεκτρονικό εμπόριο (e-commerce), εκπαίδευση και επιμόρφωση από απόσταση (e-learning & e-training), καθώς και εργασία από απόσταση τηλε-εργασία (teleworking).
Ορισμός Ιστοσελίδας Ιστοσελίδα (αγγλικά: web page) είναι ένα είδος εγγράφου του παγκόσμιου ιστού που περιλαμβάνει πληροφορίες με την μορφή κειμένου, υπερκειμένου, εικόνας, βίντεο και ήχου. Η κατασκευή ιστοσελίδων είναι κάτι που μπορεί να γίνει με προγράμματα που κυκλοφορούν ελεύθερα, αλλά υπάρχουν και αυτοματοποιημένοι μηχανισμοί κατασκευής ιστοσελίδων που επιτρέπουν σε απλούς χρήστες να δημιουργήσουν εύκολα και γρήγορα προσωπικές ή και εμπορικές ιστοσελίδες. Από την άλλη μεριά υπάρχουν και πολλές εταιρίες, που εξειδικεύονται στην κατασκευή ελκυστικών και λειτουργικών ιστοσελίδων, που έχουν σαν στόχο να οδηγήσουν τους επισκέπτες στην αγορά κάποιου προϊόντος, στην επικοινωνία με τον ιδιοκτήτη του website ή απλά στο ανέβασμα του εταιρικού προφίλ μιας επιχείρησης.
Ορισμός Δικτυακού Τόπου Πολλές ιστοσελίδες μαζί συνθέτουν έναν ιστότοπο (εναλλακτικές ονομασίες: ιστοχώρος ή δικτυακός τόπος, αγγλ. website). Οι σελίδες ενός ιστοτόπου εμφανίζονται κάτω από το ίδιο όνομα χώρου (domain) π.χ. asite4u.gr. Οι ιστοσελίδες αλληλοσυνδέονται και μπορεί ο χρήστης να μεταβεί από τη μία στην άλλη κάνοντας «κλικ», επιλέγοντας δηλαδή συνδέσμους που υπάρχουν στο κείμενο ή στις φωτογραφίες της ιστοσελίδας. Πολλές φορές ο όρος ιστοσελίδα χρησιμοποιείται αντί του όρου δικτυακός τόπος, αν και αυτό δεν είναι σωστό.
Πλεονεκτήματα Ιστοσελίδων Η λειτουργία του διαδικτύου ως επιχειρηματικού εργαλείου δίνει μια μεγάλη ποικιλία νέων δυνατοτήτων στο χώρο της εμπορικής δραστηριότητας και στον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων. Τα βασικά πλεονεκτήματα από την κατασκευή ιστοσελίδων για μια επιχείρηση είναι : παγκόσμια πρόσβαση. προσφορά απεριόριστων πληροφοριών με ελάχιστο κόστος. δυνατότητα άμεσης ανταπόκρισης. εξατομικευμένες υπηρεσίες. πρωτοποριακή εξυπηρέτηση και υποστήριξη πελατών. εξασφαλίζει για τον κάτοχό της την άμεση επαφή με τους πιθανούς πελάτες και, ως τελικό αποτέλεσμα, την αύξηση των πωλήσεων και των εσόδων της εταιρείας.
Πλεονεκτήματα Ιστοσελίδων Μια ιστοσελίδα με κατάλληλο σχεδιασμό, μπορεί να προσφέρει πολλά περισσότερα από το να δώσει απλώς πληροφορίες για την επιχείρησή σας, όπως: μπορεί να ενισχύσει το προφίλ της εταιρείας μπορεί να αυτοματοποιήσει εργασίες ή υπηρεσίες που γίνονται ιδιοχείρως μπορεί να μειώσει δραστικά το φόρτο εργασίας του τμήματος υποστήριξης πελατών μπορεί να τροφοδοτήσει την επιχείρησή με ερωτήσεις και σχόλια των πελατών Τέλος μια ιστοσελίδα επιτρέπει στην επιχείρηση να επικοινωνεί με πιθανούς πελάτες όλο το 24ώρο
Πλεονεκτήματα Ιστοσελίδων Χαμηλό κόστος. Το κόστος κατασκευής μιας ιστοσελίδας είναι πολύ πιο μικρό από τη δημιουργία ενός διαφημιστικού φυλλαδίου. Επίσης, το κόστος προβολής μιας ιστοσελίδας είναι ελάχιστο σε σύγκριση με το κόστος προβολής μιας διαφήμισης σε μια εφημερίδα ή περιοδικό. Παγκόσμια πρόσβαση. Η ιστοσελίδα σας είναι προσιτή σε εκατομμύρια χρήστες του διαδικτύου σε όλες τις χώρες του κόσμου. Πλούσιο περιεχόμενο. Το χαμηλό κόστος επιτρέπει την ύπαρξη μεγάλου όγκου πληροφοριών σε αντίθεση με τα παραδοσιακά διαφημιστικά έντυπα. Έτσι, η ιστοσελίδα μπορεί να διαθέτει πολύ πιο λεπτομερείς πληροφορίες για τις υπηρεσίες ή τα προϊόντα.
Πλεονεκτήματα Ιστοσελίδων Γρήγορη ενημέρωση. Η αλλαγή του περιεχομένου μιας ιστοσελίδας μπορεί να γίνει με μεγάλη ευκολία και ταχύτητα. Η δυνατότητα αυτή επιτρέπει τη συνεχή ενημέρωση τιμοκαταλόγων, πληροφοριών για τη διαθεσιμότητα προϊόντων κτλ.
Διαφήμιση - Μάρκετινγκ μέσω Διαδικτύου Όσον αφορά τις επιχειρήσεις, το διαδίκτυο (internet) αποτελεί το σημαντικότερο μέσο διαφήμισης μιας εταιρείας. Στόχος της διαφήμισης είναι η προσέλκυση νέων πελατών. Πριν την εμφάνιση του διαδικτύου, η γεωγραφική απόσταση ήταν ένας παράγοντας που επηρέαζε καθοριστικά τόσο τη στρατηγική όσο και το κόστος μιας διαφήμισης. Σήμερα, με τη χρήση του διαδικτύου, η γεωγραφική απόσταση είναι ένα σχετικά αδιάφορο μέγεθος.
Ηλεκτρονικό εμπόριο και on-line υπηρεσίες
Ηλεκτρονικό εμπόριο και on-line υπηρεσίες Οι πωλήσεις προϊόντων ή υπηρεσιών είναι μία από τις βασικές επιχειρηματικές δραστηριότητες στο διαδίκτυο. Η κατασκευή ενός ηλεκτρονικού καταστήματος προσφέρει τη δυνατότητα: της παρουσίασης προϊόντων ή υπηρεσιών της συνεργασίας μεταξύ πωλητών, συνεργατών και πελατών της λήψης παραγγελιών της υποστήριξης αγορών της διαχείρισης ειδικών προσφορών, εκπτώσεων και κοστολογήσεων.
Ηλεκτρονικό εμπόριο και on-line υπηρεσίες Στην περίπτωση της εμπορικής χρήσης του διαδικτύου, ο σχεδιασμός αποκτά πολύ μεγάλη σημασία. Το κόστος κατασκευής και λειτουργίας ενός ηλεκτρονικού καταστήματος είναι σαφώς μεγαλύτερο από την κατασκευή ενός απλού ιστοχώρου (web site).
Πλεονεκτήματα του Διαδικτύου Συνοψίζοντας, το διαδίκτυο έχει τα ακόλουθα πλεονεκτήματα: Χαμηλό κόστος πληροφόρησης Χαμηλό κόστος δημιουργίας δικτυακών τόπων Χαμηλό κόστος παροχής αλληλεπίδρασης με τον πελάτη. Ευκολία επικοινωνίας των πελατών με την επιχείρηση μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μέσω του δικτυακού τόπου της εταιρείας. Χαμηλό κόστος διαφήμισης Αυτοματοποίηση εργασιών ή υπηρεσιών Μείωση του φόρτου εργασίας του τμήματος υποστήριξης πελατών μιας εταιρείας.
Μειονεκτήματα του Διαδικτύου Αβεβαιότητα για την εγκυρότητα και αλήθεια των πληροφοριών Η Αλόγιστη χρήση προκαλεί αύξηση των τηλεφωνικών λογαριασμών. Ανασφάλεια κατά τη χρήση πιστωτικών καρτών Ηλεκτρονικό έγκλημα-Αξιόποινες πράξεις. Κίνδυνος προσβολής από ιούς Προσβολή ανθρώπινης προσωπικότητας και κατηγορίες εναντίον προσώπων. Πιθανότητα κλοπής πνευματικών δικαιωμάτων και ιδιοκτησίας.
Μειονεκτήματα του Διαδικτύου Αθέμιτος οικονομικός ανταγωνισμός Αλληλογραφία με άγνωστα άτομα Απρόσωπος χαρακτήρας ιστοσελίδων- προβολή θετικών και απόκρυψη αρνητικών δεδομένων. Ενδεχόμενα προβλήματα σωματικής υγείας μετά από συνεχή πολύωρη χρήση.
Τι είναι η ηλεκτρονική συνομιλία (chat) Η ηλεκτρονική συνομιλία είναι η συμμετοχή σε ανοιχτές ομάδες συνομιλίας στο Διαδίκτυο, όπου μπορείς να μιλήσεις με άλλους χρήστες σε πραγματικό χρόνο, χρησιμοποιώντας ψευδώνυμο. Οι ομάδες συνομιλίας ή τα δωμάτια συνομιλίας (chat rooms) συχνά παίρνουν το όνομά τους από κάποιο θέμα ή κάποια ομάδα ηλικιών. Σε μια συνομιλία μπορούν να συμμετέχουν πολλοί χρήστες αλλά, σε πολλές περιπτώσεις, είναι επίσης δυνατό να υπάρξει προσωπική συνομιλία μεταξύ δύο χρηστών. Η ηλεκτρονική συνομιλία έχει τη δική της γλώσσα και τρόπο συμπεριφοράς, ακόμα και τη δική της κουλτούρα. Καλό είναι για τους γονείς να ενημερωθούν σχετικά με αυτά τα πρωτόκολλα συνομιλίας. Το καλύτερο είναι να το κάνουν με τη βοήθεια του παιδιού τους.
Πώς να συνομιλείτε με ασφάλεια Τα παιδιά που συμμετέχουν σε συνομιλίες πρέπει να γνωρίζουν πώς να το κάνουν με ασφάλεια. Όλοι θα πρέπει να εξετάσουν την περίπτωση να εφαρμόσουν τους παρακάτω κανόνες σχετικά με τη διαδικτυακή συνομιλία. 1. Κρατήστε τις προσωπικές σας πληροφορίες ασφαλείς/μυστικές. 2. Αν υποστείτε ή διαπιστώσετε οποιαδήποτε παρενόχληση, ενημερώστε το διαχειριστή της συνομιλίας. 3. Αν νιώσετε άσχημα, βγείτε από το δωμάτιο συνομιλίας. 4. Αν νιώσετε οποιαδήποτε στιγμή άσχημα, πείτε το στους γονείς σας. 5. Όταν συνομιλείτε, να σκέφτεστε και τους άλλους.