«ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΡΟΜΑ» Σχεδιασμός καινοτόμων εκπαιδευτικών προγραμμάτων (projects) ως «κοινωνικών τόπων», όπου οικοδομείται ο κριτικός στοχασμός.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Δ) Αυτοαξιολόγηση - Αξιολόγηση
Advertisements

Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού σεναρίου Νότα Σεφερλή
39ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών
Απλά παραδείγματα συνεργασιών. «8 μήνες- 8 αξίες» •Στόχος: Μέσω δραστηριοτήτων στα πλαίσια 8 πανανθρώπινων αξιών και στα δύο αδελφοποιημένα σχολεία, τα.
«Είμαστε σύννεφα και παίρνουμε όποιο σχήμα θέλουμε»
ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ Ο σύγχρονος άνθρωπος πρέπει συνεχώς να αποφασίζει και να ελίσσεται σε διαρκώς μεταβαλ .κόσμο.Έχει μεγαλύτερο εύρος επιλογών.
Α. Αναλυτικό Α’ Γυμνασίου
Ας διοργανώσουμε ένα πάρτι...
ΠΗΝΕΛΟΠΗ GANDHI ΜΙΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΦΑΝΤΙΚΗ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΡΑΜΑΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ.
«ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΡΟΜΑ»
Εθνικό Δίκτυο Σχολείων «Γεωργία και Περιβάλλον» «Εναλλακτικές Καλλιέργειες – Αειφορική Γεωργία» Νάουσα 2011.
ΝΕΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ (Σύμφωνα με το νόμο 4186/ ) ΚΕ.ΣΥ.Π. Ηρακλείου Δρ. Αντωνίου Θεόδωρος.
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
ΤΟΜΕΑΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ- ΤΟΣ Εκ των κάτω (Bottom-up) προσέγγιση για τον Σχεδιασμό του νέου Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα,
ΜΕ ΤΟΥΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥΣ ΕΤΑΙΡΟΥΣ
Διασύνδεση των σχολικών μονάδων με τις τοπικές κοινωνίες.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ αποτελεί σημαντικό μέρος της μεθοδολογικής προσέγγισης Τι μπορεί να περιλαμβάνει η παρουσίαση; παιχνίδι ρόλων, αφήγηση,
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
ΤΠΕ και γραμματισμός Επιμέλεια παρουσίασης: Νότα Σεφερλή.
8ο Δ.Σ. Κορίνθου Νέα Προγράμματα Σπουδών
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Παίζω, γελάω, περνάω όμορφα»
Άτυπη ομάδα νέων Καισαριανής
Ικανότητες Εκπαιδευτικών 6 Οκτωβρίου 2014 Caroline Kearney Ανώτερη Υπεύθυνη Έργου και Εκπαιδευτική Αναλύτρια.
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
ΟΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΤΗΝ Α΄ ΤΑΞΗ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
ΑΤΟΜΙΚΟΣ ΦΑΚΕΛΟΣ ΜΑΘΗΤΗ – ΦΑΚΕΛΟΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΜΑΘΗΤΗ
Σενάριο.
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2010 Κουτσίδης Γιώργος 1.
1ο γενικο λυκειο μαρκοπουλου
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΣΤΟΧΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ (PROJECT) ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ 2 ΓΕΛ ΒΡΙΛΗΣΣΙΩΝ.
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΣΠΟΥΔΩΝ
Επιμορφωτική Ημερίδα Καθηγητών κλάδου ΠΕ04 Τρίτη 18 Ιανουαρίου 2011 Εισηγητής Σωκράτης Τουμπεκτσής Σχολικός Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών.
οργάνωση & διαδικασία ΠΑΤΜΑΝΟΓΛΟΥ Σ. – ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ Μ.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΟΔΗΓΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΝΕΩΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Ερευνητικές Εργασίες Α΄Λυκείου Μιχάλης Φωτιάδης ΠΕ17 Μηχανολόγος Ημερίδα στο Πρότυπο Πειραματικό Γενικό Λύκεια Ευαγγελικής Σχολής
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «…Ελιά και Λάδι ……»
ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ Ο σύγχρονος άνθρωπος πρέπει συνεχώς να αποφασίζει και να ελίσσεται σε διαρκώς μεταβαλ .κόσμο.Έχει μεγαλύτερο εύρος επιλογών.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Μια τάξη να μας χωρά …»
Αξιολόγηση εκπαιδευτικού υλικού. Είδη - Μορφές 1. υλικό για το διδάσκοντα: βιβλίο του καθηγητή, οδηγίες για τη διδασκαλία, θεωρητικό πλαίσιο και οδηγίες.
7o Δημοτικό Σχολείο Αγίου Δημητρίου
Σεμιναριο 9 σεπτεμβριου 2014
Η ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ Η πορεία αύξουσας εξειδίκευσης των μαθητών
Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων Διεύθυνσης Π.Ε. Χανίων Αγωγή Υγείας: « Ο Ευτύχης ταξιδεύει» 2/ΘΕΣΙΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΒΑΜΟΥ σχ. έτος
1 Σχέδια Εργασίας & Φυσική Αγωγή. 2 Σκοπός της συνάντησης η παρουσίαση, ανάπτυξη & εφαρμογή της μεθόδου διδασκαλίας με σχέδια εργασίας στη Φυσική Αγωγή.
OIKOΓΕΝΕΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ – ΒΙΟΛΟΓΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ 14 ο μαθητικό συνέδριο με θέμα περιβαλλοντικές, κοινωνικές και οικονομικές πτυχές της αειφορίας «Αυτός ο κόσμος.
Οι φάροι μας ενώνουν! 14 ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου.
Οι θέσεις του Επιμελητηρίου Ρεθύμνης και του Βιοτεχνικού Πάρκου Ρεθύμνης Α.Ε για το Περιφερειακό Πόλο Καινοτομίας Κρήτης Αποτελέσματα ανοικτής διαβούλευσης.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
ΩΣ ΤΡΙΤΟΣ ΠΥΛΩΝΑΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
Βιωματική Δράση Α΄Τάξης 2ου Γυμνασίου Πεύκης
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
Σ.Ε.Π. Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός 5ο Γυμνάσιο Μυτιλήνης
Εισαγωγή στο πρόγραμμα Mascil
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Ευρωπαϊκός Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας – Εισαγωγή στη Μεθοδολογία Έρευνας Μάθημα 3.
Σχολικός Σύμβουλος Ν. Φλώρινας
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου»
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ, ο ΓΕΛ Ν. Ιωνίας
Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Τα προϊόντα του Νέου Κόσμου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

«ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΡΟΜΑ» Σχεδιασμός καινοτόμων εκπαιδευτικών προγραμμάτων (projects) ως «κοινωνικών τόπων», όπου οικοδομείται ο κριτικός στοχασμός και η σχέση με τον «άλλο» Εισηγητές: Σχίζα Κωνσταντίνα, Παύλος Κοσμίδης Ζεφύρι, 30 Απριλίου 2014 Καλαμάτα, 2 Μαΐου 2014 Αγία Βαρβάρα, 8 Μαΐου 2014

ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ ΜΑΡΤΙΟΣ ΜΑΙΟΣ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ ΑΠΡΙΛΙΟΣ 20 ΔΙΩΡΑ Ο εκπαιδευτικός που θα αναλάβει να εκπονήσει ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τους μαθητές του, χρειάζεται να επινοήσει μια σειρά δραστηριοτήτων στην τάξη και στο πεδίο, οι οποίες: 1. να έχουν χρονικό ορίζοντα ενός σχολικού έτους 2. να κινούνται στο πλαίσιο μιας σαφούς μεθοδολογικής προσέγγισης 3. να διέπονται από μια δέσμη θεμελιακών παιδαγωγικών αρχών 4. να υιοθετούν κατάλληλα παιδαγωγικά εργαλεία και (μέσω όλων αυτών) 5. να συγκροτούν ένα εγχείρημα με εσωτερική συνοχή, με αρχή, μέση και τέλος και με ξεκάθαρη «ταυτότητα» ΣΤΟΧΟΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ: Η ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΕΝΟΣ ΝΕΟΥ ΠΡΟΤΥΠΟΥ-ΣΧΕΔΙΟΥ ΣΚΕΨΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ¨ΧΤΙΣΙΜΟ» ΑΞΙΩΝ ΣΤΟ ΠΕΔΙΟ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΜΕ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ

«ΠΟΙΑ» ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ ; Καινοτόμα εκπαιδευτικά προγράμματα θεωρούμε εκείνα τα οποία (α) δημιουργούν ρήγματα-τομές στις αντιλήψεις μας για το «τι είναι γνώση», «πώς οικοδομείται» και «πώς μεταβιβάζεται από τον έναν άνθρωπο στον αλλο» (β) εγκαταλείπουν τον ακραία ακαδημαϊκό, ατομικιστικό και τεχνοκρατικό χαρακτήρα της διδασκαλίας-μάθησης για να υιοθετήσουν παιδαγωγικές θεωρίες κοινωνικές και κοινωνιογνωστικές, (δ) λειτουργούν ως νησίδες αμφισβήτησης, αλληλοκατανόησης, αλληλεγγύης, διεκδίκησης και ελπίδας (ως κοινωνικής κατηγορίας)

ΟΙ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ I. ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ 1981, Άτυπα σε λίγα σχολεία της χώρας 1992, Τμήμα των Προγραμμάτων Σπουδών, εκτός Ωρολογίου Προγράμματος Ξεκίνησαν από τη Δευτεροβάθμια με την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Πέρασαν στην Πρωτοβάθμια και τις υπόλοιπες αγωγές (Αγωγή Υγείας, Πολιτιστικά, Αγωγή Σταδιοδρομίας κ.α.) Διαθεματική, Βιωματική, Συνεργατική (Διαλογική), Ανακαλυπτική (Διερευνητική) II. ΕΥΕΛΙΚΤΗ ΖΩΝΗ , 2005 Στηρίχθηκε στα Projects ή Σχέδια Εργασίας. Η πορεία της έχει δεχθεί έντονη κριτική (;) III. ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ 2011, Υποχρεωτικά για όλα τα Λύκεια της χώρας Ξεκίνησαν από την Α΄ Τάξη, εντός ζωνών, για ένα εβδομαδιαίο 3ωρο. Πέρασαν στη Β΄ εντός ή εκτός ζωνών, για ένα εβδομαδιαίο 2ωρο. Προβλέπονται δύο Ε.Ε. / σχολικό έτος. Βαθμολογούνται και ανακοινώνονται στο σχολείο και στο διαδίκτυο. Διαθεματική, Βιωματική, Συνεργατική (Διαλογική), Ανακαλυπτική (Διερευνητική) IV. ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ , Πιλοτικά 2013, Υποχρεωτικά Α΄ Γυμνασίου: «Σχολική και Κοινωνική Ζωή» Β΄ Γυμνασίου: «Φύση και Άθληση», «Πολιτισμός, Δραστηριότητες Τέχνης» Γ΄ Γυμνασίου: «Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός», «Τοπική Ιστορία», «Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη» Προβλέπονται τρεις Β.Δ. / σχολικό έτος. Βαθμολογούνται και ανακοινώνονται στο σχολείο και στο διαδίκτυο. Για την Πρωτοβάθμια οι Βιωματικές Δράσεις εισήχθησαν στη θέση της Ευέλικτης Ζώνης (Φ. 12 / 520 /61575 /Γ1, ) Διαθεματική, Βιωματική, Συνεργατική (Διαλογική), Ανακαλυπτική (Διερευνητική)

ΑΡΧΕΣ ΣΤΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ Η ΜΑΘΗΣΗ ΕΙΝΑΙ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ, ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ, ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ οικοδομείται γύρω από ένα θέμα και όχι πάνω στη διδακτέα ύλη του σχολείου ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ αξιοποιεί τις εμπειρίες των μαθητών στο δικό τους «εδώ» και «τώρα», μπορεί να απλωθεί στο εθνικό, διεθνικό και παγκόσμιο γίγνεσθαι, συνενώνει αβίαστα την επιστήμη με τις αξίες ΔΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ προϋποθέτει αντιπαραθέσεις, αμφισβητήσεις και διλλήματα για να ενεργοποιηθεί, στηρίζεται κυρίως σε «ζωντανές» πηγές και σε έρευνες πεδίου και δευτερευόντως σε βιβλιογραφικά δεδομένα ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ- ΔΙΑΛΟΓΙΚΗ Μεταμορφώνει τη διδασκαλία-μάθηση σε «τόπο συνάντησης της γνωσιακής πορείας του μαθητή με τη γνωσιακή πορεία του συμμαθητή του». Σε τόπο, όπου κάθε σκέψη, πληροφορία και συναίσθημα γίνεται αντικείμενο διαλόγου και διαβούλευσης και όπου χτίζεται η σχέση με τον «άλλο».

ΜΑΘΗΤΗΣ- ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΣ ΣΥΜΜΑΘΗΤΗΣ - ΣΥΝΟΜΙΛΗΤΗ Σ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ- ΔΙΑΛΟΓΟΣ, ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ TEXNHMATA ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ, ΚΑΤΟΧΟΣ ΠΡΟΤΥΠΩΝ ΣΚΕΨΗΣ Κεντρικό Μοτίβο: (α) σκέφτομαι μια όψη της ζωής, (β) εκφράζω τις σκέψεις και τα συναισθήματά μου στην ομάδα, (γ) συζητάμε και από κοινού καταλήγουμε σε μια ενιαία περιγραφή, τεχνήματα (δ) αποτυπώνουμε τις περιγραφές σε τεχνήματα και τις παρουσιάζουμε στην ολομέλεια (ε) επαναλαμβάνουμε δημιουργικά το εγχείρημα, μέχρι να καταλήξουμε στον «κατ΄εμάς» κριτικό και αυτοκριτικό λόγο. Σημείωση: «Το Συστημικό Διδακτικό Μοντέλο», για περισσότερα στην ιστοσελίδα

ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ ΜΑΡΤΙΟΣ ΑΠΡΙΛΙΟΣ ΜΑΙΟΣ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ Α. ΕΜΕΙΣ ΚΑΙ ΤΟ ΘΕΜΑ Β. ΤΟ ΘΕΜΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ Γ. Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΟ ΘΕΜΑ Δ. ΚΡΙΤΙΚΗ, ΑΥΤΟΚΡΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ, ΟΙ ΑΛΛΟΙ Α. ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΣΦΑΙΡΑ ΖΩΗΣ Β. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΦΑΙΡΑ ΖΩΗΣ Γ. ΣΦΑΙΡΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ Δ. ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ Σημείωση: «Η Συστημική του Παρατηρητή σε τέσσερις φάσεις», για περισσότερα στην ιστοσελίδα ΤΟ ΜΟΤΙΒΟ ΞΕΤΥΛΙΓΕΤΑΙ ΣΕ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΦΑΣΕΙΣ ΜΕ ΧΡΟΝΙΚΟ ΟΡΙΖΟΝΤΑ ΕΝΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΈΤΟΥΣ

ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ ΜΑΡΤΙΟΣ ΑΠΡΙΛΙΟΣ ΜΑΪΟΣ 1 η ΤΑ ΤΕΧΝΗΜΑΤΑ ΑΠΕΙΚΟΝΙΖΟΥΝ ΤΗ ΣΧΕΣΗ ΜΑΣ ΜΕ ΤΟ ΘΕΜΑ. ΟΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΜΑΣ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΗΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ ΖΩΗΣ, ΣΤΟ «ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ», ΣΤΟ ΟΠΟΙΟ ΕΙΜΑΣΤΕ ΤΑ ΚΕΝΤΡΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ 2 η ΤΑ ΤΕΧΝΗΜΑΤΑ ΑΠΕΙΚΟΝΙΖΟΥΝ ΤΗ ΣΧΕΣΗ ΠΟΛΗΣ-ΠΟΛΙΤΩΝ ΜΕ ΤΟ ΘΕΜΑ. ΟΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΜΑΣ ΕΊΝΑΙ «ΜΑΚΡΟΣΚΟΠΙΚΕΣ», ΑΦΟΥ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΤΗΝ ΠΟΛΗ (ΔΟΜΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ) ΩΣ ΈΝΑ ΑΔΙΑΧΩΡΙΣΤΟ ΚΑΙ ΑΛΛΗΛΟΣΥΜΠΛΗΡΟΥΜΕΝΟ «ΌΛΟ». 3 η ΤΑ ΤΕΧΝΗΜΑΤΑ ΑΠΕΙΚΟΝΙΖΟΥΝ ΤΑ ΘΕΣΜΙΚΑ ΌΡΓΑΝΑ (ΔΟΜΕΣ) ΠΟΥ ΑΠΟΦΑΙΝΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΝ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ. ΟΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΜΑΣ ΑΦΟΡΟΥΝ ΣΕ «ΠΑΡΑΤΗΡΟΥΜΕΝΑ» ΜΕ ΝΟΜΙΚΗ ΥΠΟΣΤΑΣΗ, ΠΟΥ ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ 4 η ΑΠΕΙΚΟΝΙΖΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΕΑΥΤΟΥΣ ΜΑΣ, ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΡΟΣΔΟΚΙΕΣ ΜΑΣ ΓΙΑ ΝΑ ΤΙΣ ΑΝΑΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΟΥΜΕ, ΜΕ ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΜΑΣ ΣΕ ΕΚΕΙΝΟΥΣ, ΤΩΝ ΟΠΟΙΩΝ ΟΙ ΑΝΑΓΚΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΟΣΔΟΚΙΕΣ ΠΑΡΑΠΕΜΠΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΑΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ. ΤΑ ΤΕΧΝΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΟΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΜΑΣ

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ (1 η ΦΑΣΗ) Ανοίξτε το φακελάκι με τα εικονίδια, δείτε τα προσεκτικά και μιλήστε με τους συμμαθητές σας για τις διατροφικές συνήθειες της οικογένειάς σας και για τις δικές σας, προσωπικές, προτιμήσεις. Αξιοποιήστε τα εικονίδια που σας δίνουμε και φτιάξτε, όλοι μαζί, τo «Ημερολόγιο Διατροφής» της οικογένειας. Μην ξεχάσετε να συμπεριλάβετε το πρωινό, το γεύμα, το δείπνο και, αν θέλετε τα ενδιάμεσα «τσιμπολογήματα». Θα ήταν πολύ ενδιαφέρον, αν πλάι στο «μενού» κάθε μέρας, βάζατε τα σχόλια σας… * Οργανώστε τα όλα πάνω στο χαρτόνι σας, κάτω από τον τίτλο «εμείς και η διατροφή μας» και προετοιμαστείτε να παρουσιάσετε τις σκέψεις σας, στους συμμαθητές σας των άλλων ομάδων με λόγο, τραγούδι, δρώμενο ή όλα αυτά μαζί. Οι «ραπ», οι «ροκάδες», οι «λαϊκοί», ας πάρουν τα μικρόφωνα και όλοι μαζί τα χρώματα. Τα προσωπάκια που σας δίνουμε, είσαστε εσείς. Κολλήστε τα πάνω στο χαρτόνι και γράψτε δίπλα το όνομά σας. Αν είστε «fun» των νέων τεχνολογιών, μπορείτε το ενδεικτικό τέχνημα που φτιάξατε στο χαρτόνι εργασίας της ομάδας σας, να το ενσωματώσετε δημιουργικά με κίνηση και ήχο σε μια διαφάνεια του power point που θα ετοιμάσετε για την παρουσίαση του προγράμματός σας. Σημείωση: «Το Συστημικό Διδακτικό Μοντέλο», για περισσότερα στην ιστοσελίδα

ΔΕΥΤΕΡΑ ΤΡΙΤΗ ΤΕΤΑΡΤΗΠΕΜΠΤΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣΑΒΒΑΤΟ ΧΑΡΤΟΝΙ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΠΡΩΤΗΣ ΦΑΣΗΣ: «ΕΜΕΙΣ ΚΑΙ Η ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΜΑΣ» Ωχ. Φακές έχουμε….. Ας φάμε την πίτσα που παραγγείλαμε και για τα ψάρια, θα καθαρίσει η ψιψίνα Σημείωση: «Το Συστημικό Διδακτικό Μοντέλο», για περισσότερα στην ιστοσελίδα

ΧΑΡΤΟΝΙ ΠΟΛΗ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ (2 η ΦΑΣΗ) Φανταστείτε, τώρα, ότι «πετάτε» πάνω από την πόλη σας και σας ενδιαφέρει να δείτε και να αποτυπώσετε στο χαρτόνι σας ό,τι έχει σχέση με τη διατροφή: τη λαϊκή αγορά, τα καταστήματα που πουλούν προϊόντα διατροφής και τους συμπολίτες σας που κάνουν τα ψώνια τους για να μαγειρέψουν. Σας ενδιαφέρει, όμως, και το «από πού» και «πώς» φτάνουν τα προϊόντα διατροφής στην πόλη σας. Ξεκινήστε, φτιάχνοντας το σκαρίφημα της πόλης σας με τα σπίτια των κατοίκων της, τα μαγαζιά, τα δημόσια κτίριά της και τους δρόμους της και τοποθετείστε πάνω του τα εικονίδια που σας δίνουμε και άλλα που εσείς θα βρείτε ή θα ζωγραφίσετε. Προσθέστε σύμβολα, λέξεις ή φράσεις, για να αποκτήσουν όσα σχεδιάσατε νόημα. * Μην ξεχνάτε ότι η διατροφή στην πόλη στηρίζεται σε παραγωγικές διαδικασίες που διαπλέκονται με την ανθρώπινη εργασία, την έρευνα και την τεχνολογία και, βέβαια, με τους φυσικούς πόρους όχι μόνο του νομού σας αλλά όλης της Κρήτης, της Ελλάδας, της Ευρωπαϊκής Ένωσης και εντέλει ολόκληρου του πλανήτη. Θυμηθείτε, ότι στους φυσικούς πόρους συμπεριλαμβάνονται και οι ενεργειακοί. * Συζητήστε στις μικρές ομάδες για το «πώς» θα φτιάξετε το σκαρίφημα της πόλης σας και «πού» θα τοποθετήσετε τα εικονίδια, ώστε να μπορεί το σχέδιό σας να «διαβαστεί» από τους συμμαθητές σας των άλλων ομάδων και να γίνει κατανοητό. Μην ξεχάσετε να τοποθετήσετε στο τέχνημα της πόλης, τους πολίτες. Κυρίως, όμως, μην ξεχάσετε να προσθέσετε ο,τι νομίζετε πως σκέφτονται, ανάλογα με το αν είναι καταναλωτές προϊόντων διατροφής ή αν συμμετέχουν στην αλυσίδα της παραγωγής και μεταφοράς… Μας ενδιαφέρει το χαρτόνι εργασίας της ομάδας σας να αποκτήσει ζωντάνια και να εμπλουτιστεί με αιχμηρά και χιουμοριστικά σχόλια. ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΤΟ ΠΕΔΙΟ KAI ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ

tvtv ΖΑΧΑΡΟΠΛΑΣΤΕΙΟ ΠΛΑΤΕΙΑ ΣΧΟΛΕΙΟ ΦΑΣΤ- ΦΟΥΝΤΑΔΙΚΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΚΥΛΙΚΕΙΟ ΔΙΚΤΥΑ ΥΠΟΔΟΜΗΣ SUPER MARKET ΧΑΡΤΟΝΙ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΦΑΣΗΣ: «Η ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΣΤΑ ΧΑΝΙΑ» ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΠΟΡΩΝ ΡΥΠΑΝΣΗ ΚΑΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΥΓΕΙΑΣ

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ (2 η ΦΑΣΗ, ΣΥΝΕΧΕΙΑ) Έφτασε, τώρα, η στιγμή να διευρύνετε τον ορίζοντά σας, στο παγκόσμιο επίπεδο. Σας προτείνουμε, να σκεφτείτε πόλεις του κόσμου, των οποίων οι οικονομίες στηρίζονται στην παραγωγή και τυποποίηση σιτηρών (της Βόρειας και Νότιας Αμερικής και της Αιγύπτου), στην αλιεία (της Ιαπωνίας), στην καλλιέργεια ρυζιού (της Κίνα και των Ινδιών) ή πατάτας (της Αμερικής), στην εκτροφή ζώων και την παραγωγή κρεάτων (της Αυστραλίας), στην βιοτεχνολογία (των Η.Π.Α. και της Ευρώπης). Αποτυπώστε συμβολικά τις πόλεις στον παγκόσμιο χάρτη, καθώς και τις περιβαλλοντικές, οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες της σύγχρονης παγκόσμιας βιομηχανίας διατροφής στον πλανήτη μας. Πριν ξεκινήσετε, δείτε τις διαφάνειες που ακολουθούν. Μη διστάσετε, να ψάξετε στο διαδίκτυο για να βρείτε και άλλα τέτοια παραδείγματα. Αλλά και για τις εταιρίες που μονοπωλούν την παραγωγή σπόρων, λιπασμάτων και ζιζανιοκτόνων (Monsanto) και χρησιμοποιούν «μεταλλαγμένες» πρώτες ύλες.

Η πατάτα -φυτό ιθαγενές των υψιπέδων του Mεξικού, του Περού, της Xιλής και της Κολομβίας, όπου ζούσαν Iνδιάνοι, Ίνκας και Αζτέκοι- μεταφέρθηκε από τους ισπανούς εξερευνητές στην Ισπανία και γρήγορα επεκτάθηκε σε ολόκληρη την Ευρώπη. Σήμερα, τα αγαπημένα σας «γεώμηλα» που περιέχουν άμυλο, είναι πλούσια σε υδατάνθρακες και έχουν μεγάλη θρεπτική αξία, καλλιεργούνται κυρίως στη Ρωσία, στη Γερμανία, στην Πολωνία, στην Τουρκία και στην Κίνα. Από όλα αυτά τα μέρη ταξιδεύουν για να τυποποιηθούν, να κλειστούν σε φακελάκια και με διάφορες ονομασίες να φτάσουν σε εσάς……..

Το καλοκαίρι του 1853, ο George Crum προσλήφθηκε ως αρχιμάγειρας σε ένα κομψό εστιατόριο στο θέρετρο Saratoga Springs, της Νέα Υόρκης. Ο Crum συνήθιζε να φτιάχνει τηγανιτές πατάτες, κομμένες παχιές σε Γαλλικό στυλ. Μια μέρα, ένας «υψηλός» πελάτης του εστιατορίου βρήκε τις τηγανιτές πατάτες του αρχιμάγειρα πάρα πολύ παχιές για τις προτιμήσεις του και τις γύρισε πίσω. Ο Crum έκοψε και τηγάνισε μια λεπτότερη παρτίδα, αλλά κι αυτές είχαν την ίδια τύχη. Εξοργισμένος, ο Crum αποφάσισε να πειράξει τον καλεσμένο με τηγανιτές πατάτες πάρα πολύ λεπτές και τραγανές που να μην μπορούν να φαγωθούν με το πιρούνι. Ο καλεσμένος, όμως, έμεινε εκστατικός με τις ξεροψημένες, σαν χαρτί λεπτές, πατάτες και τα …… τσιπς του Crum γρήγορα έγιναν η σπεσιαλιτέ του μαγαζιού. Σύντομα, τα λεπτοκομμένα πατατάκια, άρχισαν να συσκευάζονται και να πωλούνται σε όλη την περιοχή της Νέας Αγγλία. Ένας από τους μετακινούμενους πωλητές, ο Herman Lay, προμηθεύοντας με τσιπς τους μικροπωλητές των νότιων ΗΠΑ, κατάφερε να χτίσει μια επιχείρηση και ένα όνομα που θα γίνονταν συνώνυμο με το τραγανό, αλμυρό και εύγευστο σνακ. Τα τσιπς του Lay έγιναν το πρώτο διακινούμενο εθνικό εμπορικό σήμα των ΗΠΑ και από τη δεκαετία του '60 τα τσιπς έχουν γίνει δημοφιλή σε όλο τον κόσμο.

ΠΟΛΗ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ ΔΗΜΗΤΡΙΑΚΑ ΚΡΕΑΤΑ ΨΑΡΙΑ ΧΑΡΤΟΝΙ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΦΑΣΗΣ: «Η ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΣΤΙΣ ΠΟΛΕΙΣ»

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ (3 η ΦΑΣΗ) Δημιουργήστε το χάρτη των θεσμικών οργάνων που έχουν την ευθύνη της παραγωγής, μεταποίησης-τυποποίησης, διακίνησης, κοστολόγησης και ελέγχου των προϊόντων της διατροφής σας, αρχίζοντας από την τοπική αυτοδιοίκηση. Συνεχίστε με τη Νομαρχία, την Περιφέρεια και με τα αρμόδια Υπουργεία, όπως: Υπουργείο Γεωργίας, Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με τα συναφή Νομικά Πρόσωπα Δημόσιου και Ιδιωτικού χαρακτήρα και τους εποπτευόμενους φορείς. Προχωρήστε στα ευρωπαϊκά και παγκόσμια όργανα και στα κινήματα πολιτών, αφού και αυτά έχουν λόγο για την κοινωνία και τα προβλήματά της. Μην ξεχάσετε τους επιχειρηματικούς κλάδους (εταιρίες) παραγωγής, τυποποίησης, διακίνησης και πώλησης τροφίμων, τις ενώσεις και ομοσπονδίες αγροτών, τις Ανεξάρτητες Αρχές, τα συναφή Ιδρύματα ή Ινστιτούτα.

ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΘΕΣΜΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΙΝ.ΚΑ. ΕΚΠΟΙΖΩ ΧΑΡΤΟΝΙ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΡΙΤΗΣ ΦΑΣΗΣ: «ΟΙ ΘΕΣΜΙΚΟΙ ΣΥΝΟΜΙΛΗΤΕΣ» Α.Ε.Ι. ΤΕ.Ι. Ο.Τ.Α. ΧΑΝΙΩΝ ΝΟΜΑΡΧΙΑ ΧΑΝΙΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΡΗΤΗΣ ΥΠ. ΓΕΩΡΓΙΑΣ ΥΠ. ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΜΠΕΝΑΚΕΙΟ ΦΥΤΟΠΑΘΟΛΟΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΑΓΡΟΤΕΣ, ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΟΙ ΟΡΓΙΑΝΙΣΜΟΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΥ ΓΕΩΡΓΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΚΛΑΔΟ ΤΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ, ΑΓΟΡΑΝΟΜΙΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ Ο.Ο.Σ.Α. Δ.Ν.ΤΔ.Ν.Τ

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ (4 η ΦΑΣΗ) Κρίνετε τα θεσμικά όργανα ως προς το «πώς» αποφασίζουν και «πώς» διαχειρίζονται το ζήτημα της παραγωγής, διακίνησης και προώθησης των προϊόντων διατροφής στην πόλη σας. Ως προς την απουσία ή τη δυσλειτουργία της επικοινωνίας τους με τα συναρμόδια θεσμικά όργανα, δημόσιου και ιδιωτικού χαρακτήρα. Σε ποια θεσμικά όργανα θα χρεώνατε τα όποια προβλήματα ανακαλύψατε, καθώς προσεγγίζατε το θέμα σας; Ενσωματώστε τις σκέψεις και τα σχόλιά σας σε κείμενα ή αρχεία ήχου στην επόμενη διαφάνεια έκφρασης και δημιουργίας. Σκεφτείτε «ποιες» ενέργειες θα κάνετε στη συνέχεια; * Κρίνετε τις δικές σας προσωπικές αποφάσεις, επιλογές και επιθυμίες που σχετίζονται με το συνολικό πλέγμα της παραγωγής προϊόντων διατροφής.

ΣΧΟΛΙΑ ΤΕΧΝΗΜΑ: ΟΙ ΧΑΡΤΕΣ ΤΩΝ ΘΕΣΜΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΤΟΠΙΚΟ ΣΤΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΕΠΙΠΕΔΟ

Ποσοστό % του πληθυσμού που υποσιτίζεται

ΕΜΕΙΣ; ΟΙ ΑΛΛΟΙ; ΧΑΡΤΟΝΙ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΕΤΑΡΤΗΣ ΦΑΣΗΣ: «ΕΜΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ»

ΤΙ ΚΑΝΑΜΕ, ΤΙ ΜΑΘΑΜΕ, ΤΙ ΝΙΩΣΑΜΕ ……………………………………… ………………………………………. ……………………………………… ………………………………………. ……………………………………… ………………………………………. ……………………………………… ………………………………………. ……………………………………… ………………………………………. ……………………………………… ……………………………………….

ΤΙ ΘΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΑΣ ……………………………………… ………………………………………. ……………………………………… ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΜΑΣ ……………………………………… ………………………………………. ……………………………………… ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΆΛΛΟΥΣ ……………………………………… ………………………………………. ………………………………………