Μαρία Βαρένα, Μαρία Σαρπότα Δρ. Βασίλειος Σάλτας Τμήμα Πληροφορικής & Επικοινωνιών ΣΤΕΦ, ΤΕΙ Σερρών
Η διδασκαλία στα ΤΕΙ ◦ Θεωρητική διδασκαλία μαθημάτων ◦ Πρακτικές φροντιστηριακές ◦ Εργαστηριακές ασκήσεις ◦ Ασκήσεις σε χώρους εργασίας ◦ Ανάθεση εκπόνησης εργασιών Τρόπος εξέτασης των μαθημάτων: επιλέγεται από τον καθηγητή Τελική βαθμολογία: πρόοδο πάνω στο θεωρητικό ή και εργαστηριακό μέρος και τελική εξέταση (συντελεστές βαρύτητας 0,4 και 0,6 αντίστοιχα) 2
4 διεξαγωγής των εξετάσεων Μελέτη της διεξαγωγής των εξετάσεων στο ΤΕΙ Σερρών στις τρεις σχολές ΣΤΕΦ, ΣΔΟ και ΣΓΤΚΣ, καταγράφοντας τις ομοιότητες ή τις διαφορές στο θεσμό και τρόπο διεξαγωγής των εξετάσεων καθώς την εκπόνηση της πτυχιακής εργασίας, μέσω: του οδηγού σπουδών κάθε τμήματος ερωτηματολογίων έντυπων ερωτηματολογίων ηλεκτρονικών που συμπληρώθηκαν από φοιτητές και καθηγητές και συνεντεύξεις που δόθηκαν από καθηγητές.
Αν η μέθοδος εξέτασης των τελικών εξετάσεων εξαρτάται από τη σχολή, το τμήμα ή το έτος φοίτησης. Αν ο τρόπος διεξαγωγής των εξετάσεων εξαρτάται από τη σχολή, το τμήμα ή το έτος φοίτησης. Αν ο βαθμός της τελικής εξέτασης της θεωρίας και η σχέση του με τον τελικό βαθμό εξαρτάται από τη σχολή, το τμήμα ή το έτος φοίτησης. Αν η ύπαρξη ή όχι της αρνητικής βαθμολόγησης εξαρτάται από τη σχολή, το τμήμα ή το έτος φοίτησης. Αν ο διαχωρισμός των φοιτητών σε ομάδες, κατά την τελική εξέταση, εξαρτάται από τη σχολή, το τμήμα ή το έτος φοίτησης. Αν η εκπόνηση ή όχι της πτυχιακής εργασίας εξαρτάται από τη σχολή, το τμήμα ή το έτος φοίτησης. 6
Ερωτηματολόγια Σύνολο ερωτηματολογίων: 535 Έντυπα: 360 Ηλεκτρονικά: Τμήματα ΣΤΕΦ: 322ερωτηματολόγια ◦ Πληροφορικής & Επικοινωνιών: 49 ◦ Μηχανολογίας: 79 ◦ Πολιτικών & Δομικών Έργων: 45 ◦ Γεωπληροφορικής & Τοπογραφίας : 149 ΣΔΟ: 213 ερωτηματολόγια ◦ Λογιστικής: 67 ◦ Διοίκησης Επιτηρήσεων: 75 ◦ ΣΓΤΚΣ ΕΑΣΔΑ: 71
9 Γράφημα 1 ο Γράφημα 2 ο
10 Γράφημα 3 ο
11 Γράφημα 4 ο
12 Γράφημα 5 ο
13 Γράφημα 6 ο
14 Γράφημα 7 ο Γράφημα 8 ο
Αν η μέθοδος ελέγχου των γνώσεων των φοιτητών εξαρτάται από τη Σχολή, το Τμήμα, τη θέση ή την προϋπηρεσία του καθηγητή. Αν η διεξαγωγή των εξετάσεων εξαρτάται από τη Σχολή, το Τμήμα, τη θέση ή την προϋπηρεσία του καθηγητή. Αν η τελική εξέταση και συγκεκριμένα το αν είναι απαραίτητη όταν κατά τη διάρκεια του εξαμήνου διενεργούνται εργασίες και πρόοδοι, εξαρτάται από τη Σχολή, το Τμήμα, τη θέση ή την προϋπηρεσία του καθηγητή. Αν ο διαχωρισμός των φοιτητών σε ομάδες, κατά την τελική τους εξέταση, εξαρτάται από τη Σχολή, το Τμήμα, τη θέση ή την προϋπηρεσία του καθηγητή. Αν η χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας (ασύγχρονη εκπαίδευση) ως αρωγός των τελικών εξετάσεων, εξαρτάται από τη Σχολή, το Τμήμα, τη θέση ή την προϋπηρεσία του καθηγητή. Αν η χρήση των ΤΠΕ και συγκεκριμένα το αν πρέπει να είναι εμφανής κατά την εξέταση εξαρτάται από τη Σχολή, το Τμήμα, τη θέση ή την προϋπηρεσία του καθηγητή. 16
Ερωτηματολόγια Σύνολο ερωτηματολογίων: 49 Έντυπα: 10 Ηλεκτρονικά: Τμήματα ΣΤΕΦ: 28 ερωτηματολόγια ◦ Πληροφορικής & Επικοινωνιών: 9 ◦ Μηχανολογίας: 4 ◦ Πολιτικών & Δομικών Έργων: 10 ◦ Γεωπληροφορικής & Τοπογραφίας: 5 ΣΔΟ: 21 ερωτηματολόγια ◦ Λογιστικής: 6 ◦ Διοίκησης Επιτηρήσεων: 11 ◦ ΣΓΤΚΣ ΕΑΣΔΑ: 4
19 Γράφημα 9 ο
20 Γράφημα 10 ο Γράφημα 11 ο
21 Γράφημα 12 ο
22 Γράφημα 13 ο
23 Η χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας γίνετε κυρίως από καθηγητές με μεγάλη προϋπηρεσία και όχι τόσο από νέους στο επάγγελμα. Σημαντική αποχή χρήσης του e-learning σημειώθηκε στη σχολή ΣΓΤΚΣ του τμήματος ΕΑΔΣΑ, η οποία δεν το χρησιμοποιεί σχεδόν καθόλου. Το τμήμα της Γεωπληροφορικής & Τοπογραφίας και το τμήμα Λογιστικής που από τη μεριά των καθηγητών το 4% περίπου χρησιμοποιεί σε μεγάλο βαθμό την ηλεκτρονική πλατφόρμα ως αρωγός των τελικών εξετάσεων.
24 Η χρήση των ΤΠΕ δεν επηρεάζεται τόσο από την σχολή ή την θέση που έχει ένας καθηγητής αλλά από το τμήμα στο οποίο ανήκει και την προϋπηρεσία που έχει. Οι καθηγητές του τμήματος Πληροφορικής και Επικοινωνιών θέλουν μόνο να ασχοληθούν και κυρίως αυτοί που έχουν πάνω από 12 έτη προϋπηρεσίας. Από 1,9% έως 5,3% είναι τα ποσοστά των καθηγητών που χρησιμοποιούν ΤΠΕ ανάλογα με το τμήμα.
26 Συμπεράσματα φοιτητών Ο έλεγχος των γνώσεων των φοιτητών γίνεται με τη μέθοδο που επιλέγει ο καθηγητής. Ο βαθμός προόδου δεν λαμβάνεται υπόψη στην τελική βαθμολογία. Δεν υπάρχουν απαλλακτικές εργασίες. Γίνεται διαχωρισμός των φοιτητών σε ομάδες χωρίς να είναι ισάξια τα θέματα. 73,6%κατά αρνητικής Το 73,6% των φοιτητών είναι κατά της αρνητικής βαθμολογίας.
Η ανακοίνωση της διδακτέας ύλης να γίνεται έγκαιρα. Για την λήψη πτυχίου να μειωθούν οι ΔΜ στις 180. Το ΤΕΙ να διαθέτει επαρκής θέσεις πρακτικής άσκησης. Το τμήμα Πληροφορικής & Επικοινωνιών πρέπει παρέχει ΔΜ στην πρακτική άσκηση. Να υπάρχει εξεταστική επί πτυχίο. 27
28 Συμπεράσματα καθηγητών Ελάχιστη χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας από πλευράς της σχολής ΣΓΤΚΣ. Το τμήμα Γεωπληροφορικής και Λογιστικής είναι οι σχολές οι οποίες κάνουν το 4% των καθηγητών χρήση του e-learning. Η χρήση ΤΠΕ γίνεται μόνο από καθηγητές του τμήματος Πληροφορικής & Επικοινωνιών με προϋπηρεσία άνω των 12 ετών.
Οι περισσότεροι καθηγητές θεωρούν απαραίτητη την τελική εξέταση, όταν διεξάγονται ασκήσεις, εργασίες, πρόοδοι. Στις τελικές εξετάσεις οι περισσότεροι καθηγητές προτιμούν τις ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής σε συνδυασμό με ανάπτυξης ως τρόπο εξέτασης. Οι περισσότεροι καθηγητές επιλέγουν τις κλειστές σημειώσεις για τις τελικές εξετάσεις. 29
Μαρία Βαρένα, Μαρία Σαρπότα Δρ. Βασίλειος Σάλτας Τμήμα Πληροφορικής & Επικοινωνιών ΣΤΕΦ, ΤΕΙ Σερρών