Ο Τριαδικός Θεός Οι γιορτές της Πεντηκοστής και του Αγίου Πνεύματος Ο Τριαδικός Θεός Οι γιορτές της Πεντηκοστής και του Αγίου Πνεύματος ΜΑΘΗΜΑ 14
α) Το περιεχόμενο της Γιορτής της Πεντηκοστής. Κάποτε οι γλώσσες έπαθαν σύγχυση λόγω του τολμήματος της κατασκευής του πύργου ( της Βαβέλ ). Τώρα όμως οι γλώσσες απέκτησαν σοφία, επειδή ήρθε το άκτιστο φως της θεογνωσίας. Εκεί ο Θεός καταδίκασε τους ασεβείς με την αμαρτία. Εδώ φώτισε ο Χριστός τους ψαράδες με το Άγιο Πνεύμα. Τότε πραγματοποιήθηκε η αφωνία για τιμωρία, τώρα παρουσιάζεται ως κάτι νέο η ομοφωνία, για τη σωτηρία των ψυχών μας.
Η Ανάληψη του Χριστού σφράγισε τον κύκλο της επίγειας παρουσίας Του, κατά την οποία υποσχέθηκε στους Αποστόλους την επάνοδο του στον κόσμο.
Την ημέρα της Πεντηκοστής πραγματοποιήθηκαν οι υποσχέσεις που έδωσε ο Χριστός στους μαθητές Του κατά το Μυστικό Δείπνο . Με την κάθοδο του Αγίου πνεύματος επανήλθε στη γη «εν Αγίω Πνεύματι»
Η Πεντηκοστή είναι η εκπλήρωση του σκοπού της δημιουργίας και της ιστορίας, καθώς οι Απόστολοι ίδρυσαν την επίγεια Εκκλησία, ο φωτισμός τους από το Άγιο Πνεύμα υπήρξε η απαρχή του φωτισμού ολόκληρης της κτίσης, η σύγχυση της Βαβέλ με τη χάρη του Αγίου Πνεύματος, έγινε ενότητα των ανθρώπων.
β) Τριαδικός Θεός την ημέρα της Πεντηκοστής έχουμε τη φανέρωση του τριαδικού Θεού. «Ο ένας ως προ της ουσία ή φύση Θεός είναι τριαδικός ως προς τα πρόσωπα ή τις υποστάσεις Πατήρ, Υιός και Άγιο Πνεύμα». κάθε πρόσωπο έχει το δικό του ιδίωμα: Πατήρ «αγέννητος». Υιός «γεννητός» , γεννάται προαιώνια από τον Πατέρα. Άγιο Πνεύμα «εκπορευτόν», εκπορεύεται «αϊδίως» από τον Πατέρα. Κάθε πρόσωπο είναι φορέας της θείας ουσίας και ταυτόχρονα ολόκληρος ο Θεός. Η σχέση μεταξύ των προσώπων είναι σχέση αγάπης και ομοουσιότητας και εκφράζεται με τον όρο αλληλοπεριχώρηση.
γ) Άγιο Πνεύμα – Εκκλησία – Λατρεία Η χάρη του Αγίου Πνεύματος μεταδίδεται μέσα από τη λατρεία, καθώς: Τα υλικά στοιχεία, με τα μυστήρια μετατρέπονται σε φορέα της χάρης του Αγίου Πνεύματος. Η Εκκλησία ζει τη Θεία Χάρη και τη μεταδίδει στο κόσμο. Ο πιστός, με την άσκηση, την προσευχή και τη λατρεία, επιδιώκει τη χάρη του Αγίου Πνεύματος. Οι Άγιοι θαυματουργούν γιατί είναι φορείς της άκτιστης χάρης του Θεού. Ο πιστός καλείται να γίνει Άγιος για να συγκροτήσει μια τέλεια ανθρώπινη κοινωνία.