Η ΑΓΩΓΗ ΣΕ ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
TO ΠΑΙΔΙ ΜΕ ΔΥΣΛΕΞΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Advertisements

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΡΑΜΑΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ.
Εξατομικευμένα Εκπαιδευτικά Προγράμματα Στήριξης μαθητών/τριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και αναπηρία Πηλείδου Κωνσταντίνα Σχολική Σύμβουλος ΕΑΕ.
Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ
Σχολική Ετοιμότητα Πρώιμη Διάγνωση Μαθησιακών Δυσκολιών
Παρουσίαση με θέμα: Ο ρόλος του ΚE.Δ.Δ.Υ. Στην Εκπαίδευση αυτιστικών ατόμων 7 Νοεμβρίου 2008 Ξενοδοχείο Alexander Beach Αλεξανδρούπολη.
Communication in Mother tongue Το σχέδιο αυτό χρηματοδοτήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η παρούσα δημοσίευση(ανακοίνωση) δεσμεύει μόνο.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Διαδραστικοί πίνακες Δέγγλερη Σοφία.
ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ- ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Ο Ρόλος των ΣΔΕ στην Εκπαίδευση Ενηλίκων
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Ε1) 2.4 Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγραμμάτων ταυτοτήτων
Εταιρία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου
Ψ447 ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ. ΠΙΘΑΝΕΣ ΑΙΤΙΕΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ ΝΟΗΤΙΚΗ ΥΣΤΕΡΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΑ ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΦΥΣΙΚΕΣ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ.
Ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες: παρεμβάσεις στο πλαίσιο της τάξης Η. Ε. Κουρκούτας.
Ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες: παρεμβάσεις στο πλαίσιο της τάξης Η. Ε. Κουρκούτας.
Μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΥΠΟΕΝΟΤΗΤΑ: AITIA KAI ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΜΠΡΙΓΚΕΛ ΣΕΛΕΝΙΤΣΑ
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Ορισμός της Αναπτυξιακής Δυσαριθμησίας
Παρουσίαση Υπηρεσιών Υποστήριξης Φοιτητών Συμβουλευτικός Σταθμός Πανεπιστημίου Αιγαίου Παράρτημα Ρόδου.
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΑΥΤΙΣΜΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ.
Χαρακτηριστικά παιδιών αυτιστικού φάσματος
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Οι εκτιμήσεις των ενηλίκων αποτελούν τη βάση για την αυτοεκτίμηση των παιδιών της νηπιακής ηλικίας Το καλό και το κακό ορίζονται από τις συναισθηματικές.
Άτυπη παιδαγωγιΚΗ αξιολογηση
Ανάπτυξη Μια συνεχής, δυναμική διαδικασία. Σταδιακή απόκτηση δεξιοτήτων, οι οποίες επιτρέπουν τη μετάβαση από την εξάρτηση στην αυτονομία. Βιολογικές και.
ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ
Αικ. Μαριδάκη-Κασσωτάκη Καθηγήτρια Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
Γενικές Μαθησιακές Δυσκολίες και Γνωστικές Δυσχέρειες Διάκριση δυσκολιών Γενικές (όλη τη μαθησιακή διαδικασία) Ειδικές (ανάγνωση, γραφή,μαθηματικά) Είδος.
Συχνότητα και κατηγορίες των μαθησιακών δυσκολιών.
Δεκαπενθήμερο Ενημέρωσης για την Πρόσβαση στην Εκπαίδευση, Οκτωβρίου 2015 « Εκπαιδευτικό υλικό και εφαρμογές για μαθητές με αναπηρία » Κ. Μπούκουρας.
ΣΟΥΤΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΑΘΛΗΤΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΕΛΛΗΝΟΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ Διαφοροποιημένη Διδασκαλία για Παιδιά με Αναπηρίες.
Δεκαπενθήμερο Ενημέρωσης για την Πρόσβαση στην Εκπαίδευση, Οκτωβρίου 2015 « Προσβάσιμο Εκπαιδευτικό και Εποπτικό Υλικό για Μαθητές με Αναπηρίες »
Στόχος του μαθήματος είναι να γνωρίσουν οι φοιτητές την Ειδική Αγωγή και να εξοικειωθούν με τις ποικίλες εκπαιδευτικές προσαρμογές που απαιτούνται σε κάθε.
Μαθησιακές δυσκολίες και εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας ως δεύτερης / ξένης Επιστημονικός Υπεύθυνος Πράξης : Ι. Ν. Καζάζης Υπεύθυνες παραδοτέου : Άννα.
Συμβουλευτική ΑμΕΑ Άτομα με Ειδικές Ανάγκες ή Αναπηρία; Άτομα με Ειδικές Εκπαιδευτικές & Κοινωνικές Ανάγκες.
ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ-ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Προσεγγίσεις επεξεργασίας πληροφοριών Οι βασικές διεργασίες: Κωδικοποίηση, αποθήκευση, ανάσυρση.
ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Οι διαταραχές όρασης Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής
Νόμοι: Ν 2817/2000 Ν 3194/2003 Ν 3699/2008 Ν 3966/2011 Ν 4186/2013 Ν 4229/2014 Ν 4368/2016 Ν 4415/2016 Ν 4465/2017.
Η Τριάδα Διαταραχών στον Αυτισμό
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
ΠEΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
ΔΑΣΚΑΛΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ: ΑΝΕΤΑ ΦΙΛΙΠΠΙΔΟΥ
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Ανίχνευση Μαθησιακών Δυσκολιών από Εκπαιδευτικούς στο Σχολείο
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
ΟΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΕΣ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ
Υπόθεμα: Λεκτική επικοινωνία
Εκπαίδευση και μειονότητες
ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
ΜΝΗΜΗ: ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
Αναπτυξιακές διαταραχές μάθησης/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η ΑΓΩΓΗ ΣΕ ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΑ

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΡΑΣΗΣ Η τύφλωση είναι εκ γενετής ή προέρχεται από άλλες αιτίες κατά τη διάρκεια ζωής του ατόμου. Το τυφλό άτομο έχει κακή ποιότητα και ποσότητα εμπειριών και ερεθισμάτων. Δυσκολεύεται να κινηθεί και να γνωρίσει το περιβάλλον χρησιμοποιώντας τις υπόλοιπες αισθήσεις του. Επίσημη γραφή των τυφλών ορίζεται η γραφή BRAILLE.

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΑΚΟΗΣ Το κωφό άτομο παρουσιάζει απώλεια ακοής που προκαλείται είτε εκ γενετής είτε κατά την διάρκεια της ζωής του από συγκεκριμένο λόγο. Οι κωφοί δεν έχουν γλωσσικά ερεθίσματα, άρα η γλωσσική και πνευματική τους ανάπτυξη υστερεί. Συνέπεια αυτών είναι και η αργή εκπαιδευτική τους εξέλιξη. Δεν μπορεί να επικοινωνήσει με τους άλλους και έτσι απομονώνεται. Ως πρώτη γλώσσα για τους κωφούς ορίζεται η Ελληνική Νοηματική και δεύτερη η Νέα Ελληνική. ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ Η λεκτική/προφορική μέθοδος η οποία, χρησιμοποιεί τον λόγο και την χειλεανάγνωση και καθόλου τις χειρομορφές και τα νοήματα για να μην μπερδεύεται ο μαθητής Η ολική/ταυτόχρονη μέθοδος η οποία είναι η περισσότερο διαδεδομένη και λειτουργική στην εκπαίδευση. Χρησιμοποιεί κάθε μέσο με σκοπό την επικοινωνία, νοηματική γλώσσα, κινήσεις του σώματος, χειλεανάγνωση, γραπτό λόγο, δακτυλικό αλφάβητο. συνδυαστική μέθοδο, κατά την οποία χρησιμοποιούνται η χειλεανάγνωση και οι χειρομορφές.

ΝΟΗΤΙΚΗ ΥΣΤΕΡΗΣΗ Οι αιτίες της νοητικής Υστέρησης είναι περιβαλλοντικές , βιολογικές και γενετικές. Ο Αμερικάνικος Σύνδεσμος Νοητικής καθυστέρησης -Α.Α.Μ.D.- (1959) υποστήριξε ότι η Ν.Υ. οφείλεται στην νοητική λειτουργία κάτω από τον μέσο όρο, χαρακτηρίζεται από ανεπάρκεια προσαρμοστικής συμπεριφοράς και εκδηλώνεται κατά την ανάπτυξη και είναι παθολογική κατάσταση. Ορίζει τους δείκτες νοημοσύνης ως εξής: Ελαφρά Ν.Κ 50-55 έως 70 Μέτρια Ν.Κ. 35-40 έως 50-55 Σοβαρή Ν.Κ. 20-25 έως 35-40 Βαριά Ν.Κ. < 20-25 ένα παιδί με ελαφρά Ν.Υ. μπορεί να ακολουθήσει τα ίδια αναπτυξιακά στάδια με ένα φυσιολογικό παιδί αλλά με πιο αργούς ρυθμούς σε περισσότερο χρόνο Χρειάζεται σταδιακή μάθηση και μικρά βήματα στην εκπαίδευσή του Οι μαθητές αυτοί προσαρμόζονται δύσκολα, έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση, έντονο άγχος. Μπορεί να είναι υπερδραστήριοι έως και άπραγοι. Παρουσιάζουν μειωμένη γλωσσική ανάπτυξη, δημιουργική σκέψη και σχεδιασμό. Δεν συγκρατούν αφηρημένες έννοιες, δεν συγκεντρώνονται εύκολα και έχουν πρόβλημα με την βραχύχρονη μνήμη Η νοητική καθυστέρηση συχνά συνοδεύεται και με προβλήματα συμπεριφοράς και κίνησης.

ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ « Ο όρος Μαθησιακές Δυσκολίες, αναφέρεται σε μια ομοιογενή ομάδα διαταραχών, οι οποίες εκδηλώνονται με σημαντικές δυσκολίες στην πρόκτηση και χρήση ικανοτήτων ακρόασης, ομιλίας, ανάγνωσης, γραφής, συλλογισμού ή μαθηματικών ικανοτήτων». Στην κατηγορία αυτή συγκαταλέγεται και η Δυσλεξία, η Δυσαριθμησία ή Δυσκαλκουλία, η Δυσγραφία ή Δυσορθογραφία, Διάσπαση Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ/Υ) Οι διαταραχές αυτές είναι εγγενείς και αποδίδονται σε δυσλειτουργία του Κεντρικού Νευρικού Συστήματος (ΚΝΣ). Μπορεί να συνοδεύουν το παιδί σε όλη του τη ζωή ή μέχρι την εφηβεία του. Πολλές φορές, μπορεί να συνυπάρχουν και με προβλήματα σε συμπεριφορές αυτοελέγχου, κοινωνικής αντίληψης και κοινωνικής αλληλεπίδρασης.

Χαρακτηριστικά γνωρίσματα των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες Υπάρχουν κοινά χαρακτηριστικά μεταξύ τους, ταυτόχρονα όμως είναι και διαφορετικά τόσο μεταξύ τους όσο και με τα υπόλοιπα «φυσιολογικά» παιδιά. Τα χαρακτηριστικά τους γνωρίσματα επηρεάζονται από : Το φύλο (κορίτσια σε μικρότερο ποσοστό σε σχέση με τα αγόρια εξαιτίας του βαθμού της κοινωνικοποίησης) Γνωστικά χαρακτηριστικά όπως : παρορμητικότητα στην απάντηση, αδυναμία συγκρότησης της μαθησιακής διεργασίας , έλλειψη στρατηγικών ανταπόκρισης στις σχολικές δραστηριότητες , νωθρότητα, προβλήματα μακροπρόθεσμης μνήμης, επιλογής της κατάλληλης λέξης, κατανόησης και απομνημόνευσης κειμένων, κατανόησης λεξιλογίου Μειωμένη κοινωνική ικανότητα, συναισθηματικά προβλήματα Ταξινόμηση κατά ηλικία με αφετηρία την προσχολική και έως την ενηλικίωση των μαθητών

Στην κατηγορία αυτή συγκαταλέγεται και η Δυσλεξία, η Δυσαριθμησία (ή Δυσκαλκουλία), η Δυσγραφία ή Δυσορθογραφία, η Διάσπαση Προσοχής & Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ/Υ) Δυσλεξία : Δυσκολία στην εκμάθηση ανάγνωσης, σε συνδυασμό με τη δυσχέρεια χειρισμού του γραπτού λόγου, κυρίως σε επίπεδο ορθογραφίας. Είδη δυσλεξίας α) οπτική ( τα γραπτά σύμβολα δεν μετουσιώνονται σε λεκτικό περιεχόμενο) β) ακουστική (καθίσταται δυσχερής η διάκριση των ηχητικών διαφοροποιήσεων) Δυσφασία Δυσγραφία Δυσαριθμησία

Διάσπαση Προσοχής & Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ/Υ) Η έννοια «Υπερκινητικότητα» ή «Υπερκινητικό σύνδρομο» ή «Υπερκινητική Διαταραχή», φανερώνει τη συνεχή ενεργητικότητα και την υπερβολική έλλειψη ηρεμίας. Τα Υπερκινητικά παιδιά, βρίσκονται σε μια συνεχή κατάσταση υπερδιέγερσης ή υπερδιαστολής. Συχνά συνοδεύονται και με άλλα προβλήματα, όπως Προβλήματα νοητικής ανάπτυξης Προβλήματα προσαρμογής Προβλήματα στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας Προβλήματα στην αίσθηση του χρόνου Προβλήματα κινητικής ανάπτυξης Προβλήματα στον ύπνο

ΑΥΤΙΣΜΟΣ αυτισμός < εαυτός (κλείσιμο στον εαυτό, αδυναμία επικοινωνίας,απομάκρυνση από την πραγματικότητα) Άτομο κλεισμένο στην ψυχική του ζωή ως αιχμάλωτο Σοβαρή & εκτεταμένη διαταραχή της ανάπτυξης που επηρεάζει: κοινωνική αλληλεπίδραση επικοινωνία Προκαλεί ακαμψία στη σκέψη και στη δράση (περιορισμένα, επαναληπτικά στερεότυπα πρότυπα συμπεριφοράς, ενδιαφερόντων και δραστηριοτήτων)

Γνωστικά & Κοινωνικά Χαρακτηριστικά Γνωστικά & Κοινωνικά Χαρακτηριστικά Η γλώσσα αναπτύσσεται με αργούς ρυθμούς και ενίοτε καθόλου : Ηχολαλία (παράξενες παρομοιώσεις, τυπική & μονότονη ομιλία, επανάληψη στερεότυπων φράσεων) Αποφυγή κοινωνικής επαφής με άλλα παιδιά στην παιδική ηλικία Στο φάσμα του αυτισμού οι διανοητικές λειτουργίες των ατόμων διαφέρουν ανάλογα με το άτομο.

Αίτια Νευροβιολογική βάση με ψυχιατρικά συμπτώματα (μη αναστρέψιμη διαταραχή) Εμφανίζεται σε μεγαλύτερο ποσοστό στο αρσενικό φύλο (3 αγόρια/ 1 κορίτσι) Υπάρχει από την πρώτη στιγμή γέννησης του ατόμου αλλά εξελίσσεται κατά τα πρώτα τρία χρόνια της ζωής του

Αυτισμός και νομικές ρυθμίσεις Νόμος 1566/ 1985: οι μαθητές αναγνωρίζονται ως αυτόνομη κατηγορία παιδιών με αναπηρίες που απαιτούν ιδιαίτερη εκπαιδευτική αντιμετώπιση Νόμος 3699/2008: Προωθεί την ενσωμάτωση των παιδιών με αυτισμό στη γενική εκπαίδευση

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ Σύμφωνα με τον Νόμο1566-85, άρθρο 35, §14: «Η μετεκπαίδευση, ειδίκευση και επιμόρφωση του προσωπικού σε θέματα ειδικής αγωγής και ειδικής επαγγελματικής εκπαίδευσης γίνονται είτε με προγράμματα του ιδρύματος κρατικών υποτροφιών σε Α.Ε.Ι. της αλλοδαπής είτε με εκπαιδευτικές άδειες για φοίτηση σε Α.Ε.Ι. της ημεδαπής είτε με προγράμματα που καταρτίζονται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και περιλαμβάνουν αποστολές στο εξωτερικό με τη μορφή επισκέψεων, σεμιναρίων ή συνεδρίων… Όσοι έχουν μετεκπαιδευτεί μέχρι σήμερα και όσοι θα μετεκπαιδεύονται στο τμήμα ειδικής αγωγής του Μ.Δ.Δ.Ε. τοποθετούνται υποχρεωτικά σε δημόσια ειδικά σχολεία, όπου υπηρετούν μία πενταετία τουλάχιστον. »

Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και η συνεχής ενημέρωσή του είναι βασική ανάγκη και ενισχύει την λειτουργικότητα της εκπαίδευσης. Μέχρι το 1970 η εκπαίδευση απευθυνόταν μόνο σε παιδιά και όχι σε ενηλίκους. Τις τελευταίες δεκαετίες τα δεδομένα άλλαξαν. Υπάρχουν πολλά προγράμματα επιδοτούμενα από Υπουργεία και την Ευρωπαϊκή Ένωση και παρατηρείται κάθε χρόνο αυξανόμενο ενδιαφέρον από τους εκπαιδευτικούς για την επιμόρφωση και εξειδίκευσή τους. Στην Ελλάδα η επιμόρφωση εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής επιτυγχάνεται στην μετεκπαίδευση (πλην του Τμήματος ΠΤΔΕ Ειδικής Αγωγής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας στο Βόλο). Η εξειδίκευση εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Σε προπτυχιακό επίπεδο είναι απλά μια ενημέρωση σχετικά με την ειδική αγωγή και σε μαθήματα επιλογής, όχι υποχρεωτικά. Η αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων εξειδίκευσης, είναι χαμηλή. Το 1996-2000, από τα εκατό προγράμματα Ε.Π.Ε.Α.Ε.Κ. που έγιναν, μόνο τα δέκα αναφέρονταν στην ειδική αγωγή