ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ είδος της αρχαίας ελληνικής ποίησης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τα μέρη του Θεάτρου. Θέατρο Επιδαύρου Επίδαυρος ΚΟΙΛΟΝ - ΘΕΑΤΕΣ ΟΡΧΗΣΤΡΑ - ΧΟΡΟΣ Θέατρο Επιδαύρου (ονομαστό για την ακουστική του.) Όλες οι θέσεις του.
Advertisements

Παναθήναια Τα Παναθήναια ήταν αρχαία ελληνική γιορτή των Αθηνών  αφιερωμένη στη θεά Αθηνά η οποία λάμβανε χώρα στην πόλη κάθε τέσσερα χρόνια. Για.
2.
1.
Ο«ΧΡΥΣΟΣ ΑΙΩΝΑΣ» 5ος αι.π.Χ.
Αμαλία Κ. Ηλιάδη Φιλόλογος-ιστορικός (Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Βυζαντινής Ιστορίας) Διευθύντρια 3ου Γυμνασίου Τρικάλων Πνευματικά Δικαιώματα: Αμαλία Κ.
ΕΝΑΡΞΗ MADE BY. Kατά την περίοδο της ακμής του, το θέατρο έχει συγκεκριμένη μορφή και διακρίνεται σε τρία μέρη: την προεδρία την προεδρία τη σκηνή σκηνή,
Αρχαία θέατρα Νικόλας-Κωνσταντίνος Μπαρτζώκας
ΑΡΧΑΙΑ ΘΕΑΤΡΑ Μυρσίνη Μαλιόγκα Ε2 1ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσ/νίκης ΠΤΔΕ ΑΠΘ.
ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΔΡΑΜΑ Μέρος 2ο.
Αρχαία Θέατρα Γιάννης Βαρής 1ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης Π.Τ.Δ.Ε Α.Π.Θ Ε’ – 2015.
Το θέατρο στην αρχαία Ελλάδα
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ… ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ Επιμέλεια: Παπασπανού Άννα [Φιλόλογος]
Η δημιουργία του αρχαίου δράματος
Αττική Κωμωδία.
Τσολάκη Σταυρούλα, φιλόλογος
Θεοδώρα Μπαφα Ε2 gr/Page_04-01.asp Αρχαία Θέατρα.
1Ο Πρότυπο Πειραματκό Δημοτικό
1Ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό σχολείο Θεσσαλονίκης Π.Τ.Δ.Ε. Α.Π.Θ.
Τα μέρη της τραγωδίας Κατά ποσόν μέρη Κατά ποιόν μέρη
ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ: ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΙ ΑΥΤΟΣΑΡΚΑΣΜΟΣ
Το θέατρο στην αρχαία Ελλάδα
Αρχαία θέατρα Φανή Λαζάρου –Τρανού Ε2 2014
Αρχαίο Δράμα Εισαγωγή.
Αποκριά.
ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΔΑΣΟΥΛΑΣ ΜΕΝΕΛΑΟΣ ΑΧΕΙΜΑΣΤΟΣ
Το θέατρο στην αρχαία Αθήνα
ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΜΕΧΡΙ ΤΑ ΡΩΜΑΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ
Το Αρχαίο Ελληνικό Θέατρο
1ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης
Αρχαία θέατρα Γιώργος Καρανάσιος Ε ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσ/νίκης.
ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Η ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ.
Ποιός ήταν ο Αριστοφάνης;
ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΙ ΜΙΟΥΖΙΚΑΛ  Το θέατρο είναι ο κλάδος της τέχνης που αναφέρεται στην απόδοση ιστοριών μπροστά σε κοινό, με την χρήση κυρίως του λόγου, αλλά.
Κύλικα με παράσταση φαλλοφορίας
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Μύθος και θρησκεία στην αρχαία Ελλάδα. Jean-Pierre Vernant.
ΜΑΡΙΑ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΥ ΔΗΜΗΤΡΑ ΛΙΑΚΟΥ
ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΑΡΧΑΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ
Εισαγωγή στη δραματική ποίηση
«Η Τέχνη του Αρχαίου Θεάτρου μας ενώνει – Die Kunst des altgriechischen Theaters vereint uns» 2 ο Βραβείο Εθνικού Διαγωνισμού eTwinning 2009 Ιωάννα Χαρδαλούπα.
Αθήνα η Γέννηση της Δημοκρατίας
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα & Γραμματεία: Εισαγωγή στο αρχαίο θέατρο © Θάνος Σταυρόπουλος Φιλόλογος, ΜSc. ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ & ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ - ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ.
TO ΔΡΑΜΑ ΣΟΦΟΚΛΗ ΑΝΤΙΓΟΝΗ. ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΠΟΙΗΣΗ Επική Λυρική Δραματική ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ Ιστοριογραφία Ρητορική Φιλοσοφία.
Διάλεξη 2η O ΧΟΡΟΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού Μάθημα:
Δρ ά μα & Θ έ α τ ρ ο. Το δράμα αποτελεί είδος της αρχαίας ελληνικής ποίησης το οποίο συνθέτει στοιχεία από τα δύο είδη που προηγούνται χρονικά, το έπος.
ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΔΡΑΜΑ και η Ελένη του Ευριπίδη. Διόνυσος Χαρακτηριστικά λατρείας του Έκσταση, θεοληψία, ενθουσιασμός, μίμηση, μεταμφίεση Διθύραμβος Πρόδρομοι.
Σοφοκλής Λύγκα Φωτεινή,Μηλαίου Έλενα Γ’3. Ο Σοφοκλής που έζησε περίπου 496 π.Χ π.Χ.Ήταν Έλληνας τραγικός ποιητής της κλασικής εποχής.
Τάξη Δ1 Κωνσταντίνος Λαμπρόπουλος Κωμωδία και δράμα.
3. Η λειτουργία του πολιτεύματος Οι λειτουργίες( σελ )
Δ Ο Μ Η Τ Η Σ Τ Ρ Α Γ Ω Δ Ι Α Σ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ.
Αρχαίο Θέατρο Αρχαίο Ωδείο Πάφου
Αρχαίο Ελληνικό θέατρο
Όμηρος Ιλιάδα Οδύσσεια.
Η θέση της γυναίκας στην κοινωνία της Αθήνας την κλασσική εποχή
ΟΙ ΓΙΟΡΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ
IΙΣΤΟΡΙΑ ΧΟΡΟΥ-ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ O ΧΟΡΟΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ
Τεοντόρα Κίρινα Νίκη Κήτινγκ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ
ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ Γ΄ΤΑΞΗ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
Αρχαίο θέατρο – Αρχαίο Ωδείο Πάφου
αρχαίο ελληνικό θεατρικό κτίσμα
ΚΙΘΑΡΙΣ Η επτάχορδη ομηρική κιθαρίς Μεγαλοπρεπές έγχορδο όργανο με ξύλινο αντηχείο, που συνόδευε το τραγούδι («κιθαρωδεία») σε μουσικούς αγώνες και άλλες.
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ.
OI ΘΕΟΙ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ Γρηγόρης, Φώτης ,Μαρία.
Η δημιουργία του αρχαίου δράματος
Αρχαίο θέατρο Αχαρνών.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ είδος της αρχαίας ελληνικής ποίησης ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ είδος της αρχαίας ελληνικής ποίησης

ΟΙ ΡΙΖΕΣ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΤΙΚΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΘΕΟ ΔΙΟΝΥΣΟ χαρακτηριστικά της λατρείας του Προήλθε από τις θρησκευτικές τελετές (δρώμενα) για τη γονιμότητα και τη βλάστηση Τελετουργίες προς τιμήν του θεού Διονύσου Πιστοί μεταμφιεσμένοι ως Σάτυροι (ακόλουθοι του θεού με κυριαρχικό ρόλο στις διονυσιακές τελετές) Ιερή μανία – έκσταση – μεταμφίεση - αυτοσχέδιος χορός – τραγούδι ΔΙΟΝΥΣΟΣ - ΠΑΝΑΣ

Σάτυροι σε ψυκτήρα (500-490 π. Χ.) Σάτυροι: Τραγόμορφες θεότητες, ακόλουθοι του θεού Διονύσου. Ο χορός , το κρασί και οι σεξουαλικές δραστηριότητες ήταν η κυριότερη δράση τους. Σάτυροι σε ψυκτήρα (500-490 π. Χ.)

Μουσείο Καλών Τεχνών, Βοστώνη, ερυθρόμορφη κύλικα. περίπου 500 π. Χ Μουσείο Καλών Τεχνών, Βοστώνη,  ερυθρόμορφη κύλικα. περίπου 500 π.Χ.  Ένας Σάτυρος κάθεται πάνω σε ένα φουσκωμένο ασκό, στεφανωμένος με κισσό και κρατώντας ένα κέρας οινοποσίας στο χέρι του. 

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΛΑΤΡΕΙΑΣ ΤΟΥ ΔΙΟΝΥΣΟΥ Ποια συνδέονται με το δράμα; η ιερή μανία και η έκσταση η θεοληψία μιμητικό στοιχείο – συναισθηματική έκφραση τραγούδι / διθύραμβος μεταμφίεση πιστών σε σατύρους

ΑΠΑΡΧΕΣ ΤΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ (τι δανείστηκε το δράμα από τις διονυσιακές τελετές;) ΜΕΤΑΜΦΙΕΣΕΙΣ ΠΙΣΤΩΝ ΔΙΟΝΥΣΟΥ ΣΕ ΣΑΤΥΡΟΥΣ Οι μεταμφιεσμένοι σε σατύρους πιστοί του Διονύσου, 50 στον αριθμό, με συνοδεία αυλού, τραγουδούν το διθύραμβο και εκτελούν κυκλικά μιμητικές κινήσεις (κύκλιοι χοροί). Παράλληλα, ο εξάρχων απήγγειλε κείμενο σχετικό με τη ζωή και τις περιπέτειες του θεού Διονύσου. (Σάτυροι: δαίμονες της φύσης με πόδια, αυτιά και ουρά τράγου) ΔΙΘΥΡΑΜΒΟΣ: Θρησκευτικό λατρευτικό τραγούδι που έψαλλε ο χορός των σατύρων με τη συνοδεία αυλού. Ο ύμνος αυτός πιθανόν περιείχε αφήγηση σχετική με τη ζωή του θεού. Τον πρώτο καιρό ο διθύραμβος ήταν αυτοσχέδιος και άτεχνος. Ο Αρίων πρώτος συνέθεσε δικό του διθύραμβο και τον παρουσίασε επίσημα, βάζοντας να τον τραγουδήσουν χορευτές μεταμφιεσμένοι σε σατύρους (τραγόμορφα όντα).

Διθύραμβος Ο ιερός θίασος των πιστών του Διονύσου, χορός 50 χορευτών, με τη συνοδεία αυλού , τραγουδούσε για το θεό Διόνυσο το Διθύραμβο, άσμα θρησκευτικό και λατρευτικό, χορεύοντας εκστασιασμένος γύρω από το βωμό του θεού. Ο Διθύραμβος πιθανόν να περιείχε επίσης αφηγηματικό άσμα σχετικό με τα παθήματα και τη ζωή του Διονύσου. Την απόδοση της αφήγησης αναλάμβανε ο πρώτος των χορευτών, ο εξάρχων.

ΤΡΑΓΩΔΙΑ: ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΒΗΜΑΤΑ (προέλευση θρησκευτική: διονυσιακά δρώμενα) δυο πρόσωπα που συνέβαλαν στην εξέλιξη της δραματικής τέχνης α. Αρίων ο Λέσβιος: «ο ευρετής του τραγικού τρόπου» Έζησε τον 6ο αι. π. X. Πρώτος συνέθεσε διθύραμβο (λυρική μορφή και αφηγηματικό περιεχόμενο) και τον παρουσίασε με το θίασο των χορευτών του στον τύραννο Περίανδρο. ΄Εντυσε τους χορευτές του σατύρους (τράγων ωδή). β. Θέσπις (ο εισηγητής των υποκριτών) Έζησε στα μέσα του 6ου αι. π. Χ. Εισήγαγε τον πρώτο υποκριτή, ο οποίος έκανε διάλογο με το χορό. Ανέβασε την πρώτη παράσταση τραγωδίας στα Μεγάλα Διονύσια, επί τυράννου Πεισιστράτου. Αττικός ερυθρόμορφος κρατήρας (500-490 π. Χ.) με παράσταση τργικού χορού μπροστά στο βωμό του Διονύσου. Τα μέλη του χορού φορούν προσωπεία νεανικά και ομοιόμορφη, όχι θεατρική ενδυμασία. Προσωπείο φέρει και το είδωλο του Διονύσου που είναι τοποθετημένο πάνω στο βωμό.

ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ Αντλούνται σχεδόν αποκλειστικά από τους αρχαίους ελληνικούς μύθους Συνδέονται με την επικαιρότητα της εποχής και γίνονται φορείς προβληματισμών Θίγουν μεγάλα ανθρωπολογικά προβλήματα: ΜΕΣΑ ΣΕ ΠΟΙΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΑΝΑΠΤΥΧΘΗΚΕ Η ΤΡΑΓΩΔΙΑ; 5ος π. Χ. αι. Αθήνα: Σπουδαίο πνευματικό και πολιτιστικό κέντρο της Ελλάδας μετά τους περσικούς πολέμους. Πόλεμος Ειρήνη Δικαιοσύνη φιλοπατρία

Πού και πότε «διδάσκονταν» οι τραγωδίες Στα Μεγάλα ή εν άστει Διονύσια Το μήνα Ελαφηβολιώνα (τέλη Μαρτίου – μέσα Απριλίου) Στα μικρά ή κατ’ αγρούς Διονύσια Το μήνα Ποσειδεώνα (τέλη Δεκεμβρίου – αρχές Ιανουαρίου) Στα Λήναια Το μήνα Γαμηλιώνα (τέλη Ιανουαρίου – αρχές Φεβρουαρίου) Στα Ανθεστήρια Το μήνα Ανθεστηριώνα (τέλη Φεβρουαρίου – αρχές Μαρτίου)

Δραματικοί αγώνες: Η διαδικασία Κρατική φροντίδα Αίτηση ποιητών για «τετραλογία» (τρεις τραγωδίες & ένα σατυρικό δράμα) Χορηγός (έξοδα χορού, χοροδιδασκάλου, αυλητή, σκευής) Δέκα κριτές (με κλήρωση) Ωδείο – προαγών Απονομή βραβείων (ποιητές: στέφανος κισσού, χορηγοί: χάλκινοι τρίποδες) Χορηγικό μνημείο Λυσικράτους. Πλάκα Αθηνών. 334 π. Χ.

Αριστοτέλης, ποιητική, 1449 b 23-28 ... ἔστιν οὖν τραγωδία μίμησις πράξεως σπουδαίας καί τελείας, μέγεθος ἐχούσης, ἡδυσμένῳ λόγῳ, χωρίς ἑκάστῳ τῶν εἰδῶν ἐν τοῖς μορίοις, δρώντων και οὐ δι’ ἀπαγγελίας, δι’ ἐλέου καί φόβου περαίνουσα τήν τῶν τοιούτων παθημάτων κάθαρσιν...

Από τις πηγές μαθαίνουμε ότι: Τραγωδία Αθήνα: η πόλη που κυοφόρησε την τραγωδία Οι τρεις μεγάλοι τραγικοί ποιητές: Αισχύλος, Σοφοκλής, Ευριπίδης Από τις πηγές μαθαίνουμε ότι: Γράφτηκαν πάνω από 1.000 έργα, από 270 περίπου δραματουργούς Μέχρι τις μέρες μας όμως έφτασαν μόνο 32 τραγωδίες: 7 του Αισχύλου, 7 του Σοφοκλή, 18 του Ευριπίδη Τρεις Σάτυροι εικονίζονται σε έναν ωραίο εθυθρόμορφο κρατήρα του Πολίωνος (β΄ μισό του 5ου αι. π. Χ.), που θεωρήθηκε ότι αποδίδει χορό διθυράμβου,του οποίου τα μέλη είναι μεταμφιεσμένα σε Σατύρους. Οι γέροντες Σάτυροι ορχούνται (χορεύουν) συνοδεύοντας το τραγούδι τους με τη μουσική κιθάρας. Αό την επιγραφή του κρατήρα «... Παναθήναια» συμπεραίνουμε ότι η παράσταση διδάχθηκε κατά τη διάρκεια της μεγάλης αθηναικής γιορτής των Παναθηναίων. (Ν. Υόρκη, Μητροπολιτικό Μουσείο)