Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2013 Η ΕΝ ΑΘΗΝΑΙΣ ΦΙΛΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Γ΄ ΑΡΣΑΚΕΙΟ-ΤΟΣΙΤΣΕΙΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΚΑΛΗΣ Διαθεματικό Πρόγραμμα της Β1΄ Τάξης με θέμα: «Τα Δικαιώματα των Παιδιών» Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2013
Πρόλογος Η εικοστή τρίτη επέτειος της Διεθνούς Συμβάσεως για τα Δικαιώματα των Παιδιών βρίσκει εκατομμύρια παιδιά ανά τον κόσμο να στερούνται των στοιχειωδών δικαιωμάτων τους για τροφή, υγεία, ασφάλεια, εκπαίδευση, ισότητα. Έχοντας επίγνωση της σπουδαιότητας της προστασίας των δικαιωμάτων των παιδιών και της σημασίας των παιδιών για τη δημιουργία εύρωστων κοινωνιών, τον κυριότερο σκοπό εκπόνησης του εν λόγω Διαθεματικού Προγράμματος απετέλεσε η ανάγκη να ενημερωθούν οι μαθητές μας για τα δικαιώματα των παιδιών, να αντιληφθούν τις περιπτώσεις καταπάτησής τους και να ευαισθητοποιηθούν σε ζητήματα προστασίας τους, ώστε, ως αυριανοί ενήλικοι πολίτες, να λάβουν δράση και να υπερασπιστούν τα δικαιώματα της παιδικής ηλικίας με την ελπίδα εικόνες καταπάτησης των παιδικών δικαιωμάτων να πάψουν να υφίστανται.
Σκοπός και Στόχοι του Προγράμματος Σκοπός και Στόχοι του Προγράμματος Σκοπός: Η προσέγγιση των Δικαιωμάτων των Παιδιών από τους μαθητές και η ευαισθητοποίησή τους σε ζητήματα προστασίας τους. Στόχοι: Οι μαθητές να αποκομίσουν γνώσεις για τα Δικαιώματα των Παιδιών, όπως αυτά ορίζονται από τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού (Unicef). Οι μαθητές να ευαισθητοποιηθούν σε ζητήματα προστασίας των Δικαιωμάτων των Παιδιών. Οι μαθητές να αναπτύξουν θετική στάση ως προς τη διαφορετικότητα.
Οι Δράσεις στα πλαίσια του Προγράμματος
Επεξεργασία Λογοτεχνικών Βιβλίων
Επεξεργασία Κατάλληλων Εντύπων με αναφορές στα Δικαιώματα των Παιδιών
Παρακολούθηση Σχετικών Προβολών Ειρήνη: Η Ιστορία ενός Παιδιού Πρόσφυγα Κινούμενα Σχέδια σχετιζόμενα με τα Δικαιώματα των Παιδιών- Unicef Το χαρούμενο λιβάδι: Προσέγγιση τής έννοιας τής διαφορετικότητας
Τα δικαιώματα των Παιδιών Προβολή της Σύμβασης με απλοποιημένο τρόπο με το υλικό τού Συνηγόρου τού Παιδιού
Επιμέρους Στόχοι των Δραστηριοτήτων: Το Γιατί των Παιδιών φέρνει την Ελπίδα Δραστηριότητες Παραγωγής Γραπτού Λόγου Επιμέρους Στόχοι των Δραστηριοτήτων: Καλλιέργεια του γραπτού λόγου, καθώς και της κριτικής και δημιουργικής σκέψης. Ευαισθητοποίηση των μαθητών σε ζητήματα που σχετίζονται με τα παιδικά δικαιώματα.
Το Γιατί των Παιδιών φέρνει την Ελπίδα Εικαστικές Συνθέσεις των Μαθητών
Μια Ιστορία για το Γιατί… Κάθε λέξη, λένε οι ποιητές, έχει τη δική της ζωή. Την πιο παράξενη όμως έχει η λέξη «Γιατί», επειδή σ’ αυτήν κρύβεται όλο το παράπονο των ανθρώπων. Σε αυτή την ιστορία το «Γιατί» είναι ένα τσαλακωμένο λήμμα που ξέφυγε από το ανοικτό παράθυρο ενός εκδοτικού οίκου, για να ταξιδέψει σε όλον τον κόσμο. Τα παιδιά δημιούργησαν επομένως, τις δικές τους ιστορίες παιδιών που αναρωτιούνται «Γιατί σε εμένα;» και ξέρουν πως το «Γιατί» έχει μία μόνο απάντηση για αυτά: πως ο κόσμος αυτός έχει μία ελπίδα να διορθωθεί κι αυτή είναι τα παιδιά.
Τα δικαιώματα των Παιδιών Ομαδική εργασία
Τα δικαιώματα των Παιδιών Εικαστικές Συνθέσεις
Τα δικαιώματα των Παιδιών Δημιουργία αφισών με στόχο την Ευαισθητοποίηση
Τα δικαιώματα των Παιδιών «Ένα Παιδί… πολλά Δικαιώματα»
Τα δικαιώματα των Παιδιών «Ένα διαφορετικό ζωάκι» Επιμέρους στόχοι δραστηριότητας: Κατανόηση τής έννοιας τής διαφορετικότητας, καλλιέργεια τής ενσυναίσθησης και ανάπτυξη θετικής στάσης ως προς τη διαφορετικότητα.
Τα δικαιώματα των Παιδιών Στο μάθημα της Πληροφορικής Στο μάθημα της Πληροφορικής, οι μαθητές επεξεργάστηκαν, με την καθοδήγηση τής καθηγήτριάς τους κ. Πλουμιδάκη, το υλικό από το διαδικτυακό τόπο της Ε.Ε. για τα Δικαιώματα του Παιδιού (http://ec.europa.eu) και ασχολήθηκαν με τις σχετικές δραστηριότητες τού ιστότοπου.
Τα δικαιώματα των Παιδιών Στο μάθημα της Θεατρικής Αγωγής Στο μάθημα της Θεατρικής Αγωγής οι μαθητές, με την καθοδήγηση της καθηγήτριάς τους κ. Κοντού, επιδόθηκαν σε παιχνίδια ρόλων σχετικά με τα δικαιώματα των παιδιών καλλιεργώντας με αυτό τον τρόπο την ενσυναίσθηση.
Τα δικαιώματα των Παιδιών Επίσκεψη από τον Συνήγορο τού Παιδιού Στις 20 Νοεμβρίου 2013 οι μαθητές υποδέχθηκαν στον χώρο τού Σχολείου την εκπρόσωπο τού Συνηγόρου τού Παιδιού κ. Μαρία Τσάγκαρη. Η κ. Τσάγκαρη ενημέρωσε τα παιδιά σχετικά με τα δικαιώματά τους και δέχτηκε με προθυμία να απαντήσει στις ερωτήσεις τους. Οι μικροί πολίτες τού Σχολείου ευχαριστήθηκαν ιδιαίτερα από την επίσκεψη, αλλά και ενθουσίασαν την εκπρόσωπο με τις γνώσεις και τις απόψεις τους.
Αντί Επιλόγου Τα παιδιά θέλουν παπούτσια τα παιδιά θέλουν ψωμί θέλουνε και φάρμακα δούλεψε και συ. Γέλα κλαίγε κι όλο λέγε το παιδί: ζωή. Τίποτ’ άλλο, Ζωή. Ζύμωνε στη σκάφη πρώτο σου ζυμάρι, πρώτο σου ψωμί ένα καλυβάκι μια μικρούλα αυλή για το παιδί. Ζύμωνε το χώμα με το δάκρυ δάκρυ φτιάξε ένα χωμάτινο πουλί να πετάει τη νύχτα και να κελαηδεί για το παιδί. Τούτη είναι η ζωή μας τούτο το μεγάλο, τίποτ’ άλλο γέλα κλάψε, πες ό,τι θες Το παιδί ζωή: ζωή τίποτ’ άλλο! Γ. Ρίτσος
Οι Συντελεστές τού Προγράμματος Οι μαθητές και οι μαθήτριες τής Β1΄ Τάξης Εμπλεκόμενοι Εκπαιδευτικοί: κ. Μαρία Αθανασοπούλου (Γενική Επιμέλεια Προγράμματος) κ. Αμάντα Ξεζωνάκη, κ. Ζωή Νίκα (Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί) κ. Πωλίνα Πλουμιδάκη (Καθηγήτρια Πληροφορικής) κ. Βαγγέλης Θεοδωρίδης ( Καθηγητής Καλλιτεχνικών) κ. Ανθή Κοντού (Καθηγήτρια Θεατρικής Αγωγής)