Δυνατότητες παραγωγής διδακτικού υλικού Γλώσσας & Μαθηματικών μέσα από βιωματικές & συνεργατικές μεθόδους Νίκη Δεληκανάκη, Δρ Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Σχολική.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πρότυπο Εκπαιδευτήριο Ευρωπαϊκή Παιδεία
Advertisements

Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – • Λειτουργεί.
ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΣΗΣ «Εξερευνώντας τα τρίγωνα»
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
Ανάπτυξη μαθησιακού περιβάλλοντος Μαθηματικών στο Νηπιαγωγείο
Σχέδιο εργασίας “Παιδικά ατυχήματα”
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
 Παρουσιάζοντας πολιτισμικό υλικό στα σχολεία
Α΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΠΑΦΟΥ (ΝΕΟΦΥΤΕΙΟ)
ΕΝΙΑΙΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ «ΙΑΜΑΤΙΚΗ»
Μ. Βιβίτσου, Ν. Λαμπροπούλου, Αλ. Γκίκας, Ι. Χαρδαλούπα
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
Ίδρυμα Ευγενίδη, Καφενείο της επιστήμης, Τεχνολογίες Πληροφορίας & Επικοινωνιών Παιδαγωγική αξιοποίηση Τ. Α. Μικρόπουλος.
Διδακτική Μεθοδολογία του Λογισμικού Ιστορίας
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ «ΜΙΚΡΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕΓΑΛΑ ΒΗΜΑΤΑ»
Σχολική Σύμβουλος 34ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας
Συνεργατική τέχνη, αφήγηση και συμπεριληπτική εκπαίδευση
43ο 2/θ ΝΗΠ/ΓΕΙΟ Ηρακλείου ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ: ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΧΝΑΡΗ
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Καλλιβρετάκη Αργυρώ Καθηγήτρια Πληροφορικής Π.Ε. 19
Δ΄Δ/ΝΣΗ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
Οι ΤΠΕ (Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών) ως εργαλεία για την ανάπτυξη κριτικής ιστορικής σκέψης: εκπαιδευτικό λογισμικό, χρήση διαδικτύου ΜΕ.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
Επιμόρφωση στα Επιμόρφωση στα νέα βιβλία Συνάντηση πρώτη Μαθηματικά Γκουτζαμάνης Βασίλης – Σχολικός Σύμβουλος Ζυγούρη Έλενα – Σχολικός.
ΕΚΘΕΣΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ ΕΡΕΥΝΑΣ για την καταγραφή απόψεων & αναγκών των εκπαιδευτικών της 31ης Ε.Π. Π.Ε. Αθηνών σε θέματα ενημέρωσης και επιμόρφωσης ΣΤΕΛΙΟΣ.
Η Διδασκαλία των ΤΠΕ στα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικά Λογισμικά
ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ ΣΕΒΑΣΜΟΣ – ΕΥΘΥΝΗ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ ΣΕΒΑΣΜΟΣ – ΕΥΘΥΝΗ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ Τελετή Έναρξης Προγράμματος.
Σχόλια για τον επιστημονικό εγγραμματισμό
Ανδρέου Μπέττυ Σύμβουλος Γλωσσικού μαθήματος Σύμβουλος Γλωσσικού μαθήματος ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2006 ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2006.
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Στρατηγικές ένταξης και επικοινωνίας Ευάγγελος Πεπές.
Ημερίδα : «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση » Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Πρακτικές Οδηγίες εκπαίδευσης στο σχολείο
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
Συνεργασία στο νηπιαγωγείο μέσα από ένα δημιουργικό πολύγωνο
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΕΝΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙ
1. Ποιοτική Αναβάθμιση της Εκπαίδευσης στην Κύπρο
Μέθοδος Project Επιλογή του θέματος. Χωρισμός σε υποθέματα
ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ν. Καστάνη.
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Revelation Natural Art. εργαλείο γραφικών γενικής χρήσης με πολλαπλές σχεδιαστικές δυνατότητες δυνατότητες δημιουργικής γραφής σύνθεσης πρωτότυπων ιστοριών.
Σημαντικοί άξονες του Μείζονος Προγράμματος Επιμόρφωσης Παναγιώτης Νταβαρίνος Σχολικός Σύμβουλος (ΠΕ02)
Δ΄ ΔIEYΘΥΝΣΗ Π.Ε. ΑΘΗΝΑΣ ΓΡΑΦΕΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
1 Διδασκαλία του γραμματισμού
«Μες του κάστρου τη σιγή, ιστορία ν΄ακουστεί…» τάξη: Ε΄ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΟΥΣΕΙΑΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΥΠΡΟΥ (ΚΑΣΤΡΟ ΛΕΜΕΣΟΥ) ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΕΨΗ.
Η πρόσκτηση του γραμματισμού ως μέρος σύνθετων διαδικασιών πολιτισμικής ενσωμάτωσης Νεκτάριος Στελλάκης Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η. Παν. Πατρών Ιστοσελίδα.
ΕΝΝΟΙΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι Μάθημα 1 ο Διδάσκει : Βασίλης Τσελφές.
«Για δέντρα και φυτά μαθαίνω χίλια μυστικά…» Νηπιαγωγείο Δαμαριώνα Νάξου Υπεύθυνη Περιβαλλοντικού προγράμματος: Παντελέων Μιχαλίτσα.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου
Τι είναι/ περιλαμβάνει ένα περιβάλλον μάθησης;
Καλλιέργεια Οδικής Συνείδησης Υπό έμφαση στόχος για τη σχολική χρονιά
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού και των μαθητών
Μαρία Ζερβού Σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής Ν.Κέρκυρας
Α Π Ο Τ Ο Λ Η Σ Σ ΤΡΟΠΟΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Παρατηρούμε και σημειώνουμε Αξιοποιούμε τη λίστα των ονομάτων Προχωρούμε σε ανάλυση και σύνθεση των γραφημάτων.
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Αναλυτικό Πρόγραμμα Προσχολικής Αγωής
Ελληνογερμανική Αγωγή
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Σκοπός Η συνοπτική παρουσίαση
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Διαμόρφωση περιβάλλοντος αναδυόμενου γραμματισμού στο νηπιαγωγείο
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Δυνατότητες παραγωγής διδακτικού υλικού Γλώσσας & Μαθηματικών μέσα από βιωματικές & συνεργατικές μεθόδους Νίκη Δεληκανάκη, Δρ Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Σχολική Σύμβουλος 19ης Περιφ. Προσχολικής Αγωγής E-mail: n_delikanaki@yahoo.gr Website: www.delikanaki.gr

Εισαγωγικά Ο σύγχρονος κόσμος αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις σε επίπεδο κοινωνικό, πολιτιστικό, πολιτικό, οικονομικό, εκπαιδευτικό και ηθικό στην εποχή της ύστερης νεωτερικότητας Προβλήματα: περιβάλλον, οικονομική κρίση, ρατσισμός, νέες μορφές βίας, μετανάστευση, ανθρώπινα δικαιώματα, αβεβαιότητα και μη- προβλεψιμότητα αντανακλούν στην εκπαί- δευση με τη μορφή παιδαγωγικών προκλήσε- ων, σύγχρονων τάσεων, μεταρρυθμίσεων σ’ όλον τον κόσμο (Καλογιαννάκη, 2005)

Ο πληθυσμός στόχος Χαρακτηριστικά πληθυσμού ρομά (τσιγγάνων) Ο Χάρτης θεμελιωδών δικαιωμάτων της Ευρω- παϊκής Ένωσης κ.α. κείμενα διεθνών οργανι- σμών (ΟΗΕ, Unesco): δικαίωμα για εκπαίδευση των ομάδων με πολιτισμικές & γλωσσικές διαφορές (Οικονομίδης & Ελευθεράκης, 2009) Στρατηγική Λισσαβώνας 2010: 3 μελλοντικοί στόχοι εκπ/σης: ποιότητα, προσβασιμότητα, ανοιχτότητα Χαρακτηριστικά πληθυσμού ρομά (τσιγγάνων) Ομάδες με πολιτισμικές ιδιαιτερότητες & δεξιότητες: Έλλειψη κοινωνικής αποδοχής της διαφορετικότητας στην ελληνική κοινωνία, έλλειψη κοινωνικής πολιτι- κής, προβλήματα οικονομικά, δυσκολίες σχολικής φοίτησης:χαμηλό ποσοστό εγγραφών, φοίτηση ελλι- πής, απορριπτική αντιμετώπιση (Σιούρτος, 2006)

Διαπολιτισμική εκπαίδευση Η τάξη ως πολυπολιτισμική κοινότητα Αρχές διαπολιτισμικής εκπαίδευσης Ένταξη ρομά στο κοινό σχολείο -με ποια μορφή; -«χρησιμότητα» γνώσης; -ποιες προτεραιότητες;

Θεωρίες μάθησης και διδακτικό υλικό Πώς μαθαίνουν τα παιδιά; Θεωρίες εποικοδομητισμού (κατασκευή γνώσης) Η κοινωνική μάθηση (αλληλεπίδραση, διαμεσολάβηση) Κοινωνική ψυχολογία: δυναμική μικρών ομάδων Νευροεπιστήμες: ενδοατομικοί παράγοντες -Η μεθοδολογία προτείνεται να αξιοποιεί τη βιωματική και τη συνεργατική μάθηση (ΔΕΠΠΣ,2002) -Το αντίστοιχο διδακτικό υλικό (κατασκευαζόμενο στην τάξη) προτείνεται να αντανακλά τις θεωρίες

Βιωματική μάθηση John Dewey: άμεση εμπειρία David Kolb: βίωμα, παρατήρηση, αναστοχασμός, κατανόηση(γνωστική επεξ.), πρακτική εφαρμογή Ned Herrmann: εγκεφαλική κυριαρχία(αριστ.δεξί) Howard Gardner: πολλαπλοί τύποι νοημοσύνης Carl Rogers: αποδοχή του μαθητή, ενσυναίσθηση (Τριλίβα & Αναγνωστοπούλου, 2008) Σχετ.: Οπτικές πληροφορίες, εμπράγματοι χειρισμοί, κινητικές δράσεις, ρυθμός, χιούμορ, ενδιαφέροντα, συναισθήματα, παιχνίδι

Βιωματικές & συνεργατικές εκπαιδευτικές μέθοδοι Επίσκεψη σε χώρους πολιτισμού (μουσεία, εκθέσεις), χώρους ιστορικού ή τεχνολογικού ενδιαφέροντος(μεθοδολογία σχεδιασμού:πριν-κατά-μετά) Περιβαλλοντικό μονοπάτι (συλλογή δεδομένων & ποικίλες καταγραφές πεδίου, επεξεργασία στην τάξη) Πρόσκληση ειδικού στην τάξη (επιστήμονες, συγγραφείς, καλλιτέχνες, γονείς κ.α. με ειδικές γνώσεις, μεθοδολογία συνέντευξης) Ομαδοσυνεργατική: εργασία σε ομάδες (ομάδα καθηκόντων, εφημερίδας, βιβλιοθήκης, ανακύκλω- σης, γιορτών, οργάνωσης εκθέσεων, επισκέψεων…) Σχέδια εργασίας (projects) Αναπαραστάσεις:παιχνίδια ρόλων, Θεατρικό παιχνίδι, κατασκευές, ζωγραφική

Σχεδιασμός διδακτικού υλικού στο πλαίσιο των μεθόδων αυτών Α. Ο εκπαιδευτικός σχεδιάζει διδακτικό υλικό, Β. Οι μαθητές με τον εκπαιδευτικό συνδιαμορ- φώνουν εκπαιδευτικό υλικό, που υποστηρίζει: τη γνωστική ανάπτυξη: σύμφωνα με τις θεωρίες και τους μαθησιακούς στόχους του ΑΠ την καλλιέργεια ποικίλων δεξιοτήτων & στάσεων τα κίνητρα: ενδιαφέροντα και επιθυμίες μαθητών τη χρήση των νέων τεχνολογιών την επικοινωνία και αλληλεπίδραση: εντός ομάδας, μεταξύ μικρών ομάδων

Στο χώρο της τάξης Συνδιαμόρφωση πινάκων, κανόνων, ρουτίνων, Η «καλημέρα»: σε ποιες γλώσσες; 70ο Νηπ/γείο Ηρακλείου

Γλώσσα: μια γωνιά δημιουργίας… -Βιβλιοθήκη τοίχου με μεγάλη ποικιλία εντύπων, «μαλακή» γωνιά ανάγνωσης Τραπέζι κανονικού ύψους και μεγέθους με υλικά γραφής (μολύβια ξυσμένα, χαρτιά κομμένα, ξύστρες, γόμες κλπ.) Αφίσα με εικονογραφημένο αλφάβητο, παζλ με γράμματα, γλωσσικά παιχνίδια, μαγνητικά γράμματα & πίνακας, καρτέλες διάφορες, χάρτης του τόπου, υδρόγειος -Κανόνες χρήσης βιβλιοθήκης και δανειστικές καρτέλες 9ο Νηπ/γείο Ηρακλείου Είναι λειτουργική;

Δώστε ευκαιρίες στα Μαθηματικά! Διαπραγμάτευση μαθηματικών νοημά-των: στις ρουτίνες, στο εμπορικό κέντρο, κατά τις καθημερινές παρατη-ρήσεις, στο παιχνίδι, επικαιρότητα κλπ

Παραδείγματα διδακτικού υλικού Σταυρόλεξα και ακροστιχίδες (σε ομάδες) Εικονογραφημένα αινίγματα, κάρτες με σύνθετες, αντίθετες λέξεις κ.α. (λεξοδιαγω- νισμοί σε ομάδες) Λεξικά θεματικά εικονογραφη- μένα (ομάδα βιβλιοθήκης, ή άλλη) Παιχνίδια επιτραπέζια ανά- γνωσης (π.χ. διαδρομής με εμπόδια, διπλής όψης , κάρτες ή ντόμινο εικόνας-λέξης) Παιχνίδια στον Η/Υ (π.χ. αντι- στοίχισης εικόνας-λέξης με το λογισμικό “Hot Potatoes” κ.α.)

Συνταγές της φαντασίας! Συνταγές διάφορες: εκτός από τις γνωστές, ακόμα μερικές ιδιαίτερες συνταγές, π.χ. για σαπουνόφουσκες, της φιλίας, της αγάπης κλπ

Μικροί καθημερινοί διάλογοι, μικρές καθημερινές ιστορίες Μικροί καθημερινοί διάλογοι, μικρές καθημερινές ιστορίες -Κουτί με συλλογές φωτογραφιών καθημερινής ζωής για επεξεργασία σύντομων διαλόγων (σε ζευγάρια) -Κουτί με συλλογές πινάκων ( τοπίο, πορτραίτο, παράσταση κλπ) για επεξερ-γασία περιγραφής, σύνθεση μικρής ιστορίας (σε ομάδες) -Συλλογές ιστοριών κόμικς με κάρτες χρονικής διαδοχής με σκοπό τη διήγηση της ιστορίας (χιουμοριστική) α) κομμένες από περιοδικά, εφημερίδα κ.α. έντυπα β) κατασκευασμένες στην τάξη με ζωγραφική ή στον Η/Υ

Οδηγοί εικονογραφημένοι Εικονογραφημένοι οδηγοί συνδιαμορφωμένοι στην τάξη: - για την πρόληψη των ατυχημάτων, για το περιβάλλον (ανακύκλωσης, ενέργειας, φροντίδας φυτών κ.α.) κυκλοφοριακής αγωγής του μικρού πολίτη κλπ Νηπ/γείο Λιμ. Χερσονήσου Ν. Ηρακλείου: εικονογρ. οδηγός πρόληψης ατυχημάτων κατασκευασμένος από τους μαθητές

Αφίσες με συνθήματα, αφίσες με μηνύματα (παγκόσμιες ημέρες κ.α.) Αφίσες με συνθήματα, αφίσες με μηνύματα (παγκόσμιες ημέρες κ.α.) Νηπ/γείο Ζαρού Ν. Ηρακλείου Αφίσα «Ημέρα των βιβλίων»

Το ταμπλώ της συνέντευξης: ερωτήσεις-απαντήσεις καταγραφές λέξεων-κλειδιών κατά την επίσκεψη ειδικού, οι οποίες παραπέμπουν σε αναδιήγηση των προτάσεων-απαντήσεων σε μετα-γενέστερο χρόνο (με συμπληρωματική εικονογράφηση) Επίσκεψη συγγραφέως: Α΄ τάξη Δημοτικού Σχολείου Προφήτη Ηλία

Μαθηματικά παιχνίδια Παιχνίδια επιτραπέζια διαδρομών (φιδάκι), με κάρτες, με ζάρι, με καπάκια, ντόμινο, παζλ κλπ., για την επεξεργασία διαφόρων μαθηματικών εννοιών σε ποικίλα πεδία: αριθμός, χώρος-γεωμετρία (σχήματα, συμμετρία), κατηγοριοποίηση, μετρήσεις κλπ. Παιχνίδια για τον αριθμό: η κιβωτός του Νώε (1ο Νηπ/γείο Αγ. Βαρβάρας, το σταφύλι (1ο Νηπ/γείο Αγ. Μαρίνας, διαδρομές (Νηπ/γείο Καπααριανών)

Παιχνίδι γεωμετρικών σχημάτων (6ο Νηπ/γείο Ηρακλείου, παιχνίδι συμμετρίας με καρτέλες (30ο Νηπ/γείο Ηρακλείου), παζλ γεωμετρικών σχημάτων (15ο Νηπ/γείο Ηρακλείου)

Βιβλιογραφία Αυγητίδου Σ. (2008). Συνεργατική μάθηση στην προσχολική εκπαίδευση, Gutengerg Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το Νηπ/γείο (ΔΕΠΠΣ), Προγράμματα Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Δραστηριοτήτων (2002). ΥΠΕΠΘ-Π.Ι Δεληκανάκη Ν.(2009). Η μαθηματική ανάπτυξη στην προσχολική ηλικία θεμελιώδης βάση για τη σύγχρονη σχολική μαθηματική παιδεία στο πλαίσιο της μετάβασης από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο. Σύγχρονο Νηπιαγωγείο, τχ 71, σ.96-105 Καλογιαννάκη Π.(2005). Ο «κόσμος της εκπαίδευσης», Ατραπός Οικονομίδης Β. & Ελευθεράκης Θ. (2009)(Επιμ.). Εκπαίδευση, Δημοκρατία και Ανθρώπινα Δικαιώματα, Ατραπός. Σιούρτος Γ. (2006). Η εκπαίδευση των τσιγγάνων, Επιστήμες Αγωγής, τχ 4, σ.189-196 Τάφα, Ε. (2001). Ανάγνωση και γραφή στην προσχολική εκπαίδευση, Ελληνικά Γράμματα Τριλίβα Σ. & Αναγνωστοπούλου Τ. (2008). Βιωματική Μάθηση, Τόπος Τζεκάκη Μ. (2007). Μικρά παιδιά, μεγάλα μαθηματικά νοήματα, Gutenberg