Τίτλος Εργασίας: "Ο σκαντζόχοιρος,η χελώνα,η αράχνη και η μέλισσα» Τίτλος Εργασίας: "Ο σκαντζόχοιρος,η χελώνα,η αράχνη και η μέλισσα»
Εισαγωγή: Μύθος ζώων «Ο σκαντζόχοιρος,η χελώνα,η αράχνη και η μέλισσα» από το βιβλίο «Μύθοι περί ζώων» της Ζωής Σπυρόπουλου. Ευέλικτη ζώνη Διάρκεια: δύο διδακτικές περιόδους Α’ τάξη του Δημοτικού
Σχέδιο Μαθημάτος: Στόχοι μαθήματος (Γνωστικοί και Συνασθηματικοί) Στόχοι μαθήματος (Γνωστικοί και Συνασθηματικοί) Ανάγνωση και Ανάλυση του μύθου Αξιολόγηση και Ανατροφοδότηση ( Διαθεματικές Ασκήσεις)
1. Στόχοι Μαθήματος : Γνωστικοί στόχοι: Να μάθουν να αναγνωρίζουν το ρήμα και το επίθετο Να μάθουν τα παιδιά τα ζώα που εμπεριέχονται στο μύθο Να γνωρίσουν οι μαθητές που κατοικούν και τι προσφέρουν τα διάφορα ζώα
Να γνωρίσουν και να βιώσουν τα 4 έγχορδα όργανα της συμφωνικής ορχήστρας με δοξάρι Να γνωρίσουν και να βιώσουν τα παιδιά το ρυθμικό λόγο και τις ηχηρές ρυθμικέ κινήσεις (παλαμάκια) Να εξασκηθούν οι μαθητές στην απλή αριθμητική
Συναισθηματικοί στόχοι: Μέσα από το παιχνίδι και τους ρόλους που θα υποδηθούν να εκφραστούν ελεύθερα Να μάθουν τα παιδιά να εργάζονται ομαδικά και να συνεργάζονται Να μάθουν να επικοινωνούν μεταξύ τους Να καλλιεργήσουν τα παιδιά τη φαντασία τους
2. Ανάγνωση και Ανάλυση του Μύθου (Διάρκεια 20 λεπτά) Πρώτα απ’όλα διαβάζουμε το μύθο μέσα στην τάξη.Έπειτα ζητάμε από τα παιδιά να μας πουν τις εντυπώσεις τους (αν τους άρεσε ο μύθος, τι δεν τους άρεσε κλπ). Στη συνέχεια αναλύουμε το μύθο.
Σκαντζόχοιρος:
Χελώνα:
Αράχνη:
Μέλισσα:
Αρχικά χωρίζουμε το μύθο στις 5 κύριες σκηνές: 1η σκηνή: Όταν η γειτόνισσα βρίσκει την άρρωστη μάνα 2η σκηνή: Όταν η γειτόνισσα βρίσκει τον πρώτο γιο (σκαντζόχοιρο). 3η σκηνή: Όταν η γειτόνισσα συναντά τη δεύτερη κόρη (χελώνα) 4η σκηνή: Όταν η γειτόνισσα συναντά την τρίτη κόρη ( αράχνη) 5η σκηνή : Όταν η γειτόνισσα βρίσκει την τέταρτη κόρη (μέλισσα)
Χαρακτηρισμός ηρώων : Μάνα : πολύ εργατική, αγαπούσε πολύ τα παιδιά της. Γειτόνισσα: καλόκαρδη,καλόψυχη,πονόψυχη,πρόθυμη. Σκαντζόχοιρος,χελώνα,αράχνη: εργατικοί,κακά παιδιά,αδιαφορούν για τη μάνα,εγωιστές. Μέλισσα: εργατική,νοικοκυρά,νοιάζεται και αγαπά τη μητέρα της,πονόψυχη,προκομένη.
Συμπέρασμα: Ενώ η μάνα ξενοδούλευε σκληρά για να ανθρέψει ,να αναδείξει και να κάνει σπουδαίους ανθρώπους τα παιδιά της ,τα τρία από αυτά όταν η ίδια τα χρειάστηκε κοντά της γιατί ήταν άρρωστη δεν θέλησαν να τη βοηθήσουν.Το μόνο παιδί που ενδιαφέρθηκε γι αυτήν ήταν το τέταρτό της παιδί, η μέλισσα.
Ηθικό δίδαγμα μύθου: Δεν πρέπει να παραμελούμε τους ανθρώπους που ενδιαφέρονται και νοιάζονται για εμά ς όταν αυτοί μας χρειάζονται.Αλλά , αντίθετα, να δίνουμε απλόχερα τη βοήθειά μας σε όποιον την έχει ανάγκη.
Διαθεματικές Ασκήσεις ( διάρκεια 15 λεπτά): Διαθεματικές Ασκήσεις ( διάρκεια 15 λεπτά):
Γλώσσα 1. Να κυκλώσετε το επίθετο στις παρακάτω προτάσεις : Η μάνα κουράστηκε Η μάνα μονάχη Η μάνα ξενοδούλευε Η μάνα ανάθρεψε Η χελώνα πλένει Η αράχνη υφαίνει Η μέλισσα ζυμώνει Ο κακός γιος ο σκαντζόχοιρος
Μελέτη περιβάλλοντος 2. Μάντεψε που κατοικούν τα παρακάτω ζώα 1.Στάνη πουλιά 2.Σταύλος μέλισσα 3.Φωλιά πρόβατα 4.Σπηλιά γαίδαρος 5.Κυψέλη αρκούδα 6.Λαγούμι γουρούνι 7.Ορνιθώνας αράχνη 8.Ιστός λαγός 9.Χοιροστάσιο κότα-όρνιθα
3. Να βρείτε ποιά ζώα έχουν σχέση με τα αντικείμενα της άλλης στήλης: 1.Τα πρόβατα μας δίνουν το λίπος τους 2. Οι αλεπούδες το μέλι τους 3. Οι μέλισσες τα αυγά τους 4.Οι φάλαινες το γάλα τους 5. Οι κότες τη γούνα τους
4. Να υπογραμμίσετε το σωστό: 1.Η κατοικία της μέλισσας λέγεται κερήθρα - κυψέλη – νέκταρ 2.Στη κυψέλη εργάζονται βασίλισσα – εργάτριες – κυφήνες 3.Από την κυψέλη παίρνουμε το κερί – το μέλι – το νέκταρ
Χελώνα βιολοτσέλο Αράχνη βιολί Μέλισσα βιόλα Μουσική 5. Να αντιστοιχίσετε τα 4 έγχορδα όργανα της συμφωνική ορχήστρα με δοξάρι(βιολί,βιόλα,βιολοτσέλο ,κοντραμπάσο) με τα 4 ζώα του μύθου: Σκαντζόχοιρος κοντραμπάσο Χελώνα βιολοτσέλο Αράχνη βιολί Μέλισσα βιόλα
6. Να διατυπώσετε τα 4 ζώα του μύθου σε αξίες του 1/8 και 2/8 και να αποδώσετε με ρυθμικό λόγο και ηχηρές ρυθμικέ κινήσεις: πχ.Σκαν-τζό-χοι-ρος Χε-λώ-να Α-ρά χνη Μέ-λισ-σα
Μαθηματικά 7. Να βρείτε πόσα : Α) πόδια έχει: Β) φτερά έχει:
Θεατρικό παιχνίδι(διάρκεια 20 λεπτά) 8.Να αναπαραστήσουν το μύθο οι μαθητές μέσα από μία θεατρική παράσταση: Οι ρόλοι του μύθου είναι οι εξής: η μητέρα,η γειτόνισσα ,ο σκαντζόχοιρος,η χελώνα,η αράχνη,η μέλισσα και ο αφηγητής. Μπορούν τα παιδιά να χωριστούν σε ομάδες ώστε να μπορέσουν να παίξουν στο θεατρικό παιχνίδι περισσότερα παιδιά.Ο δάσκαλος θα βοηθάει τα παιδιά στην εξέλιξη του θεατρικού παιχνιδιού.
Εικαστικά ( Διάρκεια 15 λεπτά) 9. Να φανταστούν και να σχεδιάσουν μία σκηνή από το μύθο. 10.Να κατασκευάσουν με τα υλικά που θα έχουν φέρει τους 4βασικούς ήρωες του μύθου. ( Μπορούμε να χωρίσουμε την τάξη σε 2 ομάδες όπου η μία θα σχεδιάσει μία σκηνή από το μύθο και η άλλη ομάδα θα κατασκευάσει τα 4 ζώα του μύθου)
Ευχαριστούμε!!!