Φοροδιαφυγή και κοινωνική δικαιοσύνη Μάνος Ματσαγγάνης Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών ΕΛΙΑΜΕΠ, ΙΟΒΕ, Kantor & Κίνηση Πολιτών Τρίτη 13 Δεκεμβρίου 2011 Πολεμικό Μουσείο
2 περιεχόμενα 1.έκταση της σκιώδους οικονομίας 2.διανεμητικές επιδράσεις της φοροδιαφυγής 3.επιδράσεις της κρίσης
3 1.έκταση της σκιώδους οικονομίας 2.διανεμητικές επιδράσεις της φοροδιαφυγής 3.επιδράσεις της κρίσης
σκιώδης οικονομία ≠ φοροδιαφυγή IIIIIIIV Ι: δραστηριότητες που φορολογούνται αλλά δεν καταγράφονται στους Εθνικούς Λογαριασμούς λόγω καθυστερήσεων ή λαθών II: δραστηριότητες που δεν φορολογούνται και δεν καταγράφονται στους Εθνικούς Λογαριασμούς III: δραστηριότητες που καταγράφονται στους Εθνικούς Λογαριασμούς αλλά δεν φορολογούνται IV: φορολογητέα ύλη που προέρχεται από δραστηριότητες παρελθόντων ετών που δεν φορολογείται
φοροδιαφυγή ≠ φοροαποφυγή Schneider F. (2011) The Shadow Economy and Shadow Economy Labor Force: What Do We (Not) Know?
μέγεθος της σκιώδους οικονομίας Ελλάδα 25-28% ΑΕΠ Ιταλία 22-26% Γερμανία 15-17% ΗΠΑ 7-8% Schneider F. (2011) The Shadow Economy and Shadow Economy Labor Force: What Do We (Not) Know?
σκιώδης οικονομία και φοροδιαφυγή στην Ελλάδα άλλες μελέτες οδηγούν σε μεγαλύτερες εκτιμήσεις Τάτσος (2001): 31-37% ΑΕΠ, Κανελλόπουλος και συν. (1995): 35%, 1988 Βαβούρας και συν. (1995): 25-32%, υποδηλούμενο μέγεθος φοροδιαφυγής αναγωγή: φόροι = 21% ΑΕΠ => φοροδιαφυγή = 5-6% ΑΕΠ (όμως: σκιώδης οικονομία ≠ φοροδιαφυγή) ΟΟΣΑ (2011): «If Greece collected its VAT, social security contributions and corporate income tax with the average efficiency of OECD countries, tax revenues could rise by nearly 5% of GDP»
8 1.έκταση της σκιώδους οικονομίας 2.διανεμητικές επιδράσεις της φοροδιαφυγής 3.επιδράσεις της κρίσης
9 δηλωθέν εισόδημα ≠ πραγματικό ΦΕΦΠ 2009 φορολογούμενοι με δηλωθέντα εισοδήματα €0 και €1 έως € (γενικό αφορολόγητο όριο) ως ποσοστό του συνόλου ανά ομάδα επαγγέλματος: δηλωθέν εισόδημα €0€1 - € μισθωτοί0,0%35,9% συνταξιούχοι0,057,4 ελεύθεροι επαγγελματίες0,437,6 έμποροι κ.ά.5,743,9 εισοδηματίες68,423,8 γεωργοί κ.ά.0,190,6 ΣΥΝΟΛO15,0%42,7%
ποιος ωφελείται από τη φοροδιαφυγή; πρόσφατη μελέτη ΦΕΦΠ 2005 0,5% φορολογικών δηλώσεων βάση σύγκρισης: ΕΟΠ 2005 συντηρητική εκτίμηση αποκρυπτόμενο εισόδημα ως ποσοστό του πραγματικού συνολικός πληθυσμός: 9,9% πλουσιότερο 10% : 14,7% πλουσιότερο 1%: 23,6% Matsaganis M. & Flevotomou M. (2010) Distributional implications of tax evasion in Greece. Hellenic Observatory, LSE
αποκρυπτόμενο εισόδημα ανά επίπεδο εισοδήματος εισόδημα που αποκρύπτεται ως % του πραγματικού εισοδήματος (ανά δεκατημόριο εισοδήματος) δεκατημόριο:% 1 - φτωχότερο 10% πληθυσμού9,9 210,4 311,2 45,1 55,7 67,0 77,9 87,3 96, πλουσιότερο 10% πληθυσμού14,7 πλουσιότερο 1% πληθυσμού23,6 ΣΥΝΟΛΟ9,9 Matsaganis M. & Flevotomou M. (2010) Distributional implications of tax evasion in Greece. Hellenic Observatory, LSE
αποκρυπτόμενο εισόδημα ανά πηγή εισοδήματος εισόδημα που αποκρύπτεται ως ποσοστό του πραγματικού εισοδήματος (ανά πηγή εισοδήματος) πηγή:% μισθοί0,6 συντάξεις0,0 γεωργικές δραστηριότητες52,9 ελεύθερο επάγγελμα και περιουσία24,4 ΣΥΝΟΛΟ9,9 Matsaganis M. & Flevotomou M. (2010) Distributional implications of tax evasion in Greece. Hellenic Observatory, LSE
διανεμητικές επιδράσεις της φοροδιαφυγής Matsaganis M. & Flevotomou M. (2010) Distributional implications of tax evasion in Greece. Hellenic Observatory, LSE εάν δεν υπήρχε φοροδιαφυγή (ΦΕΦΠ μόνο) φορολογικά έσοδα: +35% ανισότητα: από -3% (Gini) έως -9% (Theil) προοδευτικότητα φορολογίας: από +12% (Kakwani) έως +27% (Reynolds-Smolensky)
14 1.έκταση της σκιώδους οικονομίας 2.διανεμητικές επιδράσεις της φοροδιαφυγής 3.επιδράσεις της κρίσης
15 ΦΕΦΠ 2011 έναντι ΦΕΦΠ 2010 μεταβολή δηλωθέν εισόδημαφόρος μισθωτοί+1,9%+0,5% συνταξιούχοι+7,0+4,9 ελεύθεροι επαγγελματίες+0,2-2,1 έμποροι κ.ά.-3,8-11,6 εισοδηματίες+3,2-2,5 γεωργοί κ.ά.+3,0+1,1 ΣΥΝΟΛO+2,3%-1,2%
16 ΦΕΦΠ 2011 έναντι ΦΕΦΠ 2009 μεταβολή δηλωθέν εισόδημαφόρος μισθωτοί+7,6%+5,9% συνταξιούχοι+14,1+17,9 ελεύθεροι επαγγελματίες+7,8+1,0 έμποροι κ.ά.-3,7-16,7 εισοδηματίες+8,7+1,4 γεωργοί κ.ά.+5,7+6,7 ΣΥΝΟΛO+7,4%-3,0%
η φοροδιαφυγή και η κρίση αυξήθηκε η φοροδιαφυγή τα τελευταία χρόνια; μείωση εισοδημάτων: μεγαλύτερο κίνητρο αλλά και μικρότερα περιθώρια (μείωση φορολογητέας ύλης) αποτελεσματικότητα φορολογικής διοίκησης (;) μεταβολές συμπεριφοράς (;)