Από τα παράλληλα κείμενα στα αναγνωστικά δίκτυα

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Design-projects.
Advertisements

Θεωρίες λογοτεχνίας Συνοπτική παρουσίαση Μαρία Νέζη, Επιμορφώτρια Β΄ επιπέδου.
ΙΔΕΕΣ ΓΙΑ SCRATCH PROJECTS Παραδείγματα από όπου μπορείτε να μελετήσετε τον προγραμματισμό και να δημιουργήσετε δικά σας PROJECTS σε σχέση με τη βιοκλιματική.
Click to add subtitle Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ (μέσα από την Εκπαίδευση) Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ (μέσα από την Εκπαίδευση) Το Πρόγραμμα.
H NEA ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΓΕΩΡΓΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΩΝ Το γεωργικό μηχάνημα του χθες και του σήμερα Εισηγητής : Λεωνίδας Βεντουράκης Γεωπόνος Γεωργικής Μηχανικής Εμπορικός.
ΆΝΟΙΑ Ντόλκερας Γιώργος 4 ο έτος Ιατρική Λαρισας Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Φυσιολογία της Συμπεριφοράς Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Τμήμα Ιατρικής.
ΚΑΘΑΡΟΤΕΡΗ ΠΟΛΗ ΚΑΙ ΠΡΑΣΙΝΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΑΣΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ Σεπ 2007 – Σεπ 2008.
1 Έλεγχος και τα μέσα ελέγχου. 2 Θέματα που αναλύονται Η αναγκαιότητα του ελέγχου Τα χαρακτηριστικά του αποτελεσματικού ελέγχου. Η διαδικασία του ελέγχου.
1 Διοικητική των επιχειρήσεων Ενότητα 12 :Διαδικασίες και Συστήµατα Ελέγχου Καραμάνης Κωνσταντίνος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα.
1 Φάκελος υλικού & επαγγελματική ανάπτυξη Μαυρομμάτη Ευφημία Σχολική Σύμβουλος.
Παπαμιχαήλ Δημήτρης MSc, BSc, RD Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος Τηλ : Διατροφή και Αθλητισμός.
1 Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας – Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών – ΙΑΚΑ Τομέας Ιστορίας Εργαστήριο Ιστορίας Εκπόνηση εργασιών στην ιστορία
ΕΚΠΑ Παιδαγωγική Ψυχολογία Ακαδημαϊκό Έτος Δημιουργικότητα & Διδασκαλία της Ιστορίας Κωνσταντίνα Πλευρίτη.
Σύμπραξη AGNovel Εκπαίδευση Δασκάλων - Ενότητα 3 : AGnovel - Το μυθιστόρημα - Ιστορία και Χαρακτήρες AGnovel Προηγμένα Διαδραστικά Εικονογραφημένα Μυθιστορήματα.
1 Κριτήρια συλλεκτικής ωριμότητας φρούτων Το στάδιο ανάπτυξης στο οποίο θα συγκομιστεί το οπωροκηπευτικό προϊόν έχει πολύ μεγάλη σημασία για την μετασυλλεκτική.
Η ΓΝΩΣΗ ΤΗΣ ΞΕΝΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ...ΑΝΑΛΛΟΙΩΤΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ!! ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΕΣ: Καλλιόπη Κρασίδου Μπερναντέτ Χριστοφή.
ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΙ ΒΕΛΤΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ ΣΕ ΔΗΜΟ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ: ΔΗΜΟΣ ΒΟΛΟΥ ΕΠΙΒΛΕΠΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: ΜΑΛΑΜΑΚΗΣ Α. Α.Τ.Ε.Ι. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Τεχνικές Εξοικονόμησης Χρόνου Αναφέρετε κάποιες τεχνικές που μπορούν να βοηθήσουν στην εξοικονόμηση χρόνου.
Μπούρχα Ιωάννα, Νικολάου Σπύρος, Φειδάκης Λεωνίδας ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΝ. ΑΘΗΝΩΝ Επιβλέπουσα καθηγήτρια: Λαμπρινή Παπατσίμπα.
ETISMAR PARTNERS ΕΟΜΜΕΧ : Ε.Σπυροπούλου Τηλ. : , Fax.: Ε-mail: http// ΕΑΝΤ Α.Ε. : Π.Στολάκης.
Τοποθέτηση στο αμαξίδιο. Εναλλακτικές Θέσεις Θέσεις (Jaeger, 1987;
Άγγελος Βαλλιανάτος Αξιολόγηση: δηλαδή μαθητών εκπαιδευτικών αλλά απαραίτητα και.
Παρουσίαση των τίτλων εκπαιδευτικού λογισμικού για το μάθημα της Ιστορίας Ενότητα 2.1,
ΘΕΜΑΤΑ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ Ι Διάγραμμα. Παγκόσμια λογοτεχνία Γκαίτε – Έκκερμαν, Weltliteratur Διεθνείς λογοτεχνικές ανταλλαγές Παγκοσμιοποίηση, media,
Χρηματοοικονομική των Επιχειρήσεων
Το μάθημα ‘Διεπαφή Χρήστη-Υπολογιστή’ στο Τμήμα ΕΠΠ
Αίτια που οδηγούν στο σωφρονιστικό σύστημα
ΓΙΑΠΡΑΚΗ ΖΩΗ ΤΑΦΙΛΗ ΑΘΗΝΑ.
Διδάσκουσα: Αλεξάνδρα Βασιλοπούλου
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Βασική βιβλιογραφία:
Διοικητική των επιχειρήσεων
"Παιδιά με ειδικές ανάγκες: Διδασκαλία και μάθηση"
Νερό: Πηγή Ζωής, Πολιτισμού, Υγείας και Ομορφιάς
ΚΑ2 Στρατηγικεσ ΣΥΜΠΡΑΞΕΙσ Μεταξυ Σχολειων
Διδακτική Εργαστηριακών Μαθημάτων
Νέο Τεχνολογικό Λύκειο
Η ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ
Γυμνάσιο Ξυλaγανής.
Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Η παιδαγωγική φυσιογνωμία του εκπ/κού στα ΣΔΕ
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ
Διδακτική Εργαστηριακών Μαθημάτων
Ενότητα 1.1,1.2,1.3 Ρόλος των ΤΠΕ στη δόμηση της κοινωνίας της Γνώσης, Ένταξη των ΤΠΕ στα πλαίσια των στόχων της εκπαίδευσης για το 2010 και επιμόρφωση.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ (ΓΕΔΣΑΠ)
Dick Hebdige «Υπο-κουλτούρα: το νόημα του στυλ» Κεφ. 7ο & Κεφ. 8ο
Multi-purpose center for adult education in clean environment
STRATEGIC PARTNERSHIPS IN THE FIELD OF EDUCATION, TRAINING AND YOUTH
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2: Χρήση της σύνθετης δομής επιλογής
Παυλίνα Χατζηθεοδούλου Λοϊζίδου Προϊσταμένη Τομέα Επιμόρφωσης
Το περιβάλλον της MS Visual C Express Edition
Κασιμάτη Αικατερίνη Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.
Κανοντας μαθημα με… Σχεδια εργαςιας (projects) ςε τμημα ενταξης ΠΑΡΟΥΣΙΝΑ ΜΑΡΙΑ ΔΑΣΚΑΛΑ Τ.Ε. ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΠΑΡΑΝΕΣΤΙΟΥ.
Εκπαιδευτική ρομποτική
Πίνακας σταθερών των εμπειρικών τύπων Hazen-Williams και Manning για διάφορα υλικά κατασκευής των αγωγών.
Το Διαδίκτυο.
Επιμορφωτική Ημερίδα Φιλολόγων
Εύη Κάϊλα Προϊσταμένη Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ Υπ. Εργασίας, Κοιν
Πιλοτική εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Συστήματος Δεικτών για Βιώσιμους Τουριστικούς Προορισμούς (European Tourism Indicator System for Sustainable Destinations)
Μαθηματικά και Γραφιστική στα Logos των Ποδοσφαιρικών Ομάδων
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΟΠΤΣΗΣ.
NOMIKO-ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
“Ενεργειακή Αναβάθμιση - Αυτοματοποίηση του Συστήματος Ηλεκτροφωτισμού Κοινοχρήστων Χώρων και εφαρμογές Smart Cities, με Εξοικονόμηση Ενέργειας.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης
Διαχείριση προβλημάτων στη σχολική τάξη.
ΑΤΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΤΕΥΓΜΑΤΩΝ
ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΚΑΙ ΣΥΓΚΡΙΣΙΜΑ ΣΩΜΑΤΑ ΚΕΙΜΕΝΩΝ
Ο ερμηνευτικός διάλογος
ΟΝΤΑΡΙΟ ECO-SCHOOLS Εικόνες που εμπνέουν ….
ΤΟΜΕΑΣ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ Πρόοδος ανά Άξονα Προτεραιότητας
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Από τα παράλληλα κείμενα στα αναγνωστικά δίκτυα Ευ. Φρυδάκη Καθηγήτρια Παιδαγωγικής

Ως αναγνωστικά δίκτυα εννοούμε α) τη συνεξέταση κειμένων, όχι πλέον με τη μορφή παράλληλων χωρίων, που αποβλέπουν στην πληρέστερη ερμηνεία του αρχικού, αλλά με τη μορφή συστημάτων κειμένων, που αρθρώνονται περί έναν κοινό άξονα και εξετάζονται εξαρχής μαζί, β) τις κοινότητες μελέτης ολόκληρων έργων σε πλαίσιο που ορίζεται από τα ενδιαφέροντα των μαθητών .

Ως αναγνωστικά δίκτυα εννοούμε Ένα διαφορετικό λειτουργικό πλαίσιο για τη διαδικασία της ανάγνωσης, με δυνατότητες για διευρυμένη και διαφοροποιημένη αναγνωστική εμπειρία & για επικοινωνία των μαθητών ως μελών μιας αναγνωστικής κοινότητας  συγκρότηση & διαπραγμάτευση ερμηνειών, παραγωγή λόγου, φιλαναγνωσία

Θεωρητικές αναφορές 1/ Αυτή η αντίληψη για την ανάγνωση αντιστοιχεί, σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό απ’ ό,τι η ερμηνευτική αντίληψη, σε μια στάση χρήσης ή πρακτικής των κειμένων. Βέβαια, όπως επισημαίνει και ο Eco (1993: [1990] 49- 50), η χρήση όσο και η ερμηνεία είναι αφηρημένα πρότυπα: «Κάθε ανάγνωση προκύπτει πάντα από τη σύμμειξη των δύο αυτών στάσεων. Συμβαίνει μερικές φορές, ένα παιχνίδι που ξεκίνησε ως χρήση να καταλήγει να παράγει διαυγή και δημιουργική ερμηνεία –και αντιστρόφως»

Θεωρητικές αναφορές 2/ Η αρχή της διαλογικότητας του Bakhtin: οι ποικίλοι τρόποι με τους οποίους δύο ή περισσότερες φωνές έρχονται σε επαφή & δίνουν νόημα στην επικοινωνία τους. «Τα έργα με σύνθετη δομή [...] είναι από τη φύση τους μονάδες λεκτικής ανταλλαγής. Το έργο, σαν πανομοιότυπο του διαλόγου, σκοπεύει σε μια απάντηση στο άλλο (ή στα άλλα)» (Bakhtine 1984: 282). Ακόμη και τη λογοτεχνική ιστορία ο Bakhtine την αντιλαμ- βάνεται ως διάλογο –ή και διαμάχη– των ειδών. Θεωρεί τα είδη ως πρωταγωνιστές των πεπρωμένων της λογοτεχνίας, ενώ τις τάσεις και τις σχολές ως «πρόσωπα» δεύτερης κατηγορίας.

Θεωρητικές αναφορές 3/ Η πολιτισμική θεωρία (πολιτισμικές σπουδές) «Θα όριζα την πολιτισμική θεωρία» ως μελέτη των σχέσεων που διέπουν τα στοιχεία ενός τρόπου ζωής. Ανάλυση της κουλτούρας είναι η προσπάθεια να ανακαλυφθεί η ποιότητα του πλέγματος των σχέσεων» (Williams 1994: 137-144). Σκοπός του μαθ. Της Λογ.: «Η κριτική αγωγή στον σύγχρονο πολιτισμό (συνειδητοποίηση, διερεύνηση & κριτική κατανόηση του τρόπου με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την εμπειρία μας και συγκροτούμε την ταυτότητά μας» και: «… συμβολική ενδυνάμωση της ταυτότητάς τους, ώστε να γίνουν ενεργοί πολίτες και παραγωγοί πολιτισμού». (ΠΣ, 2011: 113).

Η τρέχουσα πραγματικότητα Η θεματική οργάνωση στο ΠΣ του 2011 (Γυμνάσιο, Α΄Λυκείου) Α΄τάξη Γυμνασίου: Σχολική ζωή, Εικόνες της Ελλάδας στην ποίηση, φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον. Β΄τάξη Γ: Πορτρέτα εφήβων, Ετερότητα στη Λογοτεχνία, Θέατρο. Γ΄τάξη Γ: Στάσεις ζωής σε ποιητικά κείμενα, Χιούμορ & Σάτιρα, Άτομο και Κοινωνία. Το Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων που πραγματοποιήθηκε στη Θράκη (2012-2015) από την ίδια επιστημονική ομάδα που συνέταξε το ΠΣ του 2011.

Πρόγρ. Εκπ. Μουσουλ/παίδων Διδακτικές ενότητες (Α΄ Γυμν: «Λόγος & Εικόνα: τα κόμικς»/ «Ποίηση & τραγούδι»/ «Το παιχνίδι στη λογοτεχνία», Β΄ Γυμν: «Το ταξίδι: εμπειρία ζωής & εμπειρία ανάγνωσης»/ «Η περιπέτεια της ενηλικίωσης»/ «Εικόνα & λόγος: το οπτικοακουστικό αφήγημα». Κάθε ενότητα αναπτύσσεται σε τρεις φάσεις: 1η: Ευαισθητοποίηση & εισαγωγή των μθ στο θέμα της ενότητας 2η: Διδασκαλία & μελέτη των κειμένων 3η: Παραγωγή λόγου από τους ίδιους τους μαθητές. Ευελιξία στην επιλογή των κειμένων Ομαδοσυνεργατική διδ/λία, projects, δραματοποίηση Αξιοποίηση και άλλων μορφών τέχνης που ενίσχυαν την πολυτροπικότητα στην έκφραση των μαθητών.

Η έρευνα: Ο σχεδιασμός Κέντρο εξακτίνωσης των αναγνώσεων υπήρξε το κείμενο του Γ. Σεφέρη Επί Ασπαλάθων… Προηγήθηκε ερμηνευτική προσέγγιση. Στη συνέχεια, η ερώτηση: Μετά τη διδασκαλία αυτή, νιώσατε την ανάγκη να διαβάσετε …(σημειώστε δύο μόνο από τις προτεινόμενες απαντήσεις): (α) και άλλα κείμενα του Σεφέρη …, (β) κείμενα, άλλων συγγραφέων για την ίδια περίοδο …, (γ) να διαβάσετε Ιστορία …, (δ) κείμενα παρόμοιας λογοτεχνικής ποιότητας …, (ε) να διαβάσετε κάτι πιο σύγχρονο ή πλησιέστερο προς τα δικά σας ενδιαφέροντα …, (στ) δεν σας δημιουργήθηκε καμία επιθυμία να διαβάσετε οτιδήποτε …

Η έρευνα: η συνέχεια Η πλειοψηφία κινήθηκε ανάμεσα στα (α), (β) και (γ). Προτάθηκε να συγκροτηθούν ομάδες και: (α) Όσοι επέλεξαν την ανάγνωση άλλων κειμένων του Σεφέρη, να διαβάσουν τα ποιήματα του Πάνω σ’ έναν ξένο στίχο, Ο βασιλιάς της Ασίνης και Ελένη, με στόχο να διακρίνουν τα κοινά γνωρίσματα που έχουν μεταξύ τους ως προς τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζουν το παρελθόν. (β) Όσοι εκδήλωσαν την ανάγκη να διαβάσουν κείμενα άλλων συγγραφέων για την ίδια περίοδο, να μελετήσουν τις συλλογές διηγημάτων του Μάριου Χάκκα, Τυφεκιοφόρος του εχθρού (19722) και Ο μπιντές και άλλες ιστορίες (19722).

Η έρευνα/ η συνέχεια (β) Έγινε η υπόδειξη να αναγνωρίσουν μέσα στις συλλογές τα διηγήματα εκείνα που αναφέρονται στην ίδια ιστορική περίοδο με το Επί ασπαλάθων…, να διακρίνουν πρόσωπα και στάσεις απέναντι στη δικτατορία, αλλά και τα ανοίκεια λογοτεχνικά τεχνάσματα και τις αισθητικές συνέπειές τους. (γ) Σε όσους δήλωσαν ότι θα προτιμούσαν να μελετήσουν την ιστορική περίοδο, προτάθηκε το αφιέρωμα του περιοδικού Η λέξη (1987, τχ.: 63-64), με τίτλο «Διανοούμενοι και δικτατορία». Τους ζητήθηκε να μελετήσουν έξι συγκεκριμένα κείμενα, να κατηγοριοποιήσουν τις στάσεις που διέκριναν καθώς και τις αυτοερμηνείες των εμπλεκομένων, και να διατυπώσουν τις δικές τους απόψεις για την προσδοκώμενη στάση των διανοούμενων αλλά και όλων των πολιτών σε συνθήκες πολιτικής, κοινωνικής, πνευματικής βίας (ή χειραγώγησης).

Η έρευνα/ τα αποτελέσματα Οι εργασίες του κάθε δικτύου λειτούργησαν συμπλη-ρωματικά μεταξύ τους. Κατά την παρουσίαση, έγιναν πολλές ερωτήσεις και παρατηρήσεις προς όλους από μέλη άλλων δικτύων, αλλά υπήρξε και ενδιαφέρον για ανταλλαγή υλικού. Στο τέλος της διαδικασίας, όλα τα μέλη των αναγνωστικών ομάδων (α) και (β), και περισσότερα από τους μισά μέλη της (γ) είχαν προμηθευτεί τα Ποιήματα του Γ. Σεφέρη, μια τουλάχιστον συλλογή διηγημάτων του Μ. Χάκκα και απέκτησαν τη συνήθεια να ανατρέχουν και σε αφιερώματα λογοτεχνικών και εκπαιδευτικών περιοδικών.

Διαφορές των δικτύων από την κλασική θεματική διαπραγμάτευση α) Τα κείμενα στα δίκτυα α) συνδέονται με την υπάρχουσα αναγνωστική εμπειρία ή τις αναγνωστικές κλίσεις των μαθητών, για να τη/τις διευρύνουν ή να την/ τις επαναπροσδιορίσουν. β) διαλέγονται μεταξύ τους, είτε απαντώντας διαφορετικά σε ένα κοινό (ρητό ή άρρητο) ερώτημα είτε θέτοντας συναφή ερωτήματα. γ) … επιλέγονται έτσι, ώστε να προσφέρουν μια ποικιλία οπτικών για το ίδιο θέμα και δεν περιορίζονται –όσο είναι δυνατόν– στον εγχώριο ή ευρωπαϊκό λογοτεχνικό κανόνα.

Διαφορές των δικτύων από την κλασική θεματική διαπραγμάτευση γ) προσεγγίζονται όχι μόνο βιωματικά αλλά και από-στασιοποιημένα/κριτικά. Οι μαθητές καλούνται να επιλέξουν τις οπτικές που συμμερίζονται αλλά και να αναγνωρίσουν στοιχεία κατασκευής που κάνουν τις οπτικές αυτές πιο ευπρόσδεκτες. δ) Μεγάλη σημασία έχουν, επίσης, η ειδολογική ποικιλία και ο τόνος των κειμένων. ε) Το όλο εγχείρημα δεν περιορίζεται στη συνεξέταση των κειμένων και στην καταγραφή των διαφορετικών οπτικών, αλλά προεκτείνεται σε ποικίλες δημιουργικές δραστηριότητες, ατομικές ή ομαδικές (ανθολόγια, επανεγγραφή κειμένων από διαφορετική οπτική γωνία, δραματοποιήσεις κ.λπ.).