2nd EcoMobility Conference 22 Ιανουαρίου 2019 Επίδραση θεσμικού πλαισίου στην ανάπτυξη ανταγωνιστικού επιχειρηματικού μοντέλου στον τομέα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας στην Ηλεκτροκίνηση 2nd EcoMobility Conference 22 Ιανουαρίου 2019
Επιχειρηματικό Περιβάλλον Για την πρόβλεψη του επιχειρηματικού περιβάλλοντος θα πρέπει να ληφθούν υπόψη ορισμένα Ευρωπαϊκά KPIs1 και η προβλεπόμενη διείσδυση ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Το 70% – 75% της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας στην ηλεκτροκίνηση θα καλύπτεται από μικρούς οικιακούς φορτιστές και το 25% – 30% από ταχυφορτιστές σε δημόσιους χώρους Μέση Ενέργεια ανά φόρτιση = 7kWh Αναλογία Ηλεκτρικών Αυτοκίνητων ανά Σημείο Φόρτισης = Αναλογία Χιλιομέτρων Αυτοκινητόδρομου ανά Σημείο Φόρτισης = EVs CPs = 6,4 Streets & Highways (km) CPs = 600 - 700 Σήμερα 2025 2030 Εκτιμώμενος Αριθμός ΕVs στην Ελλάδα 355 8.000 15.000 Απαιτούμενα Σημεία Φόρτισης 64 1.250 2.300 Ετήσια Κατανάλωση Ενέργειας (GWh) | Φόρτιση Σύνολο 1,0 22,6 42,4 Ετήσια Κατανάλωση Ενέργειας Φορτιστών σε Δημόσιους Χώρους (GWh) 0,27 6,2 11,65 Συνεπώς Κάθε σημείο φόρτισης θα καταναλώνει 5 MWh/y και θα δέχεται περίπου 700 επισκέψεις. Συνεπώς το οικονομικό κίνητρο προέρχεται από την επίσκεψη του πελάτη και όχι από την κατανάλωση ρεύματος. 1: Τα KPIs βασίζονται σε στοιχεία της ΕΕ, της ευρωπαϊκής αγοράς φόρτισης καθώς και σε εσωτερική ανάλυση
Πιθανά Επιχειρηματικά Μοντέλα Πιθανά Επιχειρηματικά Μοντέλα: Οι επιλογές που υπάρχουν για την ανάπτυξη λειτουργών σημείων φόρτισης σε δημόσιους χώρους είναι: Public Model (Μοντέλο Εθνικού Φορέα Εκμετάλλευσης): Φορτιστές κατ’ ευθείαν στο δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ σε δημόσιους χώρους, όπου ο λειτουργός είναι δημόσια ή δημοτική εταιρεία DSO Model (Μοντέλο Διαχειριστή Συστήματος Διανομής): Φορτιστές κατ’ ευθείαν στο δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ σε δημόσιους χώρους, όπου ο λειτουργός είναι o ΔΕΔΔΗΕ Area-Licensed Model (Μοντέλο Διαγωνισμού και Παραχώρησης): Ο λειτουργός σημείων φόρτισης είναι ιδιωτική εταιρία ανά περιοχή, την οποία έχει αναλάβει μετά από σχετικό δημόσιο διαγωνισμό Service Provider in Competition (Ανταγωνιστικό Μοντέλο Αγοράς): Πλήρης ανταγωνισμός μεταξύ λειτουργών φόρτισης Στις περιπτώσεις Public Model και DSO Model, προκειμένου για την αποφυγή μονοπωλιακών συνθηκών, πρέπει να είναι υποχρεωτική η επιλογή πολλαπλών προμηθευτών (Interoperability of CP) Στις περιπτώσεις Area-Licensed Model και Service Provider in Competition, η επιλογή πολλαπλών προμηθευτών μπορεί να είναι προαιρετική, εκτός από τις περιπτώσεις που ο λειτουργός σημείου φόρτισης είναι και προμηθευτής. Αυτή η επιλογή είναι ο κύριος στόχος του DG Move (European Commission)
Συμπέρασμα Λαμβάνοντας υπ’ όψη δοκιμαστικές λειτουργίες σε χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, οι οποίες είχαν σκοπό να καθορίσουν το μοντέλο που θα επιταχύνει την ανάπτυξη των δικτύων και που τελικά διαμόρφωσαν την τάση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το θεσμικό μοντέλο θα πρέπει να βασίζεται στα ακόλουθα: Οι DSOs δεν θα επιτρέπεται να κατέχουν ή να λειτουργούν σταθμούς φόρτισης σε δημόσιους χώρους Η αποδοτικότερη ανάπτυξη επιτυγχάνεται με το μοντέλο Area-Licensed Model και, σε δεύτερο βαθμό, με το Service Provider in Competition Οι λειτουργοί των σημείων φόρτισης θα μπορούν να αγοράζουν ενέργεια από οποιοδήποτε προμηθευτή στην Ευρώπη και οι κάτοχοι αυτοκινήτων θα μπορούν να επιλέγουν τον προμηθευτή τους σε όλα τα σημεία φόρτισης Κάθε λειτουργός σημείου φόρτισης υποχρεωτικά θα χρεώνει ξεχωριστά την υπηρεσία φόρτισης από τη χρέωση της ενέργειας
Απαραίτητη Προϋπόθεση Ανάπτυξης Η εγκατάσταση Έξυπνων Μετρητών – Smart Meters είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την ουσιαστική ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα. Πρακτικά, έχει αποδειχτεί ότι η μόνη λύση είναι να επιτραπεί στους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας να εγκαθιστούν έξυπνους μετρητές.