Δίκτυα Επιλεκτικής Διανομής & Διανομή στο Διαδίκτυο

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 Χ Ο υπό έκδοση νόμος για τις υπηρεσίες πληρωμών στην εσωτερική αγορά Χρήστος Βλ. Γκόρτσος Αναπληρωτής Kαθηγητής Διεθνούς Οικονομικού Δικαίου, Πάντειο.
Advertisements

Ισχυρισμοί διατροφής και υγείας Παρόν και μέλλον Βασίλης Μαθιουδάκης
Ο Ευρωπαϊκός έλεγχος των κρατικών ενισχύσεων σε αερομεταφορείς και αεροδρόμια Δημήτριος Βουγιούκας Δικηγόρος ΔΝ.
Δημήτρης Ν. Τζουγανάτος Καθηγητής Νομικής Πανεπιστημίου Αθηνών
Στέφανος Χαρακτινιώτης
1 Η νέα Οδηγία για την παροχή πιστώσεων σε καταναλωτές Χριστίνα Κ. Λιβαδά Ειδική Νομική Σύμβουλος ΕΕΤ.
O έλεγχος της διαφήμισης
Ηλεκτρονικό εμπόριο. Τι ειναι τι ηλεκτρονικό εμπόριο... Η αγορά απο το διαδίκτυο, η εξηπηρέτηση και η συναλλαγή μέσω του υπολογιστή μας.
ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΠΟΦΑΣΗ αριθ. 768/2008/ΕΚ
Μετάφραση Απόδοση υπό Ηλία Πετράκου (Διπλωματούχου χημικού Αντιπροέδρου Σ.Β.Π.Ε)
ΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΕΝΩΣΗ.
Φορολογία ακινήτων Φορολογικές διατάξεις που αποτρέπουν πιθανές επενδύσεις και προτάσεις για βελτίωση 6 Οκτωβρίου 2014 Γεωργία Σταματέλου Επικεφαλής Φορολογικού.
ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ 852/2004 «για την υγιεινή των τροφίμων»
Μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών ιδιωτικού διεθνούς δικαίου Διδάσκουσα: Επίκουρη καθηγήτρια Χρ. Τσούκα 1 Η αρχή του κράτους προελεύσεως και η σημασία της.
2 ο ΜΑΘΗΜΑ Ο γάμος και το σύμφωνο συμβιώσεως στο πεδίο του ιδιωτικού διεθνούς δικαίου.
ΝΟΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ & ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΕΛΕΝΗ ΚΟΛΟΚΟΥΡΗ ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ ΜΑΪΟΣ 2015
«Θεμελιώδεις έννοιες του δικαίου και της πολιτικής του ελεύθερου ανταγωνισμού. Μέθοδοι προσδιορισμού της σχετικής αγοράς. Βασικές έννοιες των άρθρων 101(1)
Δίκαιο Επιχειρήσεων ΙΙ Ενότητα 3: ΕΥΡΥΤΕΡΟΙ ΝΟΜΟΙ ROLLAND Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια.
8. Ανταγωνισμός. I. Εισαγωγικές έννοιες Το δίκαιο του ανταγωνισμού γεννήθηκε στις ΗΠΑ, Στην ΕΕ μέσω Γερμανίας, 1956, από τη Συνθ ΕΟΚ, Στην.
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΔΙΚΑΙΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗ ΙΙ Μ. Δ. Χρυσομάλλης Αναπληρωτής Καθηγητής.
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ - ΠΜΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΔΙΚΑΙΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ Μ. Δ. Χρυσομάλλης Αναπληρωτής Καθηγητής.
Διαδικτυακή πώληση φαρμάκων Η γαλλική νομοθεσία Διάσκεψη των Προέδρων των Μελών της PGEU – 5 Σεπτεμβρίου 2014 Isabelle ADENOT Πρόεδρος του Γαλλικού Φαρμακευτικού.
ΟΟΣΑ Αξιολόγηση Συνθηκών Ανταγωνισμού στην Ελληνική νομοθεσία Τομέας ηλεκτρονικού εμπορίου Συστάσεις ΟΟΣΑ.
Κανόνες για τις συμφωνίες οριζόντιας συνεργασίας Δημήτρης Λουκάς Αντιπρόεδρος Επιτροπής Ανταγωνισμού Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εθνικών Δικαστών – Ε. Ε. Αθήνα,
Ελληνικά Ταχυδρομεία Α.Ε. Χρήστος Βαρσάμης Διευθύνων Σύμβουλος Ρυθμιστικό Πλαίσιο Ταχυδρομικής Αγοράς – Ρόλος της Ε.Ε.Τ.Τ. 1.
1 Ενοποιημένες Χρηματοοικονομικές Καταστάσεις Απαλλαγές & Εξαιρέσεις από την ενοποίηση Δρ. Χύτης Ευάγγελος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό.
Χαρακτηριστικά διοικητικών πράξεων: Τεκμήριο νομιμότητας Εκτελεστότητα
Ομιλία Σπύρου Βούγια Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων Αθήνα, 13 Απριλίου 2011 Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων 1.
Μαυρή Ηρώ-Ουρανία Μπακογιάννη Βασιλική Οικονομοπούλου Ελένη
Υπουργείο Οικονομίας & Ανάπτυξης
Οδηγία 93/13 Εκδόθηκε από το ΕΚ και το Συμβούλιο την 5η Απριλίου 1993
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1. ΘΕΜΕΛΙΩΔΕΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ (ΝΟΜΟΙ ROLLAND) Πρόκειται για κανόνες που διέπουν τη δημόσια υπηρεσία, οι οποίοι.
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
NΟΜΟΣ– ΠΛΑΙΣΙΟ 3979/ ΓΙΑ ΤΗΝ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1. ΘΕΜΕΛΙΩΔΕΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ (ΝΟΜΟΙ ROLLAND) Πρόκειται για κανόνες που διέπουν τη δημόσια υπηρεσία, οι οποίοι.
Ευαγγελία Μαρία Θωμά, Πρωτοδίκης – Υποψήφια ΔΝ
7.4. Ελεύθερη κυκλοφορία εμπορευμάτων
Δίκτυα Διανομής Δίκτυα Δικαιόχρησης
Α. Νόμος της κινητικότητας ή προσαρμογής
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ Οδηγία 99/44/EK {N. 7(I)/2000}
ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ 472/2013 για την ενίσχυση της οικονομικής και δημοσιονομικής εποπτείας των κρατών μελών στη ζώνη του ευρώ τα οποία αντιμετωπίζουν ή απειλούνται.
Νομοθεσία που αφορά στα ΗΣΚ 1/7
7. Οικονομικές ελευθερίες
7.3. Ελεύθερη κυκλοφορία προϊόντων
Ιδιωτικό Διεθνές Δίκαιο
Η έξοδος κράτους μέλους από την Ε. Ε
Πηγές του διοικητικού δικαίου -Γενικές αρχές
ΦΟΡΕΙΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΜΑΡΙΑ-ΛΙΖΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
Ενδικοφανής προσφυγή
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΟΡΙΣΜΟΣ ΑΓΟΡΑΣ.
Το Δημόσιο αποκτά την κυριότητα και διαχείριση των χώρων αυτών μετά την ολοκλήρωση της απαλλοτριωτικής διαδικασίας. (π.χ. άρθρο 7 του ν. 2971/2001, υλοποίηση.
Προσφυγή κατά παραλείψεως
7o Συνέδριο Χρηστών Πειραιάς, 21 Δεκεμβρίου 2016 Προγραμματιζόμενες αλλαγές στην πρόσβαση σε μικροδεδομένα στατιστικών ερευνών ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ.
Παντείου Πανεπιστημίου
ΚΟΙΝΟΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΠΟΝΟΜΗΣ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟΥ ΣΗΜΑΤΟΣ ECOLABEL
ΠΜΣ Δίκαιο της ΕΕ Οικονομική και Νομισματική Ένωση Μανώλης Περάκης
ΚΑΘΕΤΕΣ ΑΝΤΙ-ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΣΥΜΠΡΑΞΕΙΣ ΣΤΟ ΔΙΚΑΙΟ ΤΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΕΠΙΛΕΚΤΙΚΗΣ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΝΟΜΗ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
Φορολογικη Ι τιμολόγιο πώλησης
Π.Μ.Σ. ΑΫΛΑ ΑΓΑΘΑ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ
Οριζόντιες αντι-ανταγωνιστικές συμπράξεις (εναρμονισμένη πρακτική)
ΔΕΕ, Υποθεση c-525/16, meo ΚΑΤΑ Aytoritade de concorrencia
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Φορολογικη λογιστικη Αγρότες.
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΠΙΒΟΛΗ ΚΑΝΟΝΩΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
Εισήγηση- Παρουσίαση Θεματική Ενότητα: Net Neutrality
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Δίκτυα Επιλεκτικής Διανομής & Διανομή στο Διαδίκτυο Υπόθεση C‑439/09 Pierre Fabre Dermo-Cosmétique SAS

Αίτηση για έκδοση προδικαστικής απόφασης 234 ΕΚ Aίτηση που υποβλήθηκε στο πλαίσιο προσφυγής που άσκησε η Pierre Fabre Dermo Cosmétique SAS με αίτημα την ακύρωση και, επικουρικώς, τη μεταρρύθμιση της υπ’ αριθ. 08‑D‑25 αποφάσεως, της 29ης Οκτωβρίου 2008 του Conseil de la concurrence (γαλλικού Συμβουλίου Ανταγωνισμού και νυν Autorité de la concurrence, ήτοι Αρχή Ανταγωνισμού, από τις 13 Ιανουαρίου 2009), με αντικείμενο την επιβληθείσα από την Pierre Fabre Dermo‑Cosmétique απαγόρευση, που περιείχαν οι συμβάσεις της επιλεκτικής διανομής προς τους εξουσιοδοτημένους διανομείς της, της πωλήσεως στο διαδίκτυο των καλλυντικών και προϊόντων της ατομικής περιποίησης, κατά παράβαση του άρθρου L. 420-1 του code de commerce (εμπορικού κώδικα) και του άρθρου 81 ΕΚ

Προσφεύγουσα Pierre Fabre Dermo-Cosmétique: εταιρεία του ομίλου Pierre Fabre Κύρια δραστηριότητα: παρασκευή και εμπορία καλλυντικών και προϊόντων ατομικής περιποίησης τα οποία πωλούνται στη γαλλική και στην ευρωπαϊκή αγορά, με τα εμπορικά σήματα (Klorane, Ducray, Galénic και Avène), κυρίως σε φαρμακεία. Επίμαχα προϊόντα: καλλυντικά και προϊόντα ατομικής περιποίησης. Δεν εμπίπτουν στην κατηγορία των φαρμάκων και δεν υπόκεινται στο μονοπώλιο των φαρμακοποιών που προβλέπει ο κώδικας περί δημόσιας υγείας. Μερίδιο (Κρίσιμο για πεδίο εφαρμογής Καν. 2790/99): έτος 2007, ο όμιλος Pierre Fabre κατείχε μερίδιο 20 % στη γαλλική αγορά των εν λόγω προϊόντων

Επίμαχη Ρήτρα στις συμβάσεις επιλεκτικής διανομής Στις συμβάσεις διανομής των ανωτέρω προϊόντων που φέρουν τα εμπορικά σήματα Klorane, Ducray, Galénic και Avène προβλεπόταν ότι: οι πωλήσεις πρέπει να διενεργούνται αποκλειστικώς σε υλικώς υπαρκτό χώρο και υποχρεωτικώς με τη φυσική και μόνιμη παρουσία πτυχιούχου φαρμακοποιού, από τον οποίο οι πελάτες θα μπορούσαν να ζητούν και να λαμβάνουν συμβουλές που στηρίζονταν στην επί τόπου παρατήρηση του δέρματος, των μαλλιών και των νυχιών τους. => de facto αποκλεισμό όλων των μορφών πωλήσεων μέσω του διαδικτύου

Ιούνιος 2006 Αυτεπάγγελτη έρευνα από την Αρχή Ανταγωνισμού Μάρτιος 2007: Ανάληψη δεσμεύσεων από όλες της εμπλεκόμενες επιχειρήσεις, πλην της Pierre Fabre Dermo Cosmétique: Τροποποίηση συμβ. επιλεκτ. διαν. ώστε να επιτρέπεται στα μέλη του δικτύου διανομής τους, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, να πωλούν τα προϊόντα τους στο διαδίκτυο. Η διαδικασία που κινήθηκε σε βάρος της Pierre Fabre Dermo‑Cosmétique συνεχίσθηκε Λαμβανομένου υπόψη του ενδεχόμενου επηρεασμού του εμπορίου μεταξύ κρατών μελών, η Αρχή Ανταγωνισμού εξέτασε την εν λόγω πρακτική βάσει των διατάξεων του γαλλικού δικαίου περί ανταγωνισμού και του δικαίου της Ένωσης. Απόφαση Αρχής: Επιβολή προστίμου 17.000 ευρώ + Υποχρέωση ρητής πρόβλεψης στις συμβάσεις της δυνατότητας των διανομέων να κάνουν χρήση του Διαδικτύου ως μεθόδου διανομής. Δεκέμβριος 2008: η Pierre Fabre Dermo Cosmétique άσκησε προσφυγή 

1) Άρθρο 81 παρ. 1 ΕΚ: By object Περιορισμός Η Αρχή εξέλαβε τη ρήτρα ως εκ του αντικειμένου αντιανταγωνιστικό περιορισμό που ενέπιπτε κατ’ αρχάς στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 81 ΕΚ, διότι : απέκλειε ένα μέσο εμπορίας των προϊόντων και ως εκ τούτου ισοδυναμούσε με περιορισμό της εμπορικής ελευθερίας των διανομέων περιόριζε την επιλογή των καταναλωτών που επιθυμούσαν να προβούν σε αγορά μέσω του διαδικτύου εμπόδιζε τις πωλήσεις στους τελικούς αγοραστές οι οποίοι δεν βρίσκονταν στη συγκεκριμένη «φυσική» γεωγραφική ζώνη του εξουσιοδοτημένου διανομέα. 2) Καν. 2790/1999: Ομαδική Απαλλαγή; Όχι, διότι: απαγόρευση διαδικτυακών πωλήσεων στα μέλη ενός συστήματος επιλεκτικής διανομής = απαγόρευση των ενεργητικών και παθητικών πωλήσεων κατά άρ. 4 στ. γ΄ Κανονισμού Επιπλέον δεν εμπίπτει ούτε στην εξαίρεση του άρ. 4 στ. γ΄, διότι ο ιστότοπος: εναλλακτικό μέσο πωλήσεως, όπως η απευθείας πώληση στο κατάστημα ή η πώληση δι αλληλογραφίας, από τους διανομείς ενός δικτύου που διαθέτει υλικώς υπαρκτά σημεία πωλήσεως όχι τόπος εμπορίας ή «μη εγκεκριμένο σημείο εγκατάστασης»

3) Άρθρο 81 παρ. 3 ΕΚ: Ατομική Απαλλαγή; Όχι, διότι η Pierre Fabre δεν απέδειξε ότι τυγχάνει της ατομικής απαλλαγής του άρ. 81 παρ. 3 ΕΚ & του άρ. L. 420-4 παρ. 1 Εμπορικού κώδικα (1.Τα οικεία προϊόντα δεν ήταν φάρμακα, οπότε το επιχείρημα της επιχείρησης ότι ήταν αναγκαία η φυσική παρουσία φαρμακοποιού για την βέλτιστη εξυπηρέτηση του καταναλωτή έπεσε στο κενό, 2. η παρασκευή -όχι η διανομή- των φαρμάκων είναι αυτή που διέπεται από ειδική νομοθετική ρύθμιση, 3. η διάγνωση είναι αρμοδιότητα μόνο των γιατρών, όχι των φαρμακοποιών, 4. δεν αποδεικνύεται πώς η οπτική επαφή του φαρμακοποιού με τους χρήστες διασφαλίζει την «εποπτεία των καλλυντικών προϊόντων», αρνητικά αποτελέσματα εμφανίζονται μετά τη χρήση, όχι κατά τον χρόνο αγοράς τους, 5. παραπομπή σε νομολογία Deutscher Apothekerverband C‑322/01 (απόλυτη απαγορεύση πωλήσεως δι' αλληλογραφίας φαρμάκων για τα οποία δεν απαιτείται ιατρική συνταγή εντός του οικείου κράτους μέλου), 6. Τέλος, η Αρχή έδειξε να μην συμμερίζεται την άποψη της επιχείρησης ότι ούτως ή άλλως η διανομή μέσω του διαδικτύου δεν συνεπάγεται μείωση τιμών. Αντιθέτως, «Το κέρδος για τον καταναλωτή δεν έγκειται μόνο στη μείωση της τιμής του προϊόντος, αλλά και στη βελτίωση των υπηρεσιών που παρέχουν οι διανομείς, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγεται η δυνατότητα παραγγελίας των προϊόντων εξ αποστάσεως, χωρίς χρονικό περιορισμό, με εύκολη πρόσβαση στις πληροφορίες που αφορούν τα προϊόντα και τη δυνατότητα συγκρίσεως τιμών»

Προδικαστικό Ερώτημα Η επίμαχη συμβατική ρήτρα στη διαφορά της κύριας δίκης συνιστά περιορισμό του ανταγωνισμού «εξ αντικειμένου», κατά την έννοια του άρθρου 101, παράγραφος 1, ΣΛΕΕ; Σύμβαση επιλεκτικής διανομής που περιέχει μια τέτοια ρήτρα, σε περίπτωση που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 101, παράγραφος 1, ΣΛΕΕ, μπορεί να τύχει της απαλλαγής κατά κατηγορία που θεσπίζει ο κανονισμός 2790/1999; Σε περίπτωση που δεν ισχύει η απαλλαγή κατά κατηγορία, η εν λόγω σύμβαση μπορεί, εντούτοις, να τύχει της νόμιμης απαλλαγής του άρθρου 101, παράγραφος 3, ΣΛΕΕ;

Σύστηματα Επιλεκτικής Διανομής Η ύπαρξη τέτοιου συστήματος μπορεί να αποτελεί στοιχείο ανταγωνισμού σύμφωνο με το άρ. 101, παρ. 1 ΣΛΕΕ, εφόσον πληρούνται οι εξής προϋποθέσεις: “ΚΡΙΤΗΡΙΑ METRO” η επιλογή των μεταπωλητών γίνεται βάσει αντικειμενικών κριτηρίων ποιοτικού χαρακτήρα, τα οποία καθορίζονται ομοιόμορφα έναντι όλων των πιθανών μεταπωλητών και εφαρμόζονται χωρίς διακρίσεις, οι ιδιότητες του επίμαχου προϊόντος καθιστούν αναγκαίο ένα τέτοιο δίκτυο διανομής για τη διατήρηση της ποιότητας και τη διασφάλιση της ορθής χρήσεως των εν λόγω προϊόντων και, τέλος, τα καθορισθέντα κριτήρια δεν βαίνουν πέραν του αναγκαίου μέτρου (αποφάσεις 26/76, Metro SB‑Großmärkte κατά Επιτροπής, σκέψη 20, & 31/80, L’Oréal, σκέψεις 15 και 16)

Α. Ως προς τον χαρακτηρισμό του περιορισμού της επίμαχης ρήτρας ως περιορισμού του ανταγωνισμού εξ αντικειμένου Σε προηγούμενες αποφάσεις, σε σχέση με τις ελευθερίες κυκλοφορίας, η ανάγκη παροχής προσωπικών συμβουλών στον πελάτη και εξασφαλίσεως της προστασίας του έναντι της εσφαλμένης χρήσεως προϊόντων δεν θεωρήθηκαν ικανές να δικαιολογήσουν απαγόρευση πωλήσεων μέσω διαδικτύου! (Αποφ. Deutscher Apothekerverband σκ. 106, 107,112 & C‑108/09, Ker Optika, σκ. 76: περιπτώσεις πωλήσεως φακών επαφής και φαρμάκων για τη χορήγηση των οποίων δεν απαιτείται ιατρική συνταγή.) Ούτε η διατήρηση της «εικόνας γοήτρου» ενός προϊόντος μπορεί να αποτελεί νόμιμο λόγο για τον περιορισμό του ανταγωνισμού. (σκ. 46)-> Coty ΑΠΑΝΤΗΣΗ: «το άρθρο 101,παρ.1 ΣΛΕΕ έχει την έννοια ότι συμβατική ρήτρα, στο πλαίσιο συστήματος επιλεκτικής διανομής, η οποία επιβάλλει την πραγματοποίηση των πωλήσεων καλλυντικών και προιόντων ατομικής περιποίησης σε υλικώς υπαρκτό χώρο με την υποχρεωτική παρουσία πτυχιούχου φαρμακοποιού, με αποτέλεσμα την απαγόρευση της χρήσεως του διαδικτύου για τις εν λόγω πωλήσεις, συνιστά περιορισμό εξ αντικειμένου κατά την έννοια της διατάξεως αυτής εάν, κατόπιν αυτοτελούς και συγκεκριμένης εξετάσεως του περιεχομένου και του σκοπού της εν λόγω συμβατικής ρήτρας καθώς και του νομικού και οικονομικού πλαισίου εντός του οποίου αυτή εντάσσεται, προκύπτει ότι, λαμβανομένων υπόψη των ιδιοτήτων των επίμαχων προϊόντων, η εν λόγω ρήτρα δεν δικαιολογείται αντικειμενικώς.»

Β. Ως προς τη δυνατότητα απαλλαγής κατά κατηγορία ή ατομικής απαλλαγής άρ. 4 στ. γ΄ καν. 2790/1999: η ομαδική απαλλαγή δεν ισχύει για τις κάθετες συμφωνίες οι οποίες, άμεσα ή έμμεσα, μεμονωμένα ή σε συνδυασμό με άλλους παράγοντες που υπόκεινται στον έλεγχο των μερών, έχουν ως αντικείμενο τον περιορισμό των ενεργητικών ή παθητικών πωλήσεων σε τελικούς χρήστες από τα μέλη ενός συστήματος επιλεκτικής διανομής που δραστηριοποιούνται στο επίπεδο λιανικής πωλήσεως, χωρίς να θίγεται η δυνατότητα απαγορεύσεως των πωλήσεων μέλους του δικτύου από μη εγκεκριμένο σημείο εγκαταστάσεως. Το Δικαστήριο λόγω έλλειψης επαρκών στοιχείων δεν μπορούσε να εκτιμήσει αν πληρούνταν οι προϋποθέσεις ατομικής απαλλαγής ΑΠΑΝΤΗΣΗ: «το άρθρο 4 στοιχ. γ΄ του Κανονισμού 2790/1999 έχει την έννοια ότι η απαλλαγή κατά κατηγορία που προβλέπει το άρθρο 2 του εν λόγω Κανονισμού δεν ισχύει στην περίπτωση συμβάσεως επιλεκτικής διανομής περιέχουσας ρήτρας η οποία απαγορεύει de facto το διαδίκτυο ως μέσο εμπορίας των συμβατικών προϊόντων. Αντιθέτως, μια τέτοια σύμβαση μπορεί, να τύχει ατομικώς, της νόμιμης απαλλαγής του άρθρου 101 παρ.3 ΣΛΕΕ, εάν πληρούνται οι προϋποθέσεις της διατάξεως αυτής.»