Class IV Aorist Adverbial Participle © Dr. Esa Autero GRE 4221 Beginning Greek II Class IV Aorist Adverbial Participle © Dr. Esa Autero
Aorist Adverbial Participle 1.1 Aorist Participle Formed from aorist stem, indicates undefined action Aspect not the time ἀκούσας δὲ ὁ βασιλὲυς Ἡρῳδης ἐταράχθη But when king Herod heard this, he was troubled Difficult to carry the idea of aorist participle into English “after” can be used in aor. part. like “while” in pr. participle οἱ δὲ ἀκούσαντες τοῦ βασιλέως ἐπορεύθησαν And after hearing the king, they went on their way (Matt 2:9)
Aorist Adverbial Participle 1.2 First Aorist Participle 1st aor. stem + tense formative (σα) + part morpheme + case ending Active: λυ+ σα+ ντ+ ες λύσαντες Middle: λυ+ σα+ μενο+ ι λυσάμενοι Passive: λυ+ θε+ ντ+ ες λυθέντες Augmentation – no augment Recognizing unaugmented aorist participles ἔλυσα λυσα λύσαντες ἠλθον ἐλθον ἐλθων Know vocabulary
Aorist Adverbial Participle Paradigm of first aorist active participle [-σαντ] Masc. (3) Fem. (1) Neut. (3) Nom. Sg. λύσας λύσασα λῦσαν Gen. sg. λύσαντος λυσάσης Dat sg. λύσαντι λυσάσῃ Acc. Sg. λύσαντα λύσασαν Nom. Pl. λύσαντες λύσασαι Gen. pl λυσάντων λυσασῶν Dat. Pl. λύσασι(ν) λυσάσαις Acc. Pl. λύσαντας λυσάσας
Aorist Adverbial Participle Paradigm: 1st Aorist middle participle [-σαμενο/η] Masc. (2) Fem. (1) Neut. (2) Nom. Sg. λυσάμενος λυσαμένη λυσάμενον Gen. sg. λυσαμένου λυσαμένης Dat sg. λυσαμένῳ λυσαμένῃ Acc. Sg. λυσαμένην Nom. Pl. λυσάμενοι λυσάμεναι λυσάμενα Gen. pl λυσαμένων Dat. Pl. λυσαμένοις λυσαμέναις Acc. Pl. λυσαμένους λυσαμένας
Aorist Adverbial Participle Paradigm: 1st aorist passive participle [-θεντ] Masc. (3) Fem. (1) Neut. (3) Nom. Sg. λυθείς λυθεῖσα λυθέν Gen. sg. λυθέντος λυθείσης Dat sg. λυθέντι λυθείσῃ Acc. Sg. λυθέντα λυθεῖσαν Nom. Pl. λυθέντες λυθεῖσαι Gen. pl λυθέντων λυθεισῶν Dat. Pl. λυθεῖσι(ν) λυθείσαις Acc. Pl. λυθέντας λυθείσας
Aorist Adverbial Participle 1.3 2nd Aorist Participle 2nd aorist stem+ connecting vowel+ part. morpheme+ case ending Active: βαλ+ ο+ ντ+ ες βαλόντες Middle: γεν+ ο+ μενο+ ι γενόμενοι Passive: γραφ+ ε+ ντ+ ες γραφέντες
Aorist Adverbial Participle Paradigm: 2nd aorist active participle [-οντ/ουσα] Masc. (3) Fem. (1) Neut. (3) Nom. Sg. βαλών βαλοῦσα βαλόν Gen. sg. βαλόντος βαλούσης Dat sg. βαλόντι βαλούσῃ Acc. Sg. βαλόντα βαλοῦσαν Nom. Pl. βαλόντες βαλοῦσαι Gen. pl βαλόντων βαλοῦσων Dat. Pl. βαλοῦσι(ν) βαλούσαις Acc. Pl. βαλόντας βαλούσας
Aorist Adverbial Participle Paradigm: 2nd aorist middle participle [-μενο/η] Masc. (2) Fem. (1) Neut. (2) Nom. Sg. γενόμενος γενομένη γενόμενον Gen. sg. γενομένου γενομένης Dat sg. γενομένῳ γενομένῃ Acc. Sg. γενομένην Nom. Pl. γενόμενοι γενόμεναι γενόμενα Gen. pl γενομένων Dat. Pl. γενομένοις γενομέναις Acc. Pl. γενομένους γενομένας
Aorist Adverbial Participle Paradigm: 2nd aorist passive participle [-εντ/ισα] Masc. (3) Fem. (1) Neut. (3) Nom. Sg. γραφείς γραφεῖσα γραφέν Gen. sg. γραφέντος γραφείσης Dat sg. γραφέντι γραφείσῃ Acc. Sg. γραφέντα γραφεῖσαν Nom. Pl. γραφέντες γραφεῖσαι Gen. pl γραφέντων γραφεισῶν Dat. Pl. γραφεῖσι(ν) γραφείσαις Acc. Pl. γραφέντας γραφείσας
Aorist Adverbial Participle List of some “problem” verbs [see also pp. 264-265] Present Aorist ἄγω ἄγων ἤγαγον ἀγαγών αἴρω αἴρων ἦρα ἄρας ὁράω ὁρῶν εἶδον ἰδών ἔρχομαι ἐρχόμενος ἦλθον ἐλθών
Aorist Adverbial Participle 1.4 Relative time of the participles Present participle indicates an action occurring at the same time as the main verb Aorist participle – action occurring before the time of the main verb Many exceptions to the general rule
Aorist Adverbial Participle Summary of relationships b/w verb and participle Main Verb present participle aorist participle Future “while” + fut. continuous “after” + present [will be eating] [eating] Present “while” + pr continuous “after” + simple past [is eating] [eating] Imperfect “while”+ past cont. “after” + past pf. [was eating] [had eaten] Aorist “while” + past cont. “after” + past pf. Perfect “while” + pf. cont. “after” + past pf. [had been eating] [had eaten]
Aorist Adverbial Participle Practice: pp. 111 parsing and warm-up Homework: p. 112, no: 4, 7-9