Project: Το Παιχνιδι Εργασία φοιτητριών
Αφορμηση Το παιδί φέρνει στο νηπιαγωγείο μία παλιά ξύλινα σβούρα που του έδωσε ο παππούς του την οποία δείχνει στα υπόλοιπα παιδιά και η νηπιαγωγός εντοπίζει αμέσως το ενδιαφέρον των παιδιών. Τα παιδιά αναρωτιούνται τι άλλα παιχνίδια έχουν οι παππούδες και οι γονείς τους όταν ήταν μικροί.
Δημιουργία κοινων εμπειριων Να φέρουν τα αγαπημένα παιχνίδια από το σπίτι ή Να φέρουν παιχνίδια που έπαιζαν οι παππούδες ή οι γιαγιάδες μας ή να μας τα πουν Να ζωγραφίσουν το αγαπημένο τους παιχνίδι Ή να φέρουν βιβλία που μιλούν για τα παλιά παιχνίδια
Θεμα και Ερευνητική Κατευθυνση Παιχνιδια Θεμα και Ερευνητική Κατευθυνση Παιχνιδια Τι παιχνίδια έπαιζαν παλιά; Τι παιχνίδια παίζουμε εμείς σήμερα; Ποιοι φτιάχνουν τα παιχνίδια; Πώς θα τα μάθουμε όλα αυτά;
ΙΣΤΟΓΡΑΜΜΑ 1ο…
Τι ξέρουμε για τα παιχνίδια; Υπάρχουν παιχνίδια στα πάρκα Υπάρχουν παιχνίδια που κινούνται( όπως ποδηλατάκι, αυτοκινητάκι, αεροπλανάκι) Υπάρχουν παιχνίδια που κινούμαστε Έχουμε παιχνίδια στο σπίτι Έχουμε παιχνίδια έξω και μέσα Παίζουμε παιχνίδια στον υπολογιστή Υπάρχουν παιχνίδια με μουσική Σε κάποια παιχνίδια παίζουμε μόνοι μας και σε κάποια μαζί με άλλα παιδιά Υπάρχουν παιχνίδια με κανόνες
Τι ξέρουμε για τα παιχνίδια; Έχουμε παιχνίδια στην αυλή του νηπιαγωγείου μας Έχουμε παιχνίδια στην τάξη Υπάρχουν παιχνίδια από ξύλο, πλαστικό, σίδερο και πανί Παίζουμε παιχνίδια στο πάτωμα Υπάρχουν παιχνίδια που πρέπει να σκεφτούμε για να παίξουμε Παίζουμε στο κουκλόσπιτο, κουκλοθέατρο. (δημιουργικά παιχνίδια) Μπορούμε και εμείς να φτιάξουμε παιχνίδια (αυτοσχέδια παιχνίδια) Παίζουμε με το ζωάκι μας
ΙΣΤΟΓΡΑΜΜΑ 2ο…
Τι θα θέλαμε να μάθουμε; Πώς μεταφέρονται; Πού υπάρχουν παιχνίδια; Πώς φτιάχνονται;(τρόπος) Από τι είναι φτιαγμένα; (υλικό) Ποιος τα φτιάχνει; Ποιος φτιάχνει τους κανόνες; Γιατί υπάρχουν κανόνες; Πώς παίζουν τα παιδιά στις άλλες χώρες Πού τα βρίσκουμε;
Τι θα θέλαμε να μάθουμε; Ποιος μας αγοράζει τα παιχνίδια; Τι παιχνίδια υπάρχουν σε άλλες χώρες; Υπήρχαν παιχνίδια παλιά; Τι γίνεται αν χαλάσει ένα παιχνίδι; διορθώνονται ή αχρηστεύονται; Μπορούμε και εμείς να φτιάξουμε παιχνίδια; Πώς έπαιζαν οι γονείς και οι παππούδες μας; Πώς στερεώνονται στο έδαφος;
ΙΣΤΟΓΡΑΜΜΑ 3ο…
Πώς θα τα μάθουμε όλα αυτά; Διαδίκτυο Στέλλουμε fax σε άλλα νηπιαγωγεία για να μας περιγράψουν την αυλή τους Επικοινωνούμε μέσω τηλεφώνου σε ειδικούς που φτιάχνουν παιχνίδια Επισκεπτόμαστε έκθεση παιχνιδιού Ρωτάμε τους γονείς και τους παππούδες και γιαγιάδες για δικά τους παιχνίδια.
Πώς θα τα μάθουμε όλα αυτά; Ψάχνουμε σε εγκυκλοπαίδειες και βιβλία με εικόνες Παρακολουθούμε σχετικά DVD Παρατηρούμε την αυλή του νηπιαγωγείου μας Να πάμε σε ένα ειδικό και να συζητήσουμε μαζί του για τα παιχνίδια Κάνουμε επισκέψεις σε πάρκο, παιχνιδότοπο, εργοστάσιο, κατάστημα παιχνιδιών, υπεραγορές, αυλές άλλων νηπιαγωγείων
Διαγραμμα προγραμματισμενου σχεδιασμου Το διάστημα που μπορεί να πάρει αυτό το project είναι τέσσερις μήνες, ανάλογα με το ενδιαφέρον των παιδιών.
ΕΝΟΤΗΤΕΣ Παλιά / Καινούρια Παιχνίδια (τρόπος, είδη, κανόνες) Παλιά / Καινούρια Παιχνίδια (τρόπος, είδη, κανόνες) Είδη Παιχνιδιών (παιχνίδια μνήμης, παρατηρητικότητας, ρόλων, φαντασίας, κίνησης, φύσης, σχημάτων, εκπαιδευτικά, δημιουργικά, μίμησης, αντίληψης, επιτραπέζια) Κανόνες (ποιος, πώς, γιατί υπάρχουν) Παιχνίδια Άλλων Χωρών (ποια, τρόπος) Παιχνίδια εσωτερικού/ εξωτερικού χώρου (ποια είναι;) Υλικό Κατασκευής (ποια υλικά, πώς φτιάχνονται;)
Περιοχεσ – Γνωστικα Αντικειμενα Α.Π. Περιοχεσ – Γνωστικα Αντικειμενα Α.Π. Κοινωνικές Επιστήμες Γλωσσική Αγωγή Μαθηματικά Πληροφορική και Νέες Τεχνολογίες Φυσική Αγωγή Εικαστικά Μουσική Φυσικές Επιστήμες
Χωροι που μπορουμε να επισκεφτουμε…. Πάρκο Εργοστάσιο Σούπερ μάρκετ Καταστήματα Παιχνιδιών Έκθεση Παιχνιδιών
Με ποιουσ ειδικουσ θα μιλησουμε…. Ειδικοί που φτιάχνουν παιχνίδια Υπεύθυνοι σε καταστήματα παιχνιδιών
ΣυνεργαΣια με διαφορουΣ φορειΣ… Φέρνουμε γονείς στο σχολείο για να μας βοηθήσουν σε κάποιες δραστηριότητες μας. Έρχονται γιαγιάδες και παππούδες να μας δώσουν πληροφορίες για τα δικά τους παιχνίδια. Παίρνουμε πληροφορίες από DVD για παιχνίδια άλλων χωρών (τα οποία θα φέρουμε από το σπίτι).
Υλικα… ξυλάκια οικοδομικού υλικού νερομπογιές πηλός χρωματιστά κολάζ σκληρό χαρτόνι μαρκαδόροι (τρισδιάστατη κατασκευή)
ΕΝΟΤΗΤΕΣ Παλιά/ Καινούρια Παιχνίδια Είδη Παιχνιδιών Κανόνες Παιχνίδια Άλλων Χωρών Παιχνίδια εσωτερικού/ εξωτερικού χώρου Υλικό Κατασκευής
ΙΣΤΟΓΡΑΜΜΑ – ΓΝΩΣΤΙΚΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ
Πληροφορική και Νέες Τεχνολογίες ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ Γλωσσική Αγωγή Μαθηματικά Φυσική Αγωγή Μουσική Εικαστικά Φυσικές Επιστήμες Κοινωνικές Σπουδές Πληροφορική και Νέες Τεχνολογίες
Γλωσσικη Αγωγη… Τα παιδιά να… Περιγράφουν τα αγαπημένα τους παιχνίδια και να αιτιολογούν γιατί τους αρέσουν Αναγνωρίζουν εικόνες και να ονομάζουν τα παιχνίδια Καταγράφουν με τη βοήθεια της νηπιαγωγού τους κανόνες ενός παιχνιδιού με όποιο τρόπο θέλουν(ζωγραφική) Φτιάχνουν ομοιοκατάληκτα ποιήματα που να έχουν σχέση με τα παιχνίδια Ακούν σχετικά παραμύθια όπως «Και να μου πεις για τα παιχνίδια σου» του Χ. Μπουλωτή
Μαθηματικα… Τα παιδιά να …. Ομαδοποιήσουν παιχνίδια με βάση το υλικό κατασκευής τους Ενισχύσουν τις γνώσεις τους για βασικά αντικείμενα Σειροθετούν παιχνίδια με βάση το μέγεθος τους
Πληροφορικη και Νεεσ Τεχνολογιεσ Τα παιδιά να… Εξασκηθούν στη χρήση του πληκτρολογίου και του ποντικιού μέσα από παιχνίδια στον υπολογιστή Ενημερωθούν για παιχνίδια άλλων χωρών μέσα από έρευνα στο διαδίκτυο.
Φυσικη Αγωγη… Τα παιδιά να…. Εξασκήσουν την ισορροπία, τη δύναμη και την ταχύτητα τους μέσα από παραδοσιακά παιχνίδια. Παρατηρούν την αλλαγή στη φυσική τους κατάσταση μέσα από το παιχνίδι «Μουσικές Καρέκλες» και συζητάνε πως μπορούν να βελτιώσουν την κατάσταση τους.
Κοινωνικεσ Επιστημεσ… Τα παιδιά …. Συζητώντας μαζί με γονείς, παππούδες και γιαγιάδες για τα παλιά παιχνίδια, να ευαισθητοποιηθούν γι ‘αυτά και να εκτιμήσουν την αξία τους. Να μιλήσουν για παλιά παιχνίδια χρησιμοποιώντας λέξεις του «χθες». Να σέβονται τη σειρά των άλλων παιδιών σε ομαδικά παιχνίδια. (κανόνες) Να αναγνωρίζουν την ανάγκη να παίζουν δίκαια σε ένα ομαδικό παιχνίδι. Να προβληματιστούν απέναντι σε παιδιά που δεν έχουν πρόσβαση σε παιχνίδια καθώς προηγούνται άλλες βιώσιμες ανάγκες που έχουν και να δώσουν οποιεσδήποτε λύσεις μπορούν σε αυτά τα προβλήματα.
Εικαστικα… Τα παιδιά να … Κατασκευάσουν με τη βοήθεια της νηπιαγωγού χειροποίητα / αυτοσχέσια παιχνίδια Ζωγραφίσουν τα αγαπημένα τους παιχνίδια και να αιτιολογήσουν γιατί είναι το αγαπημένο τους Συνδυάσουν διάφορες τεχνικές για να φτιάξουν τρισδιάστατη κατασκευή του δικού τους πάρκου.
Μουσικη Αγωγη… Τα παιδιά να…. Φτιάξουν δικά τους δίστιχα τραγουδάκια στα οποία να υπάρχει ομοιοκαταληξία (π.χ μπάλα - τραμπάλα) Ενορχηστρώσουμε ένα τραγούδι παιχνιδιού (π.χ «Περνά περνά η μέλισσα»)
ΦυΣικεΣ ΕπιΣτημεΣ…. Τα παιδιά να…. ΦυΣικεΣ ΕπιΣτημεΣ…. Τα παιδιά να…. Πειραματιστούν και να μιλήσουν για τις ιδιότητες των υλικών κατασκευής των παιχνιδιών Προβλέψουν τι θα γίνει αν ρίξουν στο υδροδοχείο κάποια υλικά κατασκευής παιχνιδιών (όπως ξύλο, πλαστικό, πανί κ.τ.λ)
ΔραΣτηριοτητεΣ 1η φαση – εκκίνηση του project Η νηπιαγωγός φτιάχνει σε συνεργασία με τα παιδιά ένα πίνακα με 6 αγαπημένα παιχνίδια και καταγράφουν μαζί χρησιμοποιώντας αριθμούς και κουκκίδες σε πόσα παιδιά αρέσουν τα 6 αυτά παιχνίδια. Τα παιδιά φέρνουν από το σπίτι τους διάφορα παραμύθια σχετικά με τα παιχνίδια και τα διαβάζουν μαζί με τη νηπιαγωγό τους. Τα παιδιά απεικονίζουν σε ζωγραφιά το αγαπημένο τους παιχνίδι και αιτιολογούν παρουσιάζοντας το στα υπόλοιπα παιδιά γιατί είναι το αγαπημένο τους.
ΔραΣτηριοτητεΣ 2η φαση – ανάπτυξη του project Υλοποιούνται οι δραστηριότητες που πρότειναν τα παιδιά για να συλλέξουν τις πληροφορίες που χρειάζονται για να απαντήσουν στα ερωτήματά τους.
ΔραΣτηριοτητεΣ 3η φαση - ολοκληρώνοντας το project Τα παιδιά παίζουν ένα παιχνίδι και μέσα από αυτό θυμούνται τους διαφορετικούς «σταθμούς» στην έρευνά τους και τις απαντήσεις που πήραν. Ελέγχουν αν απάντησαν σε όλα τα ερωτήματά τους.
Τεταρτη ΦαΣη (4η) του Project: ΠαρουΣιαΣη του Σχεδιου εργαΣιαΣ Με σκοπό την αξιολόγηση του όλου σχεδίου εργασίας, τα παιδιά μαζί με τη νηπιαγωγό τους οργανώνουν έκθεση για να παρουσιάσουν αυτά που έμαθαν μέσα από την έρευνα τους αλλά και τις κατασκευές και τα έργα που έφτιαξαν με θέμα τα παιχνίδια. Με σχετική επιστολή γραμμένη και ζωγραφισμένη από τα ίδια τα παιδιά, ενημερώνονται η τοπική κοινότητα, γονείς και σχετικοί φορείς που έλαβαν μέρος στην επίτευξη της έρευνας των παιδιών για το θέμα «Παιχνίδια».