ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Παιδιού
Advertisements

Συγχώρα με, Αγάπη μου, που Ζούσα Πριν σε Γνωρίσω
“…ΟΤΑΝ ΟΙ ΑΓΓΕΛΟΙ ΚΑΤΕΒΗΚΑΝ ΣΤΗ ΓΗ”
Η ώρα είναι: 23:27 Για να δείτε την παρουσίαση κάντε κλικ σε κάθε οθόνη.
ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΙΔΗ Α. ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ = αφηγηματικό είδος στο οποίο ένας άνθρωπος εκθέτει το βίο και το έργο του (εστίαση εσωτερική-μηδενική)
Ευχούλα-Ελπίδα-Αγάπη-Αυγούλα
ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΦΗΒΟΥ
Ο Καψοκαλύβας (ξανά).
Ο Μυστικός Κήπος F. H. Burnett Μάριος Σταύρου Α2.
12. Η εκπαίδευση στο Βυζάντιο
ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥΣ.
Στέλλα Βιολάντη Γρηγόριος Ξενόπουλος.
ΜΡΕΧΤ. Γεννήθηκε το 1898 στο Άουγκσμπουργκ της Βαυαρίας και πέθανε το 1956 στο Ανατολικό Βερολίνο. Η μητέρα του ήταν Προτεστάντισα και ο πατέρας του.
Η συνταγή της νεότητας!.
Επιμελήτρια παρουσίασης: Μαρία Γαϊτανίδου
ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΤΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΜΕ ΑΛΛΑ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΑ ΕΙΔΗ
Συνεντευξη απο τη γιαγια μου για την παιδικη της ηλικια
Κατάγομαι από ένα ορεινό χωριό του Ζαγορίου. Έζησα στον τόπο καταγωγής μου μέχρι την ηλικία των 9 ετών και, στη συνέχεια, εγκαταστάθηκα με την οικογένειά.
1ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΞΑΝΘΗΣ ΤΑΞΗ : Γ΄ Θεωρητική ΤΜΗΜΑ : 3o ΜΑΘΗΜΑ : Λογοτεχνία Κατεύθυνσης Υπεύθυνη Καθηγήτρια : ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ Βάια «Όνειρο στο Κύμα» του.
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
Βέρα Δακανάλη1 2 Σε κάθε ανάγνωση υπάρχουν τρεις συντελεστές/παράγοντες: ο συγγραφέας, που υπάρχει έξω από το κείμενο, αλλά μπορεί να προσθέτει στην.
Για το σχολιασμό της αφήγησης παρατηρώ:
Λογοτεχνία Α΄ Λυκείου Κριτήρια αξιολόγησης
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΦΗΓΗΣΗ Πράξη επικοινωνίας με την οποία παρουσιάζεται προφορικά ή γραπτά μια σειρά πραγματικών ή πλασματικών γεγονότων. Προϋποθέτει τουλάχιστον.
ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ Με τον όρο αυτοβιογραφία χαρακτηρίζουμε συνήθως ένα συνεχές αφηγηματικό κείμενο, στο οποίο ένας άνθρωπος γράφει ο ίδιος την ιστορία της ζωής.
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΉ ΤΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
Δημιουργική Γραφή ως αφορμή για καινοτόμες δράσεις
Φέρε με πάλι στους παλιούς καιρούς, καρδιά νοσταλγική, κι άσε με εκεί μονάχο σα ναυαγό που πρόφτασε την ώρα πόλαμψε η αστραπή κι' αρπάχτηκε στο βράχο.
Άλκη Ζέη.
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ β’ λυκείου Μεγάλοι ποιητές της γενιάς του 1880, του Γ.Ροϊλού (στο μέσον ο Παλαμάς)
«ΤΟ ΑΜΑΡΤΗΜΑ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΣ ΜΟΥ» Γ. ΒΙΖΥΗΝΟΥ. Τίτλος: «μου» → 1ο πρόσωπο ενώ στο 1ο τμήμα του διηγήματος «εμείς» (όπου κρύβεται ο συγγραφέας). Αφηγητής ενδοδιηγητικός.
ΘΥΜΗΣΟΥ ΣΩΜΑ ΑΠΌ ΤΟΝ Κ.Π.ΚΑΒΑΦΗ!!!.
ΑΛΚΗΣ ΖΕΗ Το καπλάνι της βιτρίνας
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ
ΕΚΦΡΑΣΗ ΕΚΘΕΣΗ, Τεύχος Α΄
Ιστορικότητα της λογοτεχνίας
Εργασία Κειμένων Θέμα: Στράτης Μυριβήλης και Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος
Η ΖΩΗ ΕΙΝΑΙ ΩΡΑΙΑ.
ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ. Γιάννης Ρίτσος Γραμματολογικά στοιχεία Γεννήθηκε το 1909 στη Μονεμβασιά της Λακωνίας και πέθανε το 1990.
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Μια ματιά στη θεωρία…. ΜΕΡΟΣ Α: ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ
ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ. Γραμματολογικά στοιχεία  Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1925  Συνεργάστηκε με την τηλεόραση και το ραδιόφωνο,
ΘΑΛΕΙΑ ΣΤΑΘΑΤΟΥ Σεπτέμβρης 2015 E2. Κ ΡΙΜΑ ΚΙ ΑΔΙΚΟ Ζωρζ Σαρή.
1 Παιδική Λογοτεχνία Κωτόπουλος H. Τριαντάφυλλος Π.Τ.Ν. – Π.Δ.Μ.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 10: Χριστούγεννα! Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου Τμήμα Επιστημών.
«DIFRIENDS» Κατερίνα Μαρία-Αγγελική Βασιλική Ανδριάνα Σενάριο για το μάθημα της Γλώσσας Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Κ. Κατερίνα Νικολοπούλου.
Το ψέμα Ζωρζ Σαρή Μπουσμαλή Ξανθή Α’ Γυμνασίου Σχ. Έτος
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Στο προηγούμενο μάθημα είχαμε μιλήσει για το παιχνίδι, τον ορισμό του, τη σημασία του, τα είδη του παιχνιδιού κατά τον Piaget , και το.
ΜΑΡΙΑ ΓΝΗΣΙΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ Β΄ ΙΕΠ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ 6 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2017
Το αγαπημένο μου ζώο Το αγαπημένο μου ζώο είναι ο σκύλος. Το όνομα του είναι Ρωμαίο. Είναι σκυλάκι μεσαίου μεγέθους, περίπου 10 κιλά. Είναι μόνο 3 χρονών.
Παραγωγή Γραπτού Λόγου
ΞΕΝΙΤΙΑ Ονοματεπώνυμο: Κόνιαρη Ζωή Όνομα Καθηγητή: κ. Ζάχου Μάρθα
Το άγαλμα που κρύωνε του Χρ. Μπουλώτη
Η συνταγή της νεότητας!.
Φύλο εργασίας :στο σώμα του ανθρώπου, έκοψαν και κόλλησαν εικόνες ,όπου το σώμα λέει ΝΑΙ (ευχάριστα αγγίσματα)
Είσαι της επιστήμης το καμάρι, είσαι της τεχνικής ο Παρθενών… Από το ποίημα «Λιλιπούπολη»
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2015 ΣΤ΄1 ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ.
Άντον Τσέχοφ 1.
ΣΤΑΥΡΟΣ Τεμπελησ 17/9/2015 ΣΤ΄2.
ΕΙΡΗΝΗ ΠΑΥΛΑΚΟΥ E’2 16/19/15.
“Εφηβεία, διαπροσωπικές σχέσεις, συγκρούσεις και συνθέσεις.”
Η ΑΠΟΔΗΜΙΑ – Ο ΚΑΗΜΟΣ ΤΗΣ ΞΕΝΙΤΙΑΣ
Λ. Πέτροβιτς Ανδρουτσοπούλου
«Παιδική Συναυλία» Οι φωτισμοί και τα χρώματα του πίνακα "περιλούζουν" έξι παιδικές μορφές και μία νεαρή κοπέλα, που πιθανόν είναι η μητέρα του μικρότερου.
ΤΟ ΚΑΠΛΑΝΙ ΤΗΣ ΒΙΤΡΙΝΑΣ
Ο θησαυρός της Βαγίας της Ζωρζ Σαρή.
Ενότητα 6 Ανάπτυξη Γραπτού Λόγου: Σύνταξη Επιστολής
H Πολυάννα μεγαλώνει!!! Λίγα λόγια για το βιβλίο!
Έλενα Βότση, Βαλίνα Διαμαντή
45 μαθήματα ζωής Norvegija – Šiaurės pašvaistė Music: snowdream
Οι τελευταίοι ήρωες της Λίτσας Ψαραύτη.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Άντον Τσέχωφ, ο Βάνκας

ΖΩΗ-ΕΡΓΟ-ΚΡΙΤΙΚΗ Γεννήθηκε το 1860 στο Ταγκανρόγκ της νότιας Ρωσίας και πέθανε το 1904, σε ηλικία 44 ετών στη Γερμανία από χρόνια φυματίωση Τρίτος από τα έξι παιδιά της οικογένειας, σπούδασε Ιατρική στο Πανεπιστήμιο της Μόσχας και παράλληλα εργάζεται σκληρά για να επιβιώσει, γράφοντας χρονογραφήματα, επιφυλλίδες, διηγήματα και νουβέλες που δημοσιεύονται σε διάφορα περιοδικά Εργάστηκε ως γιατρός για την ανακούφιση των κατοίκων της υπαίθρου Έγινε μέλος της Ακαδημίας των Τεχνών τη Ρωσίας ΕΡΓΟ Η στέπα (1888) Οι κλέφτες (1890) Στην εξορία (1892) Ο θάλαμος 6 (1893) Ο Γλάρος (1895) Βυσσινόκηπος (1903) κ.α. ΚΡΙΤΙΚΗ Στη συγγραφή του ο Τσέχωφ ήταν λιτός, καίριος και κατάφερε να αποτυπώσει απλά και περιεκτικά τα προσωπικά του βιώματα και να τους προσδώσει παγκόσμιο χαρακτήρα. Εξέφραζε τη θετική πλευρά του ανθρώπου, συνέπασχε με τον αδύναμο και σάρκαζε τον κακό.

Διήγημα «ο Βάνκας» Γράφτηκε το 1896 Ήρωας ο Βάκνας Ζούκοφ, ένα εννιάχρονο αγόρι που έχασε τους γονείς του και υποχρεώθηκε να δουλέψει ως μαθητευόμενος τσαγκάρης στη Μόσχα, μακριά από το μοναδικό οικείο του πρόσωπο, τον παππού του. Την παραμονή των Χριστουγέννων γράφει ένα γράμμα στον παππού του, όπου του περιγράφει τα βάσανά του και τον παρακαλεί να τον πάρει πίσω στο χωριό. Οι τραγικές συνθήκες διαβίωσης και εργασίας του παιδιού, σε ένα καθεστώς απάνθρωπης εκμετάλλευσης, σκιαγραφούν τη μελανή πραγματικότητα της παιδικής εκμετάλλευσης, όχι μόνο στη Ρωσία της τσαρικής εποχής, αλλά σε όλα τα μήκη και πλάτη της Γης μέχρι σήμερα. Η ορφάνια και η φτώχεια υποχρεώνουν τον Βάνκα να στερηθεί την ξεγνοιασιά τη παιδικής ηλικίας. Έτσι αντί για αγάπη και φροντίδα εισπράττει βαναυσότητα και παραμέληση. Ο τίτλος του διηγήματος φέρει το όνομα του βασανισμένου μικρού ήρωα, που αποτελεί το διαχρονικό σύμβολο της παιδικής εκμετάλλευσης.

ΔΟΜΗ Ενότητα πρώτη: «Ο Βάνκας Ζούκοφ… εσύ μου απόμεινες.»: ο Βάνκας και το γράμμα στον παππού Ενότητα δεύτερη: «Ο Βάνκας… για τις γιορτές.»: ο παππούς Ενότητα τρίτη: «Ο Βάνκας… αγαπημένε μου παππού, έλα.»: η δυστυχία στη Μόσχα και η περασμένη ευτυχία στο χωριό Ενότητα τέταρτη: « Ο Βάνκας… την ουρά του.»: μάταιες ελπίδες

ΣΧΕΣΗ ΒΑΝΚΑ- ΠΑΠΠΟΥ Ο Βάνκας έχει χάσει τους γονείς του και ο παππούς του είναι το τελευταίο οικείο πρόσωπο που του έχει απομείνει. Είναι πολύ δεμένος μαζί του και αυτό φαίνεται και από τον τρόπο που τον προσφωνεί στο γράμμα αλλά και από τις υποσχέσεις του να τον φροντίζει , αν τον πάρει πίσω μαζί του και θα τον προστατεύει, όταν μεγαλώσει. Ο τρόπος που ζωντανεύει την εικόνα του παππού στην αναπόλησή του δείχνει έμμεσα την τρυφερότητα και το θαυμασμό του γι’ αυτόν Όλες οι αναμνήσεις τις ζωής του Βάνκα περιστρέφονται γύρω από τον παππού και τις εμπειρίες που έχει βιώσει μαζί του

ΖΩΗ ΣΤΗ ΜΟΣΧΑ- ΖΩΗ ΣΤΟ ΧΩΡΙΟ Ο Βάνκας στο χωριό ζούσε σε ένα περιβάλλον ξεκούραστο, ευχάριστο, διασκεδαστικό που του παρείχε αίσθημα ασφάλειας, στοργή και αγάπη Το σκηνικό αυτό αλλάζει ολοκληρωτικά όταν υποχρεώνεται να πάει στην Μόσχα, όπου όχι μόνο εργάζεται εξαντλητικά, αλλά δεν έχει καμία από τις ανέσεις και τις παροχές που απολάμβανε στο χωριό: το φαγητό που του δίνουν είναι λιγοστό, ενώ οι τιμωρίες πολλές και σκληρές αλλά η βασική έλλειψη είναι αυτή της φροντίδας, της προστασίας, της αγάπης και της συναισθηματικής κάλυψης.

ΤΟΠΟΣ-ΧΡΟΝΟΣ-ΦΩΝΕΣ-ΑΦΗΓΗΤΗΣ Τοπικά και χρονικά το διήγημα κινείται σε δύο επίπεδα: Αρχικά ο τόπος είναι το τσαγκαράδικο του Αλιάχιν στη Μόσχα και ο χρόνος η νύχτα της παραμονής των Χριστουγέννων, που ισοδυναμεί με το παρόν της αφήγησης, την ώρα που ο Βάνκας βρίσκει την ευκαιρία στη μοναξιά του μαγαζιού να γράψει ένα γράμμα στον παππού του. Ο αφηγητής εδώ είναι τριτοπρόσωπος, δε συμμετέχει στην ιστορία που αφηγείται, είναι μη δραματοποιημένος και αποδέκτης της αφήγησης είναι ο αναγνώστης. Στο γράμμα ο χρόνος και το τόπος μετατοπίζονται στο παρελθόν, στις ευτυχισμένες μέρες στο χωριό μαζί με τον παππού του στο αρχοντικό των Ζιβάρεφ. Εδώ η αφήγηση είναι πρωτοπρόσωπη, αφηγητής είναι ο Βάνκα, που μιλάει για τον εαυτό του και τα βάσανα της ζωής του και αποδέκτης είναι ο παππούς του. Οι αναδρομές στο παρελθόν του Βάνκα τονίζουν τη δυστυχία του παρόντος, όχι μόνο τη νύχτα της παραμονής των Χριστουγέννων αλλά γενικότερα το διάστημα της παραμονής του Βάνκα στη Μόσχα, όπου βιώνει τις στερήσεις, την κακομεταχείριση. Εκφέρονται σε χρόνο ενεστώτα για να ζωντανέψει ο συγγραφέας στα μάτια του αναγνώστη όλα αυτά που ζωντανεύουν στη μνήμη του Βάνκα. Έτσι ο συγγραφέας καταφέρνει να δώσει θεατρική ζωντάνια στην αφήγηση και να προκαλέσει τη συμμετοχή του αναγνώστη. Οι κύριες φωνές που ακούγονται στο κείμενο είναι του αφηγητή και του Βάνκα, μέσω του οποίου αναπαράγονται οι φωνές του παππού, της γυναίκας του αφεντικού και των παιδιών του χασάπικου.

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΦΗΓΗΣΗΣ/ ΓΛΩΣΣΑ/ ΥΦΟΣ/ ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ Αφηγηματικές τεχνικές: Περιγραφή Μονόλογος, μέσω του γράμματος Γλώσσα Απλή, κατανοητή, καθημερινή ομιλία Ύφος Απλό, λιτό, φυσικό, παραστατικό και σε κάποια σημεία έχει έντονα νοσταλγική και μελαγχολική απόχρωση Εκφραστικά μέσα Μεταφορές («προτού ζωγραφίσει το πρώτο γράμμα») Προσωποποιήσεις («ένας λυγμός ανέβηκε στο λαιμό του») Παρομοιώσεις («ο γαλαξίας αστράφτει, έτσι που νομίζεις πως τον σφουγγάρισαν και τον έτριψαν με χιόνι για τις γιορτές») Επαναλήψεις («το πρωί ξεροκόμματο… το βράδυ πάλι ξεροκόμματο») Αναφωνήσεις («και όμως πάντα ζωντάνευε! Εφτάψυχος!») Αποσιώπηση («κουνάει μοναχά την ουρά του…») Εικόνες: οπτικές

ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ Να γράψετε ένα διαφορετικό τέλος στο διήγημα και να δικαιολογήσετε την αλλαγή αυτή που δώσατε.