Συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας Η σύνταξη του απαρεμφάτου Το απαρέμφατο, αφού βρίσκεται μέσα σε μια πρόταση, χρησιμοποιείται ως υποκείμενο, αντικείμενο.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΡΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΕ ΠΟΥ ΣΥΝΤΑΣΣΟΝΤΑΙ ΜΕ ΔΟΤΙΚΗ
Advertisements

ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ – ΑΠΡΟΣΩΠΗ ΣΥΝΤΑΞΗ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ.
PRESENT SIMPLE Ενεστώτας Απλός
Φέρη Γαλιατσάτου: Η γλωσσική διδασκαλία στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Η Υποτακτική στα Αρχαία Ελληνικά
Αιτιολογικές προτάσεις
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Β΄ Γυμνασίου «Ένα στοργικός ηγέτης»
Ρήμα Υποκείμενο Αντικείμενο Κατηγορούμενο
Μεταβατικά και αμετάβατα ρήματα Υποκείμενο, αντικείμενο, κατηγορούμενο
ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ
Πάντα ακούμε τους «κανόνες» των γυναικών
Κλίση ουσιαστικών Α΄ κλίσης.
Ασκήσεις Συνδυαστικής
Κλίση ουσιαστικών Γ΄ κλίσης.
Γνωριμία με το ρήμα, το υποκείμενο, το αντικείμενο και το αντικείμενο
Τελικές – Αιτιολογικές προτάσεις
Η πιο έξυπνη χελώνα στον κόσμο
FUTURE SIMPLE Μέλλοντας Απλός
Ρήμα – Υποκείμενο –Κατηγορούμενο Συνδετικά ρήματα
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Ταξη β Αντικειμενο
Φύγαμε για αρχαία Αθήνα! Έχει διάλεξη ο Ισοκράτης... Θα μιλήσει:
Γνωριμία με τον Ηλεκτρονικό Υπολογιστή
Επιμέλεια: Βέρα Δακανάλη
SIMPLE PAST Αόριστος Απλός
PAST CONTINUOUS Αόριστος Διαρκείας
Ο Πάνος στη «Στοιχειωμένη αίθουσα» δήλωσε για τον Ιορδάνη: «Αυτός έχει τσακωθεί με τη Γραμματική, όπως και με κάθε άλλο μάθημα εκτός από τα Μαθηματικά.
Δευτερεύουσες προτάσεις.
ΕΔΩ ΑΡΧΙΖΟΥΝ ΤΑ ΔΥΣΚΟΛΑ, ΓΙ’ ΑΥΤΟ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΟΛΗ Η ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ!
ΟΙ ΟΝΟΜΑΤΙΚΟΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
2ο Γυμνάσιο Περάματος1 Η πρόταση 2ο Γυμνάσιο Περάματος2 Πρόταση είναι …  …ένα σύνολο λέξεων γύρω από ένα ρήμα, που έχουν συντακτική σχέση μεταξύ τους.
ΕΝΟΤΗΤΑ 8 Α΄ ΚΛΙΣΗ.
Απο τον ευθυ στον πλαγιο λογο
Η Β’ ΚΛΙΣΗ ΤΩΝ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΩΝ
Ενότητα 14 ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ γ΄ κλίσης ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
Δευτερεύουσες Ονοματικές Προτάσεις
ΠΛΑΓΙΕΣ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Δευτερεύουσες Ονοματικές Προτάσεις
Επανάληψη για το διαγώνισμα του β΄ τρίμηνου
3. Πλάγιες ερωτήσεις Ορισμός: ονομάζονται έτσι, διότι μεταφέρονται εμμέσως (πλαγίως) από ένα πρόσωπο σε άλλο.
Η περιληψη.
α) ονόματα ουσιαστικά, β) ονόματα επίθετα γ) αντωνυμίες 
ΣΥΝΟΛΑ.
Η προσωπική αντωνυμία ἐγώ – σύ.
Ας ελέγξω το γραπτό μου!.
Αγαπημένο μου παιδί....
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΟ ΛΟΓΟ Διδ/σα: Έλ. Κελεσίδου
2.Η Μαρία έκλεισε την πόρτα.
Οι Δευτερεύουσες προτάσεις της αρχαίας ελληνικής
Πώς σχηματίζουμε την προστακτική των σύνθετων ρημάτων
1 η Ενότητα 2 η Ενότητα 3 η Ενότητα.  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος.
Lesson 3 Μάθημα 3 GRE 101 GREEK. Ουσιαστικά/Nouns: Αρσενικά ο Θηλυκά η Ουδέτερα το -ας ο αναπτήρας -η η μηχανή -ο το βιβλίο -ης ο χάρτης -α η ομπρέλα.
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου Συντακτική ανάλυση Ενότητα 2η Θυσία για την πατρίδα Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου Συντακτική ανάλυση Ενότητα.
Μαθαίνω τη γλώσσα των αριθμών Πράξεις με μεικτές αριθμητικές παραστάσεις.
Η γλώσσα των νέων Ερευνητική εργασία Β΄ ομάδα Κουκλάκη Πελαγία Κίντριλη Δήμητρα Κουκουλά Ελευθερία Κοτσιφάκη Κατερίνα Γκαβανόζης ΝίκοςΑ΄2.
ΧΡΟΝΟΙ-ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΒΑΘΜΙΔΕΣ- ΠΟΙΟΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Ενισχυτική διδασκαλία
Ονοματικό και Ρηματικό Σύστημα
Επίθετα Επίθετα σε -ης -ης -ες ες Επίθετα σε -ης -ης -ες ης.
Αγαπημένο μου παιδί....
Ο Σωκρατικός διάλογος και η μαιευτική μέθοδος.
Υποκείμενο-Ρήμα-Αντικείμενο-Κατηγορούμενο
Άρθρα Παιδιά, ελάτε μαζί μου να σας ξεναγήσω στον μικρό - μεγάλο κόσμο των άρθρων!
Απο τον ευθυ στον πλαγιο λογο
πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις
Συντακτικό αρχαίας ελληνικής
για να σχηματίσω τη λέξη
Ξενοφών, ελληνικά, Επεξεργασία κειμένου με σκοπό την εμπέδωση της αναγνώρισης συντακτικών όρων μιας πρότασης και την κατανόηση του συντακτικού ρόλου.
Ο ι π ρ ο σ δ ι ο ρ ι σ μ ο ί ονοματικοί επιρρηματικοί επόμενο
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας Η σύνταξη του απαρεμφάτου Το απαρέμφατο, αφού βρίσκεται μέσα σε μια πρόταση, χρησιμοποιείται ως υποκείμενο, αντικείμενο κ.ά. του ρήματος. Εφόσον όμως το απαρέμφατο είναι ρηματικός τύπος, τότε συντάσσεται, δηλαδή παίρνει και το ίδιο υποκείμενο, αντικείμενο, κατηγορούμενο κ.τ.λ. Το υποκείμενο του απαρεμφάτου μπορεί να είναι: α) το ίδιο με το υποκείμενο του ρήματος (το αυτό πρόσωπο) β) διαφορετικό από το υποκείμενο του ρήματος (έτερο πρόσωπο) Στην πρώτη περίπτωση έχουμε ταυτοπροσωπία, ενώ στη δεύτερη ετεροπροσωπία. Ταυτοπροσωπία Το υποκείμενο του ρήματος είναι ίδιο (το αυτό) με το υποκείμενο του απαρεμφάτου Υποκείμενο ρήματος >><< Υποκείμενο απαρεμφάτου Για το απαρέμφατο και το σχηματισμό του έχουμε ήδη μιλήσει. Τώρα θα ασχοληθούμε με τη θέση του απαρεμφάτου στο λόγο…Ας ξεκινήσουμε λοιπόν… [1]

Συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας Ετεροπροσωπία Το υποκείμενο του ρήματος είναι διαφορετικό (έτερο) από το υποκείμενο του απαρεμφάτου << Υποκείμενο ρήματος Υποκείμενο απαρεμφάτου>> Μην αγχώνεστε…Τώρα θα εξηγήσουμε τί ακριβώς εννοούμε….Υπομονή και λίγη μελέτη χρειάζεται για να τα καταλάβουμε… Το υποκείμενο του απαρεμφάτου: Ταυτοπροσωπία Στην ταυτοπροσωπία το υποκείμενο του απαρεμφάτου είναι το ίδιο (το αυτό πρόσωπο) με το υποκείμενο του ρήματος, π.χ. Οὗτοι ἐθέλουσιν ὑπὲρ πατρίδος θνῂσκειν (= αυτοί θέλουν να πεθάνουν για την πατρίδα) Ρήμα = ἐθέλουσιν, υπ. του ρ. = οὗτοι Απρμφ. = θνῂσκειν, υπ. του απρ. = οὗτοι ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Το υποκείμενο του απαρεμφάτου, αφού είναι το ίδιο με το υποκείμενο του ρήματος βρίσκεται σε πτώση ονομαστική. Ας δούμε διάφορα παραδείγματα και τον τρόπο με τον οποίο δουλεύουμε για να καταλάβουμε καλύτερα. Στην αρχή θα κάνουμε πλήρη ανάλυση του ρήματος και στη συνέχεια του απαρεμφάτου. [2]

Συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας Συμπέρασμα: Αφού το ρήμα και το απαρέμφατο έχουν ως υποκείμενο το ίδιο πρόσωπο (Μένων), λέμε ότι έχουμε ταυτοπροσωπία. ΠΡΟΣΟΧΗ: Το υποκείμενο του απαρεμφάτου, αφού είναι το ίδιο με το υποκείμενο του ρήματος βρίσκεται σε πτώση ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ.  Οἱ Βοιωτοὶ ἀπειλοῦσιν ἐμβαλεῖν εἰς τὴν Ἀττικήν. o ρ. = ἀπειλοῦσιν o ποιοι ἀπειλοῦσιν; = οἱ Βοιωτοί > υπ. του ρ. o τι ἀπειλοῦσιν; = ἐμβαλεῖν > αντ. του ρ. τελικό απαρέμφατο Μετάφραση πρότασης: «Οι Βοιωτοί απειλούν ότι θα εισβάλ…. στην Αττική». Πάλι αφήνουμε ασυμπλήρωτη την κατάληξη του ρήματος εισβάλλω γιατί δεν ξέρουμε ακόμα το υποκείμενο του απαρεμφάτου. Μένων ἐ βούλετοπλουτε ῖ ν Ανάλυση ρήματος: υπ.ρ.αντ. Ανάλυση απρμφ.: υπ. απρμφ.  Μένων ἐβούλετο πλουτεῖν o ρ. = ἐβούλετο, o ποιος ἐβούλετο; = Μένων > υπ. του ρ. o τι ἐβούλετο; = πλουτεῖν > αντ. του ρ. τελικό απαρέμφατο Μέχρι εδώ η μετάφραση της πρότασης έχει ως εξής: «Ο Μένων ήθελε να πλουτισ…» Αφήσαμε την κατάληξη του ρήματος ασυμπλήρωτη γιατί δεν ξέρουμε ακόμα το υποκείμενο του απαρεμφάτου…Ας δούμε λοιπόν… o απρμφ. = πλουτεῖν o ποιος πλουτεῖν = Μένων > υπ. του απαρ. Άρα έχουμε ταυτοπροσωπία. Επομένως η μετάφραση όλης της πρότασης έχει ως εξής: «Ο Μένων ήθελε να πλουτίσει (=να γίνει πλούσιος)» Το ίδιο παράδειγμα ας το δούμε διαφορετικά, κάνοντας την ανάλυση σε δυο σειρές, τη μια για το ρήμα και τη δεύτερη για το απαρέμφατο: [3]

[4] Συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας o απρμφ. = ἐμβαλεῖν o ποιοι ἐμβαλεῖν; = οἱ Βοιωτοί > υπ. του απαρεμφάτου. Άρα έχουμε ταυτοπροσωπία. Ολοκληρωμένη μετάφραση της πρότασης: «Οι Βοιωτοί απειλούν ότι θα εισβάλουν στην Αττική» Το ίδιο παράδειγμα ας το δούμε διαφορετικά, κάνοντας την ανάλυση σε δυο σειρές, τη μια για το ρήμα και τη δεύτερη για το απαρέμφατο: Οἱ Βοιωτοὶἀπειλοῦσινἐμβαλεῖνεἰς τὴν Ἀττικήν. Ανάλυση ρήματος: υπ.ρ.αντ. Ανάλυση απρμφ.: υπ. απρμφ.εμπρόθ. πρσδ. Συμπέρασμα: Αφού το ρήμα και το απαρέμφατο έχουν ως υποκείμενο το ίδιο πρόσωπο (οἱ Βοιτωτοί), λέμε ότι έχουμε ταυτοπροσωπία. ΠΡΟΣΟΧΗ: Το υποκείμενο του απαρεμφάτου, αφού είναι το ίδιο με το υποκείμενο του ρήματος, βρίσκεται σε πτώση ονομαστική.  Οὗτος μαθήσεται μὴ ἐπιβουλεύειν τοῖς ἀσθενεστέροις Οὗτοςμαθήσεταιμὴ ἐπιβουλεύειντοῖς ἀσθενεστέροις Ανάλυση ρήματος: υπ.ρ.αντ. Ανάλυση απρμφ.: υπ. απρμφ.αντ. Μετάφραση πρότασης: Αυτός θα μάθει να μη σκέπτεται κακό εναντίον των ασθενέστερων Συμπέρασμα: Αφού το ρήμα και το απρμφ. έχουν ως υποκείμενο το ίδιο πρόσωπο (οὗτος), λέμε ότι έχουμε ταυτοπροσωπία. ΠΡΟΣΟΧΗ: Το υποκείμενο του απαρεμφάτου, αφού είναι το ίδιο με το υποκείμενο του ρήματος, βρίσκεται σε πτώση ονομαστική.

Ἐγὼοὐχ ἡγοῦμαιεἶναιτὴν ἀρετήνδιδακτήν Ανάλυση ρήματος: υπ.ρ.αντ. Ανάλυση απρμφ.: απρμφ. υπ. κτγ. Συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας Το υποκείμενο του απαρεμφάτου: Ετεροπροσωπία Στην ετεροπροσωπία το υποκείμενο του απαρεμφάτου είναι διαφορετικό (έτερο πρόσωπο) από το υποκείμενο του ρήματος, π.χ. Οἱ στρατιῶται ηὔχοντο εὐτυχῆσαι αὐτόν. (= οι στρατιώτες ευχόντουσαν αυτός να ευτυχήσει) Ρήμα = ηὔχοντο, υπ. του ρ. = οἱ στρατιῶται Απρμφ. = εὐτυχῆσαι, υπ. του απρμ. = αὐτόν ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Το υποκείμενο του απαρεμφάτου βρίσκεται σε πτώση αιτιατική. Ας δούμε και πάλι διάφορα παραδείγματα και τον τρόπο με τον οποίο δουλεύουμε για να καταλάβουμε καλύτερα. Στην αρχή θα κάνουμε πλήρη ανάλυση του ρήματος και στη συνέχεια του απαρεμφάτου.  Ἐγὼ οὐχ ἡγοῦμαι εἶναι διδακτήν τὴν ἀρετήν o ρ. = οὐχ ἡγοῦμαι o ποιος οὐχ ἡγοῦμαι; = Ἐγώ > υπ. του ρ. o τι οὐχ ἡγοῦμαι; = εἶναι > αντ. του ρ. ειδικό απαρέμφατο Μετάφραση πρότασης: «Δε νομίζω ότι διδάσκ….». Αφού ακόμα δεν γνωρίζω το υποκείμενο του απαρεμφάτου, δεν μπορώ να δηλώσω την κατάληξη του ρήματος. Ας δούμε λοιπόν τη συνέχεια… o απρμφ. = εἶναι o ποιος εἶναι; = ἀρετὴν > υπ. του απρ. Το ίδιο παράδειγμα ας το δούμε διαφορετικά, κάνοντας την ανάλυση σε δυο σειρές, τη μια για το ρήμα και τη δεύτερη για το απαρέμφατο: [5]

Συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας Συμπέρασμα: Αφού το ρήμα και το απαρέμφατο έχουν ως υποκείμενο άλλο (έτερο) πρόσωπο (ἐγώ - τὴν ἀρετήν), λέμε ότι έχουμε ετεροπροσωπία. ΠΡΟΣΟΧΗ: Το υποκείμενο του απαρεμφάτου βρίσκεται σε πτώση ΑΙΤΙΑΤΙΚΗ.  Μιλτιάδης ἔπεισε τοὺς Ἀθηναίους στρατεῦσαι o ρ. = ἔπεισε o ποιος ἔπεισε; = Μιλτιάδης > υπ. του ρ. o ποιον ἔπεισε; = τοὺς Ἀθηναίους > α' αντ. του ρ. o τι ἔπεισε τοὺς Ἀθηναίους; = στρατεῦσαι > β' αντ. του ρ. τελικό απαρέμφατο Μετάφραση πρότασης: «Ο Μιλτιάδης έπεισε τους Αθηναίους να εκστρατεύς…..). Αναζητάμε τώρα το υποκείμενο του απαρεμφάτου… o απρμφ. = στρατεῦσαι o ποιοι στρατεῦσαι; = Ἀθηναίους > υπ. του απρ. Ολοκληρωμένη μετάφραση: Ο Μιλτιάδης έπεισε τους Αθηναίους (οι Αθηναίοι) να εκστρατεύσουν.) Το ίδιο παράδειγμα ας το δούμε διαφορετικά, κάνοντας την ανάλυση σε δυο σειρές, τη μια για το ρήμα και τη δεύτερη για το απαρέμφατο: Μιλτιάδηςἔπεισετοὺς Ἀθηναίουςστρατεῦσαι Ανάλυση ρήματος: υπ.ρ.α' αντ.β' αντ. Ανάλυση απρμφ.: υπ. απρμφ. Συμπέρασμα: Αφού το ρήμα και το απαρεμφατο έχουν ως υποκείμενο άλλο (έτερο) πρόσωπο (Μιλτιάδης -τοὺς Ἀθηναίους), λέμε ότι έχουμε ετεροπροσωπία. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Το υποκείμενο του απαρεμφάτου βρίσκεται σε πτώση αιτιατική. ΠΡΟΣΟΧΗ, σε μια ειδική περίπτωση. Το παράδειγμα που ακολουθεί χρήζει ιδιαίτερης προσοχής!!! [6]

Ἐ ρετριε ῖ ς ἐ δεήθησαν Ἀ θηναίων σφίσι βοηθο ὺ ς γενέσθαι ( Ἀ θηναίους) Ανάλυση ρήμ. υπ.ρ.α' αντ.β' αντ. Ανάλυση απρ: κτγ.απρμφ. υπ. Συμπέρασμα: Αφού το ρήμα και το απρμφ έχουν ως υποκείμενο άλλο (έτερο) πρόσωπο (Μιλτιάδης -τοὺς Ἀθηναίους), λέμε ότι έχουμε ετεροπροσωπία. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Παρατηρούμε ότι το αντικείμενο του ρήματος, που βρίσκεται σε πτώση γενική, είναι ουσιαστικά το υποκείμενο του απαρεμφάτου. Το υποκείμενο όμως του απαρεμφάτου δεν επαναλαμβάνεται και σε πτώση αιτιατική, γιατί εννοείται. Διαφορετικά θα έπρεπε η πρόταση να είναι έτσι: Οὗτοι ἐδεήθησαν Ἀθηναίων σφίσι Ἀθηναίους βοηθοὺς γενέσθαι ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Ακριβώς επειδή το υποκείμενο του απαρεμφάτου δεν μπορεί να τεθεί σε πτώση γενική, γι’ αυτό και θα εννοηθεί σε πτώση αιτιατική. Συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας  Ἐρετριεῖς ἐδεήθησαν Ἀθηναίων σφίσι βοηθοὺς γενέσθαι o ρ. = ἐδεήθησαν o ποιοι ἐδεήθησαν; = Ἐρετριεῖς > υπ. του ρ. o ποιον ἐδεήθησαν; = Ἀθηναίων > α' αντ. του ρ. o τι ἐδεήθησαν Ἀθηναίων; = γενέσθαι > β' αντ. του ρ., τελικό απαρέμφατο o απρμφ. = γενέσθαι o ποιοι γενέσθαι; = (Ἀθηναίους) > υπ. του απρμφ. (εννοείται) o τι γενέσθαι;= βοηθούς > κατηγορούμενο (του Ἀθηναίους που εννοείται) Μετάφραση πρότασης: Αυτοί παρακάλεσαν τους Αθηναίους (οι Αθηναίοι) να σταθούν βοηθοί τους. Λίγο υπομονή… ας δούμε το ίδιο παράδειγμα κάνοντας την ανάλυση σε δύο σειρές, τη μια για το ρήμα και τη δεύτερη για το απαρέμφατο. [7]

Συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας Το υποκείμενο του απαρεμφάτου στην απρόσωπη σύνταξη Τι συμβαίνει όταν το ρήμα της πρότασης είναι απρόσωπο (ή απρόσωπη έκφραση); Το απρόσωπο ρήμα (ή η απρόσωπη έκφραση) παίρνει ως υποκείμενο απαρέμφατο. Είναι φανερό ότι το υποκείμενο του απαρεμφάτου θα είναι διαφορετικό από το υποκείμενο του ρήματος (γιατί προφανώς δεν μπορεί να έχει ως υποκείμενο τον εαυτό του). Άρα θα έχουμε ετεροπροσωπία. Αυτό έχει ως συνέπεια το υποκείμενο του απαρεμφάτου να βρίσκεται σε πτώση αιτιατική. Ας δούμε τα παραδείγματα: Χρὴἔχειντὸν στρατηλάτηννοῦν Ανάλυση ρήματος: απρ. ρ.υπ.ρ. Ανάλυση απρμφ.: απρμφ. υπ.απρμφ αντ.απρμφ Ἔδειλαβεῖνἡμᾶςτὰ ἐνέχυρα Ανάλυση ρήματος: απρ. ρ.υπ.ρ. Ανάλυση απρμφ.: απρμφ. υπ. απρμφ αντ.απρμφ Κίνδυνός ἐστιἀπόλλυσθαιπολλούς Ανάλυση ρήματος: απρ. ρ.υπ. ρ Ανάλυση απρμφ.: απρμφ. υπ. απρμφ Για την απρόσωπη σύνταξη έχουμε ήδη μιλήσει σε άλλο σημείο. Ψάξε στις σημειώσεις σου για να θυμηθείς. Ας δούμε λοιπόν τί συμβαίνει με το απαρέμφατο, όταν το ρήμα της πρότασής μας είναι απρόσωπο… [8]

Συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας Όταν το υποκείμενο του απαρεμφάτου είναι γενικό και αόριστο, παραλείπεται· τότε ως υποκείμενο του απαρεμφάτου εννοείται η αιτιατική τινὰ ή τινὰς, π.χ. Δεῖμαθεῖνγράμματα(τινά). Ανάλυση ρήματος: απρ. ρ.υπ. Ανάλυση απρμφ.: απρμφ.αντ. απρμφ. υπ. απρμφ  Ἔδοξε σοι σῶσαι τὸν πατέρα. (= Είναι δυνατό σε σένα να σώσεις τον πατέρα) Ας δούμε αναλυτικά τη σύνταξη: Ἔδοξέσοι,σῶσαιτὸν πατέρα Ανάλυση ρήματος: απρ. ρ. δοτ. πρ. υπ.ρ. Ανάλυση απρμφ.: απρμφ.αντ.απρμφ Δεν υπάρχει το υποκείμενο του απαρεμφάτου, γι' αυτό θα μετατρέψουμε τη δοτική σε αιτιατική: Ἔδοξέσοι,σῶσαι(σε)τὸν πατέρα Ανάλυση ρήματος: απρ. ρ. δοτ. πρ. υπ. Ανάλυση απρμφ.: απρμφ. υπ.απρμφ αντ.απρμφ Το ίδιο συμβαίνει και στα νέα ελληνικά, επειδή όμως δε χρησιμοποιούμε τη δοτική, βάζουμε δίπλα στο απρόσωπο ρήμα (ή την απρόσωπη έκφραση) μια γενική, π.χ. ΠΡΟΣΟΧΗ!!!! Αρκετά συχνά δίπλα στο απρόσωπο ρήμα ή στην απρόσωπη έκφραση υπάρχει ένας προσδιορισμός σε πτώση δοτική, που δηλώνει το πρόσωπο στο οποίο αναφέρεται το απρόσωπο ρήμα και ονομάζεται δοτική προσωπική. Η δοτική αυτή μας δείχνει και το πρόσωπο στο οποίο αναφέρεται το υποκείμενο του απαρεμφάτου. Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να εννοήσουμε το υποκείμενο σε αιτιατική. Με άλλα λόγια θα μετατρέψουμε τη δοτική σε αιτιατική. [9]

Συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας Το αντικείμενο του απαρεμφάτου Το αντικείμενο του απαρεμφάτου βρίσκεται στην ίδια πτώση που βρίσκεται και το αντικείμενο του ρήματος, από το οποίο προέρχεται το απαρέμφατο, δηλαδή αν το ρήμααντικείμενο του ρήματος, από το οποίο προέρχεται το αντικείμενο παίρνει απαρέμφατο σε γενική, τότε και το απαρέμφατο θα παίρνει αντικείμενο σε γενική, κ.τ.λ. Παραδείγματα  Ἀγησίλαος νέος ὢν ἔτυχε τῆς βασιλείας. (= Ο Αγησίλαος όντας ακόμη νέος ανέλαβε τη βασιλεία.) Στο προηγούμενο παράδειγμα διαπιστώνουμε ότι το ρήμα ἔτυχε (του ρ. τυγχάνω) παίρνει αντικείμενο σε γενική (τῆς βασιλείας). Συνεπώς και τα απαρέμφατα που θα προέρχονται από το ρήμα τυγχάνω θα παίρνουν αντικείμενο σε γενική. ἔμελλονοὗτοιτεύξεσθαιτοῦ λογισμοῦ Ανάλυση ρήματος: ρ.υπ.αντ. Ανάλυση απρμφ.: υπ.απρμφ.αντ. (γεν.)  εἰ δὲ τοῖς λόγοις πείθοισθε τοῖς ἐμοῖς (= αν πεισθείτε από τα λόγια μου) Στο προηγούμενο παράδειγμα διαπιστώνουμε ότι το ρήμα πείθοισθε (του ρ. πείθομαι) παίρνει αντικείμενο σε δοτική (τοῖς λόγοις). Συνεπώς και τα απαρέμφατα που θα προέρχονται από το ρήμα πείθομαι θα παίρνουν αντικείμενο σε δοτική.  Φαίνεται ότι θα βρέξει.  Μου φαίνεται ότι θα βρέξει. Στο δεύτερο παράδειγμα, η λέξη μου είναι μια γενική προσωπική. Ας αναφέρουμε τελειώνοντας και λίγα λόγια για το αντικείμενο και το κατηγορούμενο του απαρεμφάτου… [10]

[11] Συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας  Ἀμύντας ἐντὸς τριῶν μηνῶν κατέσχεν ἅπασαν Μακεδονίαν (= ο Αμύντας κατέλαβε μέσα σε τρεις μήνες όλη τη Μακεδονία) Στο προηγούμενο παράδειγμα διαπιστώνουμε ότι το ρήμα κατέσχεν (του ρ. κατέχω) παίρνει αντικείμενο σε αιτιατική (Μακεδονίαν). Συνεπώς και τα απαρέμφατα που θα προέρχονται από το ρήμα κατέχω θα παίρνουν αντικείμενο σε αιτιατική. Ἠδυνήθημενἡμεῖςκατασχεῖντὴν ἀρχήν Ανάλυση ρήματος: ρ.υπ.αντ. Ανάλυση απρμφ.: υπ.απρμφ.αντ. (αιτ.)  Δίδωμί σοι ἐμαυτὸν δοῦλον καὶ σύμμαχον (=Δίνω σε σένα τον εαυτό μου ως δούλο και σύμμαχο) Στο προηγούμενο παράδειγμα διαπιστώνουμε ότι το ρήμα δίδωμι παίρνει δύο αντικείμενα, το ένα σε δοτική (σοι) και το άλλο σε αιτιατική (ἐμαυτὸν). Συνεπώς και τα απαρέμφατα που θα προέρχονται από το ρήμα δίδωμι θα παίρνουν αντικείμενο σε δοτική και αιτιατική. ἘλέγετοδοῦναιΚύρῳχρήματα Ανάλυση ρήματος: απρ. ρ.υπ. Ανάλυση απρμφ.: απρμφ.αντ. (δοτ.)αντ. (αιτ.) Το κατηγορούμενο του απαρεμφάτου Όταν το απαρέμφατο ανήκει σε μια από τις κατηγορίες των συνδετικών ρημάτων, τότε θα παίρνει κατηγορούμενο. Το κατηγορούμενο του απαρεμφάτου θα μπαίνει στην ίδια πτώση με το υποκείμενο του απαρεμφάτου· έβουλεύοντοοὗτοιπείθεσθαιτῷ ἄρχοντι Ανάλυση ρήματος: ρ.υπ.αντ. Ανάλυση απρμφ.: υπ.απρμφ.αντ. (δοτ.)

Συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας α) αν έχουμε ταυτοπροσωπία, τότε το κατηγορούμενο θα βρίσκεται κι αυτό σε ονομαστική, αφού και το υποκείμενο του απαρεμφάτου βρίσκεται σε ονομαστική· β) αν έχουμε ετεροπροσωπία, τότε το κατηγορούμενο θα βρίσκεται κι αυτό σε πτώση αιτιατική, αφού και το υποκείμενο του απαρεμφάτου βρίσκεται σε πτώση αιτιατική. υποκείμενοκατηγορούμενο Ταυτοπροσωπίαονομαστική Ετεροπροσωπίααιτιατική Παραδείγματα: α) Ταυτοπροσωπία Βυζάντιοιξυνέβησανεἶναιὑπήκοοι Ανάλυση ρήματος: υπ.ρ.αντ. Ανάλυση απρμφ.: υπ. (ον.) απρμφ. κτγ. (ον.) β) Ετεροπροσωπία Ἐγὼοὐχ ἡγοῦμαιεἶναιτὴν ἀρετήνδιδακτήν Ανάλυση ρήματος: υπ.ρ.αντ. Ανάλυση απρμφ.: απρμφ. υπ. (αιτ.)κτγ. (αιτ) γ) Όταν το υποκείμενο του απαρεμφάτου είναι ταυτόχρονα και αντικείμενο του ρήματος σε πτώση γενική ή δοτική, τότε μπορεί να έχουμε δύο περιπτώσεις: Άντε να δούμε και την τελευταία περίπτωση… [12]

Συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας 1) το υποκείμενο του απαρεμφάτου να παραλείπεται και το κατηγορούμενο του απαρεμφάτου να είναι σε αιτιατική, π.χ. Ἐ ρετριε ῖ ς ἐ δεήθησαν Ἀ θηναίων σφίσι βοηθο ὺ ς γενέσθαι ( Ἀ θηναίους) Ανάλυση ρήμ. υπ.ρ.α' αντ.β' αντ. Ανάλυση απρ: κτγ. απρμφ. υπ. 2) το κατηγορούμενο του απαρεμφάτου να είναι σε γενική ή δοτική, π.χ. Κύρου ἐ δέοντο ὡ ς προθυμοτάτου γενέσθαι (ο ὗ τοι)(Κ ῦ ρον) Ανάλυση ρήμ. αντ.ρ. υπ.ρ Ανάλυση απρ: κτγ. (γεν.)απρμφ. υπ.απρμφ Αυτά ήταν, λοιπόν, όσα χρειάζεται να ξέρεις για τη σύνταξη του απαρεμφάτου. Εντάξει, το παραδέχομαι, είναι αρκετά, αλλά με καλή μελέτη και πολλή εξάσκηση σύντομα θα είναι παιχνιδάκι για σένα!!!! [13]