Δομικά και λειτουργικά στοιχεία της διδασκαλίας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΦΥΣΙΚΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Advertisements

Αναστοπούλου Μαριάννα Καθηγήτρια Μουσικής και Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Aντώνιος Γ. Περδικάρης Σχολικός Σύμβουλος (ΠΕ04) Ιονίων Νήσων.
ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Α 1 PROJECT.
Τι πρέπει να ξέρεις για το Γενικό Λύκειο. Όσα ακολουθούν παρακάτω προκύπτουν από την επεξεργασία του νόμου 4186/ΦΕΚ 193/ και τη συνέντευξη που.
Η νέα δομή του Γενικού Λυκείου  Ωρολόγια π ρογράμματα ανά τάξη  Τρό π ος π ροαγωγής και α π όλυσης  Παρουσιάζονται κατά σειρά :  Α ’ Λυκείου  Β ’
Σχολικό έτος B’ Λυκείου  Μαθήματα  Ομάδες προσανατολισμού Γ’ Λυκείου  Ομάδες προσανατολισμού  Επιστημονικά Πεδία
Αντιρατσιστική Εκ π αίδευση Βασικές αρχές ΣΧΟΛΕΙΟ ΧΩΡΙΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕ ΑΝΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ.
Project Α’ Τετραμήνου Β’ Λυκέιου. Εισαγωγή  Μανιτάρι ονομάζεται κοινώς το ορατό μέρος πολυκύτταρων μυκήτων με τη χαρακτηριστική, συνήθως ομβρελοειδή.
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΛΟΥΤΡΩΝ ΑΙΔΗΨΟΥ Ερευνητική Εργασία (Project) Ομάδα 1 Αναστασιάδη Ανδριανή Στεργίου Μαρία - Ιωάννα Χασάϊ Φιορίντα Χουλιαράκη Αλεξάνδρα Ομάδα.
ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ 6 η Περίπτωση: φυσιοθεραπεία Γιανζίνα Ελίνα 1048.
ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ Τάξη:Τμήμα: KΑΘΗΓΗΤΗΣ………………………………………………… ΕΤΗΣΙΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Της διδακτέας ύλης στο μάθημα…………………………………………… Η ύλη αυτή κατανέμεται.
Μεθοδολογία επιμόρφωσης δραστηριότητα ενότητας 8 επιμόρφωσης επιμορφωτών β' επιπέδου στις Τ.Π.Ε Κωνσταντίνα Ματσούκα Φιλόλογος.
1 Ο ΕΠΑΛ ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΗΣ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ Α΄ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ ΜΑΘΗΜΑ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ( PROJECT) ΥΠΕΥΘΥΝΕΣ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΕΣ : ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΥ ΒΙΚΤΩΡΙΑ ΑΜΠΕΡΙΑΔΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ.
AΘΛΗΤΙΣΜΟΣ 1.Ο αθλητισμός στην Αρχαία Ελλάδα Οι ρίζες του ελληνικού αθλητισμού μπορούν να αναζητηθούν στην Εποχή του Χαλκού. Στους ιστορικούς χρόνους οι.
Όνομα εκπαιδευτικών που συμμετέχουν :, Καλλιόπη Κάμπουρα. Γεωργία Κάσπαρη, Ανδριάνα Μπακόλα. Σχολική Μονάδα : 2 ο και 6 ο Νηπιαγωγείο Χίου. Σχολική τάξη.
Θέμα Εργασίας : ΙΡΙΔΙΣΜΟΣ Project : 5 Μανιφάβα Αλεξάνδρα.
ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΥ ΑΡΧΕΣ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: Δρ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΩΤΣΙΟΣ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟ ΕΤΟΣ 2015/2016.
ΖΑΧΑΡΙΑΣ ΠΑΠΑΝΤΩΝΙΟΥ ΤΑ ΨΗΛΑ ΒΟΥΝΑ PROJECT Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ.
«Η διδακτική του μαθήματος της Ιστορίας» (Οργάνωση διδασκαλίας
ΑΡΙΣΤΟΤEΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ
ΝΕΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ………. Ν. 4186/2013 (ΦΕΚ 193)
Ερευνητική εργασία της Α΄ τάξης του ΓΕΛ Λουτρών Αιδηψού
Εισαγωγή στη Διδακτική Μεθοδολογία Αρχές Γενικής Διδακτικής
2η ΔΙΑΛΕΞΗ ΕΡΓΟ.
ΠΤN - ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ των εννοιών των ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Η ΕΙΡΗΝΗ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ ΤΑΞΗ-ΤΜΗΜΑ: Α’2 ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ: ΜΑΘΗΜΑ: ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ:
Project: ΟΙ ΜΙΚΡΟΕΛΕΓΚΤΕΣ στη ζωΗ μαΣ
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΤΖΕΚΤ (PROJECT)
Άννα Κυπαρισσού,Γιουτζίν Κασεμάι.
Πηλείδου Κωνσταντίνα Σχολική Σύμβουλος ΕΑΕ
67ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών
Ενημέρωση για το Σεπτέμβριος, 2017 Κων/νος Παραστατίδης
Εργασία Β’ Λυκείου Μάθημα: Project
ΞΕΝΑΓΟΙ Η ομάδα μας αποτελείται από άτομα τα οποία συνεργάστηκαν και ολοκλήρωσαν την εργασία της ξενάγησης.
ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ ΧΑΡΤΗ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΚΑΙ ΟΝΟΜΑΣΙΕΣ ΟΔΩΝ
…την Ερευνητική Εργασία (project) με θέμα την κοινωνική διάσταση του ελληνικού κινηματογράφου (Οικογένεια, θέση γυναίκας, σχέση δύο φύλων).
Ερευνητική Εργασία project Σχεδιασμός Έρευνας
Το νερό στην λογοτεχνία
Κασιμάτη Αικατερίνη Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.
…PROJECT… ΑΝΔΕΙΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ ΕΛΕΝΑ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗ ΧΡΥΣΑ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΡΧΑΝΩΝ
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Τα παιδιά προσπαθούν να μεταφράσουν τα μαθηματικά.
Οδηγίες Α’ Λυκείου.
1 ο ΕΠΑ.Λ ΝΕΑΣ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΣ Project A1
Θεωρία Πολιτισμικού Κεφαλαίου και Εκπαίδευση
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Οι οδοί και η ιστορία τους
Γενικό λύκειο Νιγρίτας
Project Κοκκινοπηλός Πένυ Εξαρχου Γ2.
Ευ. Φρυδάκη Καθηγήτρια Παιδαγωγικής
«ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ»
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ
Μαθηση για ολα τα παιδια
Kλυτία, η νύμφη που έγινε ηλιοτρόπιο
«Τα παιχνίδια των παππούδων και των γονέων μας πριν την επέλαση των ηλεκτρονικών» Project 2015.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Οργάνωση- Προγραμματισμός
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΟΥ PROJECT
67ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών
19η Περιφέρεια Προσχολικής Αγωγής
Νηπιαγωγείο Περιθωρείου 2007
Εσθονία Project
ΑΠΟΨΕΙΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΩΝ ΤΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΤΟΥ ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΙΣΜΟΥ
Μουσειοπαιδαγωγικές δραστηριότητες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Σταθερά ΚΕΣΠΕΜ Κομοτηνής Εκπαιδευτικός: Κυριακή Ζαφείράκη Επιστημονική Υπεύθυνη: Μαρία Ζωγραφάκη Επόπτρια: Μαρία Γραμματίκα Τάξη: Στ Αριθμός Παιδιών:
Αρχές Διοίκησης έργων βασικοί στόχοι κάθε έργου:
Project 2013 Γ΄ Ομάδα: Η πειθώ στον επιστημονικό λόγο
ΚΑΣΤΡΑ ΚΑΙ ΚΑΣΤΡΟΠΟΛΙΤΕΙΕΣ
Τό στάδιο των συγκεκριμένων λογικών νοητικών ενεργειών του Piaget
Κοινωνικοπολιτισμικές όψεις της σύγχρονης εκπαίδευσης
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Δομικά και λειτουργικά στοιχεία της διδασκαλίας 5ο μάθημα Δομικά και λειτουργικά στοιχεία της διδασκαλίας

Α. Σκοποί, στόχοι και περιεχόμενα της διδασκαλίας Η οργάνωση του «τι»;

ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ    Ιδεώδη της αγωγής à μορφωτικά αγαθά Σκοποί της αγωγής Σκοποί των μαθημάτων Στόχοι της διδασκαλίας Στόχοι της μάθησης

Η οργάνωση ενός μαθήματος Υπόψη: Αναλυτικά Προγράμματα Περιεχόμενα διδασκαλίας Οργάνωση διδασκαλίας Σχεδιασμός διδασκαλίας Αξιολόγηση διδασκαλίας Ιδεώδη της αγωγής à μορφωτικά αγαθά Σκοποί της αγωγής Σκοποί των μαθημάτων Στόχοι διδασκαλίας Στόχοι μάθησης

Σκοποί της αγωγής Αντανακλούν τις προθέσεις του εκπαιδευτικού συστήματος Τι είδους πολίτες θέλουμε; Γιατί όλα αυτά; Παραδείγματα: συναισθηματκή ασφάλεια, ανάπτυξη όλων των διαστάσεων της προσωπικότητας, κοινωνικοποίηση κ.λπ.

Σκοποί της διδασκαλίας Περιγράφουν τα περιεχόμενα των αντίστοιχων Α.Π. Πού σκοπεύουν τα διάφορα μαθήματα; Παραδείγματα: ΓΛΩΣΣΑ: δεξιότητες γραφής και ανάγνωσης, ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ: αριθμητικές πράξεις, ΙΣΤΟΡΙΑ: ιστορική συνείδηση, ΦΥΣΙΚΗ: η νομοτέλεια της φύσης κ.λπ.

ποικιλία διδακτικών μοντέλων (patterns) Σκοποί διδασκαλίας (curriculum content goals) απομνημόνευση πληροφορίας διαμόρφωση αντιλήψεων εφεύρεση ιδεών οικοδόμηση υποθέσεων/ θεωριών έλεγχος υποθέσεων/θεωριών εξαγωγή πληροφοριών προβληματισμός σε κοινωνικά θέματα ανάλυση προσωπικών/ κοινωνικών αξιών θεωρία ποικιλία διδακτικών μοντέλων (patterns) έρευνα εφαρμογή

Στόχοι της διδασκαλίας Εξειδικεύουν την αλλαγή της συμπεριφοράς του μαθητή ως αποτέλεσμα της σχολικής μάθησης Σε τι αποβλέπει η διδασκαλία; Παραδείγματα: ΓΛΩΣΣΑ: κλίση ρημάτων σε –ω και –ομαι, ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ: αφαίρεση με κρατούμενο, ΙΣΤΟΡΙΑ: διάκριση των αιτίων από τις αφορμές, ΦΥΣΙΚΗ: ο νόμος της βαρύτητας κ.λπ.

Ταξινομία διδακτικών στόχων κατά Bloom Γνωστικός τομέας γνώση κατανόηση εφαρμογή ανάλυση σύνθεση αξιολόγηση Συναισθηματικός τομέας πρόσληψη-αποδοχή ανταπόκριση-αντίδραση αποτίμηση αξιών οργάνωση χαρακτηρισμός με βάση ένα σύστημα αξιών Ψυχοκινητικός τομέας Αντίληψη κ.λπ.

Είδη ερωτήσεων – στον γνωστικό τομέα (σύμφωνα με την ταξινομία του Βloom) Γνώσης (ανάκλησης πληροφορίας): όρισε, θυμήσου, αναγνώρισε, ποιος, τι, πότε, πού. Κατανόησης (προσωπικής αντίληψης του κυριολεκτικού νοήματος και της σκοπιμότητας της πληροφορίας): περίγραψε, σύγκρινε, βρες διαφορές και ομοιότητες, παράφρασε, κάνε την περίληψη. Εφαρμογής (κατάδειξης της ταυτότητας και χρήσης της πληροφορίας που κατανοήθηκε σε νέες καταστάσεις): εφάρμοσε, κάνε κατηγορίες, διάλεξε, λύσε, συσχέτισε, ποιο από όλα. Ανάλυσης (αναγνώρισης των συστατικών μερών, των σχέσεων ανάμεσα στα μέρη και του τρόπου με τον οποίο αυτά οργανώνονται – σε μορφές, σχήματα, δομές, απόψεις, στόχους): βρες κίνητρα και αιτίες, βρες αποδείξεις, ξεχώρισε, ανάλυσε, αιτιολόγησε, υποστήριξε, σκέψου λογικά, βγάλε συμπέρασμα. Σύνθεσης (συλλογής στοιχείων από διαφορετικές πηγές και συνδυασμού τους για τη δημιουργία ενός νέου αντικειμένου): πρόβλεψε, δημιούργησε, γράψε, κατασκεύασε, σχεδίασε, ανάπτυξε, τι θα συνέβαινε αν…, πώς θα λύσουμε ή θα βελτιώσουμε, θα συνδυάσουμε, θα δημιουργήσουμε. Αξιολόγησης (αξιολογικής κρίσης σύμφωνα με κάποια αναγνωρίσιμα κριτήρια, προσωπικά ή κοινώς αποδεκτά): αξιολόγησε, κρίνε, επίλεξε, εκτίμησε, άσκησε κριτική, σύγκρινε και βρες αντιθέσεις. (Cougl 1997:213-216)

Εκπαιδευτικοί στόχοι στον συναισθηματικό τομέα Κατηγορίες ταξινόμησης Πρόσληψη Αντίδραση Αξιολόγηση Οργάνωση Χαρακτηρισμός (με μια αξία ή σύστημα αξιών)

Εκπαιδευτικοί στόχοι στον ψυχοκινητικό τομέα Αντίληψη Καθοδηγούμενη απόκριση Ικανότητα εκτέλεσης Σύνθετη ή προφανής απόκριση Προσαρμογή Πρωτοτυπία Αναφέρονται σε όλες τις ηλικίες των μαθητών (κατηγορίες στόχων). Διατυπώθηκαν από την Elizabeth Simpson Simpson, 1972

Σύγχρονες μεθοδολογικές προσεγγίσεις Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία Σχέδιο συνεργατικής έρευνας (project) Διαθεματική προσέγγιση Ερευνητική-ανακαλυπτική μέθοδος Παίξιμο ρόλων – δραματοποίηση Προσομοίωση Μάθηση από παρουσιάσεις Βραχύχρονες ομαδοποιήσεις Βιωματική μάθηση Διδασκαλία με τη χρήση ΝΤ Διδασκαλία επικεντρωμένη στη δημιουργική σκέψη: Synectics Καταιγισμός ιδεών (ιδεοθύελλα) (brain storming) Διδακτική αξιοποίηση της εικόνας

Διδακτικές αρχές Α) Σχετικά με το ψυχολογικό κλίμα της τάξης Ενίσχυση μαθητών. Δημιουργία θετικού κλίματος Αγάπη προς τους μαθητές. Θετική αντιμετώπιση Ενθάρρυνση - θετικές προσδοκίες Κριτική αντιμετώπιση της γνώσης. Κουλτούρα μάθησης B) Σχετικά με την οργάνωση και τη διεξαγωγή της διδασκαλίας Προσαρμογή της διδασκαλίας στο επίπεδο των μαθητών Συνέχεια και συνολικότητα Ενεργός συμμετοχή, αυτενέργεια Αξιοποίηση εμπειρίας (βιωματικότητα) Σύνδεση με την πραγματική ζωή (αυθεντική διδασκαλία) Διεπιστημονικότητα - διαθεματικότητα Εποπτικότητα Συνεχής παρακολούθηση της διδασκαλίας Άσκηση – φθίνουσα καθοδήγηση Γ) Σχετικά με το περιεχόμενο της διδασκαλίας

Εξειδικεύουν την αλλαγή της συμπεριφοράς του μαθητή ως αποτέλεσμα Στόχοι της μάθησης Εξειδικεύουν την αλλαγή της συμπεριφοράς του μαθητή ως αποτέλεσμα της σχολικής μάθησης Τι συγκεκριμένο θέλουμε να μάθουν οι μαθητές; Παραδείγμ.: ΓΛΩΣΣΑ: διάκριση κλίνω – κλείνω, παράγω – παραγάγω ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ: από τις 10 αφαιρέσεις, σωστές τις 9 ΙΣΤΟΡΙΑ: αίτια και αφορμές του Πελοπονν/κού Πολέμου, ΦΥΣΙΚΗ: γιατί δε βουλιάζει το πλοίο; κ.λπ.

Στόχοι της διδασκαλίας Σκοποί αγωγής Σκοποί του μαθήματος Στόχοι της διδασκαλίας Στόχοι μάθησης

Δομή των μαθησιακών στόχων Ατομικοί Συνεργατικοί Ανταγωνιστικοί

Μαθησιακοί στόχοι (Ι) Ατομικοί Ανταγωνιστικοί Ορίζονται βάσει κριτηρίων Τα αποτελέσματα αξιολογούνται με βάση τις παρελθούσες επιδόσεις Ο ανταγωνισμός: Δεν αυξάνει τις επιδόσεις Προκαλεί άγχος Ενισχύει την καχυποψία Απομονώνει τους ανθρώπους Δεν προάγει την αριστεία

Μαθησιακοί στόχοι (ΙΙ) Συνεργατικοί Συνδυάζουν ατομικές και ομαδικές επιδιώξεις Καλλιεργούν βασικές δεξιότητες Ενδείκνυνται για το δημοτικό σχολείο και το γυμνάσιο Προάγουν τη διαπολιτισμική αντίληψη Αυξάνουν την αποδοχή των υστερούντων μαθητών Αυξάνουν τη φιλικότητα στις σχέσεις Βελτιώνουν την αυτοεκτίμηση Καλλιεργούν θετική στάση για το σχολείο και το μάθημα Αυξάνουν το χρόνο των εργασιών για το μάθημα Βελτιώνουν την προσοχή

Ερωτήματα: Από τους μαθησιακούς στόχους που είδαμε, σε ποια κατηγορία ανήκουν οι πιο αποτελεσματικοί; Γιατί; Επιδιώκονται οι στόχοι αυτοί μέσα από το σχολικό μας σύστημα ή όχι; Γιατί; Για τη διαμόρφωση των Προγραμμάτων Διδασκαλίας πόσο λαμβάνονται υπόψη οι ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών; (Δικαιολόγηση) Για τη διαμόρφωση των Προγραμμάτων Διδασκαλίας πόσο λαμβάνονται υπόψη οι κοινωνικές συνθήκες; (Δικαιολόγηση)

Εκπαιδευτική αντίφαση Ζητούμενα: ενεργητική μάθηση καλλιέργεια δημιουργικότητας πρωτοτυπία Επιδιωκόμενα: ομοιομορφία συνήθεια επανάληψη

ΣΚΕΨΟΥ: Η ομοιομορφία, η συνήθεια και η επανάληψη εναρμονίζονται με τη δημοκρατία, την πολυφωνία και τον πλουραλισμό; Έχεις εκπαιδευτικές προτάσεις για την άρση αυτής της αντίφασης; Ως δασκάλα/ος, πώς θα μπορέσεις να επιδιώξεις στόχους που να συνδέονται με τη συναισθηματική και την ψυχοκινητική περιοχή των μαθητών; Εξυπηρετεί ωστόσο η ομοιομορφία; (Στο όνομα της εκπαιδευτικής ισότητας και δικαιοσύνης…….) Βλ. Χειραγώγηση μαζών από τα ΜΜΕ, τους δημαγωγούς, τη διαφήμιση, τους δημοσιογράφους, τους επιχειρηματίες (βλ. μόδα >>>> προβλέψιμη καταναλωτική συμπεριφορά προς συγκεκριμένη κατεύθυνση !!!!! Και νιώθουμε και ευτυχείς, αντί να συνειδητοποιούμε ότι είμαστε θύματα. Αν μας πει όμως κάποιος: «Σε κάνω ό,τι θέλω», δε θα μας κακοφανεί;)

Β. Μέθοδοι, μορφές και μέσα διδασκαλίας Η οργάνωση του «πώς;»

Μέθοδος διδασκαλίας Ορισμός 1: Τα κοινά χαρακτηριστικά που εντοπίζονται στη διδακτική συμπεριφορά των δασκάλων όταν εφαρμόζουν συγκεκριμένες διδακτικές πρακτικές.

Μέθοδος διδασκαλίας Ορισμός 2: Η συστηματική οργάνωση των θέσεων της θεωρίας για τη μάθηση σε ένα σύστημα διδασκαλίας, το οποίο περιλαμβάνει τους διδακτικούς στόχους, τα κριτήρια επιλογής και ιεράρχησης του διδακτικού υλικού, τις διδακτικές δραστηριότητες, τους ρόλους μαθητή και δασκάλου κατά τη διδακτική διαδικασία, καθώς και τα μέσα που θα χρησιμοποιηθούν.

Mεθόδευση διδασκαλίας

εξετάσεις Διδ.ύλη βιβλία δάσκαλος μαθητές επαγγ/σμός δ. μέσα Mεθόδευση διδασκαλίας προσδοκίες δ. χώρος πλαίσιο αυτοεκτίμηση διευθυντής γονείς γονείς ; ; ;

που υπαγορεύουν τη μέθοδο διδασκαλίας Κανόνες λογικής που υπαγορεύουν τη μέθοδο διδασκαλίας σύνθεση παραγωγή επαγωγή ανάλυση

Μέθοδοι διδασκαλίας Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία Ερευνητική μέθοδος διδασκαλίας Δραματοποίηση – παιχνίδι ρόλων Σχέδια συνεργατικής έρευνας. Μέθοδος Project Διαθεματικές προσεγγίσεις Βιωματική μάθηση Μάθηση από παρουσιάσεις. Προκαταβολικοί οργανωτές Διδασκαλία με τη χρήση ΝΤ Διδασκαλία επικεντρωμένη στη δημιουργική σκέψη: Synectics.

Μορφή διδασκαλίας Είδος επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης μεταξύ των στοιχείων του διδακτικού τριγώνου…. (σήμερα πολυγώνου) Α= μορφωτικό αγαθό Μ Δ Α

Μορφές διδασκαλίας (1) ο έλεγχος στο δάσκαλο ο έλεγχος στο μαθητή Συνεχές μορφών διδασκαλίας παθητικότητα αυτενέργεια/ πρωτοβουλία

To διδακτικό συνεχές Μαθητική εμπλοκή Δασκαλική παρέμβαση Μοντέλο μονολογικής διδακαλίας Μοντέλο ατομικής ακαθοδήγητης διερεύνησης Μοντέλο ομαδικής ακαθοδήγητης διερεύνησης Μοντέλο γνωστικής μαθητείας

Μορφές διδασκαλίας (2) διδακτικές κοινωνικές

Διδακτική μορφή διδασκαλίας Βαθμός καθοδήγησης από εκπαιδευτικό Βαθμός εμπλοκής μαθητών Είδος λεκτικής επικοινωνίας

Δασκαλο-μαθητική επικοινωνία Τρόποι εκφοράς ακροαματική πληροφόρηση επαγωγικός συμπερασμός διερεύνηση μονόλογος ερωταπόκριση διαλεκτική αντιπαράθεση

Μορφές διδασκαλίας (3) δασκαλοκεντρικές ομαδοκεντρικές μικτές μαθητοκεντρικές

Μορφές διδασκαλίας μονολογική συλλογική διαλογική ατομική διαλεκτική Διάκριση: Διδακτικές και κοινωνικές μορφές - Παραδείγματα Ματσαγγούρας Τόμ. Β’, 182-4 Νημά – Καψάλης: άλλη κατάταξη διαλεκτική εταιρική επιδεικτική ομαδοσυνεργατική διερευνητική

Η χρήση μονολόγου από το δάσκαλο Επικρίθηκε επειδή: όλοι οι μαθητές δεν έχουν ανάγκη από την ίδια πληροφόρηση δεν προσφέρει ευκαιρίες αυτενέργειας και άσκησης κοινωνικών ικανοτήτων διαρκεί περισσότερο από όσο αντέχει η μαθητική προσοχή υπηρετεί μόνο την πληροφόρηση, χωρίς να αναπτύσσει ικανότητες και στάσεις

Η χρήση μονολόγου από το δάσκαλο Είναι θετική όταν: αναπτύσσει «σιωπηρή εσωτερική ενεργητικότητα» χρησιμοποιείται για δημιουργία προβληματισμού αποτελεί εισαγωγή για θέματα άλλων μορφών διδ/λίας ανακεφαλαιώνει σύντομα προσφέρει δυσεύρετες πληροφορίες στους μαθητές ο δάσκαλος αφηγείται προσωπικές εμπειρίες, μύθους, λαϊκές ή έντεχνες ιστορίες κ.λπ. υπάρχει έλλειψη διδακτικού χρόνου είναι απαραίτητη η διεξοδική ανάλυση εννοιών και αρχών γεγονότα, καταστάσεις, αξίες και στάσεις στο μάθημα επιδέχονται πολλές ερμηνείες συνοψίζει συμπεράσματα από διαλογικές και διερευνητικές μορφές διδασκαλίας

Σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη: Τάση αποενοχοποίησης του δασκαλοκεντρισμού, όταν … Δόκιμη η άμεση διαμεσολάβηση του εκπαιδευτικού στη γνώση Σύγχρονη θεωρητική στήριξη δασκαλοκεντρικών στοιχείων: ψυχολογία κοινωνικού εποικοδομισμού (Μετα- προοδευτική παιδαγωγική)

Είδη μονολογικών διδασκαλιών μονολογική διηγηματική μονολογική περιγραφική μονολογική επιδεικτική μονολογική επεξηγηματική

Μικτές μορφές διδασκαλίας Εμπλοκή του μαθητή στην επικοινωνία Διδακτική μορφή ερωταπόκρισης Επαγωγικο-διαλεκτική μορφή διδασκαλίας Παρωθητική μορφή διδασκαλίας «Κατευθυνόμενη» ή «άμεση» διδασκαλία (direct construction)

Μαθητοκεντρικές μορφές διδασκαλίας Διαλεκτική μορφή διδασκαλίας Διερευνητική μορφή διδασκαλίας

Ομαδοκεντρικές μορφές διδασκαλίας Σηματοδοτούν: Εμπλοκή του μαθητή σε συλλογικές μορφές αλληλοεπικοινωνίας Πηγάζουν: Από τον προσανατολισμό των πολιτικο-κοινωνικών ιδεολογιών προς το κοινωνικό γίγνεσθαι Επιδιώκουν: Ενεργοποίηση της αυθόρμητης εμπλοκής των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία

Piaget – Vygotsky: Η ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ Η ΓΝΩΣΗ ΕΧΟΥΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΒΑΣΗ

Παράγοντες επιλογής μορφών διδασκαλίας Παράγοντες επιλογής μορφών διδασκαλίας ?

Παράγοντες επιλογής μορφών διδασκαλίας Παράγοντες επιλογής μορφών διδασκαλίας Φύση διδακτικού αντικειμένου Προσωπική θεωρία του εκπαιδευτικού Ανάγκες της κοινωνίας Παιδαγωγική κατάρτιση εκπαιδευτικού Γενικός προσανατολισμός του σχολείου Διαθέσιμο διδακτικό υλικό Στόχοι διδακτικής ενότητας Διαθέσιμα χρονικά πλαίσια

Εκπαιδευτική Τεχνολογία Μέσα διδασκαλίας Αρχή της εποπτείας Εκπαιδευτική Τεχνολογία (μέσα και όργανα διδασκαλίας, εικονική πραγματικότητα, προσομοιώσεις κ.λπ΄.)

Μέσα διδασκαλίας Πλεονεκτήματα εποπτικότητας: - Συγκέντρωση προσοχής - Ποικιλία ερεθισμάτων - Κατανόηση - Απομνημόνευση - Θετική εκτίμηση για το δάσκαλο (Εργαλεία: σχέδιο μαθήματος, διαγράμματα, εικόνες, πίνακες, cd, φωτογραφίες κ.λπ.)

Μοντέλο διδασκαλίας Μέθοδος Μοντέλο διδασκαλίας διδασκαλίας Μοντέλο = εργαλείο για την οργάνωση, την καθοδήγηση και την αξιολόγηση της διδασκαλίας (σαν αρχές πολιτεύματος: ιδεολογία + διαδικασίες) Μοντέλο διδασκαλίας = σύστημα εννοιών και ενδοεννοιακών σχέσεων για περιγραφή και πρόβλεψη παιδαγωγικών καταστάσεων (σε μικρο- και μακρο-επίπεδο)

Μοντέλο διδασκαλίας (1) Παράδειγμα: μάθηση με διερεύνηση (Ιnquiry Training) Φάσεις: Κατάσταση προβληματισμού, συγκέντρωση δεδομένων, πειραματισμός, ανίχνευση αιτιακών σχέσεων, διαμόρφωση εξήγησης, διατύπωση κανόνων, ανάλυση της πορείας της διερεύνησης.

Παράδειγμα ερευνητικής δραστηριότητας Φαινόμενα της καθημερινής ζωής (χώρος ζωής του παιδιού, του σπιτιού, της οικογένειας) Εδώ: Η συμπεριφορά ενός σώματος όταν τείνει να περιστραφεί Ποιες είναι οι μεταβλητές που παίζουν ρόλο στη συμπεριφορά του σώματος; (απόσταση – μέγεθος)

Μοντέλο διδασκαλίας (2) Παράδειγμα: μάθηση με διερεύνηση (Ιnquiry Training) Μέθοδος διδασκαλίας (στη διερεύνηση): καθορισμός προβλήματος διατύπωση υποθέσεων συλλογή πληροφοριών έλεγχος υποθέσεων διατύπωση συμπερασμάτων Μορφή διδασκαλίας: ομαδοκεντρική, εταιρική, ατομική, μικτή Μέσα διδασκαλίας: πίνακας, λάμπα, σύρμα κ.λπ.

Διδακτική στρατηγική Στρατηγική = οι χειρισμοί που απορρέουν από το μοντέλο κι εκφράζουν τις απόψεις για τη μάθηση και τη διδασκαλία, όπως διατυπώνονται στη θεωρητική βάση του μοντέλου. Παραδείγματα στρατηγικών: Αντιμετώπιση μιας προβληματικής κατάστασης Διερεύνηση της προβληματικής κατάστασης Προσπάθεια διατύπωσης ιδεών, εννοιών, θεωρίας Διατύπωση ερωτήσεων (ΝΑΙ – ΟΧΙ), υποθέσεων, Προτάσεις σε λογική σειρά Έμφαση στη μέθοδο και όχι στη «σωστή» απάντηση